PDA

Bekijk Volledige Versie : een eigen switch in een datacenter



gamefreak977
06/12/03, 18:10
Dit is misschien een n00b vraag maar ik zou in de (verre) toekomst zeker interesse hebben in een switch plaatsen in een datacenter en daar dus mijn eigen netwerkje uitbouwen.
Ik vroeg mij af hoe begin je aan zoiets, hoe gaat het allemaal in zijn werk.

host3000
06/12/03, 18:34
Een eigen autonoom netwerk is leuk, maar er is een belangrijke voorwaarde om te slagen: zorg dat je iets hebt om in het netwerk te plaatsen. M.a.w., huur als eerste kastruimte en zorg dat je die vol krijgt met betalende klanten.

Een eigen netwerk is pas interessant (vanuit financieel oogpunt), als je minimaal een kast vol hebt. Pas dan trek je meestal genoeg traffic om de kosten van het aanleggen van een autonoom netwerk aantrekkelijk te maken.

Je moet namelijk dure netwerk apparatuur kopen en afspraken maken met andere netwerkeigenaren en exchanges om jouw netwerk redelijk bereikbaar te maken. Dat doe je niet voor twee servertjes en 100GB per maand.

Dus de eerste stap is, zorg dat je een redelijk draaiend hostingbedrijf hebt (of je moet een eigen datacenter willen beginnen, maar daar is al een leuk topic over) om dat allemaal financieel aantrekkelijk te maken. Dan is het moment aangebroken om je druk te maken over de aanschaf van routers, switches en het aantrekken van peering, transit en exchange overeenkomsten.

The MAzTER
06/12/03, 18:51
...

gamefreak977
06/12/03, 18:56
niet exact ik zou wel degelijk mijn eigen webhsoting bedrijf willen beginnen maar zoals ik al melde in verre toekomst.
De post over dat het pas vanaf dan goed idee is vind ik intresante info maar hoe gaat het preciees in zijn werk als je alle servers op een switch aansluit waar moet die switch/ruter dan weer met verbonden worden.

host3000
06/12/03, 19:51
Een kast huren en daar je switch inhangen, is strikt genomen misschien wel een netwerk, maar dat is niet wat ik normaal gesproken onder een netwerk versta (dat is dus autonoom).

Ik denk dat het opzetten van een eigen (autonoom) netwerk (dus met een AS #), een beetje buiten het vermogen van een thread gaat. Het gaat namelijk niet alleen om het kopen van een router en switch, maar ook om basale en vergevorderde kennis van netwerken, en daarover zijn behoorlijk pillen geschreven.

gamefreak977
06/12/03, 20:49
niet simpel dus maar ik wil nog ff nadruk legge dat het voor in de VERRE toekomst is en dat ik nu gewoon beetje basis zou willen kennen geen details bv. je hebt een kast je steekt alle server in die kast op een router/switch maar waar moet je ze dan opaansluiten.
Een soort schematische voorstelling via welke weg het uiteindelijk op het internet uitkomt.
alvast bedankt voor jullie posts.

svbeek
07/12/03, 12:29
Ik vind dit dus ook wel interessant. Niet dat ik plannen heb om zelf zoiets op te zetten, maar kennis ervan in huis hebben is altijd leuk.
Waar haal je zulke kennis vandaan? Volgens mij zijn er bijna geen boeken oid te vinden over deze onderwerpen. ik heb hier zelf wel wat boeken over netwerken en ccna spul, maar das allemaal basiskennis. Ik weet bijvoorbeeld nieteens het verschil tussen peering, transit en exchange.. Heeft iemand toevallig tips voor goede literatuur over deze onderwerpen?

Bedankt alvast :)

luser
07/12/03, 15:28
tss ;) Bestaan boeken genoeg, je moet gewoon ff zoeken. Aanrader is "BGP" geschreven door Iljitsch van Beijnum. Uitgever is O'Reilly.
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0596002548/qid=1070807252/sr=1-1/ref=sr_1_1/104-7426521-2253563?v=glance&s=books

svbeek
07/12/03, 16:46
Hmm dat ip routing boek van o'reilly lijkt me leuker dan :) dat behandeld niet alleen bgp maar ook andere standaarden. Misschien dat ik mezelf die wel kado doe voor kerst ;)
Maar we dwalen van het topic af geloof ik.. excuses

groenleer
07/12/03, 18:05
Ik zit niet zo in het wereldje, maar dacht het inmiddels wel te kennen.

Een peering is zover ik weet een koppeling tussen de bedrijfs netwerken,
Bijvoorbeeld een hosting provider met een internet service provide.
Bijvoorbeeld @Home - Demon Internet
Zodat daar een directe verbinding is tussen de twee bedrijven.


Transit is een link via een backbone provider naar het grote backbone gebied. Bijvoorbeeld Level3.

Exchange, het(/de) grootte punt(en) waar je peerings en koppelingen met een transit kun leggen.


Mocht ik het fout hebben, hoop ik dat iemand anders mij kan verbeteren.