PDA

Bekijk Volledige Versie : Server hardware



ProTop
15/12/03, 22:08
Ik wil zelf een 1u server in elkaar zetten en dacht hierbij aan het volgende:

Supermicro SC512L Rackmount
ASUS S478 P4S533-MX Sis645DX 533F
Intel S478 Celeron 2.4 128kb Box
DIMM PC333 DDR 256MB OEM
Maxtor 030Gb U133 7200rpm 2MB 6Y030L0

Gaat dit passen en werken? :) Tips?

Savvas
15/12/03, 22:37
denk het wel, je zou even moeten kijken of het moederbord goed past en vergeet geen 1u cpu coolertje ;)

Phretorian
16/12/03, 11:27
ik zou toch zeker 512Mb erin hangen ... en eventueel n raid disk van 030(?)GB erbij

Cereal
16/12/03, 13:37
En een intelchipset ;)

Phretorian
16/12/03, 16:03
is toch intel bovenstaande!

unex
16/12/03, 16:41
Sis645DX

sis chipset dus ;)

ProTop
16/12/03, 19:11
Ok, ik heb nu het volgende:

Barebone kast: Supermicro SC512L Rackmount
Moederkoek: ASUS S478 P4S533-MX Sis645DX 533F
Proc: Intel S478 Celeron 2.4 128kb Box
Mem: 2x DIMM PC333 DDR 256MB OEM
Hdd: Maxtor 080Gb U133 7200rpm 8MB 6Y080P0
Cooler: Spire 9R272B1H3 RackSper III

Bij die supermicro doos zit een voeding van 200 watt. Is dat wel genoeg?

wdv
16/12/03, 19:35
Origineel geplaatst door ProTop
Bij die supermicro doos zit een voeding van 200 watt. Is dat wel genoeg?

Ja.

Mog
17/12/03, 02:09
2x DIMM PC333 DDR 256MB OEM
ASUS S478 P4S533-MX Sis645DX 533F


Deze 2 dingen dumpen.

Bestel gewoon merk geheugen geen instabiele oem rommel
en gebruik een serverbord met intel chipset (b.v van tyan)

Ahead-IT
17/12/03, 09:50
Origineel geplaatst door ProTop
Supermicro SC512L Rackmount
ASUS S478 P4S533-MX Sis645DX 533F
Intel S478 Celeron 2.4 128kb Box
DIMM PC333 DDR 256MB OEM
Maxtor 030Gb U133 7200rpm 2MB 6Y030L0
?

Dit past, ik assembleer elke dag dergelijke systemen. Hou wel rekening dat de onboard netwerkaart soms niet werkt onder linux, je kijkt beter naar een intel chipset ( bv Asus p4p800-VM ). Maar de beste oplossing is nog steeds een supermicro moederbordje, bij voorkeur de P4SGE, perfect fit en redelijk goedkoop.

PimEffting
17/12/03, 10:34
Inderdaad, de P4SGE is het ultieme serverboardje voor Pentium 4 naar mijn mening. Voor de dual Xeon ben ik erg blij met de X5DPE-G2, maar dat is hier niet van toepassing.

Ahead-IT
17/12/03, 10:45
Origineel geplaatst door Unexplained
Inderdaad, de P4SGE is het ultieme serverboardje voor Pentium 4 naar mijn mening. Voor de dual Xeon ben ik erg blij met de X5DPE-G2, maar dat is hier niet van toepassing.

En voor een paar EURO's heb je een SCA of SCE moederbord met 1 of 2 * INTEL Gbit lan, FSB 800 ondersteuning ( => HT ) en SATA RAID Controller

Phretorian
17/12/03, 12:15
Waar is die mobo te halen ... en is daar ook n ASUS versie met INTEL chipset versie van?

Ahead-IT
17/12/03, 13:30
Ik kan dat moederbord leveren, maar dan zitten we in het verkeerde forum bezig.

De Asus P4P800-VM is een alternatief, maar dan moet je wat wijzigen aan de rackmount.

