PDA

Bekijk Volledige Versie : URL Rechten



BiLLie
25/11/03, 18:44
Ik heb vorige week een URL gereserveerd. Dit was voor prive redenen met als achterliggende gedachte om die ook zakelijk te kunnen gaan gebruiken. Ik sta op dit moment niet ingeschreven bij de kvk.

Nu kreeg ik vandaag een telefoontje van iemand die eigenaar is van een bedrijf met dezelfde naam als mijn URL. Wat ik begreep uit zijn verhaal is dat het een startende ondernemer is die zich eerst heeft ingeschreven bij de kvk en daarna zijn URL wilde vastleggen. Helaas voor hem was ik hem dus een week voor.

Nu vroeg hij mij of ik mijn URL af wilde staan. blah blah blah. hij had er meer recht op en hij wilde geen rechtzaak maarja.....je kent het wel.

Nu vraag ik me af of hij nou meer recht op die URL heeft omdat hij geregistreerd staat bij de kvk? zoja.... heeft hij nogsteeds meer recht op die URL als ik me ook inschrijf bij de kvk?

Daarbij komt dat hij in guerrilla-communicatie zit. Communicatie-advies dus en ik doe webdesign. Dat is dus niet dezelfde bedrijfstak.

Wie kan me hier meer informatie over geven?

bin_jackson
25/11/03, 18:50
Volgens mij is dat totaal niet van toepassing. Volgens mij alleen maar als je een naam gebruikt waar © op staat (cola ofzo)

Cybafish
25/11/03, 18:53
Toch wel, als je een geregistreerd bedrijf bent heb je per definitie meer recht op een bepaalde domeinnaam dan een particulier, mits de domeinnaam overeenkomt met je handelsnaam.

In een rechtzaak zul je dan ook hard verliezen.

xxlwebhosting
25/11/03, 19:38
Volgens mij ben je in strijd met het handelsnaamrecht. Hij was eerder met inschrijven van de naam bij de KvK, dan dat jij de naam als domeinnaam registreerde. Een eventuele inschrijving van de naam bij KvK door jou zal hieraan niets veranderen.

Cybafish
25/11/03, 20:37
Hoewel je volgens mij niet zomaar naar de KvK kunt gaan om daar een handelsnaam neer te zetten en de bijhorende domeinnaam te claimen. Hangt er dus vanaf:

Is de domeinnaam geregistreerd voordat hij zich registreerde bij de KvK? Dan mag je de domeinnaam houden. Is dit niet het geval, dan moet je hem opgeven.

digicit
26/11/03, 03:37
Dit is een lastigere situatie dan de meeste mensen denken. Zolang de handelsnaam niet is vastgelegd als /merknaam/, heeft hij geen enkel recht. Bij handelsnamen zoals die worden vastgelegd bij de KvK geldt wettelijk namelijk dat ze niet overeen mogen komen als er sprake is van mogelijke verwarring voor de potentiele klant, waarbij het belangrijkste criterium de bezigheid van het bedrijf is. Als dit verschil tussen communicatieadvies en webdesign inderdaad groot genoeg is, is er geen enkel probleem. Een gevaar is natuurlijk dat hij communicatieadvies over websites kan geven en dan is het verschil weer te klein en kan hij het wel aanvragen.

Van belang is dan ook precies wat de omschrijving is die hij heeft ingediend bij de KvK van werkzaamheden van zijn bedrijf. Vraag een uittreksel van zijn bedrijf aan, zodat je later - ook als hij deze beschrijving laat veranderen - kan aangeven dat ter tijde van jouw eventuele inschrijving geen sprake was van een groot raakvlak.

Volgens mij (maar dit weet ik allesbehalve zeker) zou het zelfs niet zoveel uitmaken als jij de domeinnaam had geregistreerd nadat hij zijn bedrijf heeft ingeschreven, aangezien SIDN gebruik maakt van een 'wie eerst komt, die eerst maalt'-principe. Maar hier zou ik niet op gokken ;-)

roland
26/11/03, 03:48
Het hangt natuurlijk ook af van hoe de domeinnaam exact heet.

Als zijn bedrijf geregistreerd is bij de KvK als "pietjebel" en die van jou "pietje-bel" en de domeinnaam www.pietje-bel.nl" neem ik aan dat jij er meer recht op heb omdat de domein naam exact hetzelfde is als jouw bedrijfsnaam.

fattee77
27/11/03, 13:21
Zolang hij de naam niet als merk heeft gedeponeerd, heeft hij niet meer recht op de naam als jij. Dat het toevallig zijn bedrijfsnaam is, is heel vervelend voor hem. Wat ook belangrijk is, is hoe je het domein gebruikt en met welke intentie je het hebt geregistreerd.

BiLLie
27/11/03, 15:42
http://www.nederlandgaatdigitaal.nl/regels/
en daarin staat:
Een handelsnaam is de naam waaronder uw onderneming wordt gedreven. U krijgt dit recht door het feitelijk voeren hiervan; inschrijving in de registers van de Kamer van Koophandel is niet beslissend.

Het feit dat ik een website op de URL heb draaien geeft mij het recht om de URL te behouden. Door de website voer ik mijn handelsnaam.