PDA

Bekijk Volledige Versie : server bouwen voor ASP.net



Leto
13/11/03, 10:15
Hallo iedereen,

Ik zou graag op korte termijn een eigen server willen bouwen voor het afhandelen van 10-20 websites met elk een 2 a 3 spelletjes geschreven in ASP.net, veelal kleine quizen en korte spelletjes “voor even tussendoor”. Qua bezoekers verwacht ik in totaal max 2500 per dag voor alle sites op deze server.

Ik zit zelf te denken aan debian distro met chiliesoft voor het asp.net gedeelte, alleen heb ik hiermee nog niet kunnen testen. Werkt dit niet behoren dan moet het toch maar win2003 server gaan worden helaas..

Waar moet ik aan denken qua server specs voor zowel debian als win2003? Veiligheid en stabiliteit staan voorop, liever iets meer dokken voor een server dan snachts naar een datacenter...

En (weet het is lastig te beoordelen) indicatie +- hoeveel GB traffic per maand?


Bedankt alvast!

Leto

Savvas
13/11/03, 10:20
Hoe zit het met je eigen kennis op linux gebied, heb je iemand die de boel voor je onderhoud of moet je het zelf gaan doen?

Indien je niemand er voor heb en je eigen kennis vrij klein is het misschien schappelijker om op een gedeelde server te gaan zitten of alsnog een eigen server met een controlpaneel als Plesk of cPanel die al het beheer in een hand omdraai doet.

Leto
13/11/03, 10:38
zelf heb ik redelijk wat verstand van linux, maar nog niet voldoende. Daarom wil ik zelf eerst maand alles thuis uittesten enz. Wel heb ik een vriend die voor dit werk z'n hand niet omdraaid en die me ongetwijfeld hiermee wil helpen. Ik ben geneigt voor linux te kiezen, ook al is het lastiger in eerste instantie, voor de snelheid en de veiligheid. Ik wil als het kan liever regelmatig niet naar a'dam rijden om m'n 2003 server weer te gaan fixen. Plesk en Cpanel functioneren op verschillende linux distro's toch? Ik zal daar deze week eens induiken

Digitux
13/11/03, 12:05
voor asp is het simpel..
asp draait best op windows zoals php het best op linux draait.

Als je echt die server wil gaan draaien zou ik wel je kennis flink bijspijkeren want ik weet niet of die vriend ook bereid is om buiten werktijden en 's nachts er nog aan te klussen :)

ddepuydt
13/11/03, 14:51
Mijn ervaring is dat asp.net nogal wat geheugen durft inpalmen vooral als het slecht gecodeerd is, dus misschien toch wel wat investeren in ram geheugen.

Persoonlijk kies ik ook altijd voor RAID 5 configuraties, dan hoef je niet meteen naar het datacenter te racen als een HD crasht.

Als je ASP.NET wil gaan doen kan je best Win2000 of Win2003 gebruiken. Voorlopig zijn de .NET mogelijkheden binnen Linux nog lang niet hetzelfde als op Windows.

Ik denk dat je met 25-30 GIGA in de maand wel zal toekomen. Ik heb een aantal sites die zo'n 3000 bezoekers per dag hebben en die trekken gemiddeld 20 Giga. Het hangt natuurlijk ook wel wat af van de sites. Als de foto's je om de oren floepen of als je filmpjes laat afspelen mag je direct heel wat meer voorzien.

Leto
13/11/03, 15:41
nee, het zal vooral om klein zaken zoals quizen en simpele games gaan, geen films, muziek en andere zware dingen.

Zelf zag ik een aanbieding voor een 1u p4 2600, 1 GB Ram, 2x 80GB, 2 Gbit Intel voor ong 1000 euro ex btw. Zou dit wat zijn?

ddepuydt
13/11/03, 19:36
Harde schijven => IDE of SCSI ?
RAM geheugen => verder uitbreidbaar ?

Welk merk ?

boomaugurk
15/11/03, 03:16
Ik zou wel willen weten welke server jij hebt gezien, ben namelijk op zoek naar zoiets! Kan je een link posten?

almar
16/11/03, 03:18
Origineel geplaatst door ddepuydt
RAM geheugen => verder uitbreidbaar ?


De meeste moederboarden gaan tegenwoordig toch al met minimaal 2Gb aan geheugen? En dat is dan ook gelijk het max van W2K3 webserver ed.