Ik zeg steeds tegen mijn klanten dat het goedkoper is een server te laten samenstellen dan zelf één samen te stellen. Onderdeel A van leverancier 1, 15 EUR verzending. Onderdeel B van leverancier 2, 10 EUR verzending ... en ga zo maar door :)

McRox
17/12/03, 16:18
Origineel geplaatst door Mog
2x DIMM PC333 DDR 256MB OEM
ASUS S478 P4S533-MX Sis645DX 533F


Deze 2 dingen dumpen.

Bestel gewoon merk geheugen geen instabiele oem rommel
en gebruik een serverbord met intel chipset (b.v van tyan)

Ik zou eerder de cpu dumpen, celeron is niet geschikt voor een beetje server-werk.

Dus vervangen door een athlon xp of een p4. Maar als je dat doet kan je ook gelijk de kast vervangen door een gewone 1u ipv de kleine 512L :D

PimEffting
17/12/03, 20:13
Origineel geplaatst door PCDOC
En voor een paar EURO's heb je een SCA of SCE moederbord met 1 of 2 * INTEL Gbit lan, FSB 800 ondersteuning ( => HT ) en SATA RAID Controller
De SGE heeft ook 2x Gbit, dus dat vind ik geen argument.
De SCA heb ik geen ervaring mee, de SCE vond ik ronduit slecht (bijvoorbeeld slecht te monteren in een Procase C2R ivm schroefgaten).

Ahead-IT
17/12/03, 20:27
Origineel geplaatst door Unexplained

De SGE heeft ook 2x Gbit, dus dat vind ik geen argument.
De SCA heb ik geen ervaring mee, de SCE vond ik ronduit slecht (bijvoorbeeld slecht te monteren in een Procase C2R ivm schroefgaten).

Supermicro moederborden zijn speciaal gemaakt voor supermicro rackmounts, daar heb je dus geen punt. De SGE is inderdaad ook goed, maar de SCA kost evenveel en heeft SATA en FSB800 onboard. Je moet inderdaad wel een Gbit poortje inleveren, maar dat lost de SCE dan weer op ( 15 - tal EUR extra )

Mog
18/12/03, 00:02
Origineel geplaatst door PlexTeam


Ik zou eerder de cpu dumpen, celeron is niet geschikt voor een beetje server-werk.

Dus vervangen door een athlon xp of een p4. Maar als je dat doet kan je ook gelijk de kast vervangen door een gewone 1u ipv de kleine 512L :D

Waarom ? je weet niet eens wat ts gaat doen, overigens liever een server die stabiel en een beetje tikje langzamer, oem geheugen is wel het domste wat je kunt doen in een server.

Een celeron kan overigens voor een enkele site prima fungeren als dedicated bak, of b.v. met een 50 tal normale sites draait het ook nog formidabel op een celeron.
, Ts hoeft niet gelijk een webhostertje te zijn die per server 200+ sites kwijt erop wil.

mevers
18/12/03, 17:20
waarom trouwens zelf bouwen, voor weinig kant en klaar te koop..

Mevers

Ahead-IT
18/12/03, 17:24
Origineel geplaatst door mevers
waarom trouwens zelf bouwen, voor weinig kant en klaar te koop..

Klopt, maar die uitleg is al verscheidene keren gedaan.

G_P
19/12/03, 12:44
waarom trouwens zelf bouwen, voor weinig kant en klaar te koop..
Omdat je nog wat liggen hebt bijvoorbeeld.
Wat denk je van Transcend AKT4A, AMD Athlon 1400, 256M ECC, Tekram DC-390U2 scsi board, 18GB IBM LVD-SCSI.
Kan ik daar nog wat mee hosten?

Ahead-IT
19/12/03, 19:20
Origineel geplaatst door G_P

Omdat je nog wat liggen hebt bijvoorbeeld.
Wat denk je van Transcend AKT4A, AMD Athlon 1400, 256M ECC, Tekram DC-390U2 scsi board, 18GB IBM LVD-SCSI.
Kan ik daar nog wat mee hosten?
Ik ken geen Athlon moederbord dat ECC geheugen ondersteund, dus er zal al nood zijn aan een andere processor.

liquid_
21/12/03, 00:22
Origineel geplaatst door wdv


Ja.

