PDA

Bekijk Volledige Versie : Stel, er gaat een server plat



Tamama
05/11/03, 16:13
Hoi,

Ik vraag me af hoe de webhosters hier omgaan met hardware failure. Stel er gaat een server de lucht uit (jaja, ze hebben geen vleugels heh). Laten we voor het gemak er van uitgaan dat de server niet meer te bereiken is. Dan is deze dus weg. Welke oplossingen hebben jullie hiervoor om de services op die server op te laten vangen door een andere, of om het probleem zo snel mogelijk te verhelpen (power-cycle daar gelaten)?

Zo zullen er vast mensen zijn met loadbalancers (maar dan is de loadbalancer dus de zwakste schakel). Een NAS met (semi-)light frontends is bijvoorbeeld een andere. Er zijn waarschijnlijk tig van andere oplossingen (zoals 24 uur in het NOC aanwezig zijn ;))

Ik ben benieuwd wat jullie in zo'n rampscenario (kunnen) doen.

Floris

Rudi
05/11/03, 16:49
1 server plat lijkt me geen ramp, maar gewoon een verstoring. Alle servers plat is wel een ramp! :)

Als een server eruit ligt, en remote beheer + booten is niet mogelijk. Gaan we naar de NOC met spare parts en backup om dus direct een vervangend exemplaar te bouwen. Een kwestie van een paar uur dus.

Cybafish
05/11/03, 17:51
Als we er remote niet meer in komen dan bellen we redbus of ze even een reboot willen doen c.q. kijken of er foutmeldingen zijn bij het opstarten. Is de bak dood dan snellen we naar redbus om zelf polshoogte te nemen en eventueel onderdelen te vervangen.

Pantsy
05/11/03, 22:04
Bak plat?! Kan ik me rot aan ergeren en dan doen we het volgende:

Overdag:
1. Naar de systeembeheerder bellen die in de pop zit.
2. Systeembeheerder reboot de desbetreffende server handmatig en kijkt of er errors verschijnen bij het booten.
3. Zonodig word de kapotte hardware meteen vervangen.

's nachts:
1. Remote powerboot, server komt niet up?
2. Op weg naar amsterdam met spare parts en het probleem ter plekke verhelpen.

reneovertoom
05/11/03, 23:31
Als ik even mag inhaken ;)
Wat gebeurd er nu met een kapotte HD die zonder RAID config staat. Ik bedoel, de HD vervangen is mooi, maar hoe zit het dan met de data die erop stond ? Wordt dat ergens gebackupped ?

PimEffting
05/11/03, 23:49
Gewoon geen servers zonder RAID installeren lijkt mij de beste oplossing.

Sowieso enigszins dubieus als je bedrijfskritische servers zonder RAID implementeert...

Mikey
05/11/03, 23:51
meestal gata je server al plat voordat de hd echt overleden is, hd laten afkoelen doet wonderen, mocht hij niet meer opspinnen omdat hij heel lang achter mekaar gedraaid heeft, dan verwarm je hem met de fohn.

reneovertoom
06/11/03, 00:14
Aha, ok, ik dacht namelijk al zoiets, maar bedankt voor de bevestiging ;)

Pantsy
06/11/03, 00:16
1x per dag worden er backups gemaakt van het hele systeem op een andere hardeschijf die in een andere server zit. Wij kunnen een systeem met freebsd/cpanel dan weer heel snel terug online hebben. Hoe snel? hangt er vanaf hoelang de cpanel installatie duurt en hoeveel accounts op de desbetreffende server stond.

NLISP
06/11/03, 00:55
Alles dubbel uitvoeren is het enige, routes allemaal dubbel switches dubbel, het enige wat je niet van klanten kan eisen is dat ze 2 feeds hebben in hun pc, zelf werken we dan ook met een pulsar er tussen. Dit is in feite de zwakste schakel. Het lijkt me duidelijk dat hierboven vaak over 1 server bedrijfjes word gesproken, anders kan je niet zomaar spreken van een bak rebooten.