PDA

Bekijk Volledige Versie : Innovatie doorbreekt prijsspiraal



WelleKe
06/11/03, 14:04
Een bericht op Zibb vond ik wel passen bij de webhostingmarkt;
http://www.zibb.nl/ondernemen/ondernemen_nieuwsbericht.asp?artnr=676804

Hierin wordt vermeld dat het voor MKB-ers in 2004 ook nog aanpoten zal zijn. De Rabobank zegt het volgende daarover;
"Omdat de loonkosten in Nederland hoog zijn, is innovatie cruciaal. 'Om zich zodanig te onderscheiden dat de prijs niet meer de doorslaggevende factor is', stelt de Rabobank."

Dat laatste is iets wat in de hostingmarkt ook eens goed bekeken moet worden. Men concurreert eigenlijk vrijwel alleen maar op prijs. Waar is de innovatie in deze branche?

De keukenbranche is ook een voorbeeld van hoe het niet moet. Die tak heeft zichzelf bijna in het graf gegraven door heel erg op prijs te concurreren (kortingen, apparaten erbij etc). Inmiddels zijn er wel wat spelers die zich juist op andere aspecten als service, sfeer, kwaliteit richten.

Waarmee kunnen hostingbedrijven zich onderscheiden? Waar zou de klant voordeel bij hebben? Op welk gebied innoveren?

RobbertC
06/11/03, 14:09
Innovatie zou niet slecht zijn, nee.

Het probleem is volgens mij alleen dat de meeste webhosters te klein zijn om te kunnen innoveren. Innovatie kost geld, en dat kunnen de meeste niet opbrengen.

Arjan
07/11/03, 00:10
Ik vraag mij ook af wat je meer kan doen aan innovatie in de webhosting branche. Wanneer je een SUN RAQ 550 koopt kun je alles doen wat je wilt. Je zou hoogstens als web hosting bedrijf wat meer kunnen doen aan telefonische support en programmeer ondersteuning maar daar houdt het volgens mij bij op (als ik het mis heb dan hoor ik het graag).

Ik zelf ben voor mijn bedrijf verandwoordelijk voor een wat nieuwere vorm van hosting namelijk game-hosting. Om ons te onderscheiden van de rest proberen wij nieuwe technieken te ontwikkelen (wat innovatie eigelijk ook is) om beter/sneller/qualitatief beter te zijn dan onze Concurenten.

Als reactie op Welleke zijn dit de punten waar wij bezig mee zijn:
1. Zeer uitgebreid administratie systeem (1 druk op de knop en de game-server wordt automatisch geinstalleerd er wordt zelfs automatisch bepaald waar de server op geinstalleerd moet worden)
2. Uitgebreid real-time monitor systeem op CPU, MEMORY en bandbreedte
3. Op basis van dit monitor systeem kunnen er actie's op game-servers worden ondernomen (denk aan: als een game-server teveel resources gebruikt deze uit te schakelen, terug zetten in CPU prioriteit of te herstarten)
4. Dynamic game loading, Op basis van de beschikbare server capaciteit wordt gekeken op welke server de game server het best gestart kan worden zonder verlies van IP en Poort nummer.
5. Multi gaming abbonement (keuze uit meerder spellen + meerdere installatie's van spellen en MOD's)

Zoals je ziet doen wij zeer veel aan innovatie. Punt 1 en 5 zijn de punten die al gerealiseerd zijn. Punt 2 en 3 zijn in test fase en nog niet geheel af. Punt 4 is toekomst. Voor de rest liggen er nog een hoop ideeen op de plank die daarna uitgevoerd moeten worden.

Ik ben benieuwd wat andere bedrijfen doen aan innovatie!!

WelleKe
07/11/03, 12:47
quote
"Ik vraag mij ook af wat je meer kan doen aan innovatie in de webhosting branche."

Grappig je begint hiermee en vervolgens schrijf je alleen nog maar punten waaruit blijkt dat jullie aan het innoveren zijn :D

Jullie zijn echt bezig met het zoeken naar nieuwe mogelijkheden die voor de klant aantrekkelijk zijn, dat is innovatie. Controlpanels is ook een innovatie geweest, tot 2 jaar geleden zag je die nog niet zoveel en tegenwoordig kan iedereen zijn eigen hostingpakket beheren (als hij dat wil)

Zo zijn er vast nog meer mogelijkheden. Het "probleem" van innovatie is dat je vaak nog niet weet wat de mogelijkheden zijn totdat iemand het "uitvindt". Concreet praten over innovatie is dus moeilijk, maar praten over het belang van innovatie kan wel bevorderen dat bedrijven op een andere manier naar hun producten en dienstverlening gaan kijken. En dat is net de bedoeling!

Rik
07/11/03, 15:55
Er zijn er een paar onder jullie wel degelijk innovatief bezig, het is echter nu éénmaal NIET verstandig daar met de conculega's over te praten.

