PDA

Bekijk Volledige Versie : Wan betaler!



montu
17/11/03, 13:26
Hallo,

Ik heb een klant die al 3 week zegt te betalen, en met deze klant heb ik al een telefonische afspraak gemaakt.
En zou afgelopen vrijdag betalen (online).

Zondag nog niks.
Maandag weer niks...

We zijn nu 3 week verder.
En er wordt maar niet betaald...

Wat moet ik doen?

tom
17/11/03, 13:40
aanmanen
aanmanen aangetekend
deurwaarder
vrederechter

mdf
17/11/03, 13:56
< offtopic >
Wat is een vrederechter? ik ken wel kantonrechter, maar die nog niet :)
< /offtopic >

tom
17/11/03, 14:21
een vrederechter(misschien hetzelfde als een kantonrechter?) maakt uit of de klant moet betalen en gaat bemiddelen(afbetalingsplan e.d.) als je dan niet betaalt word je boel opgeschreven door een deurwaarder en indien nodig in beslag genomen.

kan je daarna je eigen meubelen tegen een prikkie terugkopen ;)

The MAzTER
17/11/03, 14:22
...

montu
17/11/03, 14:26
Het gaat om 2 domein namen (.nl)
En het gaat om een tja....geen student meer, maar wel minderjarig (17)
Het gaat om een precies 34 dagen telate betaling...

Ik weet dat hij met school gekapt is en full time werkt op een heftruck bij een bekend vervoers bedrijf uit raalte.

Rik
17/11/03, 14:32
Als het bedrag te laag is schiet een deurwaarder al niet op... 2 domeintjes... tja, wat zal het zijn ?

montu
17/11/03, 14:34
ging om 28 euro incl. btw
maar ja daar ligge nu ook inmiddels administratie kosten boven op.
dus staat het al op ruim 40 euro....
dat is toch weer ff 88 gulden...in principe niet veel voor een hosting bedrijf, maar ik heb er zo'n hekel aan dat mensen denken dat ze kunnen gaan betalen wanneer ze dat zelf willen...

Dan moet je gewoon niks tekenen en bestellen

(sorry ik reken altijd om, als ik geld moet krijgen)

Ik reken trouwens een betalings-termijn van 14 dagen.
Zit nu op 34 dus vandaar....

Rik
17/11/03, 14:39
Ik begrijp je probleem, het is helaas niet anders, een bepaald % van je klanten zal ten alle tijden in je debiteurenadministratie terug te vinden zijn...

montu
17/11/03, 14:44
Ik heb idd deze persoon al eerder moeten aansporen.

Ik heb contact opgenomen met InterBol Incasso.
Die hanteerd elk bedrag, sprak persoonlijk met meneer Boltjes.
En die zei dat het laagste bedrag nu 2 euro 11 is...

Dus ik bedoel maar :D
En de de incasso kosten haal je terug op je klant, dus no problemo...

WebBizz
17/11/03, 14:59
Eerst in gebreke stellen voor zover je dat nog niet hebt gedaan. Blijft dan alsnog betaling uit dan de zaak uit handen geven aan een incassobureau.

montu
17/11/03, 15:01
Heb nu dit:




Geachte heer .....,

Zaken doen is gebaseerd op een goed wederzijds vertrouwen. Helaas beginnen wij in onze zakelijke relatie met uw bedrijf aan dit vertrouwen de laatste tijd te twijfelen.

Wij hebben u enkele tijd geleden diensten geleverd. Tot nu toe heeft u deze diensten, ondanks een herinnering, nog niet betaald. Wij hebben zelfs met u telefonisch een betalingsregeling voorgesteld, waarbij u het aanbod heeft geaccepteerd om het direct over te storten. Echter is dit tot dusver nog niet gebeurt. Daarom verzoeken wij u het bedrag van “28,42 incl. btw” plus de administratie kosten van 15 euro alsnog te betalen.

