PDA

Bekijk Volledige Versie : Allemaal hetzelfde Webdesigners ?



Jan-Hein
27/11/03, 23:32
Hoi,

Het viel me op dat er bepaalde webhosters dezelfde layout hebben en vraag me af of ze toevalig bij deze webdesiger zijn gegaan of op het zelfde download knopje gedrukt hebben :p

www.afilas.nl
www.Thefast.nl
www.Vibehosting.com

Lijken ze niet opelkaar ??

InstantXs
27/11/03, 23:35
tja.. heb je met templates he..
bewijst van weinig orginaliteit enzo

Erik
28/11/03, 00:00
Dit soort templates herken je direct. Ze zien er altijd mooi uit en hebben een stukje flash erin e.d. maar stralen weinig 'persoonlijks' uit.. ik kan het niet echt anders uitdrukken. Het gaat mij in elk geval meer om de informatie dan om het design als ik een site bezoek.

chester
28/11/03, 00:06
http://www.templatemonster.com/show.php?templ=3406&cat_type=cat&type=1&arg1=71&arg2=&order=date

Als ze er nu 500 euro voor hadden neergeteld wastie exclusief geweest ;)

Erik
28/11/03, 00:08
Juist, ik kwam even niet op de url maar daar koopt echt de halve wereld zijn templates geloof ik :D

ELTino
28/11/03, 00:43
Het zijn wel altijd gelikte layouts, alleen jammer dat ze nooit origineel zijn.

Als je nou het dubbele bedrag (100 ipv 40) ervoor uittrekt kan je net zo goed een fantastische vormgeving hebben én originaliteit...

wdv
28/11/03, 01:15
De enige overeenkomst die ik zie tussen onze site en die van TheFast/Vibehosting is dat ze alledrie een 'template' gevoel geven.

Voor de rest vind ik ons design totaal niet lijken op die van TheFast/Vibehosting. De designs van TheFast en Vibehosting lijken wel precies op elkaar (zelfde kleurschema, zelfde figuren etc.).


Als je nou het dubbele bedrag (100 ipv 40) ervoor uittrekt kan je net zo goed een fantastische vormgeving hebben én originaliteit...

Doe gerust een (serieus) aanbod. We hebben het vaker gehoord, maar als het er op aankwam, viel het toch flink tegen met de "originaliteit".

iDzine
28/11/03, 01:42
Inderdaad gewoon een standaard template. Ik denk dals je nog even goed verder zoekt dat je er nog veel meer met dezelfde template zult vinden :)

Ericinho
28/11/03, 10:43
Erger is dat er voldoende 'webbureaus' zijn die zo'n template gebruiken. Dat deze drie bedrijven zo'n template hebben gebruikt (ja, alle drie ja!) kan ik ze niet kwalijk nemen. Natuurlijk is voor de meeste bedrijven onderscheidend vermogen, imago e.d. erg belangrijk, maar ik neem aan voor webhosters dat kwaliteit van dienstverlening, product en betrouwbaarheid de usp's zijn en niet zo zeer een corporate identity (al zal dat in de nabije toekomst wel steeds belangrijker worden nu de onderlinge verschillen steeds kleiner worden.

[off-topic]
Iedere koekebakker die denkt dat hij in Photoshop wat leuke plaatjes kan maken en een aardige pagina kan namaken, noemt zich tegenwoordig al webdesigner... helaas is het verwachtingspatroon van veel klanten dermate laag dat deze beunhazen gewoon in business kunnen blijven met het fabriceren van visuele diaree en andere meuk. En logisch dat dit soort bedrijfjes met templates werken.
[/off-topic]

InstantXs
28/11/03, 10:47
Origineel geplaatst door wdv

Doe gerust een (serieus) aanbod. We hebben het vaker gehoord, maar als het er op aankwam, viel het toch flink tegen met de "originaliteit". [/B]

Nee, zo gek is het toch ook niet? voor 100 eur kan je niet veel verwachten.
Een GOED design gemaakd door een GOEDE vormgever is wel een tikkeltje duurder ;)

De meeste designers(ook hier op het forum) kunnen niet eens designen.

Wil je iets echt moois en orgineels dan betaal je daar nou eenmaal voor.

