PDA

Bekijk Volledige Versie : Opzegtermijn voor hosting



Ericinho
26/11/03, 16:33
Hoe hard is een opzegtermijn van 2 maanden voor een webhostcontract, wettelijk gezien?

Deimos
26/11/03, 16:45
Hangt volledig van je AV af. Is dus zo 123 niet te zeggen.

Ericinho
26/11/03, 16:52
algemene voorwaarden :D
kwartje viel wat later

Dennis
26/11/03, 16:52
Maar volgens mij bedoelt hij ook "Is het wettelijk niet verboden om een opzegtermijn van meer dan x maanden te handhaven?"

AV = Algemene Voorwaarden

Ericinho
26/11/03, 16:54
jup.



2. Opzegging van een overeenkomst door opdrachtgever dient minimaal twee (2) kalendermaanden voor het einde van de overeengekomen termijn te geschieden. Hoster heeft het recht de overeenkomst op ieder moment schriftelijk of per e-mail te beƫindigen, waarbij een opzegtermijn van minimaal twee (2) kalendermaanden in acht dient te worden genomen. Opzegging door afnemer dient schriftelijk te geschieden per post of per fax, waarbij als opzegdatum geldt de datum van de poststempel. Opzeggingen per e-mail kunnen niet worden verwerkt.

RonZo
26/11/03, 16:54
Wij laten onze klanten altijd een opdrachtbevestiging tekenen waarin de termijn wordt genoemd. Eenmaal ondertekend en in combinatie met de voorwaarden sta je goed sterk.
Maar dan moeten je AV wel echt juridisch in orde zijn :D

Ericinho
26/11/03, 16:59
aangezien AV vallen onder het aanvullend recht, mogen die niet in strijd zijn met het consumentenrecht, noch in strijd met redelijkheid en billijkheid zijn.

Als een klant daadwerkelijk een geding zou aanspannen, sta je volgens mij als webhoster niet bijster sterk... aangezien de klant iets wil opzeggen terwijl de dienst nog niet verleend is.

Maar goed, dat is voor mij geen optie, vandaar deze vraag :)

RonZo
26/11/03, 17:11
Origineel geplaatst door Ericinho
aangezien AV vallen onder het aanvullend recht, mogen die niet in strijd zijn met het consumentenrecht, noch in strijd met redelijkheid en billijkheid zijn.
Dat bedoel ik


Als een klant daadwerkelijk een geding zou aanspannen, sta je volgens mij als webhoster niet bijster sterk... aangezien de klant iets wil opzeggen terwijl de dienst nog niet verleend is.

Hoe bedoel je de dienst nog niet verleend is?
Op het moment dat de klant het contract of orderbevestiging ondetekend retourneert begin je al met het leveren van de dienst.
En dan is die klant min of meer gehouden de dienst af te nemen voor de contractsduur. Jah kijk als de klant binnen een week zegmaar zich bedenkt en dat schriftelijk aangeeft dan bij jij als hoster/leverancier weer gehouden daaraan gehoor te geven. Ben ff het artikel kwijt....

Ericinho
26/11/03, 18:22
ook als het om verlenging gaat?

Ericinho
26/11/03, 18:24
ik vind sowieso het 'wij verlengen automatisch/stilzwijgend' erg dubieus, maar dit terzijde...

Dat een hoster de administratieve kosten verhaald, valt nog wel te billijken... maar iemand aan een contract houden dat nog een jaar gaat lopen...

FSCJasper
26/11/03, 18:29
2. De overeenkomst kan uitsluitend tegen het einde van een kalendermaand en na het verstrijken van de minimumduur schriftelijk (aangetekend) worden opgezegd, met inachtneming van een opzegtermijn van twee maanden.

Meestal ook wel opzeggen zonder termijn, maar dit is officieel dus ;)

Domenico
26/11/03, 18:37
Zo waren wij in een ver verleden ook eens een paar dagen te laat met opzeggen terwijl ALLES al lang en breed verhuist was. Terwijl er verder 0,0 kosten waren voor deze hoster was dit toch niet voldoende en vond het nodig om dit uit te gaan buiten. Dit heeft ons toen helaas een fiks bedrag met drie nullen gekost.

Waardeloos gebaar natuurlijk maar we hebben de eer aan onszelf gehouden en ik hoop dat ze iets leuks hebben gedaan met het bedrag. Ik ga geen namen noemen maar een paar mensen weten nu over wie ik het heb.

Moraal van dit verhaal? Je hebt bedrijven en je hebt *** bedrijven (en personen). ;)

RonZo
26/11/03, 18:46
Ja... dat zijn lullige zaken idd. Ze stonden vermoedelijk in hun recht. Maar dat wil dan niet zeggen dat je altijd maar je recht moet halen want ze hebben nu wel dat bedrag met 3 nullen binnen maar hoeveel nullen hebben ze misschien inmiddels verloren door negatieve publiciteit?

Domenico
26/11/03, 19:22
Nou, dit voorval is jaren geleden gebeurd en wij hebben zoals gezegd de eer aan onszelf gehouden en het dus niet verspreid.

Je moet altijd bij jezelf blijven en je niet verlagen tot het niveau zoals in dit geval van onze tegenstander. Uiteindelijk zijn wij toch de morale winnaar.

Raptor
26/11/03, 19:45
Dit is gewoon te flauw voor woorden.

Ericinho
27/11/03, 09:18
trouwens... als een bedrijf de AV tussentijds verandert (of bijvoorbeeld het product), heeft de klant dan niet de mogelijkheid om er niet mee akkoord te gaan en het contract op te zeggen?