PDA

Bekijk Volledige Versie : Beginnen met hosten



sjender
02/12/03, 14:07
Goedemiddag allemaal.

Ik was van plan om te beginnen met een hostingbedrijfje (met nadruk op JE).
Ik ben nu hard bezig met de site en alles zo veel mogelijk geautomatiseerd te houden zodat er bijna geen menselijke instelwerkzaamheden moeten worden gebeuren.

Maar nu vraag ik me af hoe je begint...
Ik neem aan dat je best wat geld in de eerste maand(en) moet steken om uiteindelijk op winst uit te komen.
Het liefst heb ik de servers thuis staan (genoeg ruimte), omdat ik er dan gelijk bij ben als er iets mis mocht gaan.
Mijn vraag is wat ik allemaal moet doen alvorens ik kan starten (zal toch nog wel een jaartje duren voordat ik alles rond heb)
Ik neem aan dat ik bij de KVK ingeschreven moet staan.
Een aparte rekening moet hebben.
Maar dan....
Wat voor soort verbinding zal ik nodig hebben (ben van plan om in het begin tot 100 middel-goed-bezochte sites te gaan hosten, uitbreiding is altijd mogelijk)
Ik zal waarschijnlijk niet zo veel last hebben van piek-uren aangezien ik een internationaal draagvlak heb.

Kan iemand mij hierover wat meer vertellen?

svbeek
02/12/03, 14:21
Tip: Ga colocaten. Een snelle verbinding naar je huis in echt _onbetaaldbaar_, en met een 2mbit dsl lijn kan je niet fatsoenlijk hosten imho. En colocaten kan je al voor een paar tientjes per maand.

sjender
02/12/03, 14:32
colocaten=je eigen server ergens anders plaatsen?

Myrdhin
02/12/03, 14:44
Colocaten is inderdaad je eigen server ergens in een datacentrum plaatsen.

Thuis hosten is niet echt een goede oplossing. Ten eerste kost een redelijke verbinding van bv. 1Mbit up/downstream zonder FUP (fair use policy of andere datalimiet restricties) tussen de 500 en 600 Euro per maand (1:1 overbooking SDSL 1Mbit up en downstream).

Ten 2e heb je thuis niet de voorzieningen zoals een noodgenerator/UPS/ruimte met goede airco en luchtcontrole om je server lekker te laten draaien (of je moet een groot huis hebben en de investering willen doen).

sjender
02/12/03, 14:47
Is er een mogelijkheid om te kijken hoe het er in zo'n centrum aan toe gaat?
Ik woon zelf in de regio Rotterdam, is er daar toevallig zo'n centrum waar ik eens een kijkje kan gaan nemen?

belookgratis
02/12/03, 14:50
Er zijn daar genoeg datacenters gewoon ff zoeken via google

sjender
02/12/03, 14:58
maaruh, kom je daar zomaar binnen zonder afspraak of weet ik wat...
En als je in zo'n centrum je serevr hebt staan, ik neem aan dat je dan zelf verantwoordelijk bent voor je eigen servers, routers, ed.

rq
02/12/03, 15:18
Misschien is een managed dedicated met een control panel erop een optie die je zou kunnen overwegen. Uiteraard wel duurder dan co-locaten maar je hebt dan geen omkijk meer naar de technisch kan ervan.

sjender
02/12/03, 15:37
Dat is nou juist iets wat ik ZEKER wel zelf wil doen...
Dan weet ik tenminste dat het goed gebeurt (sorry voor arrogantsie :D)
En dan kan je tegen niemand schelden als je het verziekt...

WebBizz
02/12/03, 15:39
Jawel hoor, op jezelf :D

wdv
02/12/03, 15:40
Origineel geplaatst door sjender
Dat is nou juist iets wat ik ZEKER wel zelf wil doen...
Dan weet ik tenminste dat het goed gebeurt (sorry voor arrogantsie :D)
En dan kan je tegen niemand schelden als je het verziekt...

Neem even contact op met bijvoorbeeld Wedare (wedare.nl) zij doen aan colocatie en willen je vast wel een rondleiding geven door hun datacentrum. Zij zitten tevens in Rotterdam.