Ik krijg regelmatig ideeën en visies van WebHosters te zien/horen met de vraag of er "iets" mee te doen is.
Meestal is de volgende vraag hoe men het dan het beste kan uitwerken/opzetten, zodoende weet ik te melden dat er dus wel degelijk innovatieve webhosters zijn hier op het forum ;)

Innovatie is vaak een lang, stil, en duur traject, daarom zal de negatieve prijsspiraal naar beneden uiteindelijk worden doorbroken omdat men mee zal moeten met de nieuwere (lees: duurdere) pakketten/vormen van de concurrenten...

Verder denk ik nog steeds dat alleen een overkoepelende org kan zorgen voor een "verbanning" van de illegale hostertjes.
Deze mannen zijn er uiteindelijk verantwoordelijk voor dat de kwaliteit/prijsverhouding in deze markt zo naar den kl*te is geholpen....

WelleKe
07/11/03, 17:33
Quote
"Verder denk ik nog steeds dat alleen een overkoepelende org kan zorgen voor een "verbanning" van de illegale hostertjes.
Deze mannen zijn er uiteindelijk verantwoordelijk voor dat de kwaliteit/prijsverhouding in deze markt zo naar den kl*te is geholpen...."

Nu weet ik niet wat jij precies met illegale hostertjes bedoelt, maar ik het zijn echt niet alleen de illegalen die concurreren op prijs. Je hebt het over een branche organisatie, dat is een lastig iets in een nieuwe markt. Met name de onafhankelijkheid van die organisatie is een heikel punt. Ik betwijfel dan ook of die branche organisaties echt werken. Overigens wordt dit al bewezen, er zijn al organisaties die verschillende hostingbedrijven bundelen. Ik kom zo snel even niet op de naam maar Bevelander was er ook bij aangesloten, inmiddels niet meer, maar veel ddeert hem dat niet. Daaraan verbind ik de conclusie dat die organisatie geen waarde heeft

Rik
07/11/03, 18:53
Origineel geplaatst door WelleKe
Quote
"Verder denk ik nog steeds dat alleen een overkoepelende org kan zorgen voor een "verbanning" van de illegale hostertjes.
Deze mannen zijn er uiteindelijk verantwoordelijk voor dat de kwaliteit/prijsverhouding in deze markt zo naar den kl*te is geholpen...."

Nu weet ik niet wat jij precies met illegale hostertjes bedoelt, maar ik het zijn echt niet alleen de illegalen die concurreren op prijs. Je hebt het over een branche organisatie, dat is een lastig iets in een nieuwe markt. Met name de onafhankelijkheid van die organisatie is een heikel punt. Ik betwijfel dan ook of die branche organisaties echt werken. Overigens wordt dit al bewezen, er zijn al organisaties die verschillende hostingbedrijven bundelen. Ik kom zo snel even niet op de naam maar Bevelander was er ook bij aangesloten, inmiddels niet meer, maar veel ddeert hem dat niet. Daaraan verbind ik de conclusie dat die organisatie geen waarde heeft

Ik weet dat er een paar bedrijven ook goed kunnen concurreren met prijzen, maar het zijn de +/- 2000 hosters zonder K.v.K en BTW.nr die jullie de das om doen, en niet die paar bedrijven die wel mee kunnen met die lage tarieven...

De waarde van een dergelijke organisatie is hoog, zeker als hij goed van de grond kan komen en inderdaad onafhankelijk kan opereren...

We zullen het wel snel gaan meemaken wat de precieze waarde is ;)

roland
08/11/03, 00:20
Bij mij worden de websites zo gemaakt dat het voor de eigenaar zeer gemakkelijk is om de gehele website te onderhouden maar ook genoeg opties zijn om het te laten uitbreiden. Hierdoor is het vrij simpel voor mij waardoor het veel sneller gaat, wat dus de kosten behoorlijk drukken.

Verder is er een goede support nodig. Klanten weten dat er altijd gebeld kan worden als er iets is. En uiteraard wordt er een bezoek gebracht als het nodig is, deze zal dan niet gefactureerd worden. (moet niet te gek worden uiteraard).

Het voordeel hiervan is, is dat de klant tevreden is. Liever 10 tevreden klanten dan 20 boze. De facturen worden pas verstuurd als de website afgeleverd wordt (op CD) zodat de klant weet dat het niet alleen draait om geld.

Rik
08/11/03, 00:51
Origineel geplaatst door roland
Bij mij worden de websites zo gemaakt dat het voor de eigenaar zeer gemakkelijk is om de gehele website te onderhouden maar ook genoeg opties zijn om het te laten uitbreiden. Hierdoor is het vrij simpel voor mij waardoor het veel sneller gaat, wat dus de kosten behoorlijk drukken.

Verder is er een goede support nodig. Klanten weten dat er altijd gebeld kan worden als er iets is. En uiteraard wordt er een bezoek gebracht als het nodig is, deze zal dan niet gefactureerd worden. (moet niet te gek worden uiteraard).

