PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe werkt een APC Masterswitch?



evilnerds.com
22/11/03, 16:37
Ik vraag me af hoe een APC Masterswitch werkt, ik begrijp dat de powercable van de server in de switch wordt geprikt. En dat je via een webinterface de stroom aan en uit kan zetten.

Maar als ik de stekker uit m'n server trek en hem er vervolgens weer in prik dan blijft m'n server gewoon uit! Betekent dit ook dat hij aangesloten op een APC Masterswitch niet te herstarten is? Of werkt het toch anders?

InstantXs
22/11/03, 16:44
ja, je meot in je bios wel instellen dat je server aan moet gaan zodra hij stroom krijgt..
niet alle borden ondersteunen dat, maar de nieuwste zeker wel

Mog
22/11/03, 17:39
Power on ac loss heet dat bij de meeste borden, default is nooit power on, dus dat moet je aanzetten.
zoals instantxs ook al zei, is deze optie wel aanwezig op de meeste borden maar er zijn uitzonderingen.
Voor de zekerheid kun je ook het handleiding boekje van je moederbord even doorlopen op zoek naar info hierover.

Als het aanstaat en je haalt de stekker eruit en je doet m er weer in hoef je niet op het powerknopje te drukken en gaat de server zelf weer aan, dat is het basisprincipe van een powerswitch reboot.

Je moet eens een keertje de opties van je bios doorlopen dat kan heel leerzaam zijn als je over computers wilt leren.

Cybafish
22/11/03, 18:08
Die functie zit zelfs op mijn 450mhz servertje van 1998.. :)

Weppel
24/11/03, 11:23
Origineel geplaatst door Cybafish
Die functie zit zelfs op mijn 450mhz servertje van 1998.. :)

Mijn 350mhz machientje thuis heeft die optie toch niet.. en mn AMD 500 ook niet.. ligt dus helemaal aan het moederbord wat je hebt.

evilnerds.com
24/11/03, 11:58
Ja ik dacht al dat het met mijn moederbord te maken had. Het is nogal een oudje met een AMD K6-2 processor. Binnenkort koop ik hiervoor nieuwe hardware dus hopen dat het daarmee wel wilt.

Thanks

1stchoice
18/07/04, 20:07
defautl is uit, omdat de producers ervan uitgaan dat de mainbord gebruikt gaat worden voor huis tuin en keuken praktijken gebruikt gaat worden

Dennis
18/07/04, 20:11
Ik heb nog een vraag:
Ik heb nu een APC Switch. Ik weet dat deze vrij duur zijn (rond de 450euro). Zijn er andere bedrijven die goedkoper powerswitches maken? Ik denk aan zo'n 150euro voor een switch met 8 poorten.

Koster
18/07/04, 20:15
Helaas niet :)

Guust
18/07/04, 20:18
Origineel geplaatst door DennisCitus
Ik heb nog een vraag:
Ik heb nu een APC Switch. Ik weet dat deze vrij duur zijn (rond de 450euro). Zijn er andere bedrijven die goedkoper powerswitches maken? Ik denk aan zo'n 150euro voor een switch met 8 poorten.

Zo duur vind ik ze niet maargoed je kan kijken naar ik ePower deze maken ook een soort van APC's. Zijn iets goedkoper dan die van APC zelf. Waar te koop etc weet ik niet, iemand in Novaxess heeft er twee hangen en is er wel tevreden over en zei dat ze iets goedkoper waren.

phreak
18/07/04, 20:23
Origineel geplaatst door DennisCitus
Ik heb nog een vraag:
Ik heb nu een APC Switch. Ik weet dat deze vrij duur zijn (rond de 450euro). Zijn er andere bedrijven die goedkoper powerswitches maken? Ik denk aan zo'n 150euro voor een switch met 8 poorten.


Ik weet dat Belkin ze ook maakt.. en MGE (Merlin Gerin) maakt deze ook.. of het ook scheelt in prijs (en of ze 19" rackmountable zijn... dunnow)

mihosnet
18/07/04, 21:16
Baytech (maakt ev1servers gebruik van), Avocent (zie avocent.nl, maar zijn veel duurder).

// Edit.
Nog een:
http://www.dataprobe.com/power/2815.html

Maar zitten alleen US aansluitingen op.

PimEffting
18/07/04, 21:18
www.webreboot.net

Die werkt op de reset schakelaar van je systeem, dan heb je dat probleem niet.

idServe
19/07/04, 19:11
Ik zit er nog steeds eens aan te denken om (als hobbyprojectje) zelf een powerswitch in elkaar te soepen. Zo moeilijk zou het niet moeten zijn. Relais aansluiten op de paralelle poort, en op het netstroom. Het zijn 2 aparte stroomkringen, dus daarmee kom je niet in de knoei. En paralelle poort kan tot minimaal 9 outputs, dus 9 relais = 9 poorten. Ik meen dat sommige pins ook als output gebruikt kunnen worden, dus die kun je erbij tellen. Aansturen via een bestandje, die aanroepen via PHP of iets dergelijks.