Genoeg voor een server met weinig draaiende dingen ;)

Hoe meer HDD's, hoe meer coolers, hoe hoeger je cpuspeed etc. des te zwaarder moet je voeding zijn. 200 Watt voor een P4/Celeron (S478) is beetje aan de krappe kant.

Heel mensen staan gewoon niet bij stil dat een 1U server veel meer aandacht in het bouwen nodig heeft dan een 2U of hoger. Een 1U moet ook een goeie airflow hebben! en dat is zeer belangrijk voor je server prestaties.

Er zijn betere 1U oplossingen dan Supermicro. Ik snap niet dat mensen bezuinigen op servers waar ze van moeten leven. Een bedrijfs server is iets waar je echt van leeft. Kies dan bewust onderdelen die ervoor geschikt zijn. Dan maar iets meer geld aan uitgeven en zeker zijn dat het je niet in de steek laat.

IDE is zowie zo niet gemaakt voor 24/7 gebruikt. Als je budget geen SCSI toe laat is IDE ATA-RAID wel handig. Houd wel rekening mee dat het vaak software raid is ook als is het onboard!

Afhankelijk van je budget kun je ook een kwaliteits server realiseren door goed uit te zoeken welk type hardware op elkaar afstemmen metname in 1U kasten.

Mocht je vragen hebben dan kun je ons altijd bereiken op 020 77 26 306 voor vrijblijvend advies.

liquid_
21/12/03, 00:26
Origineel geplaatst door mevers
waarom trouwens zelf bouwen, voor weinig kant en klaar te koop..

Mevers

Ja die voor weinig kant en klaar hebben vaak dezelfde kwaliteit als eentje die je zelf bouwt maar dan iets duurder. Of je er iets mee opschiet... laat ik even te midden.

Niet iedereen heeft heel wat te besteden aan een server of andere hardware. Maar om je hosting kwaliteit te kunnen waarborgen moet je toch bij jezelf gaan denken aan een lange termijn server waar je eenmalig genoeg voor uit geeft i.p.v. steeds naar je datacenter/colo toe rijden/fietsen om een koelertje te vervangen of een IDE schijf die half DOA bij je aankwam te gaan vervangen waar je de data toch al op kwijt bent.

Supermicro is leuk en aardig maar als je een dergelijk systeem zelf bouwt ben je iets goedkoper uit en heb je vaak ook gekozen wat je zelf wilde. Dus niet van 'Supermicro: hier heb je het en hier zul je het mee moeten doen, dit zijn de prijzen en kies maar uit.'

liquid_
21/12/03, 00:36
Origineel geplaatst door G_P

Omdat je nog wat liggen hebt bijvoorbeeld.
Wat denk je van Transcend AKT4A, AMD Athlon 1400, 256M ECC, Tekram DC-390U2 scsi board, 18GB IBM LVD-SCSI.
Kan ik daar nog wat mee hosten?

Daar kun je wel wat mee hosten heel wat zelfs. Behalve als je flink wat mysql databases hebt draaien i.c.m. HTTPS protocol ;) Hier kun je meer een eigen flinke site mee hosten. Niet echt voor massa Virtual Hosting (Hoog uit 25 Vhosts om niet laag te presteren). Vanwege Je HDD ruimte van 18Gb en je 256mb ram. (ECC i.c.m. Athlon lijkt me sterk.)

liquid_
21/12/03, 00:45
Origineel geplaatst door PCDOC
Ik kan dat moederbord leveren, maar dan zitten we in het verkeerde forum bezig.

De Asus P4P800-VM is een alternatief, maar dan moet je wat wijzigen aan de rackmount.

Ik zeg steeds tegen mijn klanten dat het goedkoper is een server te laten samenstellen dan zelf één samen te stellen. Onderdeel A van leverancier 1, 15 EUR verzending. Onderdeel B van leverancier 2, 10 EUR verzending ... en ga zo maar door :)

Behalve als je alles bij 1 leverancier kunt krijgen die bij elkaar opgeteld ook nog eens goedkoper is dan alle verzend kosten en zelf geen verzend kosten rekent plus nog eens op basis van je budget vrijblijvende adviezen geeft ;)

Maar dan heb ik het hier ook over een leverancier dat zich volledig richt op Rackmount hardware.