Het voordeel hiervan is, is dat de klant tevreden is. Liever 10 tevreden klanten dan 20 boze. De facturen worden pas verstuurd als de website afgeleverd wordt (op CD) zodat de klant weet dat het niet alleen draait om geld.

Heel erg netjes ;)

Maar wat heeft het met innovatie te maken ?

roland
08/11/03, 01:23
Het is toch vrij vernieuwend, er zijn genoeg bedrijven waar er geen rekening gehouden wordt met evt toekomstige uitbreidingen. En het is een andere manier van support dan die andere bedrijven geven.
Een extranet heeft ook niet iedere website, waar klanten terecht kunnen voor vragen, status van het werk bekijken, laatste downloads voor websystemen automatisch laten instaleren etc.

Genoeg innovatie toch?

Rik
08/11/03, 01:26
Origineel geplaatst door roland
Het is toch vrij vernieuwend, er zijn genoeg bedrijven waar er geen rekening gehouden wordt met evt toekomstige uitbreidingen. En het is een andere manier van support dan die andere bedrijven geven.
Een extranet heeft ook niet iedere website, waar klanten terecht kunnen voor vragen, status van het werk bekijken, laatste downloads voor websystemen automatisch laten instaleren etc.

Genoeg innovatie toch?

Ja ok, maar innovatie is vernieuwend, dit doen al enkele honderden bedrijven op die manier...
En het is dus allang niet meer innovatief te noemen...

almar
09/11/03, 17:40
Mmmm,

Ben ik niet met je eens. Je kunt ook innoveren binnen je eigen bedrijf. Dat wil zeggen productinnovatie. Je zou dan een product kunnen toevoegen aan je assortiment wat er nog niet in zat.

Er zijn ontelbare wijze van innovatie, alleen vereisen deze vaak een lef. Er zijn niet zo heel veel ondernemingen die lef hebben, dat hoeft ook niet als je het kapitaal er niet voor hebt. Maar er zijn zat ondernemers die liever oppotten dan iets doen.

In de Volkskrant van gisteren stond een mooi stuk over managers. Zij zijn de afgelopen 10 jaar verschrikkelijk in aantal toegenomen. Dat is een belemmering van je innovatie imho. Meer managers betekend minder beslissingsbevoegdheid en dus minder mogelijkheden om te innoveren, omdat iedereen binnen de organisatie over je idee heen wil plassen.

Santario
10/11/03, 03:02
Sluit zich aan bij Rik, innovatief genoeg maar zeker dat ik al die informatie niet op straat ga gooien... Dat is de kracht van de pos... uhh, hehehe ;)

WelleKe
10/11/03, 08:48
Wat een onzin! Als je innovatief bezig bent moet je dit JUIST aan de markt bekend maken. Natuurlijk moet je dit niet in de ontwikkelingsfase doen. Maar wat heeft het voor zin om te innoveren en dit vervolgens voor jezelf te houden? Ondernemen is risico´s nemen, risicomijdend gedrag leidt tot achterstand. Waag de sprong, innoveer en vertel het de markt, er zullen altijd mensen zijn die volgen maar ondertussen ben jij al weer bezig aan de volgende innovatie en je behoudt de voorsprong.

Rik
10/11/03, 10:24
Origineel geplaatst door WelleKe
Wat een onzin! Als je innovatief bezig bent moet je dit JUIST aan de markt bekend maken. Natuurlijk moet je dit niet in de ontwikkelingsfase doen. Maar wat heeft het voor zin om te innoveren en dit vervolgens voor jezelf te houden? Ondernemen is risico´s nemen, risicomijdend gedrag leidt tot achterstand. Waag de sprong, innoveer en vertel het de markt, er zullen altijd mensen zijn die volgen maar ondertussen ben jij al weer bezig aan de volgende innovatie en je behoudt de voorsprong.

Waarom zorgen dat ze je snel kunnen inhalen door de info vroeg te verstrekken ?
Zodat je wel MOET investeren in nieuwe innovatie ?...

WelleKe
10/11/03, 10:34
Altijd leuk een vraag beantwoorden met een tegenvraag...;-)

Maar goed. Het topic is ook niet gestart met het idee hier "mensen uit hun tent te lokken". Ik vroeg me af hoe de verschillende aanbieders in de markt zich onderscheiden door innovatie. Een aantal hebben daar positief op gereageerd, een aantal anderen schieten in de verdediging.

Rik
10/11/03, 10:39
Origineel geplaatst door WelleKe
Altijd leuk een vraag beantwoorden met een tegenvraag...;-)

Maar goed. Het topic is ook niet gestart met het idee hier "mensen uit hun tent te lokken". Ik vroeg me af hoe de verschillende aanbieders in de markt zich onderscheiden door innovatie. Een aantal hebben daar positief op gereageerd, een aantal anderen schieten in de verdediging.

Ik heb "bedrijfsmatig" vrij veel met innovatie en innovatieve ideeën te maken...
Zelf ben ik geen webhoster, maar heb er enkele als klant...

Ik snap heel goed dat die mannen niet kenbaar willen maken waar ze mee bezig zijn, puur om de concullega's voor te blijven...

