PDA

Bekijk Volledige Versie : Simpele server beginnen



Freeplanet D.
22/11/03, 12:17
Hallo iedereen,

Ik heb in een paar maanden tijd zelf een server kast gekocht en daarin al het nodige ingezet + een speciaal apperaatje wat de temperatuur meet en zonodig een ventilator ingeschakeld van 20 x 20 centim.
Maar goed mijn vraag is: Welk software heb ik nodig om ongeveer 10 sites te hosten waarvan de eigenaars niet eens zelf het willen weizigen, ik heb dus geen directadmin of zo nodig.
Ik bezit helaas maar 1 ip nummer voor de server.

Ook tips zijn welkom :)

Rick

InstantXs
22/11/03, 12:21
apache :)

Freeplanet D.
22/11/03, 12:38
uhh hoe? :S

Rick

RobbertC
22/11/03, 12:55
Dit topic past beter in dit forum :)

Ik kijk het topic nog even aan, maar waarschijnlijk gaat deze binnenkort op slot.

Vragen staat altijd vrij, maar we verwachten wel enig niveau...

Freeplanet D.
22/11/03, 13:39
nee duhh maar ik bedoel: waar kan ik het software vinden :s dit forum is toch om mensen te helpen of nie...

wdv
22/11/03, 13:41
Origineel geplaatst door Freeplanet D.
nee duhh maar ik bedoel: waar kan ik het software vinden :s dit forum is toch om mensen te helpen of nie...

Klopt, maar als je niet weet waar je apache kan vinden.. kan je misschien beter op een ander forum beginnen.. dit forum is eigenlijk voor de iets meer gevorderde vragen.

Domenico
22/11/03, 14:23
Maar om je toch een beetje op weg te helpen -> http://www.apache.org

Keuningen
22/11/03, 15:32
Niet verkeerd bedoeld hoor, maar ik vind dit treurig... ik wil hoster worder.. welk programma moet ik gebruiken...

even ter vergelijking..

Ik wil een auto-garage beginnen, wat is een cylinder?
Ik wil een timmerbedrijf beginnen, hoe werk die boor?... wat is een hamer?

Sorry, maar vind het een beetje treurig :-(

root
22/11/03, 16:45
Wat ik triestig vind is dat men iemand gelijk af gaat lopen zeiken die gewoon een vraag stelt. Stel dat freeplanet gewoon een klant is die is wil zien wat voor vlees er in de kuip is op WHT. Leuke indruk zal die hebben. Hoe gaat de naam van de webhosting wereld naar beneden. Ook andere mensen lezen dit en ook deze krijgen een niet al te goede indruk. Mischien zijn het wel sites voor familie en vrienden.

Beste Rick,

Om de sites op je eigen server te draaien kun je kiezen uit veschillende software. Of je instalt een vorm van linux op je server of je installeert een microsoft server. Je zal de voorkeur geven aan linux aangezien dit kostenloos te krijgen is. Zowel de linux als microsoft software heeft een webserver in zich. Voor microsoft is dat IIS en voor linux apache. Er zijn nog andere, maar dit zijn de meest gebruikte.

Ik raad je aan om even op internet te zoeken naar distributies. Hier kun je wat meer info vinden.

http://www.distrowatch.com/index.php?language=NL

Succes met de install.

Raptor
22/11/03, 16:45
Grappige vergelijkingen, maar je hebt wel gelijk.

Je kan denk ik beter op een Reseller accountje beginnen. :)

chester
22/11/03, 17:08
Noem mij maar dom Rick, maar ik heb wat meer info nodig. Je hebt een server op je slaapkamer met een adsl of kabel verbinding? Of denk ik nu verkeerd?

Hoe wil je je klanten domeinen geven? Echt domeinnamen? of via het IP?

Voor huis tuin en keukengebruik vind ik clarkconnect echt iets leuks. Is Linux. Heeft Apache, mail, ftp etc. Ook kun je webmin installeren zodat je je server op afstand kunt besturen.

Misschien heb je er wat aan.

Herbert
22/11/03, 18:15
Origineel geplaatst door Freeplanet D.
Hallo iedereen,

Maar goed mijn vraag is: Welk software heb ik nodig om ongeveer 10 sites te hosten waarvan de eigenaars niet eens zelf het willen weizigen, ik heb dus geen directadmin of zo nodig.
Ik bezit helaas maar 1 ip nummer voor de server.

Ook tips zijn welkom :)

Rick
Zoek eens op xampp voor Linux mischien heb je daar wat aan?
http://www.google.nl/search?q=xampp&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nl&lr=

Keuningen
22/11/03, 19:18
Origineel geplaatst door ensimguru
Wat ik triestig vind is dat men iemand gelijk af gaat lopen zeiken die gewoon een vraag stelt. Stel dat freeplanet gewoon een klant is die is wil zien wat voor vlees er in de kuip is op WHT. Leuke indruk zal die hebben. Hoe gaat de naam van de webhosting wereld naar beneden. Ook andere mensen lezen dit en ook deze krijgen een niet al te goede indruk. Mischien zijn het wel sites voor familie en vrienden.

