PDA

Bekijk Volledige Versie : Ondernemers nekken voetbalclub



FSCJasper
07/11/03, 17:26
Dit is lounge dus kan hier wel denk ik, ookal niet met hosting te maken;

Voetbalclub Fortuna Sittard blijkt ten onder te gaan door ondernemers die bang zijn voor cuncurrentie. Bij Fortuna zijn plannen dat er winkels gebouwd worden, o.a een AH en andere retail shops. Deze plannen zijn noodzakelijk wil Fortuna blijven bestaan. Nu zijn de ondernemers bang dat alle klanten van hun dan naar de winkels van Fortuna komen. Ik vind dit geen echte ondernemers, want concurrentie hoort bij het ondernemer zijn en deze 'ondernemers' durven gewoon geen concurrentie aan. Meer winkels betekent inderdaad meer concurrentie maar als hun kwaliteit blijven bieden blijven klanten toch komen?! Dankzij deze 'ondernemers' gaat de club waarschijnlijk failliet. Een club met rond de 10000 echte supporters, allemaal met een geel-groen hart..waaronder ik als fanatiekeling bij de harde kern hoor. Wat vinden jullie van deze ondernemers? Zijn het wel echte ondernemers of zouden jullie hetzelfde doen?

host3000
07/11/03, 17:40
Tja, volgens mij is de strekking van het verhaal dat jij een clubsupporter bent, en heeft het verhaal weinig te maken met ondernemen.

Je profileren in de markt hoort er nu eenmaal bij. Dat staat los van een voetbalclub.

FSCJasper
07/11/03, 17:48
Het zijn geen sponsors, laat dat duidelijk zijn. Ze zijn ondernemers met bedrijf in regio Sittard-Geleen , die bang zijn voor concurrentie van de winkels in het nieuwe complex, Fortunastad. Zij hoeven dus niets te investeren in Fortuna.

Gisteravond was een gemeentevergadering, om na 5 uur achter te komen dat het uitgesteld wordt, net nadat bleek dat de meerderheid ermee instemde. Deze uitstel heeft zowat het lot van de club beslist, en het is vooral ook de politiek waardoor dit gebeurt is. Voetbalclubs moeten inderdaad zelf financieel de kop boven water kunnen houden,maar de club is in Limburg..zuid limburg ( Sittard dus ;) ) en je weet wel hoe weinig sponsors daar zijn. Zeker door de degradatie ging het kwa inkomsten slecht. Ik wil hiermee dus niet totaal de schuld aan de club geven ( buiten de gevolgen van de degradatie).

Ik ben zoals je al zegt een echt clubmens, maar ik vind niet dat ondernemers recht hebben een club te vernietigen, terwijl er met hun winkels niet gebeurt, behalve concurrentie bijkomt ( dat er pas zal zijn in 2005 of later) . Ik vind dit een trieste vertoning door angst voor concurrentie een club met duizenden supporters met hun hart gegeven aan de club, gewoon te vernietigen. Nog vergeten; tijd voor de vergadering kwam er gewoon een ordinaire dreigbrief bij de gemeente binnen,dat ze het niet mochten doen. Dit slaat toch nergens op ?!

host3000
07/11/03, 18:06
De manier waarop de bestaande ondernemers dit doen, is misschien niet netjes, vanuit een persoonlijk standpunt bezien. Maar vergeet niet dat sommige bedrijfstakken moeten vechten om te overleven, wat dan weer goed is voor (bijv) 5.000 arbeidsplaatsen. Het is ook niet leuk een bedrijf te moeten sluiten en mensen de ww in te moeten sturen. Limburg heeft vooralsnog meer voetbal dan werk.

Ik denk dat jij de 'zakenwereld' een beetje onderschat. Maar los daarvan, is behoud van arbeidsplaatsen een redelijk eerlijk doel. Misschien gaan er wel bedrijven over de kop als deze plannen uitgevoerd worden.

Tenslotte hebben de meeste voetbalclubs inmiddels een aardig waterhoofd. De afgelopen 5-10 jaar is er veel te veel uitgegeven en zijn er veel te veel verplichtingen aangegaan. Snijden doet pijn, maar is onvermijdelijk.

