PDA

Bekijk Volledige Versie : NetRouting? Down?



Savvas
07/12/03, 21:45
Beste mensen,

Gezien vorig topic voelde ik mij toch enigzinds genoodzaakt ook deze reactie nog te openbaren ondanks sluiting van het vorige topic.

Sinds gisteravond haperde onze harde schijf van de webserver erg en het was slechts een kwestie van tijd voordat de webserver niet meer te bereiken was via het internet, ik ben er toen naar toe gegaan en de harde schijf bleek total loss te zijn, daar kwam nog bij dat wij op dat moment geen nieuwe harde schijf hadden en het ook weer net weekend is. Wij hebben vandaag een harde schijf uit onze testserver gehaald en die opnieuw geïnstalleerd en gebruiksklaar gemaakt.

Al met al de webserver draait wel en dit is voor ons weer een wijze les dat wij in het vervolg altijd een harde schijf onder onze spare parts willen zien.

Wij verontschuldigen ons tegenover eventuele klanten die ook hier op het forum zitten en nog geen contact mee was opgenomen.

Wij danken u voor uw begrip in deze situatie.

Met vriendelijke groet,

Savvas Kouimtzidis

wdv
07/12/03, 23:35
Fijn, zo op de zondag..

The MAzTER
08/12/03, 00:29
...

Savvas
08/12/03, 11:18
Origineel geplaatst door The MAzTER
hoe wist je dat ie haperde ;)

toen we ter plekke waren merkte we dat, formuliering was niet helemaal juist van me ;)

En tja op een zondag, gewoon pech :(

JKW
08/12/03, 12:46
Ja vervevelend voor je dat de HD haperde.

Mijn vorige thread was niet om je de "grond" in te trappen ofzo.


Zoals ik al zei in mijn vorige post wou ik gewoon je website bezoeken en toen dat niet lukte was ik benieuwd of het met jullie vorige probleem te maken had.

JKW

Savvas
08/12/03, 12:53
Origineel geplaatst door JKW
Ja vervevelend voor je dat de HD haperde.

Mijn vorige thread was niet om je de "grond" in te trappen ofzo.


Zoals ik al zei in mijn vorige post wou ik gewoon je website bezoeken en toen dat niet lukte was ik benieuwd of het met jullie vorige probleem te maken had.

JKW

ja dat begreep ik al, vandaar dat ik ook even openlijk reageerde om het een en ander op te klaren :)

PimEffting
08/12/03, 15:38
Tip:

Rust je webserver(s) uit met RAID. Twee IDE harde schijven en een 3Ware Escalade kosten niet zoveel, en het geeft je een ontzettend rustig gevoel dat een harde schijf kapot mag gaan zonder dat je klanten hier iets van merken.

Deimos
08/12/03, 16:09
Origineel geplaatst door Unexplained
Tip:

Rust je webserver(s) uit met RAID. Twee IDE harde schijven en een 3Ware Escalade kosten niet zoveel, en het geeft je een ontzettend rustig gevoel dat een harde schijf kapot mag gaan zonder dat je klanten hier iets van merken.
Mijn ervaring met raid zijn heel anders, om onduistere reden raid controller eruit geklapt tijdens bouwen van een nieuwe wereld op een FreeBSD bak. Gevolg: beide schijven helemaal vernaggeld. En dan zit je echt in de $%^& als je denkt op raid te kunnen vertrouwen.

Tegenwoordig voor mij OS op losse hd en sites op een raid 1 stelling en dan nog een extra backup HD en backup op een backup-server.

PimEffting
08/12/03, 17:21
Dat heb ik ook gehad met zo'n Promise onboard controller. Die maakte gehakt van m'n partities. Met de 3Ware gaat het perfect. Inmiddels zo'n 15 servers draaien met een 3Ware, ben zeer tevreden.

