PDA

Bekijk Volledige Versie : Traffic virtual hosts



DerFreak
15/12/03, 18:09
Ongetwijfeld al een eerder besproken onderwerp, maar ik kon er nergens een duidelijk antwoord over terugvinden, dus vandaar...

Ik ben op zoek naar een methode om accuraat de traffic van name based virtual hosts bij te houden, met name http en ftp traffic. De logs van apache schieten tekort aangezien deze alleen outgoing traffic loggen, en dat zelfs zonder headers. Weet iemand hoe je de in- en outgoing traffic betrouwbaar en precies kunt bijhouden? Hoe doet plesk dit bijvoorbeeld?
De enige methode die ik zou kunnen bedenken is voor http is een tcp session analyzer te gebruiken die filtert op de 'Host' header. Voor ftp kan er waarschijnlijk wel per gebruiker gelogged worden (heb ik nog niet echt research naar gedaan, omdat http momenteel het belangrijkst is). SMTP/POP3 zou volgens een zelfde methode bijgehouden kunnen worden. Weet iemand of er dergelijke software bestaat?

paas
15/12/03, 18:26
Is dat geen functie in elk CP?
In bijv. ENSIM is hierin voorzien. Of bedoel je iets anders?

svbeek
15/12/03, 20:25
Ben ook al een tijd opzoek naar zoiets.. heb t niet kunnen vinden..
Ik bereken het nu aan de hand van de web/ftp/mail logfiles..

Tamama
15/12/03, 21:25
Had je dit met of zonder network-protocol overhead willen hebben?

DerFreak
15/12/03, 21:53
Is dat geen functie in elk CP?
In bijv. ENSIM is hierin voorzien. Of bedoel je iets anders?

Op zich is er in voorzien, maar ik vraag me af hoe. Ik heb effe naar ENSIM gekeken, en die claimen een heel acurate meet methode te hebben, maar HOE wordt nergens uitgelegd, en dat zou ik toch best graag willen weten.



Ben ook al een tijd opzoek naar zoiets.. heb t niet kunnen vinden..
Ik bereken het nu aan de hand van de web/ftp/mail logfiles..


Vind ik niet toereikend, 25% van mijn http traffic is incoming, maar per klant is dit natuurlijk verschillend en de ene klant hoeft niet voor de ander te betalen.



Had je dit met of zonder network-protocol overhead willen hebben?
Met, aangezien ik dat ook betaal bij mijn provider

svbeek
15/12/03, 23:37
Er is een kernel patch voor oude 2.4 kernels, useripacct, maar deze werkt niet goed met nieuwere 2.4 kernels. Ik heb er een tijdje terug wat aan gesleuteld, toen kreeg ik hem gecompileerd met 2.4.22, maar als ik stats wilde opvragen segfaulte ie.. daarna heb ik het opgegeven. Misschien dat ik er in de kerstvakantie nog eens naar kijk..

DerFreak
16/12/03, 02:28
Origineel geplaatst door svbeek
Er is een kernel patch voor oude 2.4 kernels, useripacct, maar deze werkt niet goed met nieuwere 2.4 kernels. Ik heb er een tijdje terug wat aan gesleuteld, toen kreeg ik hem gecompileerd met 2.4.22, maar als ik stats wilde opvragen segfaulte ie.. daarna heb ik het opgegeven. Misschien dat ik er in de kerstvakantie nog eens naar kijk..

Dan nog lijkt het me lastig met Apache, misschien suPHP. Hoewel je dan nog zit met je static html pagina's en om nou alles (inclusief plaatjes enzo) door php heen te gooien... Jammer dat Apache geen feature heeft om traffic per request te loggen, lijkt me toch niet zo lastig? Ik ga nog maar es verder zoeken...

Phretorian
16/12/03, 11:29
Ik gebruik zelf PLESK en moet toch zeggen dat die traffic aardig klopt met de traffic op de switch poort in totaal. Zit er steeds maar n paar MB vandaan ... dus aantal GBs afronden naar boven en t klopt precies.

ik zoek zelf n variant ik neem aan dat dit in dezelfde topic mag.

