PDA

Bekijk Volledige Versie : Wederzijdse backup dienst



Dreas
25/11/03, 18:00
Wij willen onze data met een rsync systeempje 2x per week extern ergens backuppen. Nu vroegen wij ons af of iemand interesse heeft om elkaar zo'n 5GB opslag + dataverkeer ter beschikking te stellen om bij elkaar een backup te kunnen plaatsen. Ik zit zelf in het We-Dare datacenter dus het zal iemand in een ander datacenter moeten zijn.

The MAzTER
25/11/03, 18:19
...

Dreas
25/11/03, 18:29
Wij willen juist de data uit het datacenter hebben. Overigens met een rsync zal de hoeveelheid dataverkeer best wel meevallen. Ik verwacht aan 5 GB per maand genoeg te hebben. Het gaat alleen om backup van de data en dan nog eens alleen de wijzigingen en met goede compressie).

Dennis
25/11/03, 18:38
Origineel geplaatst door MaxView
Wij willen juist de data uit het datacenter hebben. Overigens met een rsync zal de hoeveelheid dataverkeer best wel meevallen. Ik verwacht aan 5 GB per maand genoeg te hebben. Het gaat alleen om backup van de data en dan nog eens alleen de wijzigingen en met goede compressie). Hoeveel data wil je backuppen? Hoe vaak per maand wil je backuppen?

Norman
25/11/03, 18:43
Als je thuis 8MBit/1MBit DSL heb .. kun je et ook naar huis sturen en vanaf thuis toch tijdelijk draaien (verwijzing) ?
Scheelt iedereen hun bandbreedte en kan je indien de boel plat gaat altijd et even bij iemand anders hosten toch ?

just my 0.02 cents

Dreas
25/11/03, 19:37
Het gaat niet om hosting maar puur om data opslag. Alleen een FTP accountje dus. Dit zou inderdaad naar een huislijn kunnen maar voor een stabiel systeem dat gewoon altijd om 4.00 een backup kan maken voldoet mijn thuisverbinding niet ;)

Ik ga uit van 5GB diskspace + 5GB datatraffic per maand. Iets van 2x per week dus 8x per maand.

Mog
25/11/03, 20:03
Ik doe het met 2x 12 stuks sldt tapes
wissel gewoon om de 2 week even per set van 12 stuks de autoloader om en neem 1 set mee naar kantoor en heb de andere in autoloader in datacenter zitten.

Kun je ook goedkoper doen met b.v. scsi hotswap, gewoon als je in datacenter bent ff scsi disk omwisselen, 1 naar kantoor 1 in de server.

Grumpy
25/11/03, 20:39
Van Maastricht met de auto naar Amsterdam voor wat tapes... niet echt handig lijkt me. :)

Ohnee Rotterdam was het... toch Maxview?

Dennis
25/11/03, 20:43
Origineel geplaatst door MaxView
Het gaat niet om hosting maar puur om data opslag. Alleen een FTP accountje dus. Dit zou inderdaad naar een huislijn kunnen maar voor een stabiel systeem dat gewoon altijd om 4.00 een backup kan maken voldoet mijn thuisverbinding niet ;)

Ik ga uit van 5GB diskspace + 5GB datatraffic per maand. Iets van 2x per week dus 8x per maand. Je wilt datatraffic ook backuppen?

Je wilt 8 backups van 5gb doen in de maand. Dan kom je uit op een datatraffic van 40gb :)

Maar verder is een eventuele eigen server misschien net zo'n goede keus?
Extra HD - € 90,00
40 GB per maand voor 12 maanden - € 120,00 (bij traffic 0.25/gb)

Mog
25/11/03, 20:50
Origineel geplaatst door Grumpy
Van Maastricht met de auto naar Amsterdam voor wat tapes... niet echt handig lijkt me. :)

Ohnee Rotterdam was het... toch Maxview?

Meeste mensen zijn toch wel in hun colo/cage/suite minimaal eens in de 2 week, dus het is een vrij normale optie hoor.

Grumpy
25/11/03, 21:07
Als alles goed draait is dat echt niet nodig?

Bovendien zijn er ook heel wat dedi's.

Dennis
25/11/03, 21:13
Origineel geplaatst door Grumpy
Als alles goed draait is dat echt niet nodig?

Bovendien zijn er ook heel wat dedi's. Dat er ook heel veel dedi's zijn is toch niet van toepassing als hij zegt "Ik doe het zo..."?

Grumpy
25/11/03, 22:03
Maxview heeft niet verteld hoe zijn situatie is. (colo/dedi)
En Mog begint met "Meeste mensen..."

Ik heb geen idee waar jij "ik doe het zo..." vandaan haalt.

Dreas
25/11/03, 22:15
Ik heb meerdere servers staan. Er zullen dagelijks interne backups worden gemaakt maar ik wil ook 2x per week een extra backup buiten het datacenter hebben. Dit gewoon als extra zekerheid (voor het geval We-Dare in de fik vliegt of Rotterdam door een aardbeving wordt getroffen om maar iets te noemen ;)).

Zoals ik al heb gezegd gaat het om een backup van alleen de data en met rsync (incremental). Dus dataverkeer zal heus wel meevallen. Zoals al gezegd verwacht ik aan 5GB per maand genoeg te hebben.

Een tapesysteem zou inderdaad werken maar het is gemakkelijker om de boel gewoon te automatiseren en niet fysiek die dingen op te halen. Dit ook met het oog op kosten. Traffic is niet meer zo duur.

Eigen server erbij huren zou ook kunnen .. maar dit lijkt me een beetje zonde van het geld. Heb alleen backup ruimte nodig en die hele server kan ik dan beter onder mijn andere bakken hangen.

mdf
26/11/03, 01:07
En als je nu een gewoon een oud beestje in A'dam bij iemand in het rack hangt voor een leuk prijsje en daar je backups naartoe pompt....ben je toch ook klaar?

Dreas
26/11/03, 04:34
Ja klopt. Maar dat vind ik zonde van het oude beestje :) Heb bijna niets nodig aan traffic/storage. En het belast de server zelf al helemaal niet zwaar.

Het leek mij dat iemand zelf ook wel zo'n backup service kon gebruiken. Dan hoeft het n.l. weinig te kosten en heb je toch een goed systeem. Mochten er nog mensen interesse hebben hierin stuur dan maar even een PBtje ofzo :)

mdf
27/11/03, 13:11
Ik ben ook bezig om een dns/mail/file backup server op te zetten voor mensen...check deze thread: http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?s=&threadid=35891&perpage=15&highlight=nameserver&pagenumber=2

Misschien dat zoiets interessant is....