PDA

Bekijk Volledige Versie : Ergens een eigen nameservers dienst in NL?



boomaugurk
15/11/03, 03:23
Weet iemand of het mogelijk is eigen nameservers ns1 en ns2 (en ns3) te huren bij een bedrijf in Nederland?

Via Google kwam ik deze tegen http://www.isp-services.nl/producten/onzeproducten/manageddns en dat lijkt me ideaal. Maar ik schrok een beetje van hun tarieven: tot 100 domeinen kost het EUR 50,- per maand, maar dat bedrag had ik ik liever als jaarlijks bedrag gezien! Ik denk dat als ze hun prijs met een factor 10 zouden verlagen, ze 20 keer zoveel klanten kunnen krijgen...

Anywayz, weet iemand of dit ergens mogelijk is tegen een normaal tarief?

(Ik heb nu 1 eigen server met 2 nameservers ns1 en ns2, maar ik denk dat ik dit misschien beter uit kan besteden, dan staat het meteen ook over meerdere servers... Aan de andere kant, als mijn server uit zal vallen, zal er toch niet gemaild kunnen worden, toch?)

GetHosted
15/11/03, 13:11
Volgens mij kan je iemand met PowerDNS toegang geven tot je DNS en dan zones laten editten, ik weet dit niet zeker... Maar anders kan je voor een paar euro'tjes per maand opzich wel onder mijn nameservers staan, geen punt karwei :)

The MAzTER
15/11/03, 14:02
...

boomaugurk
15/11/03, 14:24
@mazter
ja, dat dacht ik dus ook, maar er was iets dat de e-mail het dan langer zou proberen als de server uit zou vallen. en dat er op de website een andere tekst zou komen zoals "deze site is temporarly down" ipv deze site bestaat niet ofzo? en: ik wil eerdaags 2 servers hoor! :-)

@gethosted
maar ik wil je niet lastigvallen elke keer hoor, als ik een nieuw domein ga hosten (sta nu op 35 totaal, en ongeveer 2 nieuwe domeinen/websites per maand), dus: zit er bij jou een control panel bij?

WebBizz
15/11/03, 14:43
TrueServer biedt dit ook aan, kost 40 euro per maand.
http://www.trueserver.nl/content/products/dns

boomaugurk
17/11/03, 14:18
EUR 40,- of 50,- per maand! Dat vind ik echt astronautische bedragen! :)

Dan maar mijn eigen nameservers blijven draaien...

mdf
17/11/03, 14:55
Om hoeveel domeinnamen en wijzigingen in de maand gaat het ongeveer?

Rik
17/11/03, 15:21
Je nameservers op aparte servers draaien is wel zo netjes voor je klanten...

Ik zou zeggen help elkaar opweg door dat soort zaken samen te doen, weinig kosten en je hebt het direct voor elkaar ;)
Kun je ook elkaars back-up's meteen veiligstellen...

boomaugurk
17/11/03, 23:08
at melchior: dat staat 3 post boven de jouwe :)
35 dus, maar het groeit best hard, maar vandaag toevallig weer 5 erbij, dus inmiddels 40

at rik: jazeker
maar ik wil het zelf doen en bij niemand gaan bedelen/afhankelijk zijn, dus ik dacht ik ga die service ergens huren, maar 40-50 euro per maand vind ik veel te duur. voor die prijs kan ik een server op co-locatie zetten, dus zit ik erover te denken om zelf nog een windows 2003 server erbij te nemen naast mijn linux bak... wel jammer dat die DNS diensten (nog) geen gemeengoed blijken te zijn, of te duur, of ik mis toch iets...

