PDA

Bekijk Volledige Versie : Webhosting magazine



FSCJasper
15/11/03, 14:20
Ik zat te denken een eigen maandblad uit te brengen over webhosting, domeinen, servers en die zaken. Hoe kan ik dat het beste aanpakken? Wil eerst klein beginnen met alleen locaal uitbrengen, maar hoe kan ik dat verkopen en hoe kan ik het het beste promoten?

WebBizz
15/11/03, 14:25
Sure... je bent toch 14 als ik het me goed herinner? :D

FSCJasper
15/11/03, 14:32
Ik wil het ook niet alleen doen, natuurlijk met crew van ervaren hosters :) . Het is tot nu toe alleen idee,want heb nog nergens een goede magazine hierover gezien namelijk.

ELTino
15/11/03, 14:37
Is de markt wel groot genoeg om voldoende omzet te krijgen?

Volgens mij is het dan een redelijk specifiek magazine dat echt op hosters is gericht en dat zijn er relatief gezien niet heel erg veel volgens mij...

FSCJasper
15/11/03, 14:45
Nou, niet alleen voor de hosters , maar voor iedereen die iets met websites heeft. Het main subject moet wel hosting worden, en buitenom dat misschien iets over html , php en die zaken. Idee is om iedere maand een andere webhoster te interviewen, elke maand nieuwe scripts erin, elke maand populairste pakket en zo'n zaken. Ervaringen over hosters weet ik niet zeker omdat het dan teveel op reclame gaat lijken. Sinds de markt groeiend is, is het nu een goede tijd voor zoiets te maken. Heb ondertussen al 2 soorten magazines uitgebracht locaal ( vroeger) dus weet wel hoe ik zoiets moet samenstellen.

Als iemand ideeen heeft voor erin of opmerkingen heeft , kan diegene me ook mailen of liefst op dit forum natuurlijk :)

rq
15/11/03, 15:01
En wat is het voordeel van het in papier vorm uit brengen, boven bijvoorbeeld deze inhoud op een website te plaatsen?

FSCJasper
15/11/03, 15:05
Waarom lezen mensen liever de krant op papier in plaats van online? ;)

Dat is een goed voorbeeld denk ik, het is gewoon veel fijner omdat je zo het altijd kan lezen, kan bewaren en als je bijvoorbeeld op reis gaat is het veel handiger. Dit zijn even wat voorbeelden die me direct te binnen schoten. Als online handiger was, waren er dan nog wel magazines over?:)

reneovertoom
15/11/03, 15:44
In principe is het echt een leuk idee Japer, serieus.....ookal ben je 14 jaar, leuk idee. MAAR, zoals gezegd...valt er hier wel voldoende omzet/winst te behalen?
Pak eens een magazine, zeg computer ID, kost iets van 2 euro? Met een oplage van 200.000.
Ik denk dat het blad TE veel geld gaat kosten per stuk, waardoor het niet interessant is om te kopen. Zeker gezien het feit dat de informatie die in dat blad zal staan, voor 99% gewoon van internet te halen is. Het magazine heeft wel een meerwaarde, alleen niet voor een dure prijs. Buiten dat kost het de hosters / makers van het blad een heeeeele hoop tijd :)

WebBizz
15/11/03, 15:58
Heb je wel enig idee van wat een opmaakstudio en een drukker kosten? Of wilde je zelf in word alles maken en op je inktjetje printen?

Pantsy
15/11/03, 15:59
Webbizz, valt wel mee als je grote oplagen laat drukken :)

reneovertoom
15/11/03, 16:12
Origineel geplaatst door TrancePitt
Webbizz, valt wel mee als je grote oplagen laat drukken :)
Ik denk pas boven de 10.000 dat je dan een beetje korting zal krijgen bij een grote drukkerij :)

FSCJasper
15/11/03, 16:26
Mwa, ik kan bij een drukker in de buurt voor niet zo duur laten drukken..en dan zelf papier leveren wordt het nog goedkoper:) ..heb ondertussen wat zaken bedacht die erin zouden kunnen in het begin:

Elke maand:
- Interview hostingprovider
- Populairste hostingpakket v/d maand
- Nieuwe scripts
- Website v/d week ( geen hostingsite wegens reclame)
- Verhaal over een datacenter
- Alle nieuwtjes over hosting en websites ed.
- Mooiste illustraties ( bijv. in een datacenter, of de bouw van een server ..zoiets)
- Elke maand nieuwe discussie

Dit lijkt me iets om erin te zetten. Dan zal het zeker veel kosten,maar adverteren erin is ook mogelijk natuurlijk, en sinds er rond de 2000 , 3000 hosters zijn in Nederland ...is adverteren in een hosting exclusive magazine erg handig voor namebekendheid en aanbiedingen kenbaar te maken. Dan natuurlijk de inkomsten van de magazines en ik denk dat ik de kosten er wel uit kan halen. Winst hoef ik er nog niet op te maken,zolang het maar kan blijven bestaan en het een goed magazine wordt waar veel mensen interesse in hebben.

reneovertoom
15/11/03, 16:30
Doelgroep van de hosters? Is het alleen voor hosters, of ook particulieren? Aan welke oplage zit je te denken ?

