PDA

Bekijk Volledige Versie : Dell Servers



michel
16/11/03, 15:21
Zijn deze DELL SERVERS nog wat:

http://www1.euro.dell.com/content/products/compare.aspx?c=nl&id=rack_optimized&l=nl&s=bsd

Kan iemand mij nog andere merken servers aanraden?
Of beter zelfbouw bij www.progress.nl bijvoorbeeld?

TMourik
16/11/03, 15:23
en of die dell servers wat zijn. Als je geen zelfbouw wilt en je wilt goede support op hardware - dell

Mog
16/11/03, 17:23
Het is mooi spul, heb er een paar 1u machines van staan, bedrijven als www.tcw.biz zijn een mooi alternatief.

michel
16/11/03, 18:58
Nee ik heb al een server van TCW staan, goede support/garantie op hardware hoor.
Maar ik heb een beetje te veel aan het handje gehad met die server.

Mog
16/11/03, 19:35
Je kunt inderdaad ook zelf bouwen, al is dat wel meer werk en je zult wel enige kennis moeten hebben wat voor hardware er grschikt is voor een server.

supermicro barebones zijn bv een leuke startbasis als je niet alles zelf wil samenstellen.

kickuh
21/11/03, 16:22
yep, hele goede recensies over gelezen....

Echter, moet je misschien een bedrijf zoeken die ze leased... als dat bedrijf een beetje groot is krijgen ze veel korting van Dell, en dat zie je terug in je eigen prijs!

Succes

Myrdhin
21/11/03, 17:00
Wij maken ook gebruik van Dell servers en dat bevalt uitstekend. Zelfbouw zou ik zelf niet voor kiezen omdat je maar nooit weet of het b.v. moederbord wat je gebruikt over een jaar nog wel te koop is (of je moet iemand hebben die op zo'n server een aantal jaren hardware support garantie levert). Die spullen van Dell worden gewoon lang gesupport qua hardware zodat je in het geval van problemen nog altijd de juiste componenten kunt krijgen.

Het kost wat meer dan een zelfbouw server, maar je hebt er een stuk minder problemen, en daardoor ook meer betrouwbare hosting, voor terug.

Cybafish
21/11/03, 17:04
Wij hebben juist zelfbouw servers omdat je daar gewoon altijd de onderdelen overal voor vandaan kunt halen. Je bent niet gebonden aan een merk. Bij DELL is de helft gewoon OEM gefabriceerd, dit kan de nodige compatibiliteitsproblemen opleveren (ik spreek uit ervaring). Daarnaast betaal je je lek voor een support die ik niet nodig heb, omdat ik afdoende kennis heb van serversystemen.

Myrdhin
21/11/03, 17:41
Origineel geplaatst door Cybafish
Wij hebben juist zelfbouw servers omdat je daar gewoon altijd de onderdelen overal voor vandaan kunt halen. Je bent niet gebonden aan een merk. Bij DELL is de helft gewoon OEM gefabriceerd, dit kan de nodige compatibiliteitsproblemen opleveren (ik spreek uit ervaring). Daarnaast betaal je je lek voor een support die ik niet nodig heb, omdat ik afdoende kennis heb van serversystemen.
Mijn ervaring is dat de meeste componenten na 1 jaar niet of moeilijk verkrijgbaar zijn. Ik heb dat zelf meegemaakt met Asus moederborden en Asus is niet een van de kleinste. Daardoor moet je weer andere, vervangende, componenten gaan regelen wat weer extra tijd en frustatie kost. Bij de grote merken zoals HP, Dell etc. krijg je gewoon vervangings componenten die werken in je server en dat meestal binnen 24 uur (afhankelijk van je contract).

Ik ben het met je eens dat ook de grote jongens componenten overal vandaan halen en dat je daar je software op moet aanpassen, maar dat heb je ook met losse componenten als je die moet vervangen. Die SCSI controller die je 2 jaar geleden gebruikte is misschien ook niet meer verkrijgbaar. Die veranderingen compileer ik gewoon in de kernel mee zodat altijd alles op elke server blijft werken.

Wat me ook een probleem lijkt is de kast van de zelfbouw server. In hoeverre is deze zelfde kast over 1 a 2 jaar nog verkrijgbaar. En passen dat je SCSI sledes ook in de nieuwe kast? Of ga je dan je hele server uitbouwen en uit elkaar halen om alleen een defecte HD te vervangen? Dat zijn namelijk vaak punten die over het hoofd gezien worden terwijl je eigenlijk zo snel mogelijk je server weer in de lucht wilt hebben.

Voor wat betreft de support: Die support betaal je over het algemeen niet voor de kennis maar omdat de leverancier reserve onderdelen op de plank moet hebben liggen om jouw server in het geval van problemen te kunnen vervangen.