Wij verzoeken u dringend onze factuur a “€ 43,42” vóór 28 November a.s. te voldoen.

reneovertoom
17/11/03, 15:11
Mooie, en beleefde brief, waar toch duidelijk is wat het onderwerp is. IMO gewoon goed voor verzending !

montu
17/11/03, 15:20
oke thanx

InstantXs
17/11/03, 15:48
misschien erbij zetten wat de gevolgen zijn als hij niet betaald...

montu
17/11/03, 15:55
Zou dat nodig zijn denk je?
Denk dat je daar nu wel vanuit kunt gaan.
na 34 dagen plus nog extra tijd tot de 28ste....

muisje
17/11/03, 19:05
Die 40 euro is niet veel opzich dus waarom sluit je zijn domeinen niet gewoon af ?

Ik neem aan dat dat in de contracten met je klant staat dat bij eventuele wanbetalingen de klant word afgesloten.

Een deurwaarder etc.. hiervoor inhuuren kost je meer dan die 40.. dus ik zou zeggen laat het hierbij en sluit hem af..

(stuur hem door jaar je concurent of zo)

basa
17/11/03, 19:50
Als een factuur (nog maar) 34 dagen openstaat zou ik nog niet een incassobureau of iets dergelijks sturen. Denk zelfs dat de kosten hiervan hoger liggen dan die 40 euro...

Voordat je een een incassobureau stuurt lijkt het mij 'normaal' (voorzover het normaal is dat men te laat betaald) dat je een aangetekende laatste waarschuwingsbrief verstuurd. Noem in deze brief de naam van het incassobureau waar je de vordering anders naartoe stuurt en meestal wordt hier wel op gereageerd.

Zelf zou ik hem nu direct afsluiten als hij zijn beloftes niet nagekomen is en zodra de betaling gedaan is weer aansluiten, hier reken je een kleine administratieve sanctie voor en wedden dat hij volgend jaar direct optijd betaald ;)

Suc6

montu
17/11/03, 20:18
De kosten van het incasso worden uiteraad gewoon ook op hem verhaald, dus zelfs voor 1 euro kan ik nog een incasso indienen, kost hem dan 45 + 1 euro :D

Ik heb toch nog de brief aangepast en Bol Incasso vermeld...
Deze neemt het automatisch in behandeling zodra de rekening niet voor de 28ste is betaald.

Alexander
18/11/03, 01:46
Let er wel even op dat het incasso bureau uiteindelijk niet bij jouw komt als je klant toch niet wil/kan betalen. Heeft hij wat getekend bijvoorbeeld. Als dat niet het geval is en hij houdt vol dat hij niet wil betalen, dan wordt het toch lastig.
Als dan vervolgens de kosten van de deurwaarder bij jouw komen, de 45 euro, plus de rest, dan wordt het erg vervelend.

Ik had overigens die domeinen allang offline gehaald. Dan betalen mensen opeens wel. En zo niet, wat kost een domein bij de sidn nou?? Vervelend van de moeite, maar ik heb grotere posten gehad.
Bijvoorbeeld credit card betalingen van 1500 euro die na een paar maanden opeens terug geboekt werden. Dan doe je ook weinig als die klant uit het buitenland komt en de CC gejat blijkt te zijn(dus de klant gegevens waarschijnlijk niet eens kloppen).

Maw wees blij dat het over 40 euro gaat.

4EuroHosting
18/11/03, 02:07
Wij laten dergelijke kleine bedragen ALTIJD vooraf betalen. (Zeker als het om particulieren gaat)

Pas als we het geld hebben wordt de domeinnaam geregistreerd.