Maken ze het nu bijvoorbeeld kenbaar, dan zitten er altijd wel een paar tussen die NET wat meer tijd/geld erin steken waardoor het "overtroffen" kan worden... iets dat je niet wenst als je net zelf een jaar lang je tijd en je geld erin hebt gestoken ;)

WelleKe
10/11/03, 10:51
Jaja maar als je twee posts terug had gelezen dan had je kunnen zien dat ik ook heb gezegd dat het niet slim is om je ideëen al bij voorbaat uit de doeken te doen. Als marketingadviseur zul jij echter toch wel jouw klanten adviseren om het concurrentievoordeel dat ze door innovatie hebben verkregen bekend te maken bij de doelgroep?

Dan kun je nu nog zeggen dat op dit forum normaal gesproken de doelgroep niet te vinden is en dat het daarom geen zin heeft om er over te praten, maar dat gaat te ver. Dat zaagt namelijk de poten onder dit forum vandaan en dat is iets wat jij nou net niet wil lijkt me ;-)

Rik
10/11/03, 10:59
Origineel geplaatst door WelleKe
Jaja maar als je twee posts terug had gelezen dan had je kunnen zien dat ik ook heb gezegd dat het niet slim is om je ideëen al bij voorbaat uit de doeken te doen. Als marketingadviseur zul jij echter toch wel jouw klanten adviseren om het concurrentievoordeel dat ze door innovatie hebben verkregen bekend te maken bij de doelgroep?

Dan kun je nu nog zeggen dat op dit forum normaal gesproken de doelgroep niet te vinden is en dat het daarom geen zin heeft om er over te praten, maar dat gaat te ver. Dat zaagt namelijk de poten onder dit forum vandaan en dat is iets wat jij nou net niet wil lijkt me ;-)

Even kijken hoor... ik als "marketingadvieseur" zal inderdaad adviseren om het bij de doelgroep te introduceren, maar dat betekend niet dat het ook al vooraf hier bij de concullega's moet gebeuren...

De doelgroep is hier natuurlijk wel te vinden he, komen hier klanten en providers over de vloer...
Mede daarom is dit ook niet de juiste plek om je innovatie aan je doelgroep kenbaar te maken... mits ze af zijn (!)

Ben jij zeker van je zaak, en is het zo "innovatief" dat een ander niet binnen no-time het zelfde aan kan gaan bieden, tja... dan kun je eerder aan de grote klok gaan hangen ja...

Ik krijg meer het idee dat je zelf ideeën aan het zoeken bent, en mijn klanten willen nu eenmaal niet dat ik over hun innovatie praat... dat heeft naar mijn idee niets met het "onderuit zagen van de poten..." te maken toch ?

WelleKe
10/11/03, 11:24
En de groeten maar weer, sorry hoor maar volgens mij wil je gewoon niet goed lezen.

Ik ben inderdaad op zoek naar ideëen, maar dat is nou grappig volgens mij is dit forum daar ook voor bedoeld! Je praat met elkaar om van elkaars ervaringen te leren op zowel core business als op zaken die raakvlakken hebben met het ondernemen. Ik ben een ondernemer en wil graag van gedachten wisselen met andere ondernemers. De hostingmarkt vind ik een interessante markt gezien de vele aanbieders en de fase waarin het zich bevindt (jong en in groei). Daarom ben ik een aantal posts gestart om te kijken hoe andere ondernemers tegen zaken aankijken en daarover te discussieren. Daarnaast lees ik andere topics en geef af en toe mijn mening.

Als jij het idee hebt dat ik dit op basis van niet legitieme motieven doe dan is dat heel jammer. Ik zou zeggen zet een slotje op dit topic en we gaan gewoon weer verder. Je komt me nog wel vaker tegen de komende tijd en dan kun je opnieuw bepalen of je vindt dat ik dit legitiem doe of niet......

Rik
10/11/03, 11:54
Origineel geplaatst door WelleKe
En de groeten maar weer, sorry hoor maar volgens mij wil je gewoon niet goed lezen.

Ik ben inderdaad op zoek naar ideëen, maar dat is nou grappig volgens mij is dit forum daar ook voor bedoeld! Je praat met elkaar om van elkaars ervaringen te leren op zowel core business als op zaken die raakvlakken hebben met het ondernemen. Ik ben een ondernemer en wil graag van gedachten wisselen met andere ondernemers.


1) ik wil wel degelijk goed lezen (;))... waar het hier om gaat is het volgende:
je hebt gelijk als je aangeeft dat dit forum er o.a. is om elkaar verder te helpen.
Op giebieden als organisatie, administratie, marketing en dat soort zaken...
Ik denk dat je je vergist in het (harde) zakenwereldje... ik denk niet dat je moet/kunt verwachten dat concurrenten hun ideeën met jou gaan delen...
Zeker niet als men daar al maanden tijd en geld in heeft zitten....