Ahead-IT
21/12/03, 01:21
Origineel geplaatst door liquid_


Behalve als je alles bij 1 leverancier kunt krijgen die bij elkaar opgeteld ook nog eens goedkoper is dan alle verzend kosten en zelf geen verzend kosten rekent plus nog eens op basis van je budget vrijblijvende adviezen geeft ;)

Maar dan heb ik het hier ook over een leverancier dat zich volledig richt op Rackmount hardware.
Nederland heeft natuurlijk een groter aanbod leveranciers dan België, daar ben ik me van bewust. Maar toch, wij hebben zeer goedkoper leveranciers en dat rekenen we door aan onze klant. 8/10 van onze klanten zijn Nederlanders, en ze nemen de relatief hoge verzendkost er graag bij.

Trouwens, Supermicro kan je volledig op maat bouwen maar het hangt er van af bij welke leverancier je zit. De meeste willen gewoon de moeite niet doen, de anderen weten er niets van. Ze bieden met andere woorden dus enkel Supermicro Superservers aan, nuja, elk doet zijn zin.

McRox
21/12/03, 22:29
Origineel geplaatst door liquid_
Een 1U moet ook een goeie airflow hebben! en dat is zeer belangrijk voor je server prestaties.

Meestal alleen bij zelfbouw. Goede barebone's hebben een passende constructie voor een optimale cooling.

Ahead-IT
21/12/03, 22:34
Origineel geplaatst door PlexTeam


Meestal alleen bij zelfbouw. Goede barebone's hebben een passende constructie voor een optimale cooling.

Jep, voornamelijk zie je dat aan de geheugenbanken die horizontaal staan i.p.v. verticaal.

host3000
21/12/03, 23:07
Origineel geplaatst door PCDOC


Jep, voornamelijk zie je dat aan de geheugenbanken die horizontaal staan i.p.v. verticaal.
Voornamelijk. Maar wat dan nog meer? Is dat het belangrijkste voordeel?

Als het alleen om die bankjes gaat, ben ik niet erg onder de indruk van de meerwaarde van de barebones.

Trouwens, schuin is wat anders dan horizontaal ;)

liquid_
22/12/03, 03:21
Origineel geplaatst door host3000

Voornamelijk. Maar wat dan nog meer? Is dat het belangrijkste voordeel?

Als het alleen om die bankjes gaat, ben ik niet erg onder de indruk van de meerwaarde van de barebones.

Trouwens, schuin is wat anders dan horizontaal ;)

Niet slim proberen te spelen. Voor hem is waarschijnlijk normaal om te zeggen dat ze horizontaal staan ipv verticaal. Ik denk omdat hij er dagelijks mee bezig is en een kijkhoek heeft waar de HDD's, CDROM en floppy aan de linker zijde zijn en dus vanuit dat oogpunt horizontaal zijn. Het gaat om de airflow en niet om 'een paar bankjes' tevens heeft het verder weinig met barebone te maken. Het heeft meer met een rackmount mobo te maken die gemaakt is voor 1U kasten en vaak staat er ook bij voor welke fabrikanten van server cases (rack) het geschikt is in verband met airflow. Wat onze belgische collega bedoeld is waarschijnlijk een Supermicro barebone. Daar is alles op elkaar afgestemd omdat het vaak om hetzelfde merk gaat. (supermicro)

Barebone is vaak interessant voor datacenters en opslag. Als data center koop je gewoon 20 barebones in en je slaat ze op. Enige waar de prijs van daalt en stijgt zijn de cpu's, memory, hdd's. Dus wat doe je? je kan ze zo upgraden of de nieuwste van de nieuwste aanbieden terwijl het er net uit is :) dan zit je niet vast aan een oude CPU die nog vervangen moet worden.