Domenico
28/11/03, 11:55
Er word hier en op veel meer plaatsen gepraat alsof je 'design' per ons kunt kopen in de supermarkt. Ik denk dat vele nog niet eens een simpele definitie kunnen geven over design (is ook niet makkelijk!) dus vandaar even een snelcursusje 'wat is design?'.

academisch

Design (dizajn, dezajn), discipline die de harmonisatie van de menselijke omgeving beoogt, zowel in de conceptie van de dagelijkse gebruiksvoorwerpen als de inrichting van de leefruimtes.
Petit Larousse, voor 1989

Design (dizajn, dezajn), discipline die de creatie van objecten, omgevingen, grafische werken, enz. beoogt, zowel op functioneel als op esthetisch gebied en afgestemd volgens de eisen van een industriële productie.
Petit Larousse, sinds 1989

Design (dizajn, dezajn) (rond 1965 : engels woord voor tekening, plan, schets). Anglicisme. Industriële esthetica toegepast op het zoeken naar nieuwe vormen en aangepast aan hun functionaliteit (voor gebruiksvoorwerpen, meubels, woonomgeving in het algemeen).“Design moet de samenvloeiing zijn van een esthetisch idee van de ontwerper, een industriële realiteit, een distributienetwerk en de smaak van het cliënteel." (Le Monde, 12.6.1971)
Petit Robert, woordenboek van de franse taal

“Design heeft het voordeel dat het zowel ontwerp als tekening betekent . Ontwerp duidt op de eigenheid van het industriële voorwerp wat wil zeggen dat alles op voorhand vastgelegd wordt, op het moment van het project, in tegenstelling tot het artisanale object dat met de hand gemaakt wordt en waar het project wijzigt tijdens het maakproces. En tekening preciseert dat in een project de designer zich niet hoeft bezig te houden met de functionerende elementen, dit is het terrein van de ingenieur, maar alleen met de ordening en de vorm van de onderdelen in de ruimte en in de tijd, met andere woorden met de configuratie.”
Encyclopedia Universalis 1990

“Design is een creatieve activiteit die tot doel heeft het bepalen van de vormelijke kwaliteiten van industrieel geproduceerde objecten. Onder vormelijke kwaliteiten moet men niet alleen verstaan de uiterlijke kwaliteiten, maar vooral de structurele en functionele relaties die van een object een coherent geheel maken.”
Thomas Maldonado, ICSID, International Council of Industrial Design

Industrial design : ontwerp van producten gemaakt door grote-schaal-fabricanten voor massa-distributie. Het ontwerpen van zulke producten betekent : eerst planning van de structuur, gebruik en verschijningsvorm en dan planning om efficiënt te produceren, distribuëren en te verkopen. De uiterlijke verschijningsvorm is maar een onderdeel van dit complexe proces. Niettegenstaande wordt voor gebruiksgoederen dikwijls aangenomen dat de vorm de belangrijkste verdienste van het design is; het is echter het minst rationele onderdeel van het geheel en , zoals de ambachtelijke geheimen in het verleden, het sterkste argument in de commerciële competitie.
Encyclopedie Britannica


historisch

In de XVIIe eeuw werd de engelse term “design” gebruikt in de betekenis van “plan van een kunstwerk”. Het engelse woord komt van het latijnse “designare” : tekenen, tonen, aanduiden.

Het is in de Verenigde Staten en in Groot-Brittanië dat het woord “design” in bredere zin gebruikt werd voor het voortbrengen van objecten of tekens, soms op industrieel of op artisanaal vlak (men voegt er dan meestal aan toe : graphic design, product design, shelter design). In de Verenigde Staten werd het begrip “design” na de crisis van 1929, veelvuldig toegepast bij het ontstaan van de eerste agentschappen voor industriële esthetiek, in het bijzonder dat van Raymond Loewy, pionier van het beroep van “industrial designer”.

Na de tweede wereldoorlog duikt het woord “design” ook in Europa op. De term heeft een conceptueel ruimere betekenis dan het duitse “gestaltung” (staat dichter bij “tekening”) of het italiaanse “progettazione” (duidt meer op “project”). We moeten wachten tot de jaren 60 vooraleer het in Frankrijk de uitdrukking “esthétique industrielle” vervangt, onder invloed van Jacques Viénot, stichter van het ontwerpbureau Technès (1949) en van Roger Tallon die voor het bureau gaat werken.