Beste Rick,

Om de sites op je eigen server te draaien kun je kiezen uit veschillende software. Of je instalt een vorm van linux op je server of je installeert een microsoft server. Je zal de voorkeur geven aan linux aangezien dit kostenloos te krijgen is. Zowel de linux als microsoft software heeft een webserver in zich. Voor microsoft is dat IIS en voor linux apache. Er zijn nog andere, maar dit zijn de meest gebruikte.

Ik raad je aan om even op internet te zoeken naar distributies. Hier kun je wat meer info vinden.

http://www.distrowatch.com/index.php?language=NL

Succes met de install.

Mensen met een gerichte vraag help ik altijd graag!
Ik ben alleen wel van mening dat het belachelijk is dat jan en allemaal tegenwoordig met een adsl-verbinding gaan hosten.
Dit soort jongens die wel even een site hosten op de computer voor de vereniging van mamma zijn wel grappig, maar door hun schuld word het internet uiteindelijk niet serieus genomen, want diezelfde jongen zet een keer zijn pc uit... of iets dergelijks al die leden kunnen de site niet meer bereiken... najah die mensen hebben dan de indruk van i-net dat het onbetrouwbaar is...

bijzaak is dat ik het belachelijk vind dat alles voor nix moet tegenwoordig en dan ook nog beter dan de rest. :-(

Nedimension
23/11/03, 03:51
...
Server kast...


'Server'?
Kan iemand mij uitleggen wat dit is? ;)

Install Debian (dit is een Linux distro. Linux is iets als Windows, maar dan anders. Je hebt binnen deze categorie bv Linux, RedHat, SuSe, etc. Net zoiets als dat je Windows 95, 98, ME, XP ed hebt).

Vervolgens type je in je shell (soort van dos prompt) 'apt-get install apache'. Google ff met 'debian apache install apt get' oid en je zult vast een site vinden die je ook hier stap voor stap doorheen helpt.

:D

mdf
24/11/03, 01:24
Rick,

Misschien dat je het beste kunt beginnen met zoals chester al schreef Clarck connect of met Engare Secure Linux, dit zijn iso's die je download en op een cd brand.
Doe die cd in je server en laat hem van de cd opstarten. Vaak hoef je maar een paar dingen op te geven en na een minuut of 20 heb je een eenvoudige webserver draaien.

Dit is de makkelijkste manier denk ik om te beginnen. Als je wat meer kennis hebt opgedaan van linux enz. kun je proberen om bijv. red hat te installeren en dan de modules er zelf op te zetten, maar ik zou met 1 van bovenstaande pakketten beginnen als ik jou was.

Suc6 er mee in ieder geval!

yourforum
28/11/03, 12:46
Iemand die hoster wil worden steekt hier tijd en moeite in. De motivatie is blijkbaar zoek, aangezien je niet eens opzoek bent gegaan op het internet. een simpele zoekmachine als GOOGLE zal genoeg info laten zien.


Probeer eens KALE Linux redhat 9.0, met grafische schil is het net windows. Klooi er een beetje mee aan, daarvan leer je erg veel.
http://www.euronet.nl/users/erhnam/linux/

die persoon heeft mooie uitleg staan. Ook voor jou, erg bruikbaar.

electric
28/11/03, 13:53
Dat bedoel ik dus met mensen die de markt omzeep helpen.

Allemaal wel leuk en aardig Rick, maar als je echt hoster wilt worden zou je zelf al veel meer moeite en tijd er in hebben gestoken.
Ook de huidige hosters hebben allemaal die tijd en moeite moeten spenderen om te komen waar ze nu staan ( niet dat ze allemaal er zo goed zijn uit gekomen maar dat terzijde ).

Mijn advies is als je echt wilt gaan hosten eerst maar eens de tijd er voor gaat nemen om diverse dingen te gaan uitzoeken.
O.a. software natuurlijk maar ook KVK, BTW en alles wat er bij komt kijken.
Zodra je dat allemaal netjes op een rijtje heb mag je van me terug komen, anders vind ik dat je net zoals al die andere marktverziekers bent :)

Savvas
28/11/03, 14:43
Origineel geplaatst door electric

Zodra je dat allemaal netjes op een rijtje heb mag je van me terug komen

van mij ook :D

Nee maar even serieus, ik zie nergens echt staan dat deze jongen een hostingbedrijf wil starten.....

electric
29/11/03, 16:08
Al wilt ie geen hosting bedrijf starten zou ie toch zelf wat meer tijd en moeite moeten insteken vind ik. De meeste mensen hier hebben zelf tijd en moeite er in moeten steken om alles uit te zoeken dus vind ik dat Rick dat ook maar moet doen.

zolang zo'n persoon dat niet doet help ik zo'n iemand al helemaal niet.
ik wmet dat 't erg bgt klinkt, maar de bestaande hosters zijn nou eenmaal geen vragen bak.

sander815
02/12/03, 08:19
iemand nog meer van die handige sites?