Santario
18/11/03, 02:12
Incassobureau? Probeer eens een profitletter, kost je 3 euro en hoppa, je klanten gaan ineens betalen :) Ideaal voor kleine bedragen. Scheelt je toch weer rompslomp en eventuele risico's. Als de klant de incassokosten niet betaald zal jij die alsnog moeten voldoen, simpel. Voor zo'n bedrag zou ik eerst zo'n brief laten sturen, heeft verdomd veel effect is mijn ervaring :)

Rik
18/11/03, 02:30
Origineel geplaatst door Santario
Incassobureau? Probeer eens een profitletter, kost je 3 euro en hoppa, je klanten gaan ineens betalen :) Ideaal voor kleine bedragen. Scheelt je toch weer rompslomp en eventuele risico's. Als de klant de incassokosten niet betaald zal jij die alsnog moeten voldoen, simpel. Voor zo'n bedrag zou ik eerst zo'n brief laten sturen, heeft verdomd veel effect is mijn ervaring :)

verklaar nader ?... ;)

Santario
18/11/03, 03:00
Profit letter is laatste aanmaning op briefpapier van het incassobureau. Deze brief heeft de volgende vorm:

__________________________________________________ _______
Reeds meerdere malen heeft onze client <FIRMANAAM B.V.> u verzocht om aan uw betalingsverplichtingen te voldoen. Helaas moet onze client constatteren dat er tot op heden een aantal facturen niet als voldaan mogen worden beschouwd. Uw client heeft daarom <NAAM INCASSOBUREAU> benaderd om de vordering in behandeling te nemen.

Namens onze client stellen wij u voor de allerlaatste maal in de gelegenheid om alsnog, zonder extra kosten, aan uw betalingsverplichtingen te voldoen waarna deze kwestie als in der minne zal worden beschouwd.

Wanneer u ook nu niet aan uw betalingsverplichtingen zal voldoen zullen wij in opdracht van onze client direct verdere rechtsmaatregelen jegens u treffen. Wij vertrouwen er echter op dat u het zover niet laat komen.
__________________________________________________ _______

Kenmerken van een profitletter is dat deze verzonden wordt op briefpapier van het incassobureau maar deze neemt hem nog niet daadwerkelijk in behandeling. Je eigen rekeningnummer etc. komt erop maar het lijkt dus alsof de vordering wel door het incassobureau in behandeling is genomen. Er worden dus geen incassokosten in rekening gebracht en je klant zal in de meeste gevallen hierdoor alsnog klant bij je blijven. Deze brief wordt voornamelijk gebruikt omdat de grote kracht van een incassobrief de naam van het desbetreffende incassobureau is en daar wordt op deze manier handig op ingespeeld. En geloof me... zo'n brief scheelt heel veel rompslomp omdat blijkt dat ruim 80% van je clienten die je anders definitief over had gedragen aan het incassobureau alsnog gaat betalen :)

Rik
18/11/03, 11:44
Het lijkt me een mooi alternatief, maar een incassobureau gaat toch niet haar naam beschikbaar stellen aan iets waar ze niet aan kan verdienen verder ?, of zie ik dat verkeerd ?

WebBizz
18/11/03, 12:18
Die brieven (beter: briefpapier) kosten uiteraard geld :)

Rik
18/11/03, 12:32
Origineel geplaatst door WebBizz
Die brieven (beter: briefpapier) kosten uiteraard geld :)

Dat je die niet helemaal zelf kunt maken :D... nog mooier en gelikter als het moet :D

Keuningen
18/11/03, 17:02
ruik ik hier een idee, om als alle hosters samen een mini-incasso bureau op te richten :)?

Dennis
18/11/03, 17:05
Origineel geplaatst door Keuningen
ruik ik hier een idee, om als alle hosters samen een mini-incasso bureau op te richten :)? Ik heb wel interesse.

Zijn hier mensen die echt tevreden met hun incassobureau zijn? Hoeveel kosten maak je ongeveer? Hoeveel kosten haal je op deze manier terug? (toch betaald na inschakeling incasso)

cridea
18/11/03, 18:17
Heeft iemand al genoemd dat je (volgens mij) ook minimaal 2 schriftelijke herinneringen moet sturen?

Cybafish
18/11/03, 18:53
Als de factuur niet betaald wordt:

- herinnering I versturen
- bellen
- herinnering II versturen
- afsluiten
- brief sturen dat ze hun account terug kunnen krijgen tegen het factuurbedrag + 25 euro ex. btw.

