PDA

Bekijk Volledige Versie : Dataverkeer oversellen?



®on
06/12/03, 12:04
Ik weet dat er hosters zijn die aan overselling doen in hun webruimte. Is dit ook mogelijk voor dataverkeer?

Ik lees hier het nodige over overselling ( http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?s=&threadid=24954 ), maar ik kan er niet exact uit halen of overselling ook mogelijk is bij dataverkeer.

Als beginnend, zeer klein hostertje (met KvK en btw-nummer en de andere poespas ;) ) verbaas ik me over accounts bij bedrijven met zeer veel dataverkeer en amper kosten voor de gebruiker. Voorbeeld: http://www.flexwebhosting.nl/hosting.htm
5 gieg voor €40 ex. BTW. Hoe doet men dat? Server staat bij mijn weten in NL. Het gaat me overigens niet specifiek om deze hoster.
Ik snap dat er ook nog zoiets is als support/kwaliteit etc bieden is, het gaat me nu even alleen om de vraag hoe men dit kan aanbieden.

roland
06/12/03, 13:01
Overselling bij dataverkeer kan makkelijk, je geeft ze veel en maar hopen dat ze niet alles verbruiken. Precies hetzelfde als bij webruimte lijkt me.

paas
06/12/03, 13:14
Overselling is vrij normaal.

De banken doet het principe ook.
Stel iedereen zou maandagochtend naar de bank gaan om al zijn geld van de lopende- en spaarrekeningen af te halen. Dan heeft de bank dus een probleem. Dat geld hebben ze dus niet.

Het meeste geld (80% ?) heeft de bank namelijk op de een of andere manier belegd.

OeliBoelie
06/12/03, 13:16
Flexwebhosting is d8 ik groot geworden met usa servers, en nu zijn ze overgestapt naar nederlandse servers sinds een paar maanden...

®on
06/12/03, 14:17
Origineel geplaatst door paas
Overselling is vrij normaal.

De banken doet het principe ook.
Stel iedereen zou maandagochtend naar de bank gaan om al zijn geld van de lopende- en spaarrekeningen af te halen. Dan heeft de bank dus een probleem. Dat geld hebben ze dus niet.

Het meeste geld (80% ?) heeft de bank namelijk op de een of andere manier belegd.
De vergelijking tussen een bank en een host lijkt me niet helemaal redelijk.

Kan je ervan uitgaan dat een bedrijf dat 5 gieg dataverkeer aanbiedt voor zo'n bedrag met servers in NL aan overselling doet? (Nogmaals, het gaat me niet om Flexwebhosting, het is enkel een voorbeeld)

paas
06/12/03, 15:00
Ga er maar vanuit dat de meesten aan overselling doen. Zeker wanneer de servers in Nederland staan. Dataverkeer is hier behoorlijk duur t.o.v. de VS.

En waarom zou je ook niet.
Per webserver brengen we ongeveer 150 klanten onder. Wanneer 5% z'n datalimiet haalt is het veel.
En aan zo'n webserver hangt echt niet 150*5=750Gb dataverkeer.