Ijsbox
02/12/03, 15:43
Origineel geplaatst door sjender
En als je in zo'n centrum je serevr hebt staan, ik neem aan dat je dan zelf verantwoordelijk bent voor je eigen servers, routers, ed.

Als je 1 server colocate bij een hoster (kan ook in Rotterdam) dan krijg je van die hoster een UTP netwerkkabel en een voedingskabel die je in je server prikt, je hebt dan geen eigen router nodig. Een server in een 19 Inch rackmount kast is meestal wel vereist.

Volgens mij is We-Dare ( www.wedare.nl ) een datacenter in Rotterdam, ik zou zeggen check die site eens.....

sjender
02/12/03, 16:07
Ik neem aan dat je dan een eigen IP (of meer) krijgt.
Ik dachtaltijd dat je met je eigen Server-tower daar een plekkie kon krijgen, dit is dus allemaal in een 19" kast werken.
Zijn er wel plaatsen waar je met je tower(s) terecht kan? hier gaat mijn voorkeur naar uit namelijk

TMourik
02/12/03, 17:37
abosluut niet towers, of je betaalt een hooooooop :) (voor elke U toch wel ongeveer 15 euro, 1u = 2,5cm ongeveer dus reken maar uit wat een tower kast)

[offtopic]...jammer dat iemand met zo weinig ervaring een hosting bedrijf wilt beginnen, spijt me maar als je dit al niet weet... tip: doe eerst een GOEDE research naar alles waar je mee te maken krijgt)

sjender
02/12/03, 17:47
Kennis over de technische kant van het verhaal is er wel.
Ben alleen nu een beetje aan het uitzoeken wat de kosten enzo zullen zijn...
Dat doe ik onder andere door dit forum te gebruiken.
Voordat ik ga beginnen wil ik zeker weten dat ik genoeg kennis in huis heb, daarom zal het ook nog wel een tijdje duren voordat ik de lucht in ga...

Myrdhin
02/12/03, 19:59
Origineel geplaatst door sjender
Dat is nou juist iets wat ik ZEKER wel zelf wil doen...
Dan weet ik tenminste dat het goed gebeurt (sorry voor arrogantsie :D)
En dan kan je tegen niemand schelden als je het verziekt...
Weet je zeker dat je het technische allemaal zelf wilt doen in het begin? Je moet dan in iedergeval 24/7 beschikbaar zijn voor het geval er enige problemen optreden etc. Denk ook aan monitoring van je server en eventueel een systeem waardoor je gewaarschuwd wordt als er iets misgaat.

Niet om vervelend te doen maar heb je voldoende ervaring met het installeren en het draaien van een hostingserver met alles erop en eraan? Zaken als beveiliging, chroot draaien van services, onderhoud etc. Er komt veel bij kijken om het allemaal een beetje goed op te zetten.

Ijsbox
03/12/03, 12:39
Origineel geplaatst door sjender
Ik neem aan dat je dan een eigen IP (of meer) krijgt.

Yep, de hoeveelheid is afhankelijk van het bedrijf en soms het pakket, maar 1 IP is toch wel minimaal.

Over een server tower, je ziet af en toe wel van die kasten liggen in de racks, maar die zijn niet echt handig omdat je ze dan moet neerleggen (mogen ze dus niet hoger dan 19" zijn) en dan komen ze meestal nogsteeds 4U hoog....

sjender
03/12/03, 15:49
Origineel geplaatst door Myrdhin

Weet je zeker dat je het technische allemaal zelf wilt doen in het begin? Je moet dan in iedergeval 24/7 beschikbaar zijn voor het geval er enige problemen optreden etc. Denk ook aan monitoring van je server en eventueel een systeem waardoor je gewaarschuwd wordt als er iets misgaat.

Niet om vervelend te doen maar heb je voldoende ervaring met het installeren en het draaien van een hostingserver met alles erop en eraan? Zaken als beveiliging, chroot draaien van services, onderhoud etc. Er komt veel bij kijken om het allemaal een beetje goed op te zetten.

ik denk het wel...
Maar voordat ik ga beginnen wil ik alles op een rijtje hebben en niet alleen de server zelf...