In de zestiger jaren, onder invloed van theoretici en sociologen, neemt het woord design een nieuwe betekenis aan; het neemt meer afstand van het pure produceren van objecten en absorbeert in zich begrippen als : tekens, behoeften en sociale omgang. Parallel wordt bij het grote publiek de term gebanaliseerd tot “design-stijl”, verwijzend naar de typische oranje of rode plastics of scandinavische houten voorwerpen.

In de jaren 80 wordt design overgemediatiseerd en gebruikt om zowel uitgebreide productgamma’s te karakteriseren, zoals Ikea of Habitat, als unieke stukken die verkocht worden in kunstgalerijen. Vanaf 1990 en vooral na de Golfoorlog verdwijnt de mode, evenals de designrubrieken in de meeste populaire magazines om enige tijd later, rond midden jaren 90, terug in de belangstelling te komen onder een “bescheiden” imago. Grote bedrijven nemen het design terug op in hun rangen (Renault, opkomst van Philippe Starck in 1993) en gebruiken het om het productimago op te smukken, om differentiatie voor de concurrentie en interne motivatie binnen het bedrijf te bewerkstelligen.

Het woord design heeft ook als basis gediend voor enkele afgeleide strekkingen : global design, geintroduceerd door enkele grote amerikaanse bedrijven uit de jaren 50 (IBM, KNOLL); anti-design, italiaanse beweging die fulmineerde tegen de functionalistische ideologie (Archizoom Associati, Superstudio, eind jaren 60) alsook radical design (Memphis, Alchimia, 1980); bio-design, geïnspireerd door Luigi Colani met zijn interesse voor de ergonomie (1985).

Het is interessant om te vermelden dat tot op heden het beroep van designer nog bijna nergens een officieel statuut heeft.


filosofisch

"De mens transformeert zichzelf terwijl hij de natuur transformeert. "
Friedrich Engels

"Design betekent niet een vorm geven aan een min of meer dom product, voor een min of meer gesofisticeerde industrie. Het is een manier om het leven, de politiek, de erotiek, de voeding en het design zelf te bepalen."
Ettore Sottsass

"De productie levert niet alleen de materialen voor de behoeften, ze zorgt ook voor een behoefte aan materialen : de productie maakt niet alleen een object voor het subject maar ook een subject voor het object."
Karl Marx

"Onze discipline is hecht verbonden met de dingen zelf, en alle objecten waaraan in deze tijd behoefte bestaat, zijn al ontworpen. We blijven nochtans afhangen van die dingen, we kunnen er niet los van komen. Misschien zullen er andere disciplines ons terrein komen bezetten, met een rustiger attitude ten aanzien van de gedachte van het "niet-object", omdat de vertegenwoordigers van die richting niet zo dicht op het "object" zitten als wij."
Rolf Fehlbaum, directeur VITRA


volgens de designers

“Design is de combinatie van drie elementen : de vormentaal, de materialen en de gebruikte technologiën, en de capaciteit om te ontdekken en zicht te krijgen op de functionele en immateriële behoeften van de gebruikers.”
Rodrigo Rodriquez, president van Marcatré

“Ik probeer steeds de grenzen te vinden. Dat is blijkbaar het verschil tussen mij en de anderen. De anderen proberen de grenzen te breken om iets nieuws te vinden. Maar om de grenzen te breken, moet men weten waar ze liggen. De vraag is niet om de grenzen te verbreken, maar om ze te vinden. Niet alleen in de vormen, maar ook in de functies.”
Borek Sipek

“Een object is een idee geplaatst in de juiste verhoudingen. »
Sylvain Dubuisson

“Design is dat deel van de creatie dat de samenhang verzekerd tussen de technologische fabricage-eisen, de interne structuur van het object, zijn gebruikswaarde en zijn finaal aspect.”
Raymond Guidot

