PDA

Bekijk Volledige Versie : Btw?



piponiels
06/11/03, 14:45
Hoi,

Ik heb een domeinnaam verkocht en nu wil dat bedrijf dat ik een factuurtje maak inclusief btw,
Ik werk nooit zo maar ik vind het prima. Maar welk percentage btw moet ik nu dan hanteren? 21%?

InstantXs
06/11/03, 14:50
uhu.... je mag geen btw rekenen als je geeen btw nummer hebt.
en aan jou vraag te zien heb je die niet duss....

piponiels
06/11/03, 14:53
hoe regel jij je overdrachten dan?

InstantXs
06/11/03, 14:57
ik heb wel een btw nummer :)

RobbertC
06/11/03, 15:01
Als jij geen BTW-nummer hebt, mag je ook geen BTW rekenen. Simpel :)

Als je regelmatig domeinen verkoopt, dien je je in te schrijven bij het handelsregister en een BTW-nummer aan te vragen.

Is dit een incidentele verkoop, dan maak je een factuur zonder BTW, en geef je het netjes op aan de belastingdienst als overige inkomsten (ik weet de exacte regels in België niet helemaal, maar dat zal niet veel schelen met Nederland).

Rik
06/11/03, 15:51
Origineel geplaatst door piponiels
Hoi,

Ik heb een domeinnaam verkocht en nu wil dat bedrijf dat ik een factuurtje maak inclusief btw,
Ik werk nooit zo maar ik vind het prima. Maar welk percentage btw moet ik nu dan hanteren? 21%?

Je bent een Nederlander toch ?

Je gaat nu al de fout in, je maakt bijvoorbeeld actief gebruik van internet om domeinnamen te slijten...
Dat wordt gezien als één van de factoren waardoor men jou als ondernemer zal kunnen zien...

Persoonlijk denk ik dat je er voor de Belastingdienst TE weinig uren en omzet mee gaat halen om uberhaupt een BTW nummer te krijgen ;)

Je moet als Nederlands bedrijf 19% hanteren, dat is toch wel bekend inmiddels ?
Die 19% moet je ook afdragen !

woutertwisk
06/11/03, 15:58
Mag je eigenlijk nu een domein verkopen incl btw, en dan binnen een maandje inschrijven enzo, en dan die btw gewoon netjes afdragen?

Rik
06/11/03, 16:04
Origineel geplaatst door woutertwisk
Mag je eigenlijk nu een domein verkopen incl btw, en dan binnen een maandje inschrijven enzo, en dan die btw gewoon netjes afdragen?

Please, kijk heel even op de belastingdienst.nl (http://www.belastingdienst.nl), of bekijk de honderden topics hier op het forum.

Je zult de antwoorden snel vinden ;)

The MAzTER
06/11/03, 16:41
...

Rik
06/11/03, 16:47
Prima...

zodra je bedrijfsactiviteiten gaat ontplooien, binnen een week naar de KvK gaan, en direct een afspraak maken met de belastingdienst, afdeling: ondernemingen...

Weet je binnen een paar dagen hoe het zit, waar je aan moet gaan voldoen, en wat je allemaal mag ;)

De sitiaties zijn zo ontzettend verschillend, de belastingdienst heeft een hele procedure om te bepalen OF je ondernemer bent, en met welke regelementen en wetten je vervolgens te maken gaat krijgen, ik kan dan hier niet afzonderlijk al antwoord geven op mensen over hun status bij de belastingdienst :D

MacLeod
12/11/03, 11:48
Yo,


Origineel geplaatst door piponiels
nu wil dat bedrijf dat ik een factuurtje maak inclusief btw,
Ik werk nooit zo maar ik vind het prima.

hahaha, waar zijn we nu helemaal mee bezig?


geen btw afdracht , geen faktuur(tje) maken, geen .......?

en ik heb net vd week de belastingdienst bij mij 'mogen' ontvangen & heb samen met mijn boekhouder complimenten gekregen omdat we :

wel btw afdracht, wel faktureren, wel een ingeschreven bedrijf zijn, wel ......!

maar, ik betaal dus gewoon te veel belastingen, schrijf teveel fakturen, en .......... verdien mijn eigen salaris op een legale manier door aan (bijna) alle verplichtingen te voldoen!