FSCJasper
07/11/03, 18:16
Heb je gelijk in, maar als het bestemmingsplan gewijzigd wordt komen er net arbeidsplaatsen bij. De grond eromheen wordt dan gebruikt voor bedrijven om zit te vestigen en zo zijn er al een paar die interesse hebben. Daardoor komen zeker meer arbeidsplaatsen.

Voetbalclubs hebben inderdaad teveel uitgegeven de laatste jaren, maar Fortuna is een uitzondering..zij hebben nooit veel geld gehad namelijk. Puur de tegenvallers zoals degradatie of niet afkrijgen van stadion( zucht, financieel)en weinig sponsoren in limburg. Maar dat is ander verhaal..

Rik
07/11/03, 18:25
Ik denk dat het een kwestie van "potentie" is... er zitten niet elke week 10.000 man bij Fortuna op de tribunes, dat weet je ook wel, Fortuna krijgt (te) weinig media aandacht (beelden op tv bijvoorbeeld)...

Het is voor ondernemers dus niet interessant om daar in deze tijden geld in te investeren... ze kunnen vaak het "risico" niet dragen....

//Off topic: ik wist niet dat Fortuna een HK had ? nooit gezien :D

FSCJasper
07/11/03, 18:40
Ja,er zitten inderdaad nooit meer 10000 man op de tribunes, maar rond de 3 a 4 duizend..maar er zijn wel tienduizend mensen of meer die zich bij de club betrokken bevoelen. Zoals ik al zei hoeven die ondernemers nixs geld in de club te steken, het geld komt van de inkomsten bij de nieuwe bedrijven die zich op FortunaStad gaan vestigen.

Media aandacht heeft het genoeg gehad de laatste week :$ .

offtopic: En wat bedoel je met HK? Hoofdkwartier?

Undo
07/11/03, 19:02
10000x25=250.000 euro
Als iedere Fortuna fanaat 25 euro bijdraagt is dat al een bedrag waar ze iets mee kunnen denk ik;)

FSCJasper
07/11/03, 19:08
nee,250.000 is te weinig..dan heb je voor 1 maand geruststelling en dan begint het weer...bestemmingsplan wijzigen is gewoon een eis, anders gaat het verkeerd aflopen..

woutertwisk
07/11/03, 19:09
Dat soort acties worden bij best veel clubs inderdaad gehouden. Maar 250.000 euro is niet genoeg denk ik?

Rik
07/11/03, 19:55
Origineel geplaatst door FSCJasper
..waaronder ik als fanatiekeling bij de harde kern hoor. Wat vinden jullie van deze ondernemers? Zijn het wel echte ondernemers of zouden jullie hetzelfde doen?

Wat een HK is ?

Harde Kern :D

FSCJasper
07/11/03, 19:58
ow :D

Ja hoor..op de N-side hoor je ze schreeuwen :). Je zult ze ook de hele wedstrijd horen,en is ook de groep dat altijd naar de uitwedstrijden gaat( daar reken ik me niet bij) .

Maar we hebben het wel :D

offtopic: Trouwens Rik, raad eens waar Theo Mommers, NAC nieuwe directeur, jaren in dienst van is geweest;)

Rik
07/11/03, 20:09
Origineel geplaatst door FSCJasper
ow :D

Ja hoor..op de N-side hoor je ze schreeuwen :). Je zult ze ook de hele wedstrijd horen,en is ook de groep dat altijd naar de uitwedstrijden gaat( daar reken ik me niet bij) .

Maar we hebben het wel :D

offtopic: Trouwens Rik, raad eens waar Theo Mommers, NAC nieuwe directeur, jaren in dienst van is geweest;)

Ik weet het, en het is nog een goeie ook ;)

Met HK bedoelen we in NL wel iets anders als de feestende meute die heel de wedstrijd staat te zingen en met het busje naar uitwedstrijden gaat :D

Maar back on topic, denk dat het met Fortuna het zelfde verhaal is als met alle andere clubs in NL die even in de problemen komen door wanbeleid.

Soms moet je vrij ver gaan als supporters zijnde om dat duidelijk te maken aan "de club".
Bij NAC resulteerde het in telefoontjes en brieven, het slopen van de woning van ex-directeur Roeland Oltmans (ja, die hond ;)) en het vier weken lang "rondhangen" van duistere figuren rond zijn woning...