Cybafish
18/11/03, 00:47
Wat denk jij dat een nameserver nodig heeft? Het is opzich vrij goedkoop te doen. Je zet een goedkoop bakje neer, 500Mhz is zelfs al voldoende. Je plaatst deze ergens ter colo met 10gb traffic per maand ofzo, klaar ben je...

mdf
18/11/03, 00:49
boomaugurk, ik wil best secundaire dns voor je draaien voor een kleine vergoeding per maand (weet niet of ik dit hier mag zeggen ivm. reclame ed.) maargoed....contact me anders even per mail/msn: m@tsp.nu

boomaugurk
18/11/03, 04:12
@cybafish
tja niet veel, maar als ik toch een server moet neerzetten dan maar gelijk een goede! en met een windows bak kan ik dan naast linux dus ook windows hosting gaan aanbieden

@melchior
zou ik dat dan zelf via het web kunnen beheren bij jullie? enne, je kan heus wel een url als signature neerzetten toch? want dat heb ik hier al een paar keer gezien

thema
19/11/03, 00:53
Boomaugurk,
Misschien kunnen we een deal maken (wat Rik al aangaf) als jij tweede voor mij draait doe ik het andersom. Misschien kunnen we het combineren met andere zaken zoals email oid?

Geef even je url via pb of mail.

loesberg
23/11/03, 18:06
Het is wel mogelijk om het uit te besteden en dan via een control panel het beheer te doen.
Dat kan ook veel goedkoper dan de hier genoemde bedragen. Als je een topic maakt in het "Shared / Colocated / Dedicated / Reseller Aanvragen" forum dan kan ik een aanbieding doen.

mdf
24/11/03, 02:05
Ik kreeg zojuist dit mailtje:

Hé,

Ik zag op wht.nl dat je bezig was om eventueel een secundaire DNS / e-mail ruil te doen. Nu zit ik er over te denken om met een paar man zoiets te beginnen. Dat wil zeggen dat we een server regelen en dat we hem gezamelijk opzetten. Een soort backup dienst die naast de DNS ook de e-mail voor z’n rekening neemt.

Je zou dit zelfs kunnen uitbreiden naar een e-mail server waarbij e-mails ook op virussen en spam gescand worden, maar dat is misschien meer iets voor later. Dit zou ideaal zijn voor startende webhosters die geen grote bedragen over hebben voor een secundaire DNS of e-mail backup systeem.

Laat maar horen wat je er van vind,

Groeten
....


Dit lijkt mij wel een leuk idee om te doen; ik kan wel een servertje (kosten (bouw server (hoeft niet echt state of the art te zijn) en bandbreedte gezamelijk delen) ophangen in het rack bij mij en dat die dan voor meerdere mensen secundaire DNS en eventueel mailbackup draait.
Hoe meer mensen er meedoen; hoe lager de kosten.
Als we dit met een paar mensen samen doen kost het je misschien 5 euro per maand. Moeten we alleen even uitzoeken hoe we dat dan met beheer enz. doen, maar daar is wel uit te komen denk ik....

boomaugurk
24/11/03, 05:31
Ja doe maar, ik doe wel mee :)

En hoe zit het trouwens met de uptime als ik bij jullie een server in het rack hang? Heb ik dan gewoon de uptime van We Dare? Of ben ik dan ook van jullie afhankelijk, m.a.w. als er iets mis gaat bij jullie dat mijn server dan ook down zal gaan?

mdf
24/11/03, 12:08
We zouden gezamelijk een extra poortje kunnen nemen op de core switch van We Dare (15 euro ex.btw. per maand excl. kosten leggen bekabeling) of de server via mijn switch laten lopen; geen extra kosten en bijna even betrouwbaar.
Zodra je er natuurlijk een switch extra tussen zet geeft dat altijd meer kans op storingen, maar daar is haast niet onderuit te komen.