FSCJasper
15/11/03, 16:33
Bedoeling is dat het vooral voor particulieren wordt, want hosters weten de meeste zaken al neem ik aan , ookal kan het voor hun ook interessant zijn natuurlijk :) . De oplage weet ik nog niet zeker, dacht aan rond 25 a 30 pagina's maar dat is waarschijnlijk te weinig. Het ligt er ook aan of het aanslaat of niet..als het aanslaat zal de oplage vermeerderd worden natuurlijk :)

reneovertoom
15/11/03, 16:35
Origineel geplaatst door FSCJasper
De oplage weet ik nog niet zeker, dacht aan rond 25 a 30 pagina's maar dat is waarschijnlijk te weinig. Het ligt er ook aan of het aanslaat of niet..als het aanslaat zal de oplage vermeerderd worden natuurlijk :)

Oplage is iets anders dan aantal bladzijders Jasper :)

FSCJasper
15/11/03, 16:41
Foutje;)

Dat zijn toekomstzaken ...ik wil eerst een goed plan maken ervoor,en een testnummer maken. Ligt er ook aan hoeveel mensen interesse er in hebben. Maar voordat ik over oplages kan oordelen, moet ik eerst weten hoe dat allemaal geregeld wordt..ga spoedig eens naar de plaatselijke drukkerij..kijken of hun me wat kunnen uitleggen over verkoop ed.

reneovertoom
15/11/03, 16:44
Ga eerst indd eens een totale kostenanalyse maken per oplage, vervolgens kun je wat afspraken maken met sposnors/adverteerders.
Hiernaast ga je een verkennend marktonderzoek doen, waarná je de conclusie trekt Haalbaar of niet ;)

FSCJasper
15/11/03, 16:48
Heb nog nergens een hosting magazine gezien dus denk dat de markt er wel voor open staat, zeker omdat de groei van hosters en hostingnemers flink is toegenomen en in een groeiende spiraal zit. Rene, heb jij trouwens msn..is wel handig om over verder te praten,sinds me lijkt dat jij er wel verstand van hebt :)

reneovertoom
15/11/03, 16:52
Ik wil je best ff helpen om het commerciele aspect wat uit te diepen hoor ;)

FSCJasper
15/11/03, 16:54
Dat komt altijd van pas :).
Kan je even je msn adres(mits je die hebt) even via pm doorsturen?

reneovertoom
15/11/03, 16:55
Ik heb je al toegevoegd, alleen jij mij nog niet :D

FSCJasper
15/11/03, 16:56
Zal even op dat account gaan, zit nu op prive account namelijk :)

Dennis
15/11/03, 17:08
Ik vond NetProfessional altijd wel een leuk blad, misschien kun je eens paar nummers daarvan doorlezen?

reneovertoom
15/11/03, 17:16
Heb ik 1x gelezen, en nu je het zegt, was indd een aardig blad.
Een magazine starten, zonder 'hulp' van een VNU sta ik eigenlijk heel sceptisch tegenover, desalniettemin is het zeker het proberen waard. Alleen als je ergens aan begint, moet je het wel goed doen, dus volgens een bepaald plan.
Verder moet er gekeken worden naar de toekomst en onszelf de vraag stellen "hebben we elke maand genoeg nieuws voor een magazine?"

Ik ben geen host-technicus, dus ik zou niet weten of we elke maand voldoende info zouden kunnen hebben. En onze doelgroep...zeg 80% particulieren. Vervolgens stel je jezelf de volgende vraag "waarom zouden de particulieren het blad kopen" ? Wellicht omdat ze geintresseerd zijn in hosting, en zelf een pakket willen afnemen. Alleen koop je dan een magazine? OF ga je op zoektocht op internet? Natuurlijk zijn er 'mensen' die het blad kopen uit interesse voor de hostingwereld, alleen is die groep groot genoeg om voldoende oplage te hebben, wat leidt tot adverteerders, wat weer resulteert in lagere kosten per eenheid product? Zoals ik al zei, ik sta hier erg sceptisch tegenover, alleen waar een wil is, is een weg. Ben benieuwd of iemand nog wat commentaar heeft :)

WebBizz
15/11/03, 17:23
Er zijn websites te over met ervaringen en informatie over hosting. Die websites zijn gratis. Ik zie niet in waarom een particulier een blad zou kopen aangezien de vele websites uitgebreider zijn (ervaringen, tips, etc) en niets kosten.