De hostingmarkt vind ik een interessante markt gezien de vele aanbieders en de fase waarin het zich bevindt (jong en in groei). Daarom ben ik een aantal posts gestart om te kijken hoe andere ondernemers tegen zaken aankijken en daarover te discussieren. Daarnaast lees ik andere topics en geef af en toe mijn mening.

Dat doe je goed, en het is goed voor het forum en de ontwikkeling van de startende hosters momenteel.


Als jij het idee hebt dat ik dit op basis van niet legitieme motieven doe dan is dat heel jammer. Ik zou zeggen zet een slotje op dit topic en we gaan gewoon weer verder. Je komt me nog wel vaker tegen de komende tijd en dan kun je opnieuw bepalen of je vindt dat ik dit legitiem doe of niet......

Ahum, deze begrijp ik niet helemaal ?
Ik heb nooit aangegeven dat je het op een niet legitieme basis aan het doen bent toch ?
Ik weet niet waarom je nu zo'n reactie geeft eigenlijk, ik geef alleen aan hoe het er in werkelijkheid aan toe gaat, puur uit ervaring.
Ik ben hier pas NET een Modje, die meer als 1000 posts die ik heb staan zijn in een paar maanden geplaatst, puur om anderen (en mezelf) verder op weg te helpen...
Ik zal de laatste zijn die dit soort topics zal sluiten/negeren of wat dan ook....
De Hosting markt is zeker een hele interessante markt, mede daarom ook mijn inzet bij het Keurmerk voor deze bedrijven...

WelleKe
10/11/03, 12:16
Ok, laten we het elkaar niet te moeilijk maken ;-) Volgens mij zitten we helemaal niet zo ver van elkaar. Ik ben het met je eens dat mensen hun goede ideëen niet weg zullen geven, ik denk alleen dat mensen best willen praten over hun onderscheidend vermogen, dat is wat ik wilde.

De reactie over legitieme motieven kwam voort uit het feit dat je vond dat ik zelf op zoek was naar ideëen, ik concludeerde daaruit dat je bedoelde dat ik een topic was gestart met als doel ideëen te kapen.

Het slotje wilde ik zetten op het topic, omdat inmiddels 75% van de posts gaat over het waarom van het topic en niet inhoudelijk ingaat op het topic ;-)

Gezien jouw laatste reactie denk ik dat het duidelijk is dat we elkaar niet naar het leven staan :D maar dat we inhoudelijk gezien dit topic beter kunnen slijten en verder gaan met de reeds bestaande en nieuwe topics

Rik
10/11/03, 12:23
Inderdaad ;)
Ik sta btw niemand naar het leven hier op het forum hoor :D

Zijn er mensen die WEL aan innovatie doen en er iets over willen vertellen ?

Domenico
10/11/03, 15:34
Ik kan wel even wat typen tussen de bedrijven door.

Zeker alles wat in Nederland gebeurt op het gebied van hosting is standaard over genomen vanuit de VS. Ik moet in deze sector nog een bedrijf vinden die met iets nieuws komt of is gekomen en daarna de wereld over gaat of is gegaan.

Er zijn nog zoveel innovaties te copieeren vanuit de VS zoals ROLLBACK BANDWIDTH bijvoorbeeld. De bandbreedte waarvoor je hebt betaald maar nog niet hebt verbruikt mag je meenemen naar de volgende maand. Inderdaad, Iets wat in de telco sector al heel gewoon is. Wie is de eerste? Of benne ons Nederlanders wat te zuinig? ;)

En zo zijn er nog een paar te noemen (inclusief nog NIET naar buiten gebrachte innovaties) maar daar mogen jullie zelf ook wel wat voor doen. De eerste tip is in ieder geval al gegeven.

Uiteraard zijn deze "gecopieerde" innovaties geen echte innovaties voor de industie maar wel voor de vele nederlanders. Zie bijvoorbeeld twigger.nl.

paulmatthijs
10/11/03, 22:31
> Inderdaad, Iets wat in de telco sector al heel gewoon is.

toch zit daar een iets andere grondslag aanvast. bij telco's gaat het om hun eigen netwerk en zijn ze geen geld kwijt voor het gebruik van dat netwerk.

bij hosting zit je met andere factoren die de prijs bepalen voor de provider. om dit te kunnen aanbieden zul je een risicoanalyse moeten doen om het aantal daadwerkelijk nog te gebruiken gb's te berekenen.

(en het is idd geen innovatie)

ik zie innovatie vooral plaats (gaan) vinden op live support gebied, voip, automatisering en een extreme vorm van crm.

almar
11/11/03, 21:34
Typisch een voorbeeld van productinnovatie. Soms hoef je alleen maar tijd te steken in bepaalde zaken om het tot innovatie te komen.