Tjonge jonge, waar is tie nu helemaal mee bezig, ga toch ff langs de instellingen en doe e.e.a. officieel! scheelt je later een hoop ellende met oa de belastingen etc etc

valse concurentie noem ik dat!

:D

almar
12/11/03, 18:29
Mmm, de laatste keer dat ik zo'n post deed werd ik enorm afgezeken. Legaal bezig zijn is niet cool volgens een aantal mensen hier.

Rik
12/11/03, 18:48
Leuk he :D

Denk wel dat er een eind aan gaat komen hoor ;)

woutertwisk
12/11/03, 19:35
Ik was maandag bij de kvk langsgekomen, en die namen mij ook niet al te serieus als 15 -jarige;)
Ik kon beter 1-1-2004 inschrijven, dan had ik bij de belastingdienst geen problemen over't jaar 2003, dus moet'k tot die tijd nog maar zonder btw verrekenen, hoewel't soms best hoge bedragen zijn.

Dus dan moet dat maar he...

zone
12/11/03, 20:04
Wat een drukte om iemand die voor zijn hobby een paar domeintjes aan het verkopen is. Dachten jullie nu echt dat de belastingdienst zich daar druk om zou maken?
Als hij nu een grote verkoper was oké. Maar je mag nog altijd een x-bedrag per jaar belastingvrij bijverdienen, dus waarom zou hij het officieel gaan doen?

woutertwisk
12/11/03, 21:06
Ik doe ook aan domeinhandel, maar verkook nu zelfs domeinnamen (pakketten domeinen) voor ca. 1000 euro!

WebBizz
12/11/03, 21:18
Origineel geplaatst door woutertwisk
Ik was maandag bij de kvk langsgekomen, en die namen mij ook niet al te serieus als 15 -jarige;)


Vind je het gek? Ga iets leuks doen met je jeugd in plaats van je eigen bedrijf runnen... Ik heb niets tegen jonge ondernemers, maar 15 jaar is wel erg jong...

woutertwisk
12/11/03, 21:31
Tsjaa.. komt gewoon doordat'k'n website had gemaakt die nogal goed loopt...
En domeinhandel doek'r nun beetje bij.

Rik
12/11/03, 21:33
Origineel geplaatst door woutertwisk
Tsjaa.. komt gewoon doordat'k'n website had gemaakt die nogal goed loopt...
En domeinhandel doek'r nun beetje bij.

En nu in het Nederlands aub ....

FSCJasper
12/11/03, 21:38
Origineel geplaatst door WebBizz


Vind je het gek? Ga iets leuks doen met je jeugd in plaats van je eigen bedrijf runnen... Ik heb niets tegen jonge ondernemers, maar 15 jaar is wel erg jong...

Ben 14 en ga spoedig informeren bij de kvk bij startersadviseur ;)

Rik
12/11/03, 21:39
Origineel geplaatst door WebBizz


Vind je het gek? Ga iets leuks doen met je jeugd in plaats van je eigen bedrijf runnen... Ik heb niets tegen jonge ondernemers, maar 15 jaar is wel erg jong...

Zeker als je ziet hoe weinig sommige weten... ze weten vaak niet waar ze zelf mee bezig zijn ..........
het is kei en kei hard werken, heel simpel.

Ik noem het sinds kort het "Ben Woldring syndroom" (:D) ,die mannekes denken allemaal dat ze met hun 16e milionair kunnen zijn door internet...
Omdat het Ben toevallig is gelukt (met veel hulp van "sponsor" KPN en anderen....), verwachten ze dat ze het allemaal wel "even" doen.