Of mis ik nu iets heel doms? :)

Nadeel is dat je hiervoor een server(tje) aan moet schaffen, maar ja een P2 is dan ook al overkill.

Afijn, zo ver mijn stukje offtopic..

Jefke
19/07/04, 19:45
Origineel geplaatst door idServe
Ik zit er nog steeds eens aan te denken om (als hobbyprojectje) zelf een powerswitch in elkaar te soepen. Zo moeilijk zou het niet moeten zijn. Relais aansluiten op de paralelle poort, en op het netstroom. Het zijn 2 aparte stroomkringen, dus daarmee kom je niet in de knoei. En paralelle poort kan tot minimaal 9 outputs, dus 9 relais = 9 poorten

Die parallelle poort zal je niet kunnen gebruiken om je relais rechtstreeks aan te sturen omdat ze de stroom niet kunnen leveren, maar met er transistor is dit wel op te lossen. Ik denk ook dat in die APC's een nuldoorgangsdetectie zit om geen stroompieken te creëren bij het schakelen.

luser
19/07/04, 19:52
thyristoren of GTO's ;)

pdeelman
20/07/04, 13:20
Origineel geplaatst door idServe
Ik zit er nog steeds eens aan te denken om (als hobbyprojectje) zelf een powerswitch in elkaar te soepen. Zo moeilijk zou het niet moeten zijn. Relais aansluiten op de paralelle poort, en op het netstroom.

Op zich vind ik het niet echt offtopic. Echter zou ik wel 2 keer over nadenken bij het gebruik van relais. Relais zijn storingsgevoeilig, contacten kunnen vastsmelten en goede relais die het vermogen van een pc aankunnen zijn ook best aan de prijs.

Je kan het beter met wat elektronica doen met een paar koelribbetjes erop die berekend zijn op inschakelstromen van een PC (welke overigens best heftig kunnen zijn) en inschakelvertragingen zodat ze niet allen tegelijkertijd uitgaan.

Waar je zeker rekening mee moet houden is een default ON functie in je apparatuur, zodat als je spul zonder power staat het nog wel steeds blijft werken (waar eigenlijk relais weer superhandig voor zijn)

! ding is zeker met je parallele poort kan je nooit van je levensdagen een relais trekken. Je zal hier toch echt een cascade transistor opstelling van moeten maken. En vergeet je kortsluitdiode niet op je relaisspoel!

V. Kleijnendorst
20/07/04, 13:38
goede relais die het vermogen van een pc aankunnen zijn ook best aan de prijs.


€ 4,-?

Je kunt gewoon relais kopen met een gegarandeerde schakelcyclus van 10000 keer. Bij Conrad Electronics heb ik weleens een scakelprintje gezien voor de parallele poort. Was een bouwpakketje met 8 relais bedoeld voor lampen. Kan het nu helaas niet meer vinden.

luser
20/07/04, 14:38
PC voeding bestaat voornamelijk uit een spoel, dit heeft zeer veel invloed op de keuze van de relais.

V. Kleijnendorst
20/07/04, 14:45
Origineel geplaatst door luser
PC voeding bestaat voornamelijk uit een spoel, dit heeft zeer veel invloed op de keuze van de relais.

Welke dan?

electric
20/07/04, 15:56
Ik ben momenteel zelf een klein projectje aan 't starten om een eigen remote power switch te maken, inc web interface en 8 aansluitingen ( misschien wel meer ) :)

Keuningen
20/07/04, 16:11
Origineel geplaatst door electric
Ik ben momenteel zelf een klein projectje aan 't starten om een eigen remote power switch te maken, inc web interface en 8 aansluitingen ( misschien wel meer ) :)

INTRESTED ;)

Cereal
20/07/04, 17:41
En die ga je inzetten in een hosting omgeving?

pdeelman
23/07/04, 13:55
Origineel geplaatst door V. Kleijnendors


€ 4,-?

Je kunt gewoon relais kopen met een gegarandeerde schakelcyclus van 10000 keer. Bij Conrad Electronics heb ik weleens een scakelprintje gezien voor de parallele poort. Was een bouwpakketje met 8 relais bedoeld voor lampen. Kan het nu helaas niet meer vinden.

een lamp heeft een veel lager vermogen is heeft een pure ohmse belasting. Schakelende voedingen zijn inductief en hebben een hoge inschakelstroom die net voldoende kan zijn om je contacten vast te smelten van je relais.

