PDA

Bekijk Volledige Versie : Sun Cobalt



Guust
18/12/03, 18:23
Hi,

Vaak hoor je als een server plat is gegaan achteraf van de host “Het was een software probleem” of “De hardware was niet compatible” zou dat dan betekenen dat je met een Sun Cobalt machine geen problemen krijgt? Aangezien dit een complete machine is met software en alles erop. Zo ja waarom gebruikt dan niet iedereen een Cobalt? Zitten er een aantal grote nadelen aan deze machines of… ?

Guus

superior-is
18/12/03, 18:38
Vroeger was de Cobalt zeer interessant. Helaas zijn ze nooit verder gegaan met doorontwikkelen en heeft Sun besloten om volledig te stoppen met de Cobalt lijn. Oh enneh, met een Sun Cobalt kan je ook wel problemen krijgen hoor. Niets is perfect.

muisje
18/12/03, 20:10
En ze zijn te traag voor als je er een paar grote site's op wilt zetten..

(zoals ik al vaker zeg.. leuk als hobby box) (wil er zelf ook altijd nog 1tje hebben om mee te hobbyen :)

Guust
18/12/03, 20:59
Origineel geplaatst door superior-is
Vroeger was de Cobalt zeer interessant. Helaas zijn ze nooit verder gegaan met doorontwikkelen en heeft Sun besloten om volledig te stoppen met de Cobalt lijn. Oh enneh, met een Sun Cobalt kan je ook wel problemen krijgen hoor. Niets is perfect.

En er komt geen opvolger meer van de Cobalt... ?

ProServe
18/12/03, 22:00
Nee, alle Sun cobalt producten zijn EOL, en er komen geen nieuwe.

123XS
19/12/03, 15:04
-------
En ze zijn te traag voor als je er een paar grote site's op wilt zetten..
-------

Ik weet niet hoever jouw ervaring reikt met cobalts, of wat je definitie van grote sites is, maar wij hebben Raq3'tjes die 160Gig per maand vertrekken zonder problemen.
Uiteraard zijn dit geen servers waar we webhostingklanten op hosten.
Maar toch..

muisje
19/12/03, 15:40
Ik weet niet hoever jouw ervaring reikt met cobalts, of wat je definitie van grote sites is, maar wij hebben Raq3'tjes die 160Gig per maand vertrekken zonder problemen.

Ik draai ook nog steeds een PI 120 mhz met 100mbit kaart die rond de 120 GB p/m aan het trekken is..
Dataverkeer zelf maakt niets uit.. gaat mij meer om de content van de site..

(site met alleen maar plaatjes of een site met 90 % content uit een database is een heel groot verschil..)

Een paar grote site's die geschreven zijn in perl of php met database koppelingen en veel hits haalen een raq dan wel niet onder uit maar maken hem wel gigantisch traag en dat is juist het iritante (ik heb zelf een kleine site extern op een raq 4 gehad..(dedicated) deze stond samen met 5 andere site's op die server.. 3 daarvan waren grote zware site's .. mijn persoonlijke site was zo traag als het maar kon omdatie gewoon geen mogelijkheid meer zag om de php code normaal te kunnen uitvoeren...

Omdat er veel meer klachten op internet rond gaan over die machines lijkt het mij toch behoorlijk iritand :)..

Daarom heb ik zelf maar een kleine server gekocht en in mijn eigen kasten geplaatst (pIII 1ghz, 1 gb ram) en alle problemen waren voorbij ..

raq's zijn gewoon te oud geworden om nog fatsoenlijk gebruikt te worden....
had hier bijvoorbeeld ook nog een HP rp2470 met dual 600 mhz risc processor draaien als oracle database..

beest van een machine..

5 jaar geleden..

dual xeon 3,2 ghz machine haalt hem gigantisch in.. een query uit de database 1 miljoen keer uitlaten voeren..

hp = 3,2 minuten
xeon = 43 sec

zelfde met de raq's ze zijn gewoon te oud geworden.

(of ik te verwend door snelle apparatuur)

(zoek nog wel altijd een oude om er eens debian op te zetten en eens mee te spelen :))

middelemiel
19/12/03, 18:54
ik heb hosting bij een sun cobalt server, en ik vind de snelheid heel hard meevallen, alles draait lekker snel... het nadeel: het control panel is daarentegen erg sloom ...

Cripton
23/12/03, 09:37
dus een Cobalt RaQ wordt niet aangeraden?

DiedX
23/12/03, 11:00
Origineel geplaatst door Cripton
dus een Cobalt RaQ wordt niet aangeraden?

Laat ik het zo stellen: leuk voor in de kerstboom, maar ik zou er mijn core-business niet op willen draaien.

eth0
28/12/03, 18:21
Origineel geplaatst door muisje

(zoek nog wel altijd een oude om er eens debian op te zetten en eens mee te spelen :))

http://cobalt.iceblink.org/debian/ <<

Werkt prima, en met een raq genV die een beetje leuke specs heeft heb je toch nog een lekker servertje.

Cripton
29/12/03, 09:21
Origineel geplaatst door DiedX


Laat ik het zo stellen: leuk voor in de kerstboom, maar ik zou er mijn core-business niet op willen draaien.

Jammer dat het niet in de kerstboom lag. Zal wel mooi geweest zijn als de kerstman mij een Cobalt RaQ zal geven

Dennis
29/12/03, 11:29
Origineel geplaatst door Cripton
dus een Cobalt RaQ wordt niet aangeraden? Cobalts lopen al een lange periode achter op overige servers. Die achterstand wordt alleen maar groter.

Ik weet ook niet of het zo makkelijk is om bijvoorbeeld zelf voor je klanten webalizer te installeren op een Cobalt.

Cripton
29/12/03, 11:36
Nu heb ik een ander vraag:
Bestaan dan meer BEKENDE servers die je kan gebruiken voor webhosting?

roland
29/12/03, 12:23
Dell PowerEdge servers zijn behoorlijke beesten naar mijn weten.

TMourik
29/12/03, 12:29
inderdaad, dell servers, als ik me niet vergis de 1500 serie.

vergissing dus :)

http://www1.euro.dell.com/content/products/compare.aspx?c=nl&id=rack_optimized&l=nl&s=bsd (650/1750 etc)

muisje
29/12/03, 13:41
dell
compaq proliant dl360's
supermicro servers..
en veel zelf bouw de laatste tijd..