Dennis
15/11/03, 17:36
Maar ik denk eigenlijk dat je in de 3e klas niet al met dit soort dingen moet beginnen. Pas bij 10.000 abbonnee's rendabel en als 50% van de abonnee's zelf een host is, dan gaat dat moeilijk.

Misschien kun je beter gewoon zelf hosting verkopen en ervoor zorgen dat dit goed gaat lopen.

Grumpy
15/11/03, 21:45
Ik denk niet dat consumenten behoefte hebben aan een webhostingmagazine.

In ieder geval success ermee. ;)

M-BahZ
15/11/03, 23:53
Met de huidige tijdschriften markt zou ik persoonlijk zelf eerder kiezen voor het verkopen van content ipv. het zelf uitbrengen hiervan in de vorm van een magazine.
Zo zou je als je kwalitatief goede content hebt en over dito redakteuren/journalisten beschikt perfekt content kunnen verkopen aan nieuwssites, tijdschriften, kranten etc. etc.
Wellicht dat je hierbij ook wat kan werken met freelancers, zoals wel meer gebeurd in de journalistiek.

Alleen ook dat is een vrij lastige markt.
Je slaat echter wel een vrij groot en moeilijk trajekt over, wat je wel zou moeten nemen bij het uitgeven van een magazine.

RobbertC
16/11/03, 00:03
Lijkt me niet haalbaar.

Eigenlijk zijn (bijna) alle internet magazines in Nederland geflopt omdat ze niet goed genoeg verkochten. Een magazine wat dan nog een specifiekere doelgroep heeft lijkt me helemaal moeilijk worden.

Verder is een magazine niet iets wat je eventjes opzet binnen een paar weekjes via een forum en MSN. Je zult een serieus startkapitaal moeten hebben. Het is al helemaal niet te vergelijken met een zelf gemaakt iets wat je uitprint met je inkjetprintertje.

Misschien lullig, maar als je in principe al moeite hebt om een KvK-inschrijving te betalen, lijkt me een magazine onhaalbaar.

FSCJasper
16/11/03, 00:09
@ Robbert : Ik wil het ook niet alleen gaan doen. Wat ik ga doen is eerst locaal kijken of er interesse naar is, beetje op marktonderzoek en kijken of het dus haalbaar is. En over kvk, ik kan dat zeker betalen, maar probleem is gewoon dat ik dan voor 2x moet betalen in 2 maanden..en dan ook nog belastingzaken voor jaar 2003 afronden en dat is gewoon de moeite niet waard om dat op dit moment met huidige status te doen..Januari wil ik serieus beginnen met zo vroeg mogelijk kvk halen,meteen door naar belastingdienst..nog wat mappen kopen voor de extra informatie buiten de mappen die ik nu heb staan, en dan begint het pas echt.

almar
16/11/03, 03:14
Origineel geplaatst door DennisCitus
Ik vond NetProfessional altijd wel een leuk blad, misschien kun je eens paar nummers daarvan doorlezen?

Vond ik ook wel geinig:

Oplage: 10.000, waarvan de helft naar abo's

De advertentietarieven vielen op zich nog wel mee. De voorganger Net Magazine was halverwege jaren 90 echt een topblad. Na een jaar of drie was er weinig meer aan.

PlugInInfo
16/11/03, 13:52
Ik was ook altijd abonnee van de NetProfessional. Echt een topblad! Een vervanger zou voor mij dan ook zeer welkom zijn. Helaas moet ik ook vraagtekens zetten bij de haalbaarheid van zo’n blad. Naast de argumenten die al genoemd zijn ben ik ook benieuwd wie voor de content moet gaan zorgen. Voordat je zoiets begint mag je er wel heel zeker van zijn dat er genoeg draagvlak is.

Misschien is het een idee om het eerst online te proberen. Maar aan de andere kant zijn dit soort dingen allemaal al op internet te vinden.

xserve
16/11/03, 15:04
Dit is in papiervorm absoluut niet haalbaar!

