PDA

Bekijk Volledige Versie : Server voor streaming video



dotnetjunkie
05/11/03, 05:14
Beste,

We zijn gevraagd een server te bouwen die voor een groot deel voor streaming video toepassingen zou gebruikt worden. Een twintigtal videokanalen moeten zeker gelijktijdig gestreamd kunnen worden.
Welke hardware specs raden jullie aan? Athlon XP of P4 processor? en hoe snel? hoeveelheid ram? HD in raid? merk en type NIC?...

Bedankt!!!

tom
05/11/03, 05:32
Dual Xeon 2.*
1 a 2gb
scsi raid
intel/3com 100mbit nic

als je gaat streamen onder linux(darwin?) zal 1gb geheugen voldoen.
onder M$ zou ik 2gb nemen :)

Dentist
05/11/03, 05:54
Ik zou het op de P4 houden gezien de hyperthreading ondersteuning die hier zeer nuttig van pas kan komen. Geheugen zou ik idd onder Bill platform ook aan de ruime kant houden: 2 Gb zoals eerder geadviseerd. Gezien de kans op grote diskload zou ik ook voor een scsi systeem gaan. RAID zou hier optioneel nog extra performance winst opleveren.

almar
05/11/03, 11:23
20 kanalen vereist ongeveer:

2 tot 3 processoren scsi configuratie en al snel 4 tot 8 Gb geheugen.

Dan hou je de snelheid acceptabel.

dotnetjunkie
05/11/03, 16:24
Alvast bedankt voor de reacties! Het vraagt blijkbaar meer dan ik dacht :)
Maar is disk wel zo belangrijk als het om live streaming gaat? Eén iemand streamt dus naar de server, en de server verdeelt het naar de viewers...

muisje
06/11/03, 23:16
Dit hangt ook grotendeels af van wat je gaat streamen en in welk formaat.

Ik heb een kleine 25 kanalen gestreamed op een dual PIII 1.2 Ghz met 1.5 gig geheugen en een scsi raid1 configuratie.

Gedaan met Helix en in realmedia formaat..

Dit was eens voor een kleine interne demo en de kwaliteit van de content was dan niet dvd kwaliteit (640x480) en dit draaide perfect..

jo0st
17/05/06, 13:26
Ik had eigenlijk dezelfde vraag. (heb het topic even opgezocht).

Ik wil weten wat voor configuratie ik nodig ga hebben met circa 1000 - 3000 kijkers tegelijk.

Glenn
17/05/06, 13:49
Belangrijk is om te weten of je op de server nog gaat encoderen of alleen de bits en bytes gaat 'verspreiden'. Dat scheelt namelijk nogal.

Encoderen doe ik zelf bijvoorbeeld op een laptop en de streamingserver verdeelt deze onder de clients.

dtsneo
18/05/06, 10:17
Ik wil weten wat voor configuratie ik nodig ga hebben met circa 1000 - 3000 kijkers tegelijk.

Ik denk dat je dan eerst eens moet gaan kijken welke formaten je wil aanbieden, en of ze op de server nog opnieuw moeten worden ge-encode.

Bovendien is video voor 3000 kijkers behoorlijk (op 400Kbps 1200Mbps! [ongeveer]). Je hebt een flinke verbinding nodig dus. En voor wat betreft je servers moet je eens gaan kijken welke oplossingen ook load-balancing en/of clustering ondersteunen. Ik weet dat microsoft dat kan, maar misschien gebruik je liever die flash-video's (betere compatabiliteit).

FallingSky
18/05/06, 11:13
Wij hebben het een tijdje geleden ook gedaan er zaten toen 600 users op in totaal. we hadden kleine server die de mindere stream leverde en een voor het echte werk.

Dual Athlon MP 1800+
1 GB Ram
1 100 Mbit Intel

voor de rest de bak zelf doet geen zak eigenlijk want wij hebben de encoding gedaan op een lokale bak daar en dan naar de server gestreamed

nergens problemen mee

dtsneo
18/05/06, 13:18
Als je Windows Media Services overweegt heb je hier misschien iets aan:

http://download.microsoft.com/download/8/f/4/8f47ea6a-254a-421b-9542-c3e5965c8be7/optimize_web.doc