Deimos
08/12/03, 17:39
Origineel geplaatst door Unexplained
Dat heb ik ook gehad met zo'n Promise onboard controller. Die maakte gehakt van m'n partities. Met de 3Ware gaat het perfect. Inmiddels zo'n 15 servers draaien met een 3Ware, ben zeer tevreden. Ik spreek helaas over een dedicated 3ware kaart,..........

Savvas
10/12/03, 09:12
Nou heb ik nog nooit met RAID systemen gewerkt maar wat mij wel bekend staat is hoe de RAID1 versie in zijn werk gaat, die schijven mirroren elkaar namelijk, maar als er dan een flinke error in schijf 1 zit dan zit die ook in schijf 2 neem ik aan, gezien die schijven werken als identiek. Pas wanneer de ene harde schijf echt opeens uitvalt heb je wat aan een RAID configuratie, of zie ik dat verkeerd? Want tenslotte als een hacker op de ene schijf de boel verwijdert gebeurd dat ook op de ander.

Ik zie het nut van RAID dus nog niet echt in :) (de eerste vorm iig dan...)

Blurp
10/12/03, 11:12
Als je je servers goed dicht hebt tegen hackers etc zal jouw schijf eerder crashen, het blijft uiteindelijk toch pc hardware

wdv
10/12/03, 13:13
Je moet RAID1 ook absoluut niet als backup zien, maar als een oplossing om het probleem van crashende hdd's tegen te gaan.

Savvas
10/12/03, 17:37
Origineel geplaatst door wdv
Je moet RAID1 ook absoluut niet als backup zien, maar als een oplossing om het probleem van crashende hdd's tegen te gaan.

ja maar als de hd vastloopt door een fout die erin zit of wat dan ook dan zal die fout ook op de 2e schijf zitten niet ? :)

Savvas
10/12/03, 17:37
Origineel geplaatst door wdv
Je moet RAID1 ook absoluut niet als backup zien, maar als een oplossing om het probleem van crashende hdd's tegen te gaan.

ja maar als de hd vastloopt door een fout die erin zit of wat dan ook dan zal die fout ook op de 2e schijf zitten niet ? :)

InstantXs
10/12/03, 17:39
alleen data wordt over genomen, hardware fouten niet.
van een fout in de data loopt crashed je hd niet, hooguit je OS ;)

Savvas
10/12/03, 17:51
Origineel geplaatst door InstantXs
alleen data wordt over genomen, hardware fouten niet.
van een fout in de data loopt crashed je hd niet, hooguit je OS ;)

ja dat bedoel ik, een fout in je OS kan leiden tot het vastlopen of wat dan ook, de 2e schijf neemt die fout over lijkt me... :)

electric
10/12/03, 18:42
als de fout in de OS zit word die inderdaad ook mee genomen, raid is alleen voor hardware matig falen van de HD's :)

Savvas
10/12/03, 19:53
Origineel geplaatst door electric
als de fout in de OS zit word die inderdaad ook mee genomen, raid is alleen voor hardware matig falen van de HD's :)

en die kans is opzich niet zo erg groot, wat dat betreft heb ik dan gewoon liever reserve schijven op voorraad ipv RAID configs..

HGM
10/12/03, 20:16
Origineel geplaatst door NetRouting


en die kans is opzich niet zo erg groot, wat dat betreft heb ik dan gewoon liever reserve schijven op voorraad ipv RAID configs.. Tja dan kom je daar nog wel van terug als je kritieke applicaties hebt draaien. Want met RAID1, mits goed werkend, draait de machine netjes door. En bij gebruik van hotspare schijven is het helemaal ideaal ;)

electric
10/12/03, 20:20
Origineel geplaatst door NetRouting


en die kans is opzich niet zo erg groot, wat dat betreft heb ik dan gewoon liever reserve schijven op voorraad ipv RAID configs..
dat is inderdaad ook mogenlijk, om 't allemaal dan wat te versnellen zou je eventueel dan al een kale versie van de software er op kunnen zetten zodat alleen nog maar een backup hoeft terug te zetten en dat alles dan al werkt :)