Ik zoek zelf iets waarmee ik onder Windows 2000 server de traffic kan meten per IP ... dus niet per Interface. Ik heb gezien dan SNMP / MRTG hierin niet kan voorzien. Maar ik neem aan dat ik niet de enige ben.

Ik heb zelf op 3 windows 2000 servers verschillende gameservers draaien. Ik wil nu per gameserver kunnen zien hoeveel traffic die verbruiken.

Tamama
18/12/03, 11:52
Ik heb een programma gemaakt wat op linux en win2000 (en fbsd en en en) op network protocol bandbreedte bijhoud. kan dus per IP, maar ook per udp/tcp poort, port gebonden aan ip etc. Ik neem dus aan dat er ook andere programmas zijn die dat doen?

vaplu
18/12/03, 14:24
Ik ben ook erg benieuwd hoe de volgende dingen te monitoren per (website van een) gebruiker op een shared/virtueel server configuratie:

- http (request / answers)
- ftp ( up- / download)
- mail (incoming & outgoing)
- ssh (met name scp gebruik)

Met webalizer valt natuurlijk http (en ftp) traffic makkelijk permaand af telezen. Voor mail (qmail in mijn geval) zijn er ook wel modules/plugins beschikbaar. Maar een combinatie van allen in 1 pakket zou natuurlijk ideaal zijn (zonder meteen een control pannel te installen).

edit: uiteindelijk wil je natuurlijk direct een totaal kunnen aflezen zonder de rekenmachine er bij te pakken ;)

Phretorian
19/12/03, 11:35
Origineel geplaatst door Tamama
Ik heb een programma gemaakt wat op linux en win2000 (en fbsd en en en) op network protocol bandbreedte bijhoud. kan dus per IP, maar ook per udp/tcp poort, port gebonden aan ip etc. Ik neem dus aan dat er ook andere programmas zijn die dat doen?

Heb je dat nog ergens liggen? Ik zou dat ns willen proberen op mn pc

vaplu
19/12/03, 18:32
Origineel geplaatst door Tamama
Ik heb een programma gemaakt wat op linux en win2000 (en fbsd en en en) op network protocol bandbreedte bijhoud. kan dus per IP, maar ook per udp/tcp poort, port gebonden aan ip etc. Ik neem dus aan dat er ook andere programmas zijn die dat doen?

Ik en eigenlijk ook wel nieuwsgierig... graag een PM als je het wilt delen.

TMourik
19/12/03, 18:53
Origineel geplaatst door Tamama
Ik heb een programma gemaakt wat op linux en win2000 (en fbsd en en en) op network protocol bandbreedte bijhoud. kan dus per IP, maar ook per udp/tcp poort, port gebonden aan ip etc. Ik neem dus aan dat er ook andere programmas zijn die dat doen?

vind dit ook heel interessant, wel meer blijkbaar. Misschien dus interessant vrij te geven?

svbeek
19/12/03, 19:22
Zijn er al niet 35546467 van dat soort programmatjes? Maar anyway, als iemand hier iets weet om per virtual host (!) / uid (dus niet per ip) het dataverkeer bij te houden op een Linux server, dan ben ik wel zeer geinsteresseerd.

Herbert
20/12/03, 23:23
Ik sluit mee aan bij svbeek

DerFreak
22/12/03, 10:41
Origineel geplaatst door vaplu
Ik ben ook erg benieuwd hoe de volgende dingen te monitoren per (website van een) gebruiker op een shared/virtueel server configuratie:

- http (request / answers)
- ftp ( up- / download)
- mail (incoming & outgoing)
- ssh (met name scp gebruik)

Met webalizer valt natuurlijk http (en ftp) traffic makkelijk permaand af telezen. Voor mail (qmail in mijn geval) zijn er ook wel modules/plugins beschikbaar. Maar een combinatie van allen in 1 pakket zou natuurlijk ideaal zijn (zonder meteen een control pannel te installen).

