PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe lang gebruiken jullie servers?



just-a-hoster
25/11/03, 11:48
Ik vroeg me af hoe lang jullie gemiddeld een server gebruiken voor productie (shared hosting danwel dedicated/managed hosting).

Welke onderdelen gaan het eerst kapot (HD, Fan, Processor, Anders)?
Is er nog verschil in slijtage / levensduur tussen IDE en SCSI HD's?

Bij wat voor leveranciers bestellen jullie de servers? Waar letten jullie dan op (prijs, levertijd, openingstijden, langdurige support, anders)?

Wie van jullie gebruikt redundant power supplies / hot-swap RAID configuraties / dual LAN voor zijn servers?

mdf
25/11/03, 11:56
Harde schijven gaan over het algemeen als eerste stuk; zit de meeste meganica in.

Oude server; te langzaam om als webserver enz. te draaien zijn nog prima als backup servers; grote hdd erin en lekekr gebruiken als backup.
Ook kun je de wat langzamere bakken nog prima gebruiken om als dns server te gebruiken.

yourforum
27/11/03, 16:05
Een server is bruikbaar zolang het nog het werk aankan voor wat het bedoelt is. Als je een site host, en dat draait prima, waarom zou je hem dan vervangen (ook al is hij 10 jaar oud).

Ik bouw mijn servers zelf. Dit scheelt gezeur en geld, zeker met het kapot gaan van de servers. Het is belangrijk om je server precies te kennen. Dus speel er eerst mee voordat je hem ophangt.

Het kopen van onderdelen is vrijwel overal goed lijkt me. Ik bestel vast bij 1 leverancier omdat ik daarover tevreden ben. Deze is www.gistron.com. Qua service erg slecht (als er wat kapot is) maar de onderdelen zijn niet duur en snel geleverd. Mocht iets kapot gaan dan is het waarschijnlijk in alle gevallen beter om direct een nieuwe te kopen. Het wachten op de support van een bedrijf duurt veel te lang over het algemeen.

Wij gebruiken 450 watt voeding, AMD processoren, en ASUS/Chaintech moederboards. Dit vanwege de goede kwaliteit. Ook is MAXTOR of IBM een goed merk voor de HDD. Zeker vanwege de goede levensduur. Een hardeschijf cooler is natuurlijk aan te raden.


Mijn laatste tip van vandaag;

- Liever een moederboard ZONDER onboard lan
- Liever GEEN onboard RAID/SCSI.
Dit zijn de dingen die als eerst kapot gaan van een moderboard. Buiten dat, de performance is 99% van de keren slechter dan een losse kaart, hoewel die iets meer (kan) kosten.

Netwerk kaarten, 3com. Prima spul.

Arjan
27/11/03, 23:02
Grappig dat je dit vraagt, op dit moment draait onze oudste hosting server nog, na nu al 4 jaar trouwe dienst (en serious zonder een enkele keer downtime gehad te hebben). De belangrijkste spullen zijn een jaar geleden er al af gehaalt en dient hij nu hoofdzakelijk als fallback server voor mail. Maar tot dat hij instort zal hij blijven staan en zal hij moeten werken!

Phretorian
11/12/03, 12:12
If it aint broke ... dont fix it ;)

Keuningen
12/12/03, 04:17
@pretorian, dat is echt de microsoft visie, het werkt met een paar bugs, maar het werkt =]

Phretorian
12/12/03, 10:13
hahaha natuurlijk vervang je ze als t sneller moet

twinhost
18/12/03, 17:29
Ik deed eerder aan gamehosting nou die servers kun je na 2 jaar bij het groffe vuil zetten. Maar webhosting ik heb zelf een aantal dl360 1Ghz voor webhosting en een ex gameserver voor mysql hosting voor klanten die toch wel errug grote forums draaien of andere rare dingen doen

TMourik
18/12/03, 17:35
ik schrijf servers WEL op 3 jaar af
betekent NIET dat ik ze vervang uiteraard, maar zo hou ik wel geld over voor evt uitvallen.

almar
18/12/03, 17:59
Ter informatie, je mag servers ook in 2 jaar afschrijven.