"Less is more"
Mies Van der Rohe

"More is not less, less is a bore"
Robert Venturi

“Het wordt duidelijk dat op het einde van deze eeuw twee manieren om design te bereiken zich aftekenen, twee verschillende visies en soms contradictorisch. Van de ene kant heb je de interpretatie van design ten dienste van de massaproductie : dit soort design wordt duidelijk beschouwd als een technologisch en marketinginstrument. Deze interpretatie streeft ernaar om de rol van design te beperken, vermits zij is opgevat als instrument om de industrie te helpen sneller te produceren, tegen een lagere kost, of om meer functionele producten te produceren, of zelfs om aan de producten een meerwaarde te geven zodat ze meer uitnodigen om gekocht te worden… De tweede manier om design te bereiken, is eerder specifiek voor de manier waarop italiaanse ondernemingen met design omgaan : als kunst en poesie… Volgens hen is design een missie. Het gaat niet om eenvoudige formele projecten om objecten te creëren, maar integendeel om een soort “algemene filosofie” die invloed heeft op alle beslissingen binnen deze ondernemingen.”
Alberto Alessi, directeur Alessi


gevoelsmatig

"Design moet de vanzelfsprekendheid hebben van een goed glas bier, om het Belgisch te houden, want een goed glas Franse wijn wordt evenzeer geapprecieerd."
Geert Bekaert

"Praten over een ding is niet interessant; wat wel interessant is, is het praten over wat men er van vindt, over de herinneringen die men er aan heeft."
Philippe Starck

"Toen hij zijn stoel "Miss Trip" voorstelde, vertelde Starck ons dat deze "het archetype van de keukenstoel is op de welke moeder koffie met melk serveerde". Men koopt niet zomaar een stoel, maar de geur van koffie met melk en de gedachte aan moeder in zijn prille jeugd."
François Granon (Télérama n°2464, 1997)

"It is important to think about our future heritage. A book or a chair belonging to your grandmother gains emotional attachment. Plastic is at a primitive stage in comparison, but instead of comparing it to those things, we should look for a meaning in the way it changes. Because of the way I transpire, my mobile phone will wear in a way that is unique to me."
Stefano Marzano, directeur design-afdeling Philips


futuristisch

"Niets verbiedt om te denken dat in het huis van de toekomst elk materieel decoratief object –tapijt, gordijnen, behangpapier, beeldjes- verbannen zal worden om er in de plaats andere programmeerbare objecten te plaatsen, eventueel gemaakt door kunstenaars. In dat perspectief wordt het huis een neutrale omkadering, onafgewerkt, waarin de bewoner door virtuele simulaties zijn leefsfeer kan oproepen of creëren : een mengeling op maat van reële beelden en virtuele beelden.”
Odile Fillon

"Anticiperen is een opgave voor heel de wereld. Wie niet in de toekomst kan kijken is niet in staat zijn heden te controleren. Het is evident dat voor mensen zoals ik die moeten beslissingen nemen over productielijnen, levertijden, werven die gepreid zijn over verschillende jaren, anticiperen een verplichting is. Bij mij is het zelfs ziekelijk, mijn voornaamste probleem is dat ik bijna nooit op de huidige moment leef maar voortdurend geprojecteerd ben in een andere tijds-ruimte."
Philippe Starck

"Wij moeten gemoedelijk het jaar 2000 instappen. Objectief gezien is de wereld kwaadaardig en de woning moet hiertegen bescherming bieden."
Alessandro Mendini


cultureel

"De belangrijkste factor in het hedendaagse design is niet dat het attractief is maar dat er een goede verhouding is met de individualiteit. Zij die denken dat functionaliteit het belangrijkste element is, kan ik nu zeggen dat zij blijven steken zijn in het meest elementaire en het meest primitieve stadium van de ontwikkeling van het design.”
Borek Sipek

"Er zit een paradox in de ziel van de huidige cultuur. Wij willen dat de wereld er exact hetzelfde uitziet overal waar we komen, dat we overal met dezelfde creditkaarten kunnen betalen, overal hetzelfde mineraalwater kunnen drinken en overal naar dezelfde tv-programma’s kunnen kijken. Terzelfdertijd willen wij dat de wereld een unieke verscheidenheid uitstraalt, waarin elke cultuur zijn eigenheid heeft. Wij willen de grenzen tussen de staten weghalen om globale politieke systemen te creëren. Maar wij willen ook onze eigen taal blijven spreken, onze cultuur en onze nationale gevoelens behouden… De basis van de identiteit is een fundamenteel gegeven. Wij gebruiken het soms in exclusieve zin en soms in inclusieve zin. De identiteit maakt ons juist vergelijkbaar en terzelfdertijd onderscheidt het ons van de anderen. "
Deyan Sudjic