Relais zijn goedkoper dan vroeger, okee, maar een 4 euro relais zou ik niet vertrouwen om 100% te laten samen werken met een computer.

http://www1.nl.conrad.com/scripts/wgate/zcop_nl/~flN0YXRlPTkwODA4Nzc5Ng==?~template=pcat_product_d etails_document&r3_matnr=000000000000504742&object_guid=35136E3BFCD3C00FE10000000A010220&p_load_area=214110~1&p_area=214110~1
das een 6 euro relais die het op zich wel aankan, maar is monostbiel geschakeld. Hetgeen inhoud dat als je default on heb je je kosten bespaart op je aankrachtiging. Zowieso is het bovenstaande relais maar uitgevoerd met een enkel contact. Aangezien je nooit weet welke ader fase is bij 220, is dit relais niet meer van toepassing. Immers is het gevaarlijker om potentieel je fase open te laten liggen. Uit = uit en niet half uit.

Het beste zou een bistabiel geschakelde relais te nemen en met 2 scakelcontacten.

http://www1.nl.conrad.com/scripts/wgate/zcop_nl/~flN0YXRlPTIyMDk3MjMxMTk=?~template=PCAT_AREA_S_BR OWSE&glb_user_js=Y&shop=A_B2C_NL&p_init_ipc=X&~cookies=1
dat is een relais met 2 schakelcontacten en een redelijk schakelvermogen, echter voor zover ik kan zien nog steeds mono-stabiel 7,30 per stuk

verdere benodigdheden:
euro stekkerplug ding met zekering (wel zo handig)
http://www1.nl.conrad.com/scripts/wgate/zcop_nl/~flN0YXRlPTIyMDk3MjMxMTk=?~template=PCAT_AREA_S_BR OWSE&glb_user_js=Y&shop=A_B2C_NL&p_init_ipc=X&~cookies=1



das 8x7,30 relais = 58,40 euro
europa inbouwstekker 2,96x9 = 26.64 euro
een 19" kast 1U kost je al gauw 40-60 euro (ps ik heb er eentje liggen voor diegene die er eentje willen hebben, gaat weg voor een klein prijsje pm maar)
stapeltje electronica cascade transistoren en vermogenstorren (voor aansturen relais) ben je al snel een euro of 15 kwijt
verder een controller met ingebouwde nic of een serialport voor connectie naar computer toe. kost je een paar euro afhankelijk hoeveel je wilt programmeren en hoeveel MIPS je nodig heb (gratis te verkrijgen via microchip)

al met al tel ik hier al 140 euro op en dan heb je eigenlijk nog niet alles.

edit: je kan dingen goedkoper inkopen dan bij conrad, maar och conrad was het makkelijkste zoeken. Als je goed zoekt kan je bovenstaande dingen al voor onder de 100 euro krijgen.

InstantXs
23/07/04, 14:29
Jammer dat linken naar conrad niet werkt he ;)

pdeelman
23/07/04, 15:22
ow oops!
nou jah .... zoek en gij zult vinden.
vermogensrelais en die duurdere is een 2xOM is dubbelpolig, monostabiel nominale spanning van 250V~ 8A. 15A piekstroom.

zelf beetje zoeken naar eurocontactdingen en je vind ze ook.

XS-24
23/07/04, 18:43
Lekker offtopic.

VAn mij nog een vraag dan:

Hoe zit dat met die webinterface, kan je gebruikers aanmaken voor iedere poort zodat ze ook zelf kunnen rebooten of is het 1 login met 1 gebruiker die alles kan (beetje lullig als ze de server van een ander steeds gaan rebooten :)).

Deltaned
23/07/04, 20:06
En krijg je deze "zelfbouw" apc in een mooie 19" case?
Ik denk dat je dan beter voor APC kan kiezen, betaald wel meer maar je weet dat het "betrouwbaar" is, is mijn mening

Guust
23/07/04, 20:21
Origineel geplaatst door sity webhosting
Lekker offtopic.

VAn mij nog een vraag dan:

Hoe zit dat met die webinterface, kan je gebruikers aanmaken voor iedere poort zodat ze ook zelf kunnen rebooten of is het 1 login met 1 gebruiker die alles kan (beetje lullig als ze de server van een ander steeds gaan rebooten :)).

je kan logins aanmaken en daar poorten aan toe wijzen.

Keuningen
23/07/04, 20:40
Hoe wil je zoiets in 1u krijgen met halve diepte?

electric
23/07/04, 22:33
Origineel geplaatst door Cereal
En die ga je inzetten in een hosting omgeving?

