PDA

Bekijk Volledige Versie : Factuur vraagje



Robin24
21/12/03, 09:21
beste mensen,

Ik heb even een vraagje over het opstellen van een factuur:

Is het verplicht om het hele aflever adres van de klant erop te vermelden? of is een naam & klantnummer ook voldoende?

Ik vraag dit omdat wij onze facturen gewoon opstellen in Word, en het dus lastig voor ons is om elke keer het adres van de klant eerst op te zoeken.

Flydesign.nl
21/12/03, 10:27
Hangt er vanaf hoe de klant de factuur krijgt. Via de post zal er altijd wel een adres op moeten staan, dus heb je geen problemen lijkt mij. Ik dacht dat op de site van de belastingdienst wel ergens iets hierover stond, zou alleen niet weten waar precies.

Bestlevel
21/12/03, 12:28
Facturen
Nummer uw facturen doorlopend en opeenvolgend. Op een factuur moet staan:


datum en nummer;
naam en adres van de leverancier of afnemer (bij handel met andere landen van de EU ook het BTW-identificatienummer);
omschrijving van het geleverde goed of de verrichte dienst;
prijzen exclusief BTW;
de BTW-bedragen, uitgesplitst naar BTW-tarief;
uw inschrijvingsnummer bij de kamer van koophandel.
http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=402

superior-is
21/12/03, 14:10
Origineel geplaatst door Robin24

Ik vraag dit omdat wij onze facturen gewoon opstellen in Word, en het dus lastig voor ons is om elke keer het adres van de klant eerst op te zoeken.

Ehm, je zou toch een soort van databaseje bij kunnen houden. Daarbij, zoveel werk is het toch niet? Anders moet je helemaal niet factureren.

Rik
21/12/03, 15:41
Origineel geplaatst door superior-is

...Anders moet je helemaal niet factureren.

:D

RonZo
21/12/03, 16:47
Origineel geplaatst door Robin24
Ik vraag dit omdat wij onze facturen gewoon opstellen in Word, en het dus lastig voor ons is om elke keer het adres van de klant eerst op te zoeken.
Word is dus voor jou een soort veredelde typemachine :huh:
Lees eens het boekje "Word for Dummies" en je zult er snel achter komen dat je veel meer kunt doen met Word dan alleen briefjes typen ;)

tjsystems
21/12/03, 20:00
Origineel geplaatst door PPaul
Facturen
Nummer uw facturen doorlopend en opeenvolgend. Op een factuur moet staan:


datum en nummer;
naam en adres van de leverancier of afnemer (bij handel met andere landen van de EU ook het BTW-identificatienummer);
omschrijving van het geleverde goed of de verrichte dienst;
prijzen exclusief BTW;
de BTW-bedragen, uitgesplitst naar BTW-tarief;
uw inschrijvingsnummer bij de kamer van koophandel.
http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=402

Let even op dat je per 1-1-04 altijd je btw nummer op de factuur moet hebben... dus niet alleen bij handel met eu landen

InstantXs
21/12/03, 20:04
Origineel geplaatst door tjsystems


Let even op dat je per 1-1-04 altijd je btw nummer op de factuur moet hebben... dus niet alleen bij handel met eu landen

Let er even op dat je dit geheel incorrect hebt.

WebBizz
21/12/03, 20:15
Dan zou ik toch het bericht bij de BTW aangifte maar eens lezen :)

Je bent vanaf 01-01 idd verplicht om je eigen BTW nummer altijd op je facturen te vermelden.

Check: http://www.belastingdienst.nl/9229250/ob/menu/index.htm

Verplichte vermelding BTW-identificatienummer leverancier
Vanaf 1 januari 2004 moet het BTW-identificatienummer (bijvoorbeeld NL001234456B01) van de ondernemer die de levering of de dienst verricht altijd op de factuur worden vermeld. Een BTW-identificatienummer wordt voor BTW-doeleinden aan een ondernemer toegekend en wordt gebruikt bij intracommunautaire transacties. In geval van een fiscale eenheid moet het BTW-identificatienummer van het onderdeel van de fiscale eenheid op de factuur worden vermeld.

InstantXs
21/12/03, 20:20
ja eigen ja, ik dacht dat hij het nummer bedoelde van de afnemer. Deze hoeft alleen erop als de btw verlegd is..

WebBizz
21/12/03, 20:20
True :)

digicit
22/12/03, 02:41
Naar wat ik me meen te herinneren laatst van de Belastingdienst gelezen te hebben (moet je ff de mededelingen bekijken bij je binnengekomen kwartaalaangifte) is het niet verplicht om adres e.d. erbij te zetten MITS uit bijvoorbeeld een klantnummer het zowel voor klant als belastingdienst ondubbelzinnig duidelijk is wie de leverancier en wie de ontvanger is. Hierover mag geen enkele twijfel zijn.

Ik vermeld zelf altijd allebei. Watbetreft facturen vind ik overigens hetzelfde als de rest: zelfs met Word heb je zo een databasekoppeling en dat scheelt je ook behoorlijk bij het opmaken van je BTW-aangifte als je het goed doet :-)

Phantium
30/12/03, 23:19
Ik zet nu al het BTW nummer op de fakturen, dus dat zal het probleem niet zijn. :)