"Nog niet zolang geleden waren de serieuze zaken te zoeken in steenkolen en metaal. In de zakenwereld leken literatuur en musea van weinig belang. De grote beslissingen werden genomen in de fabrieken voor machine-werktuigen of op de grote graanvelden… Het was belangrijker voor de voorspoed van het volk om een goederenstation te open dan een bibliotheek… Apart van enkele filosofische koppen en een paar eenzaten, dacht niemand eraan om om in de literatuur de essentie van een volk te vinden of de basis van zijn eigen identiteit… Dit is grondig verandert. Vandaag worden over de cultuur de grote debatten gevoerd, het zijn de werktuigen voor de collectieve informatie en het zoeken naar de eigen identiteit."
Roger Pol-Droit, (Le Monde, 7.03.1997)


definitief

"We buy things. We like to exchange things. We steal things. We donate things. We live through things. We call these things goods. We don’t call them bads."
James Twitchell, professor

"VITRA does not have a style, but an attitude."
Rolf Fehlbaum, directeur VITRA

En last but not least ->
"Lelijkheid verkoopt slecht."
Raymond Loewy

Als iemand hier nog iets aan toe te voegen heeft, your welcome.

Shr3d
28/11/03, 12:18
Ik denk dat teveel bedrijven niet eens de moeite doen om een offerte aan te vragen bij een (professioneel) webdesignbedrijf en gewoon inspringen op de simpele keuze voor een template.

Vaak zien de bedrijven na verloop van tijd toch in dat een template niet echt goed overkomt en neemt dan contact op met een webdesignbureau.

Heb het zelf al meerdere malen meegemaakt :)

Pantsy
28/11/03, 15:01
Wat Shr3d hierboven zei kom ik ook vaak tegen..

JohnnyP
29/11/03, 19:58
maar het goede van hun is: als ze eenmaal iets 'rippen' , 'rippen' ze wel mooie ;)

wdv
29/11/03, 20:51
Origineel geplaatst door JohnnyP
maar het goede van hun is: als ze eenmaal iets 'rippen' , 'rippen' ze wel mooie ;)

Een template kopen is niet 'rippen'.

Shr3d
30/11/03, 00:03
Origineel geplaatst door JohnnyP
maar het goede van hun is: als ze eenmaal iets 'rippen' , 'rippen' ze wel mooie ;)
Dat begrijp ik even niet :s

AlfaHosting
30/11/03, 01:12
Ook even reageren, met alle respect voor de meningen van anderen ...

We maken inderdaad gebruik van een template en dat is een bewuste keuze om de prijs van ons produkt te drukken. Ons doel is het leveren van een goed produkt met een goede support en dienstverlening en dit aan scherpe prijzen.

Misschien komt het er ooit nog wel van maar voorlopig niet. En dan aan degenen die beweren dat ze voor 100 euro ons een origineel webdesign kunnen leveren ... ze kunnen me altijd mailen.

chester
30/11/03, 02:47
je hoeft je nergens voor te verantwoorden. Groot gelijk.

Shr3d
30/11/03, 12:04
Ik vind toch (omdat hij het ook goed beargumenteerd) dat hij een goede keus heeft gemaakt daarin.

Wanneer hij echt groter gaat worden e.d lijkt het mij nogsteeds het beste toch een keer een eigen huisstijl te laten maken + een website etc.

TMourik
30/11/03, 12:24
Ben het met de reactie van Mario redelijk eens. onze website heeft geen template, maar een site ontwikkelt door mijzelf. reden van geen template is meer omdat je kans loopt dat klanten denken van hè dat bedrijf heb ik volgens mij eerder gezien, had dezelfde site ongeveer maar die (vul hier zelf maar wat in)

het kan dus negatief of positief zijn inderdaad. Maar ik kan het wel begrijpen dat sommige het wel doen inderdaad.

Zelf heb ik onderzoek gedaan naar de behoeften van de klantne etc etc en een kleine top 3 van de klant is:

1. service
2. kwaliteit
3. lage prijs

dat is de reden dat ik niet voor de lage prijs ga, maar redelijke prijzen en dus richt op service en kwaliteit.