Santario
12/11/03, 02:16
Innovatie vind ik o.a. (wat ik reeds een x op het forum heb aangegeven) 24 uurs bereikbaarheid. Nieuwe en huidige klanten kunnen ons 24 uur per dag bellen, gegarandeerd. Als wij niet opnemen neemt een callcenter in het noorden des land de call op en dan blijft het niet alleen bij standaard aannemen van de call en registreren. Ze doen ook opvolging van de call: storing? Gelijk de technische jongens bellen (ze hebben schema wie ze kunnen bellen op welke datum/tijdstip), maar daarnaast ook informatie verstrekken en ondersteuning bieden etc. Tuurlijk, op zich is dit niets nieuws, je moet alleen het lef hebben om te investeren om dit te combineren met webhosting en zeker niet bang zijn om op dat segment daardoor even een flinke beurs voor open te trekken (lees: honderden euro's per maand), je klanten weten het uiteindelijk te waarderen wat vervolgens weer resulteert in hogere winstmarges die je kunt bereken :) Wij doen he-le-maal 0.0 aan promotie, puur mond op mond reclame. En het mooiste van alles is, qua tarieven voor hosting zitten we conform marktniveau, dus zeer zeker ver onder een Vuurwerk Internet maar ruim boven een budgethoster zodat zelfs particulieren er gebruik van zouden kunnen maken.

Uiteraard zijn wij met meerdere zaken bezig op dit gebied en wat Rik ook al zei, dat soort zaken moet je zeker niet te snel prijs geven. De concurrentie komt er zelf maar achter hoe of wat, daar ben ik heel makkelijk in. Ik weet alleen dat bijvoorbeeld zo'n callcenter inhuren voor 95% van de hostingbedrijven niet rendabel is. Daarom moet je je ook op andere markten storten die toch zijdelings met hosting te maken hebben... but that's my opinion :)

Webhostingtalk.nl is in mijn ogen een mooie plek om informatie uit te wisselen, elkaar te helpen etc. maar laten we eerlijk zijn: je bent en blijft concurrenten van elkaar. Je krijgt hier vaak inkoppers, je moet er uiteindelijk zelf toch voor zorgen dat je scoort. Hoe je dat voor elkaar krijgt moet jezelf weten en uitzoeken :)

Rik
12/11/03, 02:20
Ja, ik denk er net zo over eigenlijk.
Ik vindt ook dat het een vorm van innovatie is, hetgeen je bedenkt om "anders als anderen" de support te gaan verlenen in jouw branche...

Santario
12/11/03, 02:32
Eey nachtbraker *zwaai*, ben dus gelukkig niet de enige die zo laat nog wakker is ;)

//ontopic: tip: kijk eens in de VS inderdaad, veel 'nieuwe' dingen die in Nederland totaal nog niet gebruikelijk zijn ;)

Rik
12/11/03, 02:34
Origineel geplaatst door Santario
Eey nachtbraker *zwaai*, ben dus gelukkig niet de enige die zo laat nog wakker is ;)

//ontopic: tip: kijk eens in de VS inderdaad, veel 'nieuwe' dingen die in Nederland totaal nog niet gebruikelijk zijn ;)

Ben dagelijks tot een uurke of drie wel aanwezig hoor ;)...

Santario
12/11/03, 02:39
Denk dat ook een groot probleem is dat men niet durft/kan investeren. Niet durven gebeurt mij iets te vaak in NL omdat men misschien 'bang' is om niet uit de kosten te komen. Enerzijds snap ik dat wel want sommige werken met verdomd lage marges maar dan nog.... De laatste tijd schieten er zoveel hostingbedrijven uit de grond maar wat maakt die ene nu zo speciaal t.o.v. de rest? Helaas vaak bijzonder weinig (lees: niets).

Rik
12/11/03, 02:44
Klopt...
En het geld dat je "kunt" spenderen ga je uitgeven aan het Marketing gedeelte, of uitbreiding van je mogelijkheden (lees: ruimte & dataverkeer).

Zonde, het komt mede door de marges.
Die zijn bij velen te laag.

Ik snap het niet hoor, het is een kwestie van incalculleren in de kostprijsberekeningen, laat de klanten die je hebt ook betalen voor de innovatie waar zij uiteindelijk het eerste profijt van hebben.
Is DE normaalste zaak van de wereld.

Santario
12/11/03, 02:50
Nog een voordeel hiervan: je krijgt tenminste niet de eerste de beste klant die voor een dubbeltje op de 1e rij wilt zetten (en over 't algemeen ook meer werk oplevert op het gebied van ondersteuning) maar mensen die de toegevoegde waarde weten te waarderen (en dus vaak de nodige kennis hebben) en geloof me: dat zijn hele leuke klanten om te hebben ;)

Rik
12/11/03, 02:54
Inderdaad...
Dat is ook een reden waarom innovatieve bedrijven (denk aan Princess, Sony, Philips enz...) een grote klantenbinding hebben.

Door continu op de aankopen en gevoelens van hun bestaande klanten in te spelen worden die klanten erg merkgebonden...

Je kunt dit dus eigenlijk door twee dingen bereiken:

1) de manier zoals hierboven omschreven, door veel aan innovatie te doen.

2) door juist NIETS te doen (Coca Cola, Douwe Egberts, 7up, Nokia (geintje ;)).