Veel computerbladen hebben moeite om te kunnen blijven bestaan. In deze periode zijn er relatief weinig adverteerders te vinden waardoor de druk en zo allemaal betaald moet worden door de kopers van het blad. Zo'n blad zal al helemaal niet elke maand uit kunnen komen omdat het dan echt veel te duur wordt.

Wat volgens mij wel haalbaar is, is om het via internet te doen. En dan niet een soort tweakers waar de hele dag nieuws verschijnt, maar een soort www.werkenbijhetrijk.nl of dat radio538 magazine. Als je dat in flash maakt bijvoorbeeld waarmee je gewoon elke keer naar de volgende pagina klikt. Je kunt dan uit de kosten komen doormiddel van advertenties.

Dat lijkt mij de enige haalbare mogelijkheid.

montu
27/11/03, 20:21
FF een aantal dingen:

Ik hoop dat er in dat magazine niet van die domme die fouten zitten zoals: "die magazine" terwijl het "dat magazina" is, ik kan daar gewoon niet tegen dat slechte nederlands....

Scripts in een magazine??? ik zeg niks.....lol

montu
27/11/03, 20:25
Lokaal met een "K" zal er zeer hoogst waarschijnlijk geen geneog intresse voor zijn en "vroeger" al wat gedaan...heb wel vaker van die door 13 jarige sites gezien, en die 13 jarige willen dan groots doen...

Wil het niet afkraken ofzo....maar volgens mij kun je het beter eerst voor nop (0 euro) uitbrengen op het internet...

Natuurlijk mooi opgemaakt met een goed DTP programma en in een pdf file op het net...

Raptor
27/11/03, 20:33
Origineel geplaatst door montu
FF een aantal dingen:

Ik hoop dat er in dat magazine niet van die domme die fouten zitten zoals: "die magazine" terwijl het "dat magazina" is, ik kan daar gewoon niet tegen dat slechte nederlands....

Scripts in een magazine??? ik zeg niks.....lol

Dus het is dat magazina?


j/k

FSCJasper
27/11/03, 22:13
@ Montu : voordat je mijn fouten gaat verbeteren moet je eerst je eigen tekst nakijken..

Ik denk ook dat magazinE eerst gewoon 'voor noppes' online komt, en als dat goed loopt misschien loKaal uitbrengen. Tot nu toe ook nog geen plannen ofzo gemaakt, ben nog te druk bezig met Hostics / Isphost , en zaken regelen voor de kvk en belasting.

Tnuz
27/11/03, 22:23
Het idee voor een blad vind ik goed, maar zou bv NetProfessional niet met een reden gestopt zijn? Voor dit blad was de oplage te laag om rendabel te zijn. Dit blad was wel geschikt woor webhosters.
Daarnaast twijfel ik eraan of Jasper voldoende content heeft voor het eerste nummer. Op zijn site staan nl. al een aantal 'lege bladzijden'.

chester
27/11/03, 23:05
grin...beetje flauw.
Weet je, toen ik dit eens zo las, kwam het in me op dat ik het best zou lezen/abboneren. Het zou me leuk lijken om interviews te zien met andere hosters, hun valkuilen, tips, etc. De vraag is of 'we' zo sociaal zijn, maar goed, het is en aardige reclame.
Technische info van datacenters, hun laatste nieuwtjes, snelle verbindingen, vergelijken met andere landen/netwerken, leveranciers van servers etc. legio mogelijkheden lijkt me...

Ik moest ineens denken aan het 'inlegblad' wat af en toe verschijnt met de computer totaal, zo'n Donald Duck-achtige cheap-paper gaming magazine. Misschien is het een idee om het in samenwekring te doen met wat grote uitgevers van dit kaliber? Bijv. als een kwartaal-uitgave?

Succes met de dromen kerel..!! maak ze waar...voor je het weet... ;)

iDzine
28/11/03, 01:38
Ik heb het zelf ook een tijdje geleden geprobeerd. Het probleem is zeker als je wat jonger bent dat je het geld gewoon niet kunt opbrengen. Na een onderzoek wat we gedaan hebben bleek toch dat er te weinig interesse was voor zo`n blad. Wat je wel kan proberen is dit allemaal online te doen. Of er een soort online mailing versie van maken. Onze ervaring is dat het erg moeilijk is maar ik wens je zeker succes met proberen en mocht je nog vragen hebben hoor ik het wel van je.

FSCJasper
28/11/03, 15:09
Ik ga ook , als het al komt, eerst online uitbrengen, maar ben nu even druk bezig met Hostics, voorbereiding, kvk en btw, administratie bijwerken en die zaken...jullie horen het nog wel.