PDA

Bekijk Volledige Versie : Interesse in server leasng en bedrijfscomputers?



Ahead-IT
02/12/03, 20:00
Is er eigenlijk vraag naar voorgeinstalleerde bedrijfssystemen in de IT - webhosting, colocatie ... branche? De meeste bedrijven weten zelf wel hoe aan een systeem te geraken, maar misschien hebben ze daar de tijd/kennis niet voor?

Verder zouden we, indien interesse, servers gaan leasen op termijn van 6 maand, 1 jaar of 1,5 jaar. Dit ten voordele van bijvoorbeeld de colocator, die dan geen investering moet doen als hij een dedictated server klant heeft.

Graag jullie mening over deze twee ideeën, nuttig of niet nuttig?

Alvast bedankt.

InstantXs
02/12/03, 20:03
dat leasen is wel interessant misschien jah

mdf
02/12/03, 20:14
Klinkt als een interessant idee ja

The MAzTER
02/12/03, 21:01
...

xserve
02/12/03, 21:03
Ik neem aan als operational lease dan?
Dan is het inderdaad wel interessant.

thema
02/12/03, 21:22
Absoluut wel interessant

RonZo
02/12/03, 21:42
Interessant maar ben benieuwd naar de prijzen ;)

FSCJasper
02/12/03, 21:48
Ja, interessant..nu de prijzen nog ;)

Ahead-IT
02/12/03, 22:20
Momenteel heb ik drie plannen in mijn hoofd :

- voorschot + intrest op (aankoopbedrag - voorschot) op maandbasis

- geen voorschot, intrest op het aankoopbedrag op maandbasis

- driemaandelijks een bedrag betalen, één betaling na het afsluiten van het contract, vaste intrest

Wat lijkt jullie een aanvaardbare intrest per maand, op de aankoopprijs?

Cereal
02/12/03, 22:59
Ben ik de enige die dit niet zo'n goed idee vind?

Het is de algemene tendens om niet core-business gerelateerde activiteiten uit te besteden..
Maar om nu je core-business af te stoten, en alleen nog maar administratieve en marketing gaat doen. Dan schiet je naar mijn mening je doel voorbij.

Als je dedicated servers verhuurt maak je winst op het feit dat je kunt investeren in servers, en je klant niet. Hiervoor krijg je een goede vergoeding, bovenop de omzet die je op de klant maakt door Traffic/rackspace. Dan vraag ik mij af hoe je een evt. lease-server rendabel kunt maken. Aangezien het voor je activiteit geen Hulpmiddel is, maar een directe investering in je omzet.

Misschien toch iets om over na te denken. Alhoewel bovenstaande natuurlijk sterk afhankelijk is van de prioriteiten binnen je onderneming. En waar je core-business nou werkelijk ligt.

Dan kun je net zo goed geen dedicated servers gaan verhuren, en dit compleet aan anderen (conculega's) overlaten.

Ahead-IT
03/12/03, 10:48
Ik snap wel wat je bedoelt, maar toch ben ik het oneens met uw stelling. Als een bedrijf niet constant aan vernieuwing doet, ben je zeker van een faillisement. ( dat hebben ze me toch wijsgemaakt )

We nemen even de particulier, die wil een servertje voor een website die 100GB dataverkeer/maand trekt. Door dat hoge dataverkeer is een webhostingpakket gewoonweg te duur.

Wat doet hij dan? Een dedicated server huren, nog liefst op maand-maand contract. Het probleem bij een maand-maand contract is het aankopen van een server, dat toch wel een grote inestering is voor de colocater of de particulier. Meestal zal de colocater de kost gewoon doorrekenen aan de particulier, omwille van het maand-maand contract. Als de klant na bv een maand opzegt, dan zit de colocater namelijk met de server = groot verlies.

Dit is nu maar één van de ideën waarom server leasing interresant is, of kan zijn, voor een bedrijf.

Als bovendien de prijzen goed liggen ... het is niet onze bedoeling winst te maken achter de leasing zelf, maar achter het grotere aantal servers dat zal verkocht worden. Daarom zal de intrest niet hoog liggen, net voldoende om de onkosten en het extra werk te dekken.

Rik
03/12/03, 11:11
Origineel geplaatst door PCDOC
Ik snap wel wat je bedoelt, maar toch ben ik het oneens met uw stelling. Als een bedrijf niet constant aan vernieuwing doet, ben je zeker van een faillisement. ( dat hebben ze me toch wijsgemaakt )

:huh: en Mc Donalds dan.... de Esso ?.... er zijn ook genoeg branches waarin innovatie totaal geen rol heeft om te overleven...

* knip * ...Meestal zal de colocater de kost gewoon doorrekenen aan de particulier, omwille van het maand-maand contract.

Tja... ik zou het nog sterker willen stellen, als je je kosten niet doorberekend ben je gewoon een "slechte" ondernemer....
Dat is ook het aspect dat de budget-hosters straks de das om gaat doen... het doorberekenen van de kosten die je daadwerkelijk hebt....
De winst zal in rook opgaan... en dan heb ik het nog niet eens over de IB die het jaar erop komt :D

Als de klant na bv een maand opzegt, dan zit de colocater namelijk met de server = groot verlies.

Als je als ondernemer totaal geen risico wilt lopen, en als je het weglopen van een klant niet kunt opvangen, dan klopt er iets niet hoor...
Die server behoud zijn waarde toch, verkoop je hem aan de volgende klant...

Dit is nu maar één van de ideën waarom server leasing interresant is, of kan zijn, voor een bedrijf.

Als bovendien de prijzen goed liggen ... het is niet onze bedoeling winst te maken achter de leasing zelf, maar achter het grotere aantal servers dat zal verkocht worden. Daarom zal de intrest niet hoog liggen, net voldoende om de onkosten en het extra werk te dekken.

Waarom ga je voor een minimale (-en dus risicovolle-) marge als ik vragen mag ?
Weet je de "normale" winstmarges in jouw sector ?
Het idee kan goed zijn, maar dan moet de uitwerking erachter wel optimaal gebeuren.

Cereal
03/12/03, 11:14
PCDOC

Dat is een interessante benadering, want maand-tot-maand contracten kunnen lucratief klinken, maar kunnen je ook problemen bezorgen.
Maar in plaats van deze problemen te voorkomen, verschuif je ze naar een ander, die vanwege zijn grotere capaciteit hier minder moeite mee heeft. Klinkt goed.

Het zal bij velen dus van de lease-prijs afhangen, de befaamde make-or-buy decision. En als jullie daar goed op inspringen, weet ik zeker dat er toekomst zit in die service. Mits het natuurlijk goed aansluit op de bedrijfsactiviteiten en bedrijfsvoering van je klanten (bv. flexibel, kwaliteit, levertijden, betalingsvoorwaarden ed.)

Mijn zegen heb je!

(dat gevousvoyeer hier, zeg maar gewoon JE ;) )

Ahead-IT
03/12/03, 13:29
Ik ga hier geen prijzen en intresten gaan posten, ik wou gewoon even weten of het idee zelf zou aanslaan. Blijkbaar wel, maar hier en daar toch nog een verdeelde mening.

Nu gaan we eerst eens met de boekhouder praten, de contracten laten opstellen en dan onze aanbiedingen doen. Je hoort nog van ons !

Alvast bedankt voor de reacties, we gaan er rekening mee houden.