PDA

Bekijk Volledige Versie : wat algemene info voor een absolute nieuweling



Stef31
21/11/03, 11:04
Hallo,
Voor een aantal services die ik aanbied heb ik hier een aantal dikke adsl-lijnen liggen welke ik met een doos tot 1 dikke pijp bundel.
Nu wil ik een gameserver opzetten, en eventueel ook deditcated rackspace aanbieden om je server in te hangen, maar heb geen idee waarom iedereen nou alleen ruimte aanbiedt in bijv. amsterdam of rotterdam, de zgn. ix-en.(zeg ik dat goed?)
Ik heb hier plenty ip-adressen, daar ik er bij elke lijn 64 heb aangevraagd en gekregen, dus elke server zou zijn eigen publieke ip kunnen krijgen.
Kortom; wat zou de reden zijn dat iemand (behalve de prijs) toch een andere locatie kiest dan de mijne?

kortom: vertel eens wat meer over de wensen en eisen van hosting, en dedicated servers, en waarom iemand niet zelf een dikke adsl-lijn aanvraagt en daar zijn server aan hangt. Is allemaal goedkoper dat co-locaten als je 't mij vraagt...

alvast bedankt.

groet,

Stef.

Cybafish
21/11/03, 11:09
Kun jij ook 1000mbit aan je server hangen?

Stef31
21/11/03, 11:13
qua bandbreedte niet nee, lijkt me ook erg overdreven, maar qua netwerk uiteraard wel ja. Dus om te backup-en zat datatransfer naar de backup-server... (sun storedge 8x dlt changer)

svbeek
21/11/03, 11:26
100mbit is echt niet overdreven voor wat drukkere sites.. en de betrouwbaarheid van de uplinks in een colo is wel wat beter dan een paar sdsl lijntjes. Maar voor kleinere sites zie ik dit niet als een probleem

InstantXs
21/11/03, 12:00
dichter bij de bron/doel betekend over het algemeen sneller (al hoeft dat niet)

Stef31
21/11/03, 12:10
kortom, er is dus eigenlijk geen echte duidelijke reden dat ik het niet zou kunnen of moeten aanbieden...
noodstroom is ook oke, ik heb hier een 10KVA ups die het 24 uur uithoudt om mijn rack te voeden, alvorens alles neerkomt op de standaard 3kva rackmount ups die het ook een half uurtje uithoudt...
verder verschillende lijnen van verschillende aanbieders, dus rendundantie is ook okee, dus ja.....
Wat zou ik moeten vragen als ik aan een dedicated server denk, en wat als ik aan een stuk webspace denk? (dus mijn server waar jij toegang toe krijgt?)
groet,

stef.

InstantXs
21/11/03, 12:13
heb je ook een gasblus installatie? wat als de stroom voor langer dan 24 uur uitvalt?

Stef31
21/11/03, 12:15
gasblus=nee, als de stroom langer dan 24 uur uitvalt, kunnen we altijd de startknop van de generator indrukken....
Ik heb in mijn 31-jarige leven eerlijk gezegd nog nooit een power-outage van 24 uur meegemaakt....
maar het klinkt interessant dus?

muisje
21/11/03, 12:20
dat is allemaal leuk voor kleine klantjes maar een beetje bedrijf gaat daar echt niet mee in zee..

Ten eerste heb je geen burst (ik heb soms niet eens genoeg aan 1000Mbit)

Verder heb je een veel grotere afstand (alle routers van je ISP)

Heb je 24/7 toegang tot je server bij problemen

Wat zijn je SLA's bij problemen of downtime?

En hoe zit het met je beveiliging ?
Word er 24/7 door een beveiligings dienst rond gelopen ?.
Is er een brandblus systeem ?

etc..

Dit is mischien leuk voor persoonlijke website's van mensen of erg kleine en niet critische website's van bedrijfen.

Maar een beetje bedrijf die iets gehost wilt hebben (het hoeft geen webhosting te zijn ik doe helemaal geen hosting b.v.) die komt echt niet bij jou.. en dat is toch het gene waar het geld mee te verdienen valt.

muisje
21/11/03, 12:25
Nog wat punten waarom je voor een "echt" colo kiest:

Redundant backbones
Meerdere connecties met andere colo's

Zo veel racks te bestellen als je nodig hebt

emergency dial in (isdn)

etc..

Er zijn gewoon zo veel punten te noemen waarom een colo in dit opzicht beter is. maar voor kleinere bedrijfen of particulieren die een gameserver willen hebben is het mischien wel een leuke oplossing.

Cybafish
21/11/03, 12:27
SDSL is gewoon bij lange na niet snel genoeg, dat is de grootste contra.