Cybafish
21/11/03, 18:44
Tja, ik weet niet hoe dat bij jullie zit, maar bij ons worden productie servers na 2 jaar uit het rack gehaald. Er zijn dan namelijk vele malen efficiƫntere servers, zonde van je rackspace als je die laat staan.

Overigens heb ik nog nooit problemen gehad met slecht verkrijgbare onderdelen.

Mog
22/11/03, 02:05
Kan je wel een verhaal vertellen over die hardware die dell heeft liggen
voor oudere servers, ik had bij die single xeon bakjes 3 jaar garantie, echter ging me recent een cpu stuk, ik met dell bellen (machine in kwestie is 2 jaar oud) kwam iemand langs ding vervangen, wat ging er in ? Nieuw moederbord met nieuwe xeon, ter verduidelinking
ik ging van een p3 coppermine core xeon naar een p4 xeon. inc. ander mobo en voeding.

Nette afhandeling daar niet van maar verwacht niet dat ze alle spare hardware van nog niet eens zo oude hardware hebben liggen.

Mog
22/11/03, 02:09

Myrdhin
22/11/03, 10:30
Origineel geplaatst door Cybafish
Tja, ik weet niet hoe dat bij jullie zit, maar bij ons worden productie servers na 2 jaar uit het rack gehaald. Er zijn dan namelijk vele malen efficiƫntere servers, zonde van je rackspace als je die laat staan.

Overigens heb ik nog nooit problemen gehad met slecht verkrijgbare onderdelen.
Natuurlijk worden de servers uiteindelijk vervangen maar dat neemt niet weg dat het makkelijker is effecienter is om de spullen die je nog kunt gebruiken (zoals hd's) makkelijk over te plaatsen zijn. Dell heeft bijvoorbeeld nu de 1750 i.p.v. de 1650. Maar de disks zijn gewoon uitwisselbaar. En geloof me: ook de wat oudere servers doen het gewoon goed en als de verzoeken nog steeds snel genoeg worden afgehandeld zie ik niet in waarom ik zou moeten upgraden.

Myrdhin
22/11/03, 10:32
Origineel geplaatst door Mog
Kan je wel een verhaal vertellen over die hardware die dell heeft liggen
voor oudere servers, ik had bij die single xeon bakjes 3 jaar garantie, echter ging me recent een cpu stuk, ik met dell bellen (machine in kwestie is 2 jaar oud) kwam iemand langs ding vervangen, wat ging er in ? Nieuw moederbord met nieuwe xeon, ter verduidelinking
ik ging van een p3 coppermine core xeon naar een p4 xeon. inc. ander mobo en voeding.

Nette afhandeling daar niet van maar verwacht niet dat ze alle spare hardware van nog niet eens zo oude hardware hebben liggen.
Ok, dan is de praktijk daarin wat anders. Mijn ervaring was wat anders, maar dat kan verschillend zijn.

Wel netjes dat ze alles snel vervangen hebben. Had je nog veel problemen om alles werkend te krijgen?

boomaugurk
30/11/03, 18:16
Well leuke apparaten. Maar als ik bijvoorbeeld naar de PowerEdge 650 IDE kijk, dan zie ik dat je voor een extra reepje 256MB EUR 125,- moet betalen en voor een extra 80GB HD EUR 150,-. Best wel duur, is nog excl. BTW ook! Dan kan je toch beter zelf upgraden of vervalt dan de garantie? Als het nou een paar eurootjes scheelt maakt het niet zo uit, maar het is 2x zo duur!

Myrdhin
30/11/03, 19:58
Origineel geplaatst door boomaugurk
Well leuke apparaten. Maar als ik bijvoorbeeld naar de PowerEdge 650 IDE kijk, dan zie ik dat je voor een extra reepje 256MB EUR 125,- moet betalen en voor een extra 80GB HD EUR 150,-. Best wel duur, is nog excl. BTW ook! Dan kan je toch beter zelf upgraden of vervalt dan de garantie? Als het nou een paar eurootjes scheelt maakt het niet zo uit, maar het is 2x zo duur!
Je pakt ook wel het kleinste model. Als ik kijk naar bv. de 1750 dan worden die standaard redelijk compleet geleverd met 512MB ECC en 36GB U320 HD. Lijkt me genoeg voor een gemiddelde hostingserver. Overigens zijn de meeste grote merken ook nog wel bereid wat korting te leveren, je kunt er gewoon naar informeren en dan blijkt die upgrade ineens een stukje goedkoper te zijn.