Webalizer genereert z'n traffic uit de logfiles van Apache, en deze loggen alleen outgoing traffic zonder headers, daar heb je dus vrij weinig aan.

vaplu
22/12/03, 11:49
Origineel geplaatst door DerFreak


Webalizer genereert z'n traffic uit de logfiles van Apache, en deze loggen alleen outgoing traffic zonder headers, daar heb je dus vrij weinig aan.

Ja.. daar heb je een punt.. maar heb jij al een betere oplossing gevonden (ook voor virtualhosts?)

HBCS
22/12/03, 14:09
en ik ook

svbeek
22/12/03, 15:08
logt mod_watch niet wat meer? of heb ik dat fout?

kickuh
22/12/03, 16:54
je wilt het per klant weten? of gewoon totaal?

yourforum
28/12/03, 23:26
tip; www.google.nl ik zocht en vond direct.. AWSTATS

cedric
29/12/03, 04:06
Origineel geplaatst door yourforum
tip; www.google.nl ik zocht en vond direct.. AWSTATS Wat zich ook weer baseert op de logs van apache en dus hetzelfde resultaat geeft als webalizer enz ;)

yourforum
30/12/03, 17:12
uiteraard, maar AWSTATS is een stuk overzichtelijker, en uitgerbeider. ook mail stats, ftp, dns wat je wil.. zelfs irc stats indien nodig.

muisje
30/12/03, 19:34
quote:Origineel geplaatst door Tamama
Ik heb een programma gemaakt wat op linux en win2000 (en fbsd en en en) op network protocol bandbreedte bijhoud. kan dus per IP, maar ook per udp/tcp poort, port gebonden aan ip etc. Ik neem dus aan dat er ook andere programmas zijn die dat doen?



Heb je dat nog ergens liggen? Ik zou dat ns willen proberen op mn pc

Lijkt mij op darkstat:

http://dmr.ath.cx/net/darkstat/

yourforum
31/12/03, 07:56
dat kan simpelweg door SNMP, of logfiles.

svbeek
31/12/03, 12:11
Maar das dan ook weer niet per virtual host..

vaplu
31/12/03, 12:46
Zullen we gewoon de conclusie trekken dat het simpel weg niet kan??

En als Plesk/Cpanel dit wel kan meten... hoe doen ze het dan?

Deimos
31/12/03, 13:27
Dit kan zeker wel, je hebt o.a. mod_watch deze kan per virtualhost het verkeer bijhouden. Enige wat je dan nog dient te doen is deze uitlezen en er mooie grafiekjes van te maken. Verder kan je natuurlijk ook nog de logs parsen. Wat goed te doen is voor smtp, ftp en apache. Naar ik aanneem geldt dit ook voor pop3 en imap, enkel is mij dit zelf nog niet gelukt.

vaplu
31/12/03, 16:03
Origineel geplaatst door Deimos
Dit kan zeker wel, je hebt o.a. mod_watch deze kan per virtualhost het verkeer bijhouden. Enige wat je dan nog dient te doen is deze uitlezen en er mooie grafiekjes van te maken. Verder kan je natuurlijk ook nog de logs parsen. Wat goed te doen is voor smtp, ftp en apache. Naar ik aanneem geldt dit ook voor pop3 en imap, enkel is mij dit zelf nog niet gelukt.

Maar alles zonder overhead dus ... hoeveel % zal de overhead ongeveer zijn? Dan valt het met de stats van mod_watch ed. nog wel te schatten.

Deimos
31/12/03, 18:31
mod_watch telt naar mijn weten alles. Dus ook afgebroken connecties e.d.

Tamama
02/01/04, 04:36
Mjah,

Ik zelf vind het programmatje wat ik heb gemaakt ook niet zo .. bijzonder :) Ik zou er zeker niet op vertrouwen als traffic-bijhouder. Je kan de uitvoer natuurlijk wel vergelijken met stats uit de logs ofzo, maar omdat er (nog) geen vhost dingen in zitten heb je er eigenlijk geen moer aan.

Darkstats doet ongeveer wat mijn programmatje ook doet, maar dan op zijn manier, en ik op de mijne. En het werkt ook op netbsd etc omdat ik lekker geen threads gebruik ;) darkstats is veel (veeeeeel) uitgebreider.