Het lijkt mij handig als iedereen die hieraan mee wil doen dat even post, dan kan ik een berekeningetje maken van de kosten.
Of iemand moet staan te springen om een server beschikbaar te stellen hiervoor :)

Misschien ook handig dat diegenen die hieraan mee willen doen even contact met mij opnemen via msn: m@tsp.nu

mdf
25/11/03, 01:39
Na met wat mensen gepraat te hebben wil ik het volgende op gaan zetten:

Ik plaats bij mij in het netwerk bij We Dare een servertje die dmv. powerdns secondary of tertiary dns gaat draaien.
De informatie haalt hij zelf uit de primaire nameserver, dit gebeurt realtime waardoor je altijd een up to date secondary of tertiary nameserver tot je beschikking hebt.

Als dit eenmaal goed draait ga ik uitzoeken hoe deze server als mailbackup kan gaan draaien.

Ik wil de komende paar weken hiermee gaan testen.
Mochten er mensen zijn die interesse in dit 'projectje' hebben dan kunnen ze contact met mij opnemen. Ik zal dan tijdens de testfase gratis secondary of tertiary dns voor je draaien zodat we eens kunnen kijken of dit gaat werken.
Uiteraard kun je tijdens de testfase niet verwachten dat het 100% oke zal werken, maar daarom zit het woordje test er ook in :)

Mocht de test bevallen dan zit ik erover te denken om als het eenmaal goed gaat draaien 10 euro per maand ex.btw. te vragen.
Dit lijkt mij niet veel geld voor een dns en mailbackup.

Suggesties en vragen zijn meer dan welkom om van dit projectje iets leuks te maken! Neem vooral even contact op als je iets wilt weten of mee wilt helpen.....

LinQ
28/11/03, 13:57
Volgens mij biedt www.vdx.nl ook DNS service aan. Hoef je voor ongeveer 5EUR per jaar niet zelf je DNS te runnen. Natuurlijk willen ze ook wel je domeinnaam registreren. Dus zeg 25EUR per jaar voor een domein met DNS..
Aangezien je dat bedrag makkelijk kan doorrekenen aan je klanten lijkt me dat geen probleem. Verder heb je toch je DNS van je webserver gescheiden.

boomaugurk
28/11/03, 14:20
Nou, als ik onderstaande bericht op hun site lees dan denk ik niet dat zij de partij zijn waar ik eigen nameservers aan zou willen uitbesteden! :)

Zet wel zelf een extra servertje neer!

--------------------------------------------

Extra nameserver 18-08-2003

Om de bereikbaarheid van de domeinen van onze klanten nog beter te maken hebben we vanaf heden de beschikking over een aparte secondary nameserver.

Mocht de primary nameserver onverhoopt onbereikbaar raken (door het uitvallen van de server of het gehele netwerk), dan vangt de secondary nameserver (welke in een ander netwerk staat) automatisch alle DNS verzoeken op.

Elk half uur wordt de secondary nameserver automatisch gesynchroniseerd met de primary nameserver, zodat deze altijd up-to-date is.

We hopen u hiermee - in de toekomst - nog beter van dienst te kunnen zijn.

mdf
28/11/03, 17:03
Ik ga 1 dezer dagen een servertje neerzetten waar ik wat mee wil gaan testen, dus als er mensen zijn die interesse hebben om als testgebruiker mee te helpen dan verneem ik dat graag. De testperiode zal zoals het er nu uitziet de hele maand december zijn...

Dennis
28/11/03, 17:11
Origineel geplaatst door LinQ
Volgens mij biedt www.vdx.nl ook DNS service aan. Hoef je voor ongeveer 5EUR per jaar niet zelf je DNS te runnen. Natuurlijk willen ze ook wel je domeinnaam registreren. Dus zeg 25EUR per jaar voor een domein met DNS..
Aangezien je dat bedrag makkelijk kan doorrekenen aan je klanten lijkt me dat geen probleem. Verder heb je toch je DNS van je webserver gescheiden. Dit kost je wel weer 5.00 per domein!

