PDA

Bekijk Volledige Versie : 10MBit port op dedi server?!?



MrGlass
03/11/03, 15:28
Ik heb een dedicated server op het oog die ik graag wil huren.

Alleen viel mij hetvolgende op: Aan die server zit een 10MBit port. Dat betekend dus een maximale verbinding van 1,25 MB per seconde voor de hele server.

Nou zullen er op die server de eerste paar maanden nog niet veel klanten op gehost worden. Maar wat nou als het drukker wordt? Kan die 10MBit voor problemen gaan zorgen?

InstantXs
03/11/03, 16:28
ja
ligt natuurlijk wel aan hoe druk het wordt

euro-access
03/11/03, 18:39
wil je 10mbit helemaal vol stoken dan moet je behoorlijk wat bezoekers trekken. HEEEL VEEL.

stel je index is 10k
dan kunnen er zonder problemen 125 user per seconde de index downloaden.

dus 125 x 60 x 60 x 24 =10800000 bezoekers per dag.

maar die 10mbit poort kun je toch altijd te upgraden.

host3000
03/11/03, 18:45
Het verschil is wel, dat je op een dedicated server niet één site hebt staan, maar wel een paar honderd. En een dertig/veertig Kb voor een pagina is met al die forums niet erg bijzonder.

Het gaat er om, dat TS vroeg of een 10 Mbit connectie op termijn een probleem kan zijn. Het antwoord is dus: ja (maar dat was al een keer gezegd ;) )

Trouwens, als alle dataverkeer mooi over de dag gespreid zou zijn, zouden we een hoop capaciteit minder nodig hebben. Maar dat is nou eenmaal niet zo. Veel traffic komt in piekuren, dus het rekensommetje over het aantal bezoeken per dag heeft weinig met de werkelijke situatie te maken.

Pantsy
03/11/03, 19:56
Kort gezegd: je kan niet bursten mocht het nodig zijn wat dus voor vertraging zorgt.

euro-access
03/11/03, 21:52
ik zeg ook Stel :)

maar ook dan nog 40k per pagina
345600 bezoekers per dag
op de server.

host3000
04/11/03, 01:25
Origineel geplaatst door euro-access
ik zeg ook Stel :)

maar ook dan nog 40k per pagina
345600 bezoekers per dag
op de server.
Nee, want zoals ik al zei, die bezoekers komen niet gelijkelijk verspreid over de dag. Met 30 bezoekers die gelijktijdig opvragen, moet je al boven de 10 Mbit bursten (als we het voorbeeld van 40KB per pagina aanhouden).

MrGlass
04/11/03, 01:27
Het is dus niet zo slim om een dedi server te huren die 'maar' op een 10 MBit port zit...

Eigelijk wel jammer want het was zo'n mooie aanbieding... :S

host3000
04/11/03, 01:30
Origineel geplaatst door MrGlass
Het is dus niet zo slim om een dedi server te huren die 'maar' op een 10 MBit port zit...

Eigelijk wel jammer want het was zo'n mooie aanbieding... :S
Ach MrGlass,

Het is niet zo zeer een kwestie van slim of niet slim. Ga bij jezelf na wat je denkt nodig te hebben en stem daar de zoektocht op af. Ook kan een eventuele upgrademogelijkheid misschien jouw bezwaar ondervangen. Leg dat alleen wel goed van tevroen vast (voor als je tzt naar 100Mit zou willen).

Neem ook andere factoren van het netwerk mee in je overweging.

euro-access
05/11/03, 01:03
ok host3000 maar dan heb je met 100 bezoekers op die ene seconde ook een probleem met 100mbit poort.

Als ik naar MRTG ga kijken van diverse servertjes bij ons (adult) Met gem verbruik van 5mbit zie ik zeeeer weinig pieken boven de 10mbit
eigenlijk geen.

90% op een 10mbit poort heeft niet eens pieken van meer dan 5mbit
terwijl bezoekers aantallen hoog zijn.

als je echt 10mbit vol krijgt (95% calculatie) dan heb je ZEER veel traffic en dat hebben maar weinig op 1 server.

Ik ben 100% van mening dat een 10mbit poort op een server totaal geen probleem geeft als 10mbit niet vol zit. overstappen kan dan altijd nog.

euro-access
05/11/03, 01:04
heb je wel extreme pieken tot 100mbit dan is er toch iets anders aan de hand dan alleen http traffic.

dus 10mbit die pieken heeft van 100mbit lijkt meer op problemen (floods) dan normale traffic

toch?

reneovertoom
07/11/03, 12:31
Dus eigenlijk mag je dan veronderstellen dat je aan een 10Mb poort genoeg hebt dan ?

