PDA

Bekijk Volledige Versie : Voordelen eigen bedrijf



keepow
13/12/03, 09:41
Ik hoor weleens, leuke dingen over een eigen bedrijg (webhosting bedrijf). Telefoontje van de zaken, auto van de zaak laptop van de zaak.
Maar kan dit nu ook echt zo gemakkelijk?

Ik zou graag weleens wat meer willen weten over bv. een telefoon aanschaffen op kosten van de zaak.

Mvg Keepow.

svbeek
13/12/03, 09:57
Dat kan prima, maar dan moet je wel kunnen aantonen dat je hem puur en alleen voor de zaak gebruikt. En sommige dingen waarvan het erg moeilijk aan te tonen is dat je het alleen zakelijk gebruikt, zoals een pak, kan je nooit aftrekken van de belasting.
Kijk eens op kvk.nl, daar staat genoeg info over dit soort vragen.

PimEffting
13/12/03, 11:42
Wat mij betreft zit het voordeel van zelf ondernemen niet eens in materiële zaken. Natuurlijk, ik verdien drie keer zoveel als voorheen, maar dat is niet mijn motivatie.
Waar ik ontzettend veel plezier van heb, is de vrijheid om zaken zo in te richten als ik zelf wil. Daarnaast ben ik compleet zelfredzaam, en dat geeft mij een goed gevoel. Als ondernemer krijg je ook de vrijheden om zo eigenwijs te zijn als je zelf goeddunkt, dat spreekt ook veel mensen aan.
Mogelijk dat het door mijn jonge leeftijd komt (bijna 21), de ervaring is: "kijk, ik kan op eigen benen staan". Dát is ondernemen, dát is mijn motivatie.

Rik
13/12/03, 11:52
Natuurlijk kun je een telefoon kopen, en een laptop, je kunt zelfs zakelijk een Ferrari kopen, -> moet je hem wel kunnen betalen hey ;)

En ff @ svbeek: ook een pak is aftrekbaar :D, kwestie van een goeie boekhouder nemen ;)

cridea
13/12/03, 11:57
Als je dingen verkeerd ziet gaan heb je de bevoegdheden er iets aan te doen, waar je als werknemer vaak alleen maar mag staan kijken hoe het verkeerd gaat, scheelt dus een hoop frustratie.

Maar vooral het feit (indien van toepassing) dat je zelf ooit bent begonnen met klant nummer 1, 2 en 3 en dat je elke boterham die je eet zelf hebt verdiend. Als medewerker krijg je namelijk je geld ook wel als je je voor 80% inzet, als eigen baas merk je dit direct in je omzet/winst.

root
13/12/03, 12:20
IDD met een goede boekhouder kun je veel. IK noem maar een 125 cm breedbeeld televisie in je woonkamer. Je moet tenslotte presentaties kunnen geven aan klanten. Of de bank waar de klant op zit, tja je kunt hem niet op sinasappel kistjes ontvangen. Je kunt veel mits je ook de recources hebt....

svbeek
13/12/03, 14:30
Hehehe sjah ik ben pas net begonnen, we hebben nog geen boekhouder in dienst. Dus heb mn nieuwe pak zelf moeten betalen ;) Maarja, zoveel scheelt die btw nou ook weer niet (goedkoop pak :D ).

Maar anyway: je moet je ook realiseren dat eigen baas zijn ook nadelen heeft.. de zorgen af en toe.. de grote verantwoordelijkheid.. zelf moeilijke beslissingen moeten nemen, etc :)

cridea
13/12/03, 15:27
Het is niet alleen BTW, het scheelt je ook inkomstenbelasting als je het als kosten opvoert.

PimEffting
13/12/03, 18:57
Origineel geplaatst door byh
Het is niet alleen BTW, het scheelt je ook inkomstenbelasting als je het als kosten opvoert.
Vergeet de investeringsaftrek niet.

reneovertoom
13/12/03, 19:47
Origineel geplaatst door Unexplained

Vergeet de investeringsaftrek niet.
Kun je die kort even toelichten aub :) ?

Rik
13/12/03, 22:01
... en de startersaftrek :D

PimEffting
14/12/03, 00:14
Origineel geplaatst door reneovertoom
Kun je die kort even toelichten aub :) ?
http://www.belastingdienst.nl/9229250/starters/inhoud/5a649b8.htm

reneovertoom
14/12/03, 13:47
Origineel geplaatst door Unexplained

http://www.belastingdienst.nl/9229250/starters/inhoud/5a649b8.htm
merci bien !