UbErZ
12/11/03, 02:56
Origineel geplaatst door Rik


Ben dagelijks tot een uurke of drie wel aanwezig hoor ;)...

Ik ben nog op voor een veiling, wat is jullie excuus? :P

Rik
12/11/03, 02:57
Werk, wel gezelli zo :D

Santario
12/11/03, 03:11
Precies, s'nachts ben ik het meest productief, C-Dance op de achtergrond, die secundaire arbeidsvoorwaarden zie je bij geen enkele baas behalve bij jezelf ;) Ik ga nu echter wel slapen dus tot morgen allen (hmm, dit is slowchat... chatbox echt niets voor WHT?) :)

Rik
12/11/03, 03:15
... ik ben ook s'nachts het productiefst, en bij mag de werknemer wel "eigen" werktijden aanhouden ;)

Is hewoon goed geregeld.

Domenico
12/11/03, 08:52
Origineel geplaatst door Santario
(hmm, dit is slowchat... chatbox echt niets voor WHT?) :)

Is al aanwezig maar niet geactiveerd. Hmm, misschien alleen voor mensen die boven een aantal posts uitkomen.

Iedereen ontopic maar weer...

WelleKe
12/11/03, 08:54
Kijk toch een paar reacties op het gebied van innovatie. Santario, 24hs bereikbaarheid is voor Nederland redelijk uniek lijkt me. Jullie hebben daarbij sterk gekeken naar jullie klantenbestand en waarschijnlijk bepaald dat zij hier veel aan zouden hebben. Bij mijn klanten bijvoorbeeld zou zo´n dienst totaal niet op waarde geschat worden. Natuurlijk ze zouden ook graag om 18.00 uur willen melden dat er iets mis is, maar na 22.00 toch zeker niet meer, dan gaan zij en hun klanten toch meestal ook wat anders doen :-)

Belangrijk bij innovatie is dus wederom dat je de doelgroep voor ogen houdt. Met zo´n service zou ik dus een nieuwe doelgroep aanboren. Dan moet ik ook bedenken of ik dat zou willen. Het zorgt namelijk voor een heel andere benadering, in mijn geval moet er dan ook promotie komen om de "nieuwe" doelgroep te vertellen dat ik zo´n service bied.

Kortom volgens mij heeft innovatie te maken met het afstemmen van het dienstenpakket op specifieke wensen van de doelgroepen.

Grumpy
12/11/03, 14:41
Ik denk niet dat je bij webhosting nog erg innovatief kan zijn.
Je kan hooguit wat bestaande dingen uitbreiden of net iets anders doen, maar dat is niet echt innovatief. Eerder een poging tot iets unieks te doen.

En ik denk ook niet dat het rendabel is om met zulke dingetjes meer geld in het adverteren te pompen.

WelleKe
12/11/03, 15:47
Ik vind wel dat Grumpy gelijk heeft door te zeggen dat het in hosting moeilijker is om te innoveren, alhoewel het wel degelijk gebeurt.

Maar ik kan me niet vinden in hetgeen je zegt over het adverteren.
Is het niet zo dat je juist in deze markt marketing moet inzetten (en daarmee ook adverteren) om de onderscheidende vermogens die je dan misschien nog hebt duidelijk te maken? Ten minste om te zorgen dat de doelgroep wel weet dat je in ieder geval ook een aanbieder bent die het overwegen waard is.

Grumpy
12/11/03, 19:42
Origineel geplaatst door WelleKe
Ik vind wel dat Grumpy gelijk heeft door te zeggen dat het in hosting moeilijker is om te innoveren, alhoewel het wel degelijk gebeurt.

Noem eens wat...

WelleKe
12/11/03, 20:01
Uhm vind je niet dat wat er dingen tussen zitten in deze post die vallen onder innovatie? Een callcenter inzetten in de branche is een innovatie voor de markt. Het toepassen van "panels" waarbij eindgebruikers zelf hun hostingpakket kunnen instellen is een innovatie. Zo even twee dingen genoemd in dit topic.

root
12/11/03, 20:37
Origineel geplaatst door Grumpy
Ik denk niet dat je bij webhosting nog erg innovatief kan zijn.
Je kan hooguit wat bestaande dingen uitbreiden of net iets anders doen, maar dat is niet echt innovatief. Eerder een poging tot iets unieks te doen.

En ik denk ook niet dat het rendabel is om met zulke dingetjes meer geld in het adverteren te pompen.

Ik kan je vertellen dat adverten wel degelijk zijn vruchten af werpt. Ik spendeer rond de 3000 euro per maand adverteren en sponsert links. Dat wordt goed terug verdient. Er gaat niets boven naams bekendheid.

Daarnaast neven activiteiten opzetten om je maandelijkse inkomsten stabieler te maken is innovatief.

Geloof me er is nog zat om te beginnen. Ik denk dat Rik onderhand wel weet wat ik bedoel met er is nog zat te beginnen. En je hoeft echt geen flinke inverstering te doen om innovatief te zijn.