Stef31
21/11/03, 12:28
het is ook niet de bedoeling om mezelf als een groot knooppunt in het wereldwijde internetwerk voor te doen, maar ik heb ruimte over, en bandbreedte beschikbaar. Als ik daar weer extra cash mee kan genereren is dat mooi. Op het moment dat het plafond bereikt wordt en de inkomsten ernaar zijn, kan ik weer uitbreiden. (dat heb ik nu ook steeds gedaan en dat gaat goed.) Je kan me inderdaad niet vergelijken met een zwaar prof. bedrijf met bewaking enzo, maar ik vraag me af of dat nodig is, en of iedereen daar voor wil betalen.
wat je vragen betreft: 24/7 toegang: dan zou je me uit bed moeten bellen, kan wel, is alleen niet praktisch, en als dat vaker dan 1x per jaar gebeurd vliegt je server naar je hoofd toe; moet je maar goed spul kopen... Voor alles is uiteraard een oplossing...
sla's heb ik nog niet omdat ik het nog niet doe. moet ik bekijken wat de rest heeft...
Wat ik nu doe, is internettoegang aanbieden, en daar zitten ook "dikke" klanten bij, dus e.e.a. is op zich wel professioneel geregeld. Ik ben geen studentje op een kamer met een zon-verbindinkje ofzo...

ps. ik heb van 2 firma'sbij wijze van service nu 2 servers hangen waar ze van alles en nog wat op uitvreten (eigen pagina's database, backup, etcetc.) en dat bevalt ze uitstekend.

dat is dus eigenlijk waar ik op doel; een gameserver, of dedicated servers verhuren, gewoon voor iemand die zijn servertje on-line wil hebben en niet piept over een gasblusinstallatie of een bewakingsambtenaar... (met alle respect....)

kijk, dit is wat ik bedoel. als ik daar nou een paar pakketjes kan verkopen, is dat gewoon leuk meegenomen.

1000mb schijfruimte
10gb/maand dataverkeer
PHP 4.3.3 / MySQL 3.23.56
Frontpage 2000 Extensies
€ 20.00 / maand

Intel Celeron 1.3ghz (zou ik dan op een p4-2,66 zetten.)
60gb hard disk (2x 80gb rendundant)
512mb geheugen
700gb/maand dataverkeer
€ 149.95 / maand

PimEffting
21/11/03, 13:27
Kom je hier nu om je low-budget ISP te promoten of heb je ook nog daadwerkelijke vragen?


Mijn motto: if you pay peanuts, you'll get monkeys.

Stef31
21/11/03, 13:31
nou, als je buiten je ongelooflijke sarcasme ook nog eens de moeite neemt om te lezen, zie je dat ik hier niks promoot, maar gewoon vragen stel over een idee wat ik heb, en in hoeverre dat haalbaar is. Prijzen bovenstaand zijn niet van mij afkomstig, want zoals je kunt lezen in de post, weet ik niks van prijzen, en is dat juist een van de vragen.
Hoofdvraag is dus eigenlijk IS HIER ANIMO VOOR< EN ZOJA< WELKE DOELGROEP EN WELKE PRIJS HOORT DAARBIJ...
zo beter?

Cybafish
21/11/03, 13:48
Ja, de hamvraag is natuurlijk, om wat voor een datadoorvoer hebben we het hier.. met 2mbit schiet je niet veel op natuurlijk.. Hoe zit dat?

Stef31
21/11/03, 14:01
wordt constant geupgrade, maar momenteel 3x 2mbit, en 2x 4mbit coming soon..

muisje
21/11/03, 14:39
ander vraagje..

wat voor dsl lijnen heb je idd
met een fairuser policy ?
want dan gooit je ISP er na een tijdje gelijk af als er een zooi dataverkeer overheen gaat

Vraag idd dus wel eerst even of je ISP dit wel toestaat want als je alles opzet en je ISP kapt je daarna af heb je mischien een aantal klanten die niet zo blij zijn.

En er zal zeker vraag naar zijn voor kleine bedrijfjes of particulieren wat voor prijzen je hier voor kan rekenen weet ik zo niet aangezien ik geen hosting doe maar dit hangt zeker af van je snelheid.

muisje
21/11/03, 14:44
Ik zie nu pas de reply met snelheden.

2Mbit is niet veel zelfs 4 mbit is niet echt veel

je kan namelijk nooit van die 3x2mbit een 1x 6mbit maken hoe wil je dit technisch haalen ?

je burst blijft max 2mbit dat je wel 3x 2mbit gegelijk kan verstuuren is mooi.

maar goed uitgaand van 4mbit

Is ff snel ongeveer 4 mb/sec max

voor kleine bedrijfen en particulieren zou dit ruim genoeg zijn als je een beetje rekening houd met hoeveel mensen je gaat hosten..

En de prijs.

Blijf in iedergeval wel laager zitten dan de meeste hosting bedrijfen maar ik heb zelf geen id hoeveel dat kost dus :) dat moet iemand anders ff zegen. 20 euro lijkt me te doen.

Maar zoals ik zij kijk ff naar je dataverkeer policy met je ISP

Stef31
21/11/03, 15:58
dataverkeer is geen punt.
3x2 is geen 6 bij een ftp, maar wel bij vele connecties. deze worden namelijk om en om geschakeld naar de lijn met de meeste bandbreedte.
bedoeling is max. 30 man ofzo, en dan kleine site's.
meer kan natuurlijk wel, maar dan moeten er ook weer meer lijnen komen.

al met al best mogelijk dus.

MrGlass
21/11/03, 16:05
kun je niet gewoon een server huren bij iracks???
Da's volgens mij veel goedkoper (En heb je 10mbit...)

just my 2 cents...