Meeste starters bleken namelijk de volgende rij te hebben:

1. lage prijs
2. kwaliteit
3. service

maar terug te komen op de template, het heeft z'n voor en nadelen

wdv
30/11/03, 12:48
Ik kan mij opzich redelijk vinden in Mario's bericht. Het zijn toch kosten die je als starter nog even wilt laten zitten. Ik verwacht dat wij op een later tijdstip ook wel een non-template design in gebruik zullen nemen.

Wat betreft TMourik, wij gaan op exact dezelfde manier te werk. Ten eerste streven wij naar topservice en kwaliteit, en daarnaast willen wij dat doen tegen een aangename prijs.

En persoonlijk maak ik me liever druk over het juist configureren van een server dan een layout van een website.

AlfaHosting
30/11/03, 14:01
Origineel geplaatst door TMourik
Ben het met de reactie van Mario redelijk eens. onze website heeft geen template, maar een site ontwikkelt door mijzelf. reden van geen template is meer omdat je kans loopt dat klanten denken van hè dat bedrijf heb ik volgens mij eerder gezien, had dezelfde site ongeveer maar die (vul hier zelf maar wat in)

het kan dus negatief of positief zijn inderdaad. Maar ik kan het wel begrijpen dat sommige het wel doen inderdaad.

Zelf heb ik onderzoek gedaan naar de behoeften van de klantne etc etc en een kleine top 3 van de klant is:

1. service
2. kwaliteit
3. lage prijs

dat is de reden dat ik niet voor de lage prijs ga, maar redelijke prijzen en dus richt op service en kwaliteit.

Meeste starters bleken namelijk de volgende rij te hebben:

1. lage prijs
2. kwaliteit
3. service

maar terug te komen op de template, het heeft z'n voor en nadelen

Natuurlijk heeft een template voor- en nadelen. En ik zal de laatste zijn om het tegendeel te beweren. Maar in ons geval is het een bewuste keuze. En misschien dat er wel klanten door afgeschrikt worden maar van de andere kant zullen er ook klanten zijn die afgeschrikt worden door een lelijk 'eigen' design.

AlfaHosting
30/11/03, 14:03
Origineel geplaatst door wdv
Ik kan mij opzich redelijk vinden in Mario's bericht. Het zijn toch kosten die je als starter nog even wilt laten zitten. Ik verwacht dat wij op een later tijdstip ook wel een non-template design in gebruik zullen nemen.


En ik heb nog steeds geen aanbod gekrgen van de mensen die beweerden dat je voor 100 euro een leuk eigen design kon krijgen :p

wdv
30/11/03, 14:10
Origineel geplaatst door Mario


En ik heb nog steeds geen aanbod gekrgen van de mensen die beweerden dat je voor 100 euro een leuk eigen design kon krijgen :p

Ik ook nog niet :)
Zoals ik al zei, da's geschreeuw :)

Rik
30/11/03, 14:46
Als je puur op het design af zou gaan zou het e.v.t. kunnen bij sommige...
Die gaan er een half uurtje achter zitten, maken één lay-out en verdienen zo 100.- euro in 30 minuten....

Moet je geen werkende site voor verwachten, maar dan heb je iig een unieke uitstraling ;)

AlfaHosting
30/11/03, 19:59
Origineel geplaatst door Rik
Als je puur op het design af zou gaan zou het e.v.t. kunnen bij sommige...
Die gaan er een half uurtje achter zitten, maken één lay-out en verdienen zo 100.- euro in 30 minuten....

Moet je geen werkende site voor verwachten, maar dan heb je iig een unieke uitstraling ;)

Ok, dan wacht ik het eerste aanbod af ...

ELTino
30/11/03, 20:52
Origineel geplaatst door Rik
Als je puur op het design af zou gaan zou het e.v.t. kunnen bij sommige...
Die gaan er een half uurtje achter zitten, maken één lay-out en verdienen zo 100.- euro in 30 minuten....

Moet je geen werkende site voor verwachten, maar dan heb je iig een unieke uitstraling ;)

Precies mijn punt.

Ik heb trouwens niet beweerd dat ik het zelf tegen die prijs doe (maar het komt wel in die richting :P)

Maar wat je dan krijgt is een html-bestand inc. images. Geen integratie in de site, maar gewoon een soort template. Maar bij deze krijg je de garantie dat jij de enige bent die dat ontwerp heeft.