MrGlass
07/11/03, 12:51
Dus als ik nu even een opsomming maak van alle bovenstaande info... Kom ik op het volgende uit:
- 10 mbit port op een server meestal geen probleem. (Als een server met adult nauwelijks piekt boven 10 mbit, dan zullen mijn sites van bedrijven en restaurants geen probleem zijn)
- Goeie tip was om van te voren te vragen naar eventuele upgrade mogelijkheden (Mocht die 10mbit stiekem toch niet genoeg zijn)
- Kijken naar de andere mogelijkheden van de leverancier van de server.

Nu ik al deze dingen zo lees... Zal ik er eens goed over na gaan denken. Jullie hebben mij al veel geholpen met allerlei informatie! (Je zou er geld voor moeten vragen ;))

Bedankt

kickuh
21/11/03, 17:04
10Mbit is meer dan genoeg voor een dedicated host...

je moet je voorstellen dat je zelfs aan 1mbit genoeg hebt... Het gaat echter om bursts van traffic die je moet kunnen opvangen.

Stel dat je een streaming server wil hebben, dan zou ik voor 100mbit gaan. Echter kun je naar mijn mening zelfs gameservers draaien op 10mbit...

Daarnaast is het wel lekker dat als er een hacker op je server zit, hij 10 keer minder data kan verplaatsen in een dag... waardoor je niet meer een hoge nacalculatie komt te zitten

Dennis
21/11/03, 18:48
Beste MrGlass,

Natuurlijk is het goed te merken bij grote downloads of een host 10 of 100mbit is (bij download vanaf een 100mbit-server in de buurt)

Verder heeft een drukke server gemiddeld zo'n 70 a 80 processes waar hij mee bezig is. Nu kun je een gemiddelde nemen van de snelheid van de client. Komt dit in de buurt van 10mbit?

Hieronder een bandwidth-usage-plaatje van mijn drukste server:

Max In: 294.0 kb/s | Average In: 111.4 kb/s | Current In: 90.5 kb/s
Max Out: 2005.9 kb/s | Average Out: 959.4 kb/s | Current Out: 690.8 kb/sHet maakt trouwens niet echt veel uit, omdat je al gauw tegen de 100 a 150 klanten aan zit totdat je drukke tijden krijgt van soms eens 10mbit.

Heb je verder upgrade-mogelijkheden? Ik hoop namelijk dat je niet colocated ergens zit zonder upgrade-mogelijkheden, want dat zou jammer zijn. Zit je nu dedicated of colocated?

Cybafish
21/11/03, 19:29
Daar ga ik overheen Dennis :p

Hoe dan ook, 10mbit voldoet in de meeste gevallen wel voor normaal verkeer, toch is 100mbit fijn om te hebben als het gaat om grote bestanden die gedownload worden e.d.

muisje
22/11/03, 01:00
Agh het licht geheel aan je type verkeer.

Dagelijks wel een piek die boven de 10mbit uit komt

muisje
22/11/03, 01:03
Maar dagelijkse pieken weg gelaten zou 10mbit genoeg moeten zijn
(server host slechts 20 websites)

Myrdhin
22/11/03, 01:32
10Mbit is zeker ruim voldoende. 1Mbit is 300GB dataverkeer per maand kun je nagaan wat je hebt. En natuurlijk kom je pieken tegen. Die heb je ook als je een 100Mbit verbinding hebt en er komt ff iemand met zijn Surfnet link van 1GB bij je downloaden. Je moet gewoon kijken naar je gemiddelde gebruik. Met 1 server waar alleen maar simpele sites gehost worden (dus geen download sites ala tucows) heb je al voldoende aan een 1Mbit lijn. Een pagina van 40kb mag best +/- 2 a 3 seconden duren voordat ie helemaal is opgebouwd. De frontpagina van Webhostingtalk bouwt bij mij (gemeten vanaf het drukken op de enter toets) op in +/- 5 tot 8 seconden (totdat het MS vlaggetje in explorer stopt).

Mog
22/11/03, 03:19
Ik heb aan 10 lang niet altijd genoeg onder virtual hosting servers
valt op moment nog wel mee maar onderstaande server staat soms vrolijk een half uurtje op 20 mbit te pompen.

Dit is een voorbeeld van een server met veel static content en weinig scripting.


Voor virtual hosting zal je denk ik aan een 10mbit poort altijd wel genoeg hebben, of je moet puur dikke static content aanbieden (dikke downloadable files/non-live streaming, weinig scripting.)

Ik zou never een netwerk op 10mbit willen hebben maar 1 server zal in veel gevallen goed te doen zijn, backups maken lijkt me wel wat traag op 10mbit.