P.S. Schuin in wannneer het verticaal geplaatst is ;) en die methode word al eeuwen niet meer toegepast. Fabrikanten hebben ervanaf gezien en kiezen toch voor horizontaal. ;)

host3000
22/12/03, 03:38
Leuk verhaaltje, vooral als je iets concreets zou zeggen.

Er wordt gesteld dat een barebone een betere cooling heeft, voornamelijk vanwege de plaatsing van de geheugenbankjes.

Vervolgens kom je met een of ander verhaal over datacenters (?) en over een kijkhoek? Sinds wanneer is horizontaal/verticaal afhankelijk van een kijkhoek? Misschien kan onze Belgische collega gewoon beter zelf uitleggen wat hij bedoelt, dat dat jij iets gaat verzinnen waarvan jij denkt dat hij bedoelt.

Ik weet donders goed dat PCDOC een serverbouwer is en ik hoor graag van hem wat zijn professionele uitleg van zijn stelling is.

Wie probeert er nou slim te spelen :p

liquid_
22/12/03, 03:53
Origineel geplaatst door host3000
Leuk verhaaltje, vooral als je iets concreets zou zeggen.

Er wordt gesteld dat een barebone een betere cooling heeft, voornamelijk vanwege de plaatsing van de geheugenbankjes.

Vervolgens kom je met een of ander verhaal over datacenters (?) en over een kijkhoek? Sinds wanneer is horizontaal/verticaal afhankelijk van een kijkhoek? Misschien kan onze Belgische collega gewoon beter zelf uitleggen wat hij bedoelt, dat dat jij iets gaat verzinnen waarvan jij denkt dat hij bedoelt.

Ik weet donders goed dat PCDOC een serverbouwer is en ik hoor graag van hem wat zijn professionele uitleg van zijn stelling is.

Wie probeert er nou slim te spelen :p

Zijn barebones hebben een betere cooling door plaatsing 't geheugen. Hij heeft het vaak over Supermicro maar dat was je nog niet opgevallen denk ik. Dit had ik al verwacht en had er ook wat voor. Back to the basics: kleuterschool van links naar rechts van achter naar voor en van boven naar beneden. Subject 'Airflow' > server case 1U advies: barebone van PCDOC > Supermicro > air in (voorkant> hdd's kijken van bovenop de server > HDD's links > Memory banks horizontaal > airflow langs horizontaal geplaatste geheugen bankjes > .



zie geen meerwaarde van een barebone > verhaal over datacenter. Dus wel een meerwaarde van een barebone wellicht niet voor jou.

Blus je eigen flamewar maar ;)

Ahead-IT
22/12/03, 12:28
Anders zou ik enkele foto's nemen, maar het nodige beeldmateriaal staat al online:
http://www.supermicro.com/Product_page/MB-Pics/GC_SL/x5dei-lg.jpg

Dit is een server moederbord, in elke Supermicro rackmount wordt voor een goede airflow gezorgd.

Dan hebben we "normale" ATX moederborden, die gebruiken wij voor low budget servers en nagenoeg iedereen met een chieftec rackmount gebruikt die ook.
http://usa.asus.com/products/mb/socket478/p4p800-vm/p4p800-vm_l.jpg

In beide gevallen wordt de lucht van onder naar boven geblazen, welk moederbord voor de beste airflow zorgt is zeer duidelijk, aangezien de Asus geheugenbanken alles blokeren.

Ahead-IT
22/12/03, 12:30
Origineel geplaatst door liquid_
Zijn barebones hebben een betere cooling door plaatsing 't geheugen. Hij heeft het vaak over Supermicro maar dat was je nog niet opgevallen denk ik. Dit had ik al verwacht en had er ook wat voor. Back to the basics: kleuterschool van links naar rechts van achter naar voor en van boven naar beneden. Subject 'Airflow' > server case 1U advies: barebone van PCDOC > Supermicro > air in (voorkant> hdd's kijken van bovenop de server > HDD's links > Memory banks horizontaal > airflow langs horizontaal geplaatste geheugen bankjes > .


Even ter zijde, we verkopen amper barebones. We stellen steeds de servers samen op maat. Een barebone is gewoon een Supermicro moederbord en rackmount ... niets meer of minder.