PDA

Bekijk Volledige Versie : eigen nameserver



Gerrit
14/12/03, 01:04
Enkele vrienden van me (studenten !) hebben een eigen DNS aangekocht en beheren hun domeinnamen via die DNS. Een goed idee, want ze bepalen zelf wat kan en wat niet kan, ze bepalen zelf de limieten en de gebruiksvoorwaarden, ... Dit terwijl je steeds met de voorwaarden van je registrar moet rekening houden wanneer je zijn nameserver gebruikt.

Ik vroeg me nu af hoeveel zo'n eigen nameserver kost qua aankoop, en hoeveel het kost om die nameserver draaiende te houden. Kan je ook op je eigen PC je domeinnamen hosten en beheren ?

Ionstar
14/12/03, 02:39
Een DNS server hoeft niets te kosten. Ik weet niet zeker of het mogelijk is om dat van huis uit ook te doen omdat je achter een ISP zit, maar dan zou je thuis een linux machine kunnen draaien met een primary en secondary nameserver, of de primary bij een 3rd party en de secondary thuis. Een andere manier is een server huren en daar DNS op draaien, maar dat kost uiteraard wel wat euries :)

De Nederlandse SIDN stelt overigens wel strenge eisen aan de instellingen van de .nl domein zones op je nameserver.

host3000
14/12/03, 02:44
Waar kan ik die server die niets kost, bestellen ;)

Vraag het je vrienden, die weten het wel, denk ik.

Aan de betrouwbaarheid van de verbinding èn de server zou ik niet te lichte eisen stellen. Geen dns ---> niks te zien.

Ionstar
14/12/03, 02:52
Daarom, thuis draaien kost niets, maar dan is de betrouwbaarheid van je verbinding wel de bottleneck. Ik draai zelf mijn DNS op een gehuurde Linux server in de VS en dat kost wel geld :)

host3000
14/12/03, 02:57
Die server staat er toch niet ineens; die moet je toch kopen? Dat ding verbruikt toch stroom, je hebt een UPS nodig etc.?

Gratis is het nooit :) Als je servers gratis krijgt, kan je er vanuit gaan dat je hem nergens meer voor kan gebruikne, althans behalve een hobby bak.

Ionstar
14/12/03, 03:06
Juist dat bedoel ik... als je gewoon voor de hobby bezig bent, dan pak je een PC die je nooit gebruikt, bijvoorbeeld een oude 486 ofzo, want Linux zonder X-windows heeft vrij weinig nodig en linux kost verder niets. Daarna de DNS instellen en thats it. Maar dan moet het wel van achter een ISP kunnen. Verder heb je niets nodig. En dan heb je de zaak gratis draaien :)

En tja... stroom, zoveel trekt een 486 zonder monitor niet :)

Phretorian
15/12/03, 11:16
DNS kun je thuis nog wel draaien moet je wel je PC altijd aanlaten staan.

crash
17/12/03, 15:31
je kunt beter voor weinig je dns regelen met zoneedit.com
werkt al jaren perfect voor mij, incl. backup mailserver
ook handig is dat je alles kunt regelen en instellen, zeer uitgebreid

boomaugurk
18/12/03, 19:56
dat is maar voor 1 of een paar domeinen, zoneedit.com kost daarna geld.

Stel ik heb een domein www.nsdomein.com. Hoe maak ik daar dan nameservers van? Ik moet in eerste instantie toch ergens aanmelden dat dat domein voor DNS moet gaan spelen? Maar hoe/waar?

Gerrit
22/12/03, 20:13
MyDomain en ZoneEdit zijn gratis DNS services inderdaad. Mijn vraag is echter: is het stabiel ? Hoe overleven die twee bedrijven als ze geen inkomsten krijgen namens de klanten ?
Ik zou niet graag eerst al m'n settings in orde maken om de DNS-provider even later failliet te zien gaan en een nieuwe DNS te moeten zoeken + alle settings herdoen...

Gerrit
22/12/03, 20:15
de DNS mag trouwens wel geld kosten, zij het niet veel. Als ik een externe of eigen DNS wil gebruiken, dan is het omdat ik dan goedkoop kan registreren.

neem bv Computools = 9 euro voor het domein + gratis of zeer goedkope DNS

daar tegenover staat bv Register.com = ca 50 euro voor het domein, inclusief DNS

maar als je 9 euro betaalt voor je domein en dan 20 euro voor je DNS, dan kan je net zo goed meteen naar een duurdere registrar gaan waar DNS-gebruik in de prijs inbegrepen is.

Een DNS mag iets kosten (enkele euro's of zo) maar mag niet duurder zijn dan het domein zelf, anders verlies je het voordeel dat je zo goedkoop je domein hebt geregistreert.