Wat betreft je webhosting gedeelte, probeer wat stabiliteit uit te stralen en kleine onderdelen langzaam te innoveren. De klant ziet nou eenmaal niet graag een site waar die keer op keer opnieuw in moet duiken omdat er veel wijzigingen zijn die jij dacht dat het innoverend zou zijn.

Grumpy
12/11/03, 22:30
Innovatief > vernieuwend...

Control panels zijn ver van vernieuwend. Hosters die geen control panels bieden, lopen tegenwoordig achter.
Call Centers... is een ANDERE manier om telefonisch support aan te bieden. Anders dan bijv eigen werknemers. (Even tussendoor... persoonlijk denk ik dat eigen werknemers beter is dan zo'n callcenter waar zo'n telefonist bijna niets van je bedrijf weet... en gewoon maar wat lult).
Verder is telefonische support ook niet nieuw voor consumenten.

Innovatie? Nee..


ensimguru, ik had het over adverteren met dingen als... nouja.. de bovengenoemde voorbeelden. Welleke DENKT dat een CP en Call Center innovatief is... als het zo iets kan een goede reclame campagne geen kwaad... maar als jij veel geld in adverteren pompt met het bericht dat je innovatief bent omdat je een CP en Call Center gebruikt... is dat niet handig.

WelleKe
13/11/03, 00:03
Control panel was wel degelijk innoverend, nadruk ligt inmiddels op was.
En Call Center is zoals je zelf al zegt andere manier van ondersteuning, maar wel 1 waardoor je 24 h support kunt leveren. Het call center is daarmee niet innoverend maar de 24 h support. Dat zij Unique Selling Points en die moeten "gecommuniceerd" worden, dus adverteren.

Innoveren = vernieuwend zeg je, op een andere manier iets doen is daarmee ook vernieuwend dus ik grijp jouw argument graag aan :D
Vroeger gingen we met de boot naar Australië, tegenwoordig pakken we het vliegtuig, is een andere manier, maar ik noem het toch graag innovatie. Kijk als een aanbieder daar nu mee komt is het geen innovatie meer.

Eijkb
21/11/03, 14:22
Hmm. Ik denk dat de meeste hosters meer ´innoverend´ bezig zijn met het terugbrengen van de kosten en administratieve romslomp dan met het uitbreiden van hun dienstenaanbod. Zo gaat het momenteel bij ons iig wel. Met natuurlijk de grote MAAR dat als die akties klaar zijn en alles loopt al een zonnetje we meer tijd overhebben voor juist die innovaties!

Denken jullie dat een extra ´innovatieve´ dienst meer klanten kan trekken of bestaande klanten meer laat betalen? Dan moet het natuurlijk wel een dienst zijn die iets meer brengt dan bv. een backupscriptje op een secundaire server of wat dan ook. Het moet een zogenaamd 'gat in de markt' zijn eigenlijk wil het een goede meerwaarde zijn waardoor je klantenbestand daadwerkelijk in volume gaat toenemen. En tja, vind dat gat maar eens.

Santario
21/11/03, 15:25
Origineel geplaatst door Grumpy
Welleke DENKT dat een CP en Call Center innovatief is... als het zo iets kan een goede reclame campagne geen kwaad... maar als jij veel geld in adverteren pompt met het bericht dat je innovatief bent omdat je een CP en Call Center gebruikt... is dat niet handig.

Uit ervaring kan ik je vertellen dat je de plank op dat gedeelte keihard mis slaat ;)

WelleKe
22/11/03, 11:47
Origineel geplaatst door Eijkb
Hmm. Ik denk dat de meeste hosters meer ´innoverend´ bezig zijn met het terugbrengen van de kosten en administratieve romslomp dan met het uitbreiden van hun dienstenaanbod.

Ja en dat is het gevaar voor de markt. De nadruk ligt te veel op de prijs. Het vergt durf om juist tegen die stroom in te gaan en je duidelijk anders te positioneren. Leg de nadruk op andere onderdelen. Verschillende providers doen het en het legt ze geen windeieren.

Jarenlang is er in de keukenmarkt ook grotendeels op prijs geconcurreerd. De spelers die daarmee doorgegaan zijn hebben het nu heel zwaar en er zijn er veel failliet gegaan. De paar die kozen voor een andere positionering staan nog overeind. Wat niet wegneemt dat er geen succesvolle prijsvechters zijn, in elke markt is er ruimte voor. Maar als je bedrijf daarvoor niet is ingericht moet je daar niet in mee willen gaan.

paulmatthijs
22/11/03, 17:36
destijds vond ik apc switches echt innovatie, acces cards voor noc's, dat soort dingen. standaard een webbased ftp meeleveren, ook innovatief. wat ik ook innovatief vind is de insteek van de reclamecampagnes van xs4all. je kan het creatief noemen, maar ik vind het innovatief :)

het zijn de kleine dingetjes in shared hosting die nog het verschil maken denk ik.