Incassobureau is mij teveel rompslomp voor de gemiddelde 100 euro waarvoor een hosting pakket bij ons de toonbank over gaat.

montu
18/11/03, 19:05
Ik heb het opgeslagen (handige tip)
Ook voor in het vervolg...

WebBizz
18/11/03, 20:02
Origineel geplaatst door byh
Heeft iemand al genoemd dat je (volgens mij) ook minimaal 2 schriftelijke herinneringen moet sturen?

Het beste is eerst een herinnering en daarna een ingebrekestelling. Die laatste is echt nodig om een incassobureau in te schakelen of een prodecure aan te spannen. Hoeveel herinneringen je stuurt voor die ingebrekestelling maakt niet uit.

montu
18/11/03, 20:20
Nee maar dan kom je toch ook aan 2 brieven.
1 herrinnering + 1 in gebrekestelling

Deze persoon belde vandaag,
Verhaal was:

Hij:
"zondag wou ik het overmaken toen was ik pas 3 uur thuis"
"maandag wou ik het overmaken, toen voelde ik me niet lekker"

Ik:
"Ik geloof u best, maar wat is er mis met vandaag? als voorbeeld"

Hij:
"tuut...tuut...tuut (opgehangen)"

Noujah, hij dacht zeker nog meer tijd te kunnen krijgen?
Ik snap de bedoeling van het gesprek ook niet...

Denk wel dat ik mijn geld krijg, gewoon een voorgevoel...
We wachten maar weer af....;)

Cybafish
18/11/03, 20:48
Origineel geplaatst door montu
Nee maar dan kom je toch ook aan 2 brieven.
1 herrinnering + 1 in gebrekestelling

Deze persoon belde vandaag,
Verhaal was:

Hij:
"zondag wou ik het overmaken toen was ik pas 3 uur thuis"
"maandag wou ik het overmaken, toen voelde ik me niet lekker"

Ik:
"Ik geloof u best, maar wat is er mis met vandaag? als voorbeeld"

Hij:
"tuut...tuut...tuut (opgehangen)"

Noujah, hij dacht zeker nog meer tijd te kunnen krijgen?
Ik snap de bedoeling van het gesprek ook niet...

Denk wel dat ik mijn geld krijg, gewoon een voorgevoel...
We wachten maar weer af....;)

Dat hoeft een klant niet te proberen bij mij, dan ga ik er namelijk wel werk van maken. Dat soort onbeschoft gedoe laat ik niet over me heenkomen.

montu
19/11/03, 06:59
Jah dit is mijn eerste verveelende klantje.
Ik laat het allemaal een beetje over mijn heenkomen, moet er duidelijk nog aan wennen.
Nooit problemen gehad, dus vandaar.
Maar ik ga wel meer problemen verwachten in de toekomst.

Er stond gisteren in het Deventer Dagblad(De stentor),
dat steeds meer mensen later betalen en diep in de schulden zitten.
En nu met een hele maand vol met feestdagen zal dat nog erger worden.
Op tv verschijnen de eerste programma's over schulden al en de regering start zo'n "sire" reclame.

Mensen willen met steeds meer en meer besteden terwijl ze daar vaak het geld niet voor hebben, en zien die tientallen leen reclame's.
Dus op een gegeven moment komen ze in de problemen.

Ik denk dat we de komende jaren wel meer problemen zullen krijgen met betalingen.