Dus elke keer:
Inkoop domein - 4.80 / jaar
DNS - 5.00 / jaar

Boomaugurk; wat is er mis met die nieuws-post?

mdf
28/11/03, 17:23
En daarom lijkt het mij een goed idee om gewoon een vast bedrag van zeg 10 euro in de maand te betalen voor dns en mx failback.....

boomaugurk
29/11/03, 10:23
Citus, wat is er mis met die nieuwspost?

Nou, ze hebben pas sinds een paar maanden een tweede DNS server, en dat lijkt me toch wel een vereiste als webhoster! Maa goe ze hebben het nu :)

Op vdx.nl kom ik verder helemaal geen eigen dns dienst tegen zoals ik bedoel (zoals die van trueserver die in deze thread genoemd wordt). Ja, je kan er voor 25 euro per jaar een domein laten registreren, maar de dns die je daar dan bij krijgt kan je volgens mij ook helemaal niet zelf beheren. Trouwens, ik betaal nu 12 euro voor een .nl en voor 9 dollar voor een .com dus... Ik ga met Melchior in zee :)

ddepuydt
29/11/03, 11:42
Je moet anders eens kijken bij www.gradwell.com. Ok niet van Nederlandse origine, maar ik doe er al jaren een beroep op voor Sec. DNS en Mail Backup en ben heel erg tevreden.

Geloof dat ik zo'n 100 pond / jaar betaal voor max. 1000 domeinen.

Dennis
29/11/03, 12:13
Origineel geplaatst door boomaugurk
Citus, wat is er mis met die nieuwspost?

Nou, ze hebben pas sinds een paar maanden een tweede DNS server, en dat lijkt me toch wel een vereiste als webhoster! Maa goe ze hebben het nu :)

Op vdx.nl kom ik verder helemaal geen eigen dns dienst tegen zoals ik bedoel (zoals die van trueserver die in deze thread genoemd wordt). Ja, je kan er voor 25 euro per jaar een domein laten registreren, maar de dns die je daar dan bij krijgt kan je volgens mij ook helemaal niet zelf beheren. Trouwens, ik betaal nu 12 euro voor een .nl en voor 9 dollar voor een .com dus... Ik ga met Melchior in zee :) Ik neem aan dat ze bedoelen: "We hebben nu een extra dns-server. Zij draaien waarschijnlijk dns-servers op 2 fysieke machines. Wij draaien DNS nog gewoon op web-servers zoals de meeste webhosts."

boomaugurk
30/11/03, 09:28
Origineel geplaatst door ddepuydt
Je moet anders eens kijken bij www.gradwell.com. Ok niet van Nederlandse origine, maar ik doe er al jaren een beroep op voor Sec. DNS en Mail Backup en ben heel erg tevreden.

Geloof dat ik zo'n 100 pond / jaar betaal voor max. 1000 domeinen.

Jep, zoiets bedoelde ik ja. Dat is een mooie service.

Wel jammer dat ze niet op je eigen domein kunnen die nameservers en dat de prijs als je ook primary wilt doen 15 pond per domein is :)

Ook de 100 pond per jaar voor 1000 domeinen vind ik wel een goede prijs!

oscar
02/12/03, 20:35
Melchior,

Ik ben zeker geinteresseerd!!, ben net provider geworden maar heb nog geen nameservers. Wanneer dacht je dit te gaan doen? Moet er deze maand een paar (3) registreren

Mag voor mij ook wel meer dan 5 euro zijn.

mdf
02/12/03, 22:44
Oscar,

Welkom op wht!

Ik zie net je mailtje.....zal je zo even uitleggen hoever we zijn enz.