Pas toen is er actie ondernomen, zijn er ondernemers uit de stad (o.a. Princess) samen gaan werken aan een gezond financieel NAC...
Pas daarna heeft de Gemeente besloten het "restje" voor haar rekening te nemen...

Dus:

Stap 1) Zorg dat het bestuur oprot :D

FSCJasper
07/11/03, 20:30
Nee, sorry Rik maar bestuur van nu heeft niets fout gedaan. Bestuur in jaar 97' heeft gezorgt voor de schulden die er nu zijn. En Theo Mommers, tja..he's the man gewoon :D . Ik hoop dat Fortuna het overleeft, want met Fortuna sterft dan ook een stukje van mij :(

Rik
07/11/03, 20:32
Origineel geplaatst door FSCJasper
Nee, sorry Rik maar bestuur van nu heeft niets fout gedaan. Bestuur in jaar 97' heeft gezorgt voor de schulden die er nu zijn. En Theo Mommers, tja..he's the man gewoon :D . Ik hoop dat Fortuna het overleeft, want met Fortuna sterft dan ook een stukje van mij :(

Don't worry, Sittard laat de stad zo'n club niet ontnemen, het is vrijwel het enige dat momenteel de stad "op de kaart zet" ...
Komt wel goed, ben ik van overtuigd...

FSCJasper
07/11/03, 20:35
Laten we het hopen ..de gemeente liet tijdens de vergadering Fortuna wel ff goed vallen..zonder nieuwe sponsors zal denk ik de gemeente Fortuna geen slack meer gunnen..heb jij trouwens al de plannen van nieuwe stadion gezien? :D ...damn,als dat ding er komt..sweet :). Voor plaatjes moet je maar even met me contact opnemen,Rik :) .

En nee,zo'n HK hebben we niet..we zijn..vredig :P

Santario
07/11/03, 20:53
Tsja, jammer als er geen toekomst meer is... aan de andere kant: je moet een stadion niet op poten houden als er geen vraag meer is op commercieel niveau. Hoe jammer het dan is: dan sluiten. Het zakenleven is helaas hard en kan weinig rekening houden met gevoelens, het gaat om de euro's... zeker bij de investeerders :)

RobbertC
07/11/03, 21:04
Het wordt eigenlijk wel eens tijd dat er een paar clubs verdwijnen, vooral in Limburg.

Ook al wordt Fortuna deze keer gered, over een paar maanden is het weer zo ver... Er zitten zoveel clubs daar dat de achterban nooit groot genoeg kan zijn om een voetbalclub in stand te houden.

Fuseren zou ook een goed idee zijn, maar de supporters zien schijnbaar liever dat de clubs failliet gaan, of ergens in de laagste competitie door blijven modderen, in plaats van gefuseerd in de subtop mee kunnen draaien.

FSCJasper
07/11/03, 23:13
Er is zeker vraag om daar te bouwen Santario. De gemeente moet het bestemmingsplan wijzigen zodat de bedrijven zich daar mogen vestigen.

Fuseren..nooit . Zoals je al zegt,dan liever failliet.

Rik
08/11/03, 01:37
Origineel geplaatst door FSCJasper
Er is zeker vraag om daar te bouwen Santario. De gemeente moet het bestemmingsplan wijzigen zodat de bedrijven zich daar mogen vestigen.

Fuseren..nooit . Zoals je al zegt,dan liever failliet.

Dus het is de Gemeente die er indirect voor aan het zorgen is dat de club niet verder komt....?

®on
08/11/03, 03:57
Origineel geplaatst door FSCJasper
Dankzij deze 'ondernemers' gaat de club waarschijnlijk failliet.
Volgens mij gaat je club failliet dankzij een jarenlang wanbeleid, daar kunnen die ondernemers niets aan doen.

FSCJasper
08/11/03, 12:43
Natuurlijk , er was zeker een paar jaren wanbeleid..rond 97' ..bouw van nieuw stadion. Iedereen die wel eens in Sittard geweest is, weet hoe dat er nu bij ligt. De ondernemers zijn bang op concurrentie.want bij wijziging komen daar nieuwe winkels te liggen,en die ondernemers willen dat dus niet. Ik vind dat geen echte ondernemers,want denk na...als Fortuna weg is, blijft dat brake grond gewoon liggen..en daar worden zeker nog winkels op gebouwd, ook zonder Fortuna! Dit is gewoon uitstel van exicutie( kom ff niet op het woord) .

