PDA

Bekijk Volledige Versie : Backup



Norman
14/12/03, 00:13
Beetje een vervolg op mijn linux server post ...
Wat gebruiken jullie aan backup ?

tape ?
naar andere HD ?
Rsync ?
ftp'n .. ?

En wie is er bekend met deze software ?
http://backuppc.sourceforge.net/index.html

Zelf dacht ik eraan om het via rsync naar me huis server te sturen .... en 1x per week een HD te hot-swappen ...
(server wil ik RAID 1 maken ....)
Dat laatste is natuurlijk et aller makkelijkst hoef ik al1 na server crash ... hd terug te zetten .... en hij werkt weer :)
Maar op en/of aanmerkingen zou ik graag horen....

Icheb
14/12/03, 01:27
Van het user gedeelte (mail, db's en websites) wordt dagelijks een rsync naar een rsync server bij mij in mijn intranet overgezet. Dit wordt daarna getarred en verkast naar andere hd. Dus dan zijn er al 3 versies van.
Tevens staan deze backups nog op de server zelf in andere dirs, al heb je hier weinig aan als de hd zou crashen.
Daarom zit er een raid 1 config in.

Mocht het hele systeem crashen zou ik, volgens de oefeningen die ik gedaan heb max 3 uur offline zijn (bij totale reformat en herinstall van alles), maar tot nu toe heb ik de backups nog niet nodig gehad :)

Het probleem met raid1 is dat het zoveel server load geeft om dat ding te syncroniseren (vind ik persoonlijk).
Ok, het tarren en bzippen kost ook veel load, maar dat is midden in de nacht op een intranet server, dus dat maakt niet uit.

Maar ik ben nog op zoek naar betere mogelijkheden...

Frenk
14/12/03, 01:32
Bij ons een complete rsync backup 3x per dag naar een 2de hd in de server. Verder een tar backup van de home dirs en databases naar een backupserver in de kast

Norman
14/12/03, 02:40
Origineel geplaatst door Icheb
Het probleem met raid1 is dat het zoveel server load geeft om dat ding te syncroniseren (vind ik persoonlijk).
Ok, het tarren en bzippen kost ook veel load, maar dat is midden in de nacht op een intranet server, dus dat maakt niet uit.

Maar ik ben nog op zoek naar betere mogelijkheden...


Naar wat ik begrepen heb .. geloof dat het van 3ware was maar kan ook Promise geweest zijn ...
Bij 1 van de 2 kun je via de software instellen wanneer die de RAID moet rebuilden en/of wat hij max aan system load mag gebruiken ...
Ok dan duurt et wat langer ... maar heb je er wel een stuk minder last van ... (en naast dat ie de raid aan et rebuilden is word er toch weer gebackupped via rsync)

Bovendien langer dan een nachtje zou het niet duren op een gemiddeld laag niveau gok ik ....

Maar dat was dus wat ik in gedachten had ...

Mog
14/12/03, 10:32
Ik heb een vrij groot aantal servers te backuppen dus kan alleen met tape uit, ik gebruik yosemite software daarvoor.
Werkt perfect en heb 3 terrabyte de ruimte voor een paar weken achter elkaar, stel er gaat 1 tape stuk dan pak je de backup die je ervoor gemaakt hebt.

Uiteraard nog een 2e set tapes die ik omwissel voor externe backup.

Via rsync naar je huisserver toe kan misschien met 1 server met een beetje weinig data maar stel je hebt b.v. 20 servers a 20 gig data dan mag je wel een leuk lijntje thuis hebben liggen om dat wekelijks te doen.
Dan kun je beter gewoon binnen je eigen netwerk blijven en het lekker op 100 of 1000mbit doen.

Hotswap raid 1 is een optie, alleen zou ik dan kiezen voor een hot swap raid 5 setup, het blijven harddisks... raid 5 is voor jou ook een goede oplossing icheb.

Icheb
14/12/03, 12:40
Via rsync naar je huisserver toe kan misschien met 1 server met een beetje weinig data maar stel je hebt b.v. 20 servers a 20 gig data dan mag je wel een leuk lijntje thuis hebben liggen om dat wekelijks te doen.
Dan kun je beter gewoon binnen je eigen netwerk blijven en het lekker op 100 of 1000mbit doen.

Zodra ik er meer servers bij ga krijgen, kijk ik eerst tot hoever ik hiermee kan gaan, want rsync verzet alleen de veranderde data, dus zo vreselijk veel verkeer is het niet. Maar als dit teveel wordt, ga ik in het datacentre nog een machine weghangen die een filestorage wordt (aangezien dit in mijn ogen op dat moment goedkoper is dan de andere backupmogelijkheden), dus die iedere dag dmv rsync alle data via een eigen switch krijgt. Maar dan zal ik toch nog wel moeten uitbreiden eerst ;)

edit :
Raid 5 heb ik wel even naar gekeken, maar ik weet het zo net nog niet, raid 5 kost minimaal drie harde schijven. In de gemiddelde 1U machine is er al een tekort aan ruimte ( :D ), dus ik weet niet of dit een ideale oplossing is.
Op dit moment zit er in de server waar ik het hier over heb, 2 nics, een onboard die uit staat en een 3com. Zodra er een server bijkomt ga ik in ieder geval ervoor zorgen dat ook in de nieuwe server er 2 nics zitten, dan kan het dmv een cross cable gedaan worden...

Norman
15/12/03, 02:11
Zou eigenlijk in een nieuw topic moeten ergens anders maar et slaat ook hierop dus doe et lekker hier ;)

Ik vroeg me af, SCSI is bekend om de lange duur van de schijfjes en de stabiliteit.
Hoeveel van jullie gebruiken nu toch IDE schijven voor hun servers ?
Wat is de gemiddelde levensduur ?
En gebruiken jullie RAID op je hoofdbak of niet ?
(en welke RAID ... RAID 0, 1 , 3 of 5 ?)

GetHosted
15/12/03, 09:28
Ik heb in alle gameservers een IDE +/- 20 a 40Gb zitten... Ze zijn wel allemaal 7200RPM en een aantal zijn zelfs 8Mb cache...

De oudste (1,5 jaar) die dag en nacht draait doet het nog steeds met een 20Gb Seagate 7200RPM schijfje.

Ik heb maar een paar servers SCSI gegeven (waaronder bijv. de webserver) en twee gameservers. Sindskort ben ik wel overgestapt naar SATA, alles wat ik koop is SATA prima disks en heel snel vind ik!

muisje
15/12/03, 11:06
Ik heb ook nog een paar ide servers draaien (9 gb hd's) bijna 3 jaar oud draaien 24/7 en hebben nu een uptime van bijna een jaar (durf ze niet meer te herstarten omdat bij een herstart vaak de problemen komen.)

(zijn paar testservertjes die eigenlijk niets doen dus maakt niet uit of ze crashen maar ik wil graag zien hoelang ze het uithouden :)..)

Voor backup heb ik een leuke surestore lithium library aan glasvezel ..

kost wat maar dan heb je ook wat :)