Degene die geïnteresseerd zijn zal ik vanzelf een aanbieding doen om voor een lage prijs een originele lay-out te krijgen.

rq
30/11/03, 20:54
Als je niet meer dan 100 euro voor een uniek design over hebt houd je daarmee natuurlijk wel de 'zolderdesign aanbieders' in stand. En de kwaliteit daarvan vond jullie nou net zo tegen vallen. Als je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten kun je ook moeilijk morren over de kwaliteit vind ik. Er zijn zat professionele design bureau's die wel goed werk verrichten en dan heb je ook echt iets unieks. :)

wdv
30/11/03, 22:36
Volgens mij begonnen wij niet met morren? :)

roland
30/11/03, 23:19
Het is vrij simpel, wil je iets unieks en iets goeds hebben en garantie hebben dat je de enige bent met de layout dan betaal je daarvoor, dus bij design bureau's. Wil je een goedkope layout dan kom je terecht bij een zolderkamer idee.

ELTino
30/11/03, 23:25
Origineel geplaatst door rq
Als je niet meer dan 100 euro voor een uniek design over hebt houd je daarmee natuurlijk wel de 'zolderdesign aanbieders' in stand. En de kwaliteit daarvan vond jullie nou net zo tegen vallen. Als je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten kun je ook moeilijk morren over de kwaliteit vind ik. Er zijn zat professionele design bureau's die wel goed werk verrichten en dan heb je ook echt iets unieks. :)

Leuk...

Komen we weer op het vaste discussie punt. Kunnen 'zolderdesigners' dezelfde kwaliteit bieden als een professioneel design bureau?

Hierop antwoord ik volmondig ja.
let wel op uitleg hieronder

We hebben het in deze topic over een layout. Een layout is in dit geval een soort template en bestaat uit 1 pagina met de vormgeving en css. Niks integratie in de website, niks scripting, niks CMS, niks back-office, alleen pure vormgeving.

En daar denk ik dat een 'zolderdesigner' makkelijk de kwaliteit qua vormgeving van een pro kan halen.

Nu beweer ik hier niet dat een 'zolderdesigner' altijd dezelfde kwaliteit kan bieden. Vaak heb je geen support, geen rechten (als het een beunhaas is), langer tijdsbestek en lang niet zulke geavanceerde applicaties als een pro designer kan bieden. Dan is het niet meer een designer, maar is het eerder gewoon een project met DTP, scripting etc. etc.

De 'zolderdesigners' en ook de 'zolderscripters' kunnen vaak niet in de buurt van de pro's komen als het gaat om complete applicaties, dat geef ik toe. Lijkt me ook logisch aangezien ze hiervoor niet zijn opgeleid en ook hun brood hier niet mee verdienen. Maar het probleem is vaak dat mensen helemaal geen uitgebreid framework nodig hebben. Ze willen een simpele site met een CMS erachter die makkelijk te gebruiken is. Waarom dan veel betalen als je het ook voor weinig kan krijgen met dezelfde kwaliteit.

Nu even branche-gericht. Sommige hosters hebben hun complete administratie gekoppeld aan hun website en omgekeerd en daarvoor moet er dus een uitgebreide webapplicatie komen. In dat soort gevallen kúnnen 'zolderdesigners' vaak niet dat product leveren. Dat soort mensen stuur ik dan ook altijd door naar de grote ondernemingen.

Daarentegen hebben andere hosters een redelijk simpele site waar de pakketten inc. prijzen opstaan met wat algemene informatie. Daar is het vaak een kwestie van een formuliertje invullen als klant en dan gaat er een mailtje naar de hoster (bijvoorbeeld) met de gegevens. In dat soort gevallen kan je op de eerste rij zitten voor een duppie. Je bent dan weinig kwijt maar hebt een site met een hoge kwaliteit.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik het idee krijg dat 'zolderdesigners' het vaak niet melden dat ze geen pro's zijn. Let daar als hoster/opdrachtgever wel goed op en probeer duidelijkheid te krijgen over zaken. Heb ik 247 support, wat in het geval de beveiliging lek is en er misbruik van wordt gemaakt, heb ik een garantie dat de site uniek is etc. etc. Ga dus niet zomaar met iemand in zee die goedkoop is terwijl je verder niks weet (tip v/d dag ;))

Just my 2 cents