Na een maand of zo actief getest te hebben wel ja :)


Zodra ie af is laat ik het natuurlijk weten :)

pdeelman
24/07/04, 00:44
Origineel geplaatst door Keuningen
Hoe wil je zoiets in 1u krijgen met halve diepte?

hoe niet?

je hoeft echt geen fancy hardware in die bak te stoppen hoor. Een basicstamp (is een microcontroller project van elektuur) is op z'n grootst misschien 10x10 cm inclusief een ethernet poort (10mbit)
een voeding voor het poweren van je print + torren/relais zal ook niet veel groter zijn dan 10x20. Torren+relais en misschien wat zekeringen en vergeet niet de diepte van de eurocontacten zijn 10 cm? (ruim genomen)

Ik tel dan slechts 20 cm diepte. Standaard 19" audio inbouwkasten zijn circa 30cm diep. Dus je kan ook nog makkelijk ruimte gebruiken om het spul goed te beveiligen met betrekking tot de 220 volt.

In andere woorden: past makkelijk.

edit: zelfs al wil je er een complete computer erin hebben. je hebt het via platform wat al jaren 17x17 mobo's maakt en tegenwoordig nog kleiner. Je hebt het PC104 platform wat ook erg klein is. Je moet wat creatiever worden met de voeding, maar daar valt altijd wel wat omheen te fabrieken.

electric
24/07/04, 01:30
Origineel geplaatst door pdeelman


hoe niet?

je hoeft echt geen fancy hardware in die bak te stoppen hoor. Een basicstamp (is een microcontroller project van elektuur) is op z'n grootst misschien 10x10 cm inclusief een ethernet poort (10mbit)
een voeding voor het poweren van je print + torren/relais zal ook niet veel groter zijn dan 10x20. Torren+relais en misschien wat zekeringen en vergeet niet de diepte van de eurocontacten zijn 10 cm? (ruim genomen)

Ik tel dan slechts 20 cm diepte. Standaard 19" audio inbouwkasten zijn circa 30cm diep. Dus je kan ook nog makkelijk ruimte gebruiken om het spul goed te beveiligen met betrekking tot de 220 volt.

In andere woorden: past makkelijk.

edit: zelfs al wil je er een complete computer erin hebben. je hebt het via platform wat al jaren 17x17 mobo's maakt en tegenwoordig nog kleiner. Je hebt het PC104 platform wat ook erg klein is. Je moet wat creatiever worden met de voeding, maar daar valt altijd wel wat omheen te fabrieken.

Die van mij probeer ik niet dieper te maken dan 10 CM, maar ik heb eigenlijk geen flauw idee of daar wel cases voor zijn met die diepte :)

XS-24
24/07/04, 01:47
Gewoon een 30 CM kopen, een cirkelzaag doet wonderen :D.

pdeelman
24/07/04, 09:03
Origineel geplaatst door electric


Die van mij probeer ik niet dieper te maken dan 10 CM, maar ik heb eigenlijk geen flauw idee of daar wel cases voor zijn met die diepte :)

gewoon laten maken. Autocad/Inventor tekening maken en laten maken bij $metaalbewerkbedrijf.

Maar ik zou wel 2 keer nadenken over 10CM diepte. Je kan hier bijna geen elektronica in verwerken, je moet namelijk wel een scheiding aanbrengen tussen je elektronica en hoogspanning (de 220 dus).

Je aansturingslogica en relais bijelkaar gepropt op een klein stukje nemen misschien 4 CM in, je eurostekker steekt ook een cm ruimte in. Je moet nog wat draden leggen. Voldoende tussenruimte nemen.

Okee als je je controllerprint misschien een cm of 3 breed maakt, maar wat langer (crea printplaat ontwerp, maar goed) dan zou je het kunnen redden in 10CM diepte.

ps. als je het commercieel doet, dan zou ik je echt aanraden een kast te (laten) ontwerpen.

electric
24/07/04, 09:45
Origineel geplaatst door pdeelman


gewoon laten maken. Autocad/Inventor tekening maken en laten maken bij $metaalbewerkbedrijf.

Maar ik zou wel 2 keer nadenken over 10CM diepte. Je kan hier bijna geen elektronica in verwerken, je moet namelijk wel een scheiding aanbrengen tussen je elektronica en hoogspanning (de 220 dus).

Je aansturingslogica en relais bijelkaar gepropt op een klein stukje nemen misschien 4 CM in, je eurostekker steekt ook een cm ruimte in. Je moet nog wat draden leggen. Voldoende tussenruimte nemen.

Okee als je je controllerprint misschien een cm of 3 breed maakt, maar wat langer (crea printplaat ontwerp, maar goed) dan zou je het kunnen redden in 10CM diepte.

ps. als je het commercieel doet, dan zou ik je echt aanraden een kast te (laten) ontwerpen.

Als na 't testen van de prototype alles goed is en de productie prijs is rendabel dan zit ik er aan te denken om 'm op de markt te gooien. :) tijd zal 't leren.