De incasso bureaus en de tpg post (al die aanmaningen & herrineringen) zullen er goed onder draaie ;) ;) ;)

RonZo
20/11/03, 21:59
Hahaha, 3 weken:? Wat zijn nou 3 weken.., dat zijn maar 15 werkdagen. Maar goed; wij sturen na 21 werkdagen een beleefde herinnering, na 36 werkdagen een wat minder beleefde herinnering en voeren "vertragingsrente op en ondertekend door onze juriste, na 51 werkdagen een boze brief en ook ondertekend door onze juriste dat binnen 5 werkdagen het account gedeactiveerd zal gaan worden en als er dan nog niet betaald is pleuren we de boel dicht na 60 werkdagen na factuurdatum. Maar dat is de afgelopen 4 jaar slechts 3x voor gekomen.
Het belangrijkste is dat je een (nieuwe)klant altijd een opdrachtbevestiging laat tekenen. Daar kunnen alla spec's in staan die van belang zijn en eenmaal ondertekend in je bezit sta je erg sterk bij het al dan niet gerechtelijk incasseren van je muntjes. Of het nu om een particulier of een bedrijf gaat, zorg altijd dat je het recht in eigen hand houdt!

The MAzTER
20/11/03, 22:13
...

montu
20/11/03, 23:58
Jah maar ik wil wel snel leveren.
Ik zit dus te denken over automatische incasso alleen heb ik voor nog maar 6 maand een zakelijke rekening bij de postbank.

En die zegt dat dat minimaal 1 jaar moet zijn voor ik automatische incasso mag/kan doen.

MacLeod
21/11/03, 00:32
Yo,

Ik ga altijd ff zelf langs bij de bedrijven, waar ik mee werk, als de betalingen vd fakturen te laat (max 33/34 dagen) zijn. meestal werkt het. 1 keer niet en werden er 'enkele' handtastelijkheden richting mijn persoon gedaan, waarop ik direct heb geantwoord en de auto sleutel(bmw 7 serie) vd klant 'in bewaring' heb genomen.

haha, bijna direct ging zijn portemoinee open en had ik mijn geld binnen incl extra onkosten etc etc. het scheelt ook dat ik niet bang ben en er altijd alleen heen ga, om mijn 'wettelijke recht te halen'

voor deze klant werk ik dus niet meer en het scheelt 'eigenlijk jammer' een heleboel ellende en tijd.

excistor
21/11/03, 16:05
betreft die brief:
====
Geachte heer .....,

Zaken doen is gebaseerd op een goed wederzijds vertrouwen. Helaas beginnen wij in onze zakelijke relatie met uw bedrijf aan dit vertrouwen de laatste tijd te twijfelen.

Wij hebben u enkele tijd geleden diensten geleverd. Tot nu toe heeft u deze diensten, ondanks een herinnering, nog niet betaald. Wij hebben zelfs met u telefonisch een betalingsregeling voorgesteld, waarbij u het aanbod heeft geaccepteerd om het direct over te storten. Echter is dit tot dusver nog niet gebeurd. Daarom verzoeken wij u het bedrag van “28,42 incl. btw” plus de administratie kosten van 15 euro alsnog te betalen.
==

verder wel leuk :)

root
23/11/03, 11:45
ik heb er 143 open staan die allemaal de schuldbewaking in gaan. Een gerechtelijke procedure duurt te lang en kost te veel tijd.

De schulbewaking van Intrum Justitia werkt prima. Wil men een mobieltje/lening noem maar op dan zal de rekening eerst bij mij voldaan moeten worden. Hoe groter je wordt hoe meer wanbetalers je tegen gaat komen.

Ga er maar van uit dat je hier niet onderuit komt. Automatische incasso werkt nog het beste of anders incasso johnny :P

®on
23/11/03, 11:50
Origineel geplaatst door ensimguru

Ga er maar van uit dat je hier niet onderuit komt. Automatische incasso werkt nog het beste of anders incasso johnny :P
En voor diegene die Johnny nog niet kennen:
http://www.knokploeg.nl/ :D

Rik
23/11/03, 11:53
Origineel geplaatst door headout

En voor diegene die Johnny nog niet kennen:
http://www.knokploeg.nl/ :D

Zeer effectieve incasso die Johnny :D, blijf hem TEgek vinden

Cybafish
23/11/03, 12:36
Origineel geplaatst door MacLeod
Yo,

Ik ga altijd ff zelf langs bij de bedrijven, waar ik mee werk, als de betalingen vd fakturen te laat (max 33/34 dagen) zijn. meestal werkt het. 1 keer niet en werden er 'enkele' handtastelijkheden richting mijn persoon gedaan, waarop ik direct heb geantwoord en de auto sleutel(bmw 7 serie) vd klant 'in bewaring' heb genomen.