Groet,
Melchior

Phretorian
10/12/03, 12:38
Voor hoeveel domeinen gaat het? Bij ons kan het eventueel gratis! Natuurlijk niet voor 2 miljoen domeinen of zo. Neem maar ff contact op

Freak-1
14/05/04, 18:54
hmmm...Ik heb een snelle server (een Xeon op T3),ik heb Ensim,...En ook Nameservers,maar hoe registreer ik nu een domeinnaam via men NS's?Ik moet toch eerst naar een registrar gaan en een domein regsitreren en men NS's toegang geven tot die domein?niet?gaat het zonder?zeg het mij dan :p

dat zijn ze:
ns1.i2http.com
ip: 207.44.208.106
ns2.i2http.com
ip: 207.44.208.140

dreamhost_nl
14/05/04, 22:30
Hallo,

Je bent wel op een heel oud topic aan het voortborduren zeg (meer dan een jaar)... Ik zou zeggen : Maak hier even een nieuwe topic voor aan...

Henky!
15/05/04, 01:12
Origineel geplaatst door dreamhost_nl
Hallo,

Je bent wel op een heel oud topic aan het voortborduren zeg (meer dan een jaar)... Ik zou zeggen : Maak hier even een nieuwe topic voor aan...

Is het dan nooit wat geworden met die collectieve DNS service? Iedereen leek zo enthousiast vorig jaar:-)

Hoe dan ook, wij regelen name servers bij ict-trend.nl. Wat duurder maar wel zeer professioneel.

Henky!

EmmanuelEmseli
16/05/04, 20:17
Zijn er hier nog powerdns-hosters geinteresseerd om de secondary dns voor ons gratis te verzorgen, en omgekeerd? Gisterenavond zijn wij van bind naar powerdns overgeschakeld en dat bevalt ons prima. De samenwerkende hoster zou dan via poweradmin nieuwe zones kunnen toevoegen.

Voorlopig zouden we uw nameserver nog niet in productieomgeving als secondary nameserver gaan gebruiken (onze secundaire dns wordt momenteel reeds door een andere (bind)hoster verzorgt, zonder controlpanel, is dus niet echt handig). Gedurende een maandje ofzo zouden we dan af en toe eens "diggen" naar jullie nameserver om te checken of de zonetransfers wel gezwind verlopen en dergelijke meer. Mettertijd is het dan de bedoeling om uw nameserver als secondary ns te gaan gebruiken, en hetzelfde geldt dan voor u, u kunt onze nameserver dan in productieomgeving als secondary/tertiary gaan gebruiken.

Uptime is voor ons erg belangrijk, daarom zijn we dan ook enkel geinteresseerd in hosters met een mooie uptime :) Momenteel hebben we slechts 1 server (de secondary dns wordt zoals gezegd door een andere hoster verzorgd), maar heel weldra nemen we hier een identieke mirrorserver bij, die dan alle services ogenblikkelijk overneemt bij reboots/hardwarefailure van de main. Uw secondary nameserver zal zodoende altijd bereikbaar zijn, afgezien van externe problemen zoals een switch-defect, of een (D)DoS op het netwerk van onze provider. Geinteresseerden kunnen contact met me opnemen via pm. Alvast bedankt :)

MediaServe
18/05/04, 14:58
De samenwerkende hoster zou dan via poweradmin nieuwe zones kunnen toevoegen.
Dan doe je toch gewoon een automatische synchronisatie elke 15 minuten! :)

Kan iemand mij uitleggen hoe zo'n fallback mailserver werkt?
Zoals ik het nu zie:
- jan wil mail sturen naar piet@domein.com
- smtp server zoekt MX record voor domein.com
- primary mail server blijkt offline!
- smtp server bezorgt het mailtje netjes bij de fallback server

Maar dat betekent dan toch dat de mail van piet@domein.com op 2 fysieke plaatsen opgeslagen kan zijn? Hoe werkt dat dan?

Koster
18/05/04, 17:31
Primaire server verstuurt etrn commando naar secundaire/tertiare mailserver en haalt zo mail weer op ;)

MediaServe
18/05/04, 18:00
Origineel geplaatst door Koster
Primaire server verstuurt etrn commando naar secundaire/tertiare mailserver en haalt zo mail weer op ;)
Aha, mooi siesteempjuh ;)

Bedankt he!