Santario
08/11/03, 12:54
Dat ligt aan het bestemmingsplan en wat de gemeente daar wilt gaan doen ALS het fout gaat. Denk dat de ondernemers meer baat zullen hebben bij een winkelcentrum + Fortuna stadion dan alleen een winkelcentrum, commercieel gezien dan.

MacLeod
12/11/03, 12:36
Yo,

Afgezien het feit, dat ik niet van voetbal hou,(uiteraard wel van Oranje!) maar wel vanwege mijn werk geregeld in de verschillende stadions kom, vindt ik het een goede zaak, als lokale bedrijven een voetbalclub ondersteunen/sponsoren etc, speciaal voor de lokale markt is dat een goede zaak. Ook bedrijven vestigen op of rond de speellokaties is een goede zaak, denk ik.

Helaas zijn de salarissen en de prestaties van diverse spelers vd voetbalclubs in nl dermate slecht en / of hoog, dat ik echt ernstig zou nadenken, als ik benaderd wordt, om te sponsoren.

Het rendement van je sponsoring moet minstens terug komen in je bedrijf, anders kun je beter je verdiende geld over de 'balk' smijten.

Uiteraard kun je als bedrijf wel een bepaald bedrag 'schenken' oid, als het je eigen voetbalclub is.

Rik
12/11/03, 13:29
Kijk naar "onze" Aad Ouborg, ondernemer in hart en nieren, en mede-redder van de Parel van het zuiden...
Hier "leven" ze op de lokale ondernemers....

®on
12/11/03, 13:35
De parel van het zuiden, en dan hebben we het over......?

Rik
12/11/03, 13:42
Origineel geplaatst door headout
De parel van het zuiden, en dan hebben we het over......?
De club die als enigste club van het vaste land met meer als 4000 supporters naar Engeland gaat :D
Dat wat zelfs Real Madrid, Barcalona en Feyenerd ons niet nadoen :D

®on
12/11/03, 13:54
Origineel geplaatst door Rik

De club die als enigste club van het vaste land met meer als 4000 supporters naar Engeland gaat :D
Dat wat zelfs Real Madrid, Barcalona en Feyenoord ons niet nadoen :D
Je bedoelt dan "de ratten van het zuiden" ;) ?

Als je eens in de 20 jaar in Engeland mag voetballen dan kijk ik er ook niet van op dat je dan met 4000 mensen naar toe gaat. Ik heb al vaker met 4000 mensen in het buitenland gezeten, 2002 o.a met >4000 in Milaan ;)

Btw, ben je zelf ook geweest in Newcastle?

//edit: ff je typo eruit gehaald :D Verder is het "enige" en niet "enigste"

Rik
12/11/03, 14:06
Origineel geplaatst door headout

Je bedoelt dan "de ratten van het zuiden" ;) ?

Als je eens in de 20 jaar in Engeland mag voetballen dan kijk ik er ook niet van op dat je dan met 4000 mensen naar toe gaat. Ik heb al vaker met 4000 mensen in het buitenland gezeten, 2002 o.a met >4000 in Milaan ;)

Btw, ben je zelf ook geweest in Newcastle?

//edit: ff je typo eruit gehaald :D Verder is het "enige" en niet "enigste"

idd de Ratten...
Helaas was het hier kiezen, ik trok aan het kortste end.

En tja, het was eens in de zoveel tijd, maakt het wel zo bijzonder.... ene wij halen er de wereldpers mee ;)

Maar back on-topic, de ellende bij de clubs....

Hier was het heel makkelijk... toen men ook maar begon over het "fuseren met...." kreeg men één bericht vanuit de supporters groep:

"Prima, fuseren, maar alleen als de club in Breda gaat spelen, en NAC Breda gaat heten :D"
Alle andere opties zijn uitgesloten... was meteen van de baan (zijn ook belachelijke plannen ook, ik zie die gasten van NAC al bij het bioscooppubliek van Stillum II zitten .... :D)