(Ben's ouders werken full-time mee, en zo ook een hele berg vrienden e.d., ff ter info tussendoor)

FSCJasper
14/11/03, 17:22
Ik heb niet bepaalde gedachte over milionair worden op vroege leeftijd ofzo .. ik vind een eigen bedrijf hebben prachtig door de zaken die je dagelijks moet oplossen,en de vrijheid die je hebt, en vooral de keuzes die je maakt. Ben dan wel 14 maar voel me helemaal thuis in het ondernemerswereldje, als je denk dat ik op 8jarige leeftijd al een krant gemaakt had voor de buurt :)( goede tijden, 10 cent voor een krantje) . Ik wil met dit serieuser bezig zijn dan andere dingen dat ik gedaan heb, daarom dat ik ook spoedig flink gesprek met een startersondernemer ga hebben om zo risico's over bepaalde zaken te weten te komen, en voordelen natuurlijk. Dit jaar is ook een flinke groei geweest van jeugdige ondernemers, waardoor de overheid het goed aanpakt door de programma's 100% ondernemer, of veel kvk reclame.

Rik
16/11/03, 02:21
Origineel geplaatst door FSCJasper
Dit jaar is ook een flinke groei geweest van jeugdige ondernemers, waardoor de overheid het goed aanpakt door de programma's 100% ondernemer, of veel kvk reclame.

100% ondernemer = niet echt op jonge ondernemers gericht volgens mij.

De KvK maakt veel reklame omdat ze steeds meer (commerciële-)diensten proberen te verkopen ;)

De overheid ondersteund ondernemen in Nederland enorm.
De voordelen die je als starter kunt krijgen zijn uniek in Europa.
Dit heeft echter NIETS met de leeftijd te maken, en over het algemeen zien ze bij zowel de KvK als de Belastingdienst het liefst direct de ouders.
De voordelen en support van de overheid krijg je ook alleen indien je alles officieel doet (inschrijvingen/boekhouding enz...).

FSCJasper
16/11/03, 09:55
Origineel geplaatst door Rik


100% ondernemer = niet echt op jonge ondernemers gericht volgens mij.




100% is inderdaad niet op de jongere ondernemer gericht, maar is wel ook interessant voor hun. Ik kijk ook elke keer naar dat programma en vind ik heel informatief.

Rik
16/11/03, 16:30
Het is wel een leuk en goed progje ja... ;)

IT-worX
17/11/03, 16:05
Euhm hoeveel kost dat in nl misschien om "legaal" bezig te zijn, aangezien zelfs 15 jarigen (woutertwisk) zich kunnen inschrijven? Niet dat ik die persoon niet serieus neem, maar ik denk niet dat het hier in België zou kunnen...En hier kost het (volgens horen zeggen) kluiten om een eigen bedrijf op te richten...

FSCJasper
17/11/03, 16:12
In belgie wel ja, in Nederland kan je al inschrijven voor € 63,- per kalenderjaar. Daarom denk ik ook waardoor er veel minder hostingbedrijven in Belgie zijn dan in Nederland...

timmeh
18/11/03, 14:49
Origineel geplaatst door FSCJasper


Ben 14 en ga spoedig informeren bij de kvk bij startersadviseur ;)


Mod-edit: Flamen doen we hier niet, heeft totaal NIETS met de topic te maken... :mad:

Savvas
20/11/03, 08:37
Origineel geplaatst door zone

Als hij nu een grote verkoper was oké. Maar je mag nog altijd een x-bedrag per jaar belastingvrij bijverdienen, dus waarom zou hij het officieel gaan doen?

Bijverdienen mag inderdaad, maar je dient het wel op te geven, daar word belasting op geheven namelijk maar voor de rest is dat geen probleem.

Phobos
20/11/03, 09:56
Ik zou geen zaken wlilen doen met een bedrijf zonder btw, kvk nr.

Komt nou niet bepaald profesioneel over....