PDA

Bekijk Volledige Versie : Gebruik maken van analyses....



Rik
18/12/03, 14:27
Wat ik me afvraag....

Wie van jullie heeft er wel eens gebruik gemaakt van analyses, en dan bedoel ik met name;

1) SWOT analyse (Strenghts, Weaknesses, Opportunities, Threats)
2) Klanten-analyse
3) Concurrentie-analyse
4) Branche-analyse
5) Analyse-omgevingsfactoren...

Ik krijg sterk het idee dat dat soort zaken in "de" hostingwereld zeer weinig aandacht krijgen, klopt dat ?

TMourik
18/12/03, 14:42
mijn mening over de hosting wereld is dat het ingeklapt is...

- prijzen zijn zwaar gekeldert
- vele maken geen gebruik van kvk etc
- vele hanteren extreem lage prijzen, maar verlenen 0 tot zeer slechte support, wat weer een negatief beeld maakt
- men bevat geen diploma's meer en elke simpele figuur die een webservetjes thuis heeft denk van: he laat ik een hosting bedrijf beginnen

zelf ben ik wel bezig met klanten analyse en later zal uitbreiden met SWOT en concurrentie. de rest weet ik nog niet

Rik
18/12/03, 14:45
Netjes, je doet het tenminste, geloof niet dat mensen hier de waarde ervan kunnen inschatten.

Ik denk wel dat je gelijk hebt, het gevoel dat er weinig echte "Business" achter zit bekruipt mij al langer :D
Denk dat het voor hosters (door de minimale marges, de enorme concurrentie en de markt opzich) ook meer een kwestie is van "gaan met die banaan" (voor hun gevoel dan he...).
Als je deze analyses zou uitvoeren krijg je een veel beter inzicht en zul je zien dat de markt zeker nog "gaten" heeft die opgevuld moeten worden....

reneovertoom
18/12/03, 14:50
De SWOT analyse, en dan de Opportunities en Threats zijn de externe omgeving van het bedrijf, dus sowieso met oogpunt op de concurrent ;)
Dus wanneer je bezig bent met een SWOT analyse, kun je deze mooi over laten lopen naar een concurrentie analyse.
Deze uiteraard per segment product/dienst van je eigen toko vergelijken!

FSCJasper
18/12/03, 14:53
Ja Rik, ik heb ook eens een SWOT, klanten en concurrentie analyse gemaakt. Moet ik misschien eens een rapport van maken, want heb de informatie eigenlijk alleen maar in mijn hoofd opgeslagen.

Rik
18/12/03, 14:55
Origineel geplaatst door FSCJasper
Ja Rik, ik heb ook eens een SWOT, klanten en concurrentie analyse gemaakt. Moet ik misschien eens een rapport van maken, want heb de informatie eigenlijk alleen maar in mijn hoofd opgeslagen.

Da's knap :D

FSCJasper
18/12/03, 14:57
;)

Deimos
18/12/03, 15:00
Waar is de optie, ik heb alle wel eens uitgevoerd ;) ? En dat geeft meteen antwoord op de vraag.

TMourik
18/12/03, 15:02
indien je het goed aanpakt mbt de hosting markt, zit er nog wel business in.. maar dan moet je wel breed zitten. (ik ga hier niet verder op in ;))

ik hoop binnenkort te beginnen met de SWOT, dat zal wel pas volgend jaar worden.. drukke tijden momenteel.

daarnaast denk ik dat je als de resultaten van mijn AOV pol erbij pakt, dit mooi aansluit :)

Rik
18/12/03, 15:06
Origineel geplaatst door Deimos
Waar is de optie, ik heb alle wel eens uitgevoerd ;) ? En dat geeft meteen antwoord op de vraag.

Staat erbij....

Ervaringen ?

//edit: ik heb mijn stem even naar de laatste optie gezet, ik maak ze maandelijks :D

RobbertC
18/12/03, 15:19
Ik heb ook gekozen voor allemaal :)

Overigens zijn er uiteraard nog meer analyses (op andere gebieden) te maken, maar Rik is natuurlijk een echte marketingman ;)

TMourik
18/12/03, 15:28
[offtopic] z'n site ligt er alleen atm even uit

reneovertoom
18/12/03, 15:32
Origineel geplaatst door TMourik
[offtopic] z'n site ligt er alleen atm even uit Off topic, hier werkt ie ;)

Rik
18/12/03, 15:33
Damn, ja zeg, en dan denk je goed te zitten bij True :D
Zal zo wel verholpen zijn....

Back on-topic....

@ Robbert (stond (2): Robert (stond 1:Superior:D) ... ja er zijn er nog veel meer, maar zoals je al aangaf houd ik me voornamelijk hier mee bezig ;)

//Edit: sorry Robbbert :D

RobbertC
18/12/03, 15:35
Superior? :D

Edit: Robert ken ik ook niet?

Cybafish
18/12/03, 15:38
1 t/m 4 hebben wij gedaan.

Rik
18/12/03, 15:40
Kunnen jullie ook eens wat ervaringen delen toevallig ?
Op die manier zien anderen misschien het nut er van in ;)

Wat je verwachtingen waren, hoe de analyses hebben bijgedragen aan een betere bedrijfsvoering misschien....

Rik
20/12/03, 03:56
Hmz...
Maar 11 stemmen, blijkbaar is het inderdaad ongebruikelijk in jullie Business om gebruik te maken van dit soort zaken...

TMourik
24/12/03, 10:33
ongebruikelijk niet denk ik

maar ik denk dat vele het niet doen, daarnaast wil je een lening cq prof. aanpakken zul je toch echt met een goed plan incl SWOT aan te komen.

Rik
24/12/03, 11:42
Origineel geplaatst door TMourik
ongebruikelijk niet denk ik

maar ik denk dat vele het niet doen...


Oftewel: ongebruikelijk ;)