En natuurlijk is het allemaal wat duurder net zoals bij HP, Compaq, IBM (ook zeer mooie servers overigens), maar daar krijg je ook wat voor terug vindt ik. Mijn ervaring is dat zelfbouw servers vaker problemen vertonen dan een vergelijkbare server van een van de grote merken. Bij mijn vorige werkgever hebben we diverse HP servers geplaatst op scholen. Als goedkoper alternatief boden we ons eigen merk aan wat bestond uit A componenten zoals Asus, Intel en 3Com. Helaas hadden we met de zelfbouw servers vaker problemen en dat lag beslist niet aan onze kennis In het merendeel van de gevallen werd er gewoon teveel capaciteit gevraagd terwijl een soortgelijke "groot merk" (in dit geval veelal HP) gewoon doorliep en geen enkel probleem had.

Ik zeg niet dat een zelfbouw server nooit zal werken, ik geef alleen aan dat bij echte servertoepassingen de grote jongens naar mijn ervaring beter in elkaar steken en minder problemen veroorzaken. Ik heb een aantal rare gevallen gezien waarbij alles in orde leek maar het niet helemaal lekker liep. Ga er maar aanstaan als blijkt dat er ergens een warmte probleem ontstaat of iets dergelijks....

Neem als voorbeeld die 1U/2U discussies die ik hier wel eens zie op het forum. Zelfbouw servers worden vaak in een 2U kast gebouwd omdat de warmteafvoer niet optimaal is in een 1U kast. Als ik zo'n "vul hier uw merk in" koop mag ik ervan uitgaan dat het allemaal goed getest is en dat er geen problemen ontstaan met een 1U kast plus dat ik gelijk 2x zoveel servers in mijn kast kwijt kan zonder dat ik bang hoef te zijn voor warmte problemen.

Kortom: ik ben van mening dat zelfbouw een goed alternatief is voor de basis maar als je groeit je beter een merkserver kan aanschaffen. Als hostingprovider moet ik gewoon een server kunnen neerzetten en niet hoeven nadenken over hoe die server in elkaar steekt, die server is namelijk een middel om mijn doel als hostingprovider te verwezelijken. Het enige wat ik moet weten is welke capaciteit ik nodig heb en daar koop ik de server op. Als die server kapot gaat wil ik het liefst die server zo snel mogelijk weer online hebben en gewoon met de leverancier bellen zodat die het defecte onderdeel komen vervangen. (en ja, wij hebben ook meerdere spare servers staan dus we zijn zowieso niet lang uit de lucht). Oftewel: iedereen is optimaal bezig met waar hij of zij goed in is. Voor de een is dat servers bouwen, voor de ander hostingproducten/diensten verkopen.

Ahead-IT
30/11/03, 21:37
Vergeet Supermicro niet, de rackmounts en server moederborden zijn zeer stabiel, snel en betrouwbaar. Bovendien is het niet zo duur.

boomaugurk
30/11/03, 22:19
En de rackmounts van MSI? Is dit wat? MSI P-1000R: http://www.msi.com.tw/program/products/server/svr/pro_svr_detail.php?UID=376

Heb zelf liever IDE (heb van mijzelf meer SCSI schijven kapot zien gaan dan IDE)...

Deze ziet er in elk geval wel heftig uit: http://www.msi.com.tw/program/products/server/svr/pro_svr_detail.php?UID=395 :)

Ik kan ze alleen nergens vinden, laat staan wat de prijs ervan is...

@Myrdhin
Maar zo'n standaard 1750 kost wel mooi 2600 euro ex btw, en dan heb je nog niet eens 2hd's en raid... Als hij 3 jaar meegaat kost ie met 1 hd en slechts 512mb dus toch al 867 euro ex. btw.

Hamvraag: Hoeveel sites zou je op zo'n apparaat hosten? Als er 250 klanten op gaan voor 120 euro per jaar dan maakt het niet meer zoveel uit ja :)

Myrdhin
01/12/03, 07:44
Origineel geplaatst door boomaugurk
[knip]
@Myrdhin
Maar zo'n standaard 1750 kost wel mooi 2600 euro ex btw, en dan heb je nog niet eens 2hd's en raid... Als hij 3 jaar meegaat kost ie met 1 hd en slechts 512mb dus toch al 867 euro ex. btw.

Hamvraag: Hoeveel sites zou je op zo'n apparaat hosten? Als er 250 klanten op gaan voor 120 euro per jaar dan maakt het niet meer zoveel uit ja :)
Als je wilt kun je er wel 1000 klanten op draaien (die aantallen heb ik zien draaien, maar dat was naar mijn idee teveel). Dan zit je wel aan je echte maximum naar mijn idee. Als we het hebben over de standaard hosting abbo's gewoon met PHP, MySQL en Frontpage extensies dan moet je toch wel een klant of 500 erop kunnen zetten zonder dat de serverload echt omhoog schiet. Het kost namelijk nagenoeg geen resources om statische pagina's te leveren en stel dat je van de 500 accounts er 100 hebt die echt met PHP en MySQL werken dan zijn het er veel. Ik praat overigens hier wel over het Linux platform. Voor Windows gelden weer andere cijfers.