TMourik
18/12/03, 19:51
ja maar 2 jaar vind ik echt te kort
ik zat te twijfelen tussen 3 en 5, heb 3 gekozen om nog redelijke bij te blijven indien nodig.

Ahead-IT
19/12/03, 19:22
3 jaar lijkt mij het maximum, dan zou ik de CPU koeler, rackmount koelers en harde schijf eens vervangen. Het hangt natuurlijk allemaal af van de load van de server.

kickuh
23/12/03, 00:54
mijn server werkt nu dik een jaar. Ik hoop dat hij het nog wel 2 jaar volhoudt. Nu moet ik zeggen dat ik hem geleased heb... dus dat alle hardware failures automatisch worden vervangen.

Hypoliet
31/12/03, 21:08
Een vraag die door de TS is gesteld maar ik niet beantwoord zie, interesseert mij ook wel.
=> Is er nog verschil in slijtage / levensduur tussen IDE en SCSI HD's?

Indien je voldoende koeling voorziet, hoelang gaat een gemiddelde u320-schijf mee? Hoeveel verschil in levensduur maakt 10k tegenover 15k?

PdenHertog
31/12/03, 22:19
1 jaar is wel het maximum dat we hier hebben. Meestal als we down gaan na een kernel upgrade vervangen we gelijk wat hardware.

Ahead-IT
31/12/03, 23:39
Origineel geplaatst door PdenHertog
1 jaar is wel het maximum dat we hier hebben. Meestal als we down gaan na een kernel upgrade vervangen we gelijk wat hardware.

Je spreekt blijkbaar over de uptime, en niet over het gebruik van de server ;)

PdenHertog
01/01/04, 02:59
Nee hoor, het gebruik van de server in originele staat. Meestal na een jaar of iets korten na een kernel upgrade etc gaat hij toch down dus ugraden we de hardware gelijk. Dus is de server niet meer in originele staat.

Ahead-IT
01/01/04, 16:08
Een jaar is verdacht kort, als je degelijk materiaal koopt dan draait dat 2 jaar probleemloos.

PdenHertog
01/01/04, 19:53
Mwa, de ontwikkeling gaat erg snel van Hardware. Dat is een voordeel en een nadeel.

Phantium
01/01/04, 21:26
Na 2 jaar afschrijven, wat spul vervangen en een public server van maken.

FTP/GameServer. ;)

Niets mis mee.

Ahead-IT
02/01/04, 02:21
Je koopt NU een webserver die 100 webhostingklanten aankan. Binnen 2 jaar kan hij nog steeds die klanten aan & je hebt geen extra onkosten. Hoe langer je een server kan gebruiken zonder extra kosten te maken, hoe meer rendabel. Natuurlijk niet gaan overdrijven, zeker niet als het over de veiligheid van gegevens gaat.

PdenHertog
02/01/04, 02:24
Hmm, Als je het zo bekijkt heb je wel gelijk. Maar de hardware is tegenwoordig goed betaalbaar dus waarom geen upgrade?

Keuningen
02/01/04, 13:00
jah, idd als je een beetje een rendabel hosting bedrijf draait moet je niet kijken op 1000 euro extra over de 3 jaar aan vervanging van hardware... vooral als het beestje een SQL server draait van wat voor smaak dan ook... het blijft een webserver, maar we gaan nu een media tijdperk en je kan maar zorgen dat je servers klaar zijn... de tendens in de markt is dat er steeds meer streaming e.d. is... dat doet die p100 met 4200rpm hd niet meer hoor... hoewel het voor de rest een goede server zou kunnen zijn.

Maar even een rekensommetje er van uitgaand dat je per klant 60 euro van het betaalde jaarbedrag voor hardware reserveerd en 100 klanten er op draait.
Je kan op dat moment voor 6000 euro aan een server besteden, als je bedrag in 1 keer uitgeeft ben je de pineut, dit bedrag moet je reserveren voor als het fout gaat...
De kosten zijn namelijk bij de aanschaf niet klaar.

De rest lijkt me logisch.