haha, bijna direct ging zijn portemoinee open en had ik mijn geld binnen incl extra onkosten etc etc. het scheelt ook dat ik niet bang ben en er altijd alleen heen ga, om mijn 'wettelijke recht te halen'

voor deze klant werk ik dus niet meer en het scheelt 'eigenlijk jammer' een heleboel ellende en tijd.

Right :)

Santario
24/11/03, 13:06
Ik heb toevallig afgelopen weekend ook zo'n afspraak gemaakt met een zeer goede vriend van me (lees: Lang, breed etc.), om ook langs te gaan als de profitletter niet heeft gewerkt. Alleen... stel hij moet vanuit Amsterdam naar Eindhoven, kan je dan al die kosten gewoon doorberekenen? Ik heb het wel in de AV staan maar dan nog.... de kosten lopen wel flink op zo, ben benieuwd.

Rik
24/11/03, 13:25
Hoe zorg ik dat men nog slechter over onze markt gaat denken ?
"ik ga kleerkasten sturen om te incasseren :D"

Santario
24/11/03, 13:56
Kleerkasten inderdaad, maar wel eentje die hoffelijk is... zelfs zo hoffelijk omdat hij nog bereid is om een eventuele betalingsregeling af te sluiten. Ik wil zaken zolang mogelijk bij het incassobureau vandaan houden, dan maar op die manier.

MacLeod
24/11/03, 14:01
Yo,


Origineel geplaatst door Rik
Hoe zorg ik dat men nog slechter over onze markt gaat denken ?
"ik ga kleerkasten sturen om te incasseren :D"

Hoezo 'criminele manier' met 'kleerkasten' ?

Tja, ik ben niet 1 m25 groot, maar bijna 1.90m en ik heb wel een breed postuur, maar dat komt doordat ik al werk vanaf mijn 15e jaar.

als de bedrijven zich gewoon aan de afspraken zouden houden mbt betalingen, is er nix aan de hand.

trouwens ik ga geregeld ff koffiedrinken bij de bedrijven, zodoende komt er ook steeds werk richting mijn bedrijf.

waarom is dat geen leuke oplossing vd hostingmarkt:D

en mijn 'hosting' activiteiten, ik beheer mijn eigen domeinen, en hoef dus niet bij mezelf langs te gaan :D

boomaugurk
28/11/03, 05:49
pfffff 3-4 weekjes maar, wat een gedoe... wacht nog even of trek gewoon zijn stekker eruit na wat herinneringen :)

mijn record is een factuur aan de KPN, die heeft er 6 maanden over geduurd voordat ie voldaan werd :)

ongeveer de helft van de klanten betaald niet binnen de termijn van 15 dagen, maar na 1 of 2 maanden is het meestal toch wel binnen...

MacLeod
01/12/03, 13:01
Yo,


Origineel geplaatst door boomaugurk


1:

pfffff 3-4 weekjes maar, wat een gedoe... wacht nog even of trek gewoon zijn stekker eruit na wat herinneringen :)

++++

2:

na 1 of 2 maanden is het meestal toch wel binnen...

1:

haha, lijkt me leuk, een concert organiseren en tijdens de show de stekker eruit trekken, :-)

lijkt me wel een leuk idee trouwens !

2:

ik betaal trouwens mijn rekeningen binnen de gestelde termijn, soms eerder, zodat je bij div. bedrijven een korting krijgt, wat weer tegoede komt aan het totale zgn 'bedrijfsresultaat' :D

zodat ik mijn persoonlijke onkosten op een 'leuk & aanvaardbare hoogte' kan houden!

maar 2 maanden betalingen, daar doe ik niet aan mee, kost me dan erg veel tijd en energie, om 'te innen':D