Als je dat geld voor een server neerteld moet je 'm gewoon goed benutten en niet bang zijn om er een flink aantal accounts op te draaien. Als je met je load gemiddeld onder de 1 blijft is er niets aan de hand, zogauw deze boven de 1 komt dan zit de processor taken te queuen en wordt het pas trager. Het wordt overigens pas merkbaar trager als je load voor lange tijd boven de 5 ofzo komt dus er is ruimte zat. Die server zal nog altijd sneller de data kunnen leveren aan de clients dan de snelheid van de internet link die de meeste clients hebben.

Kortom: probeer gewoon je server goed te benutten en ga niet op zo'n dure server maar 100 accountjes hosten, daar is ie niet voor ontworpen. Zorg ook voor een goed vangnet m.b.v. RAID en een goed backupsysteem want zoveel klanten vergt natuurlijk wel een goed backupsysteem.

boomaugurk
01/12/03, 09:47
Zit er bij de Dell Linux versies eigenlijk ook een control panel?

En komen er automatische updates/fixes/patches uit die je met 1 druk op de knop kunt installeren zodat je Dell weer up-to-date en veilig is?

Myrdhin
01/12/03, 10:37
Origineel geplaatst door boomaugurk
Zit er bij de Dell Linux versies eigenlijk ook een control panel?

En komen er automatische updates/fixes/patches uit die je met 1 druk op de knop kunt installeren zodat je Dell weer up-to-date en veilig is?
Dell levert zelf geen Linux voor zover ik weet of het zal alleen RedHat Linux Enterprise server zijn waarvoor ze ook de driver support leveren. Overigens zitten die drivers ook in de nieuwere kernel releases. Je bent gewoon vrij om een distro te kiezen met eventueel een control panel.

1stchoice
18/07/04, 19:05
dell is betrekkelijk goedkoop, wat ze precies aankunnen is heel erg verschillend. wil je erg goedkoop uit zijn, probeer dan een eigen server te bouwen.

Guust
18/07/04, 19:11
*Kuch* Topic van meer dan een jaar oud...

Koster
18/07/04, 19:12
Origineel geplaatst door Guust
*Kuch* Topic van meer dan een jaar oud... *kuch* check zijn laatste posts :(

brambi
19/07/04, 19:54
Origineel geplaatst door michel
Zijn deze DELL SERVERS nog wat:

http://www1.euro.dell.com/content/products/compare.aspx?c=nl&id=rack_optimized&l=nl&s=bsd

Kan iemand mij nog andere merken servers aanraden?
Of beter zelfbouw bij www.progress.nl bijvoorbeeld?

Dell is goed kwaliteit maar ik vind ze redelijk duur als je ze vergelijkt met andere constructeurs zoals HP of Fujitsu Siemens. Het enige minpunt aan die Dell servers is dat we er soms een stukje van de rails moeten slijpen omdat het anders niet in een standaard rack past. Je kan bij sommige modellen ook als optie dual power suply bestellen. Dat kom je bij andere fabrikanten niet vaak tegen.

Bram.

Pur
19/07/04, 23:25
Ik vindt Dell absoluut top. Wij hebben er een heel stel en we hebben er zelden echt wat mee. Hoogstens eens een diskje die uit fikt. Maar wati k ook top vindt aan Dell is de support. 24x7 binnen 4 uur is ook gewoon binnen 4 uur op de stoep. En niet zoals bij veel andere fabrikanten pas na 4 uur "we hebben het in behandeling U hoort misschien nog van ons".

Wel wat duurder maar goeie kwaliteit.

En ook linux supporting, en dat vind ik bij HP toch weer wat minder al zijn die ook wel redelijk op de goeie weg.

Bovendien zijn ze ook gewoon mooi.

ThePostman
19/07/04, 23:29
Ongeveer deze hebben ze bij mijn oude school ook:

http://commerce.euro.dell.com/dellstore/config/frameset.asp?c=672&n=1344&b=33538&m=eur&l=nl&s=nlbsd&store=nlbsd&sbc=nlbsdpedge&v=d

2 Stuks...echt mooi :D Maar goed op me oude school gebruikte ze ook die servers

Ferrucio
25/07/04, 08:11
Onze ervaringen met Dell servers zijn ook uitstekend te noemen, de PE 2450's (2 x P3/733 - 512Mb - 2 x U160 SCSI RAID1 - redundant powersupllies) hebben nooit enig mankement gehad en hebben de afgelopen 3 jaar zeer stabiel gedraait. De reserve server hebben we dus nooit gebruikt, eind van de maand nemen we afscheid van ze en zijn ze te koop.