PDA

Bekijk Volledige Versie : Belangrijke vragen...



MrGlass
02/11/03, 21:35
Ik ben nu hard bezig om een bedrijf op te zetten. Mijn streven is om dit in Januari 2004 te voltooien. Ik heb besloten om een eenmanszaak op te richten.

Wat extra informatie:
Mijn hoofddiensten zullen bestaan uit het ontwikkelen van complete webapplicaties (waarbij goede hosting dus niet mag ontbreken). Ik ga het bedrijf starten vanuit mijn huidige woonhuis (Dus geen extra kantoor). Ook ga ik geen extra personeel inhuren (Op freelance opdrachten na). Ik draai het bedrijf compleet zelf.

KvK en belastingdienst nummer komen in januari 2004.

Ik ben nu hierendaar wat informatie aan het opzoeken en aanvragen mbt verzekeringen, bankzaken, belastingdienst etc.

Graag zou ik van jullie ook wat feedback ontvangen over de volgende punten:

- Welke bank zou je me adviseren (En vooral: waarom?)
- Welke verzekeringen heb ik allemaal (minimaal) nodig?

Van de info die ik over banken nu heb gevonden vond ik de Postbank er positief bovenuitspringen. Zelf ben ik voorstander van automatische incasso, daar dit enige betalingszekerheid geeft. Dit was, uitgaande van mijn eerste indruk, goed geregeld bij de Postbank (via Girotel Zakelijk). Nadeel vind ik dat de postbank wel langzaam is met het verwerken van betalingen.

- Zijn er mensen die ervaring hebben (en die met mij willen delen ;)) met de Postbank en/of Girotel Zakelijk?

Het is een heel verhaal maar ik hoop dat het een beetje compleet is... Alsvast bedankt!

Booster
02/11/03, 21:41
Volgensmij kun je als VOF of eenmanszaak pas beschikken over automatisch incasso als je meer dan een X aantal jaar bestaat.
(dat weet ik niet zeker, maar reken er in ieder geval niet op dat je zomaar de beschikking krijgt over die machtiging)

Verder steekt de Rabobank er met kop en schouders boven uit als het gaat om telebankieren. Hun webapplicatie is goed in orde, werkt makkelijk en is zeer zeer zelden offline voor onderhoud.
De postbank daarintegen heeft geloof ik zelfs hele dagdelen waarop er niet gebankierd kan worden, en (geen idee of dat nogsteeds is) de applicatie was geschreven in java en werkte niet lekker.

MrGlass
02/11/03, 22:08
Van dat incasso kan volgens mij idd zo zijn... Ik kan me nu weer een andere post voor de geest halen...

Heb even naar de Rabobank gekeken en dat ziet er ook wel interessant uit. Kan daar misschien een rekening openen en tegelijk een verzekering afsluiten.

Grote voordeel van de rabobank is dat ze betalingen realtime uitvoeren. Over de kosten van betalingen doen en aanvragen heb ik nog niet echt een duidelijk beeld... Er stond nogal wat info (overload :S) over transactie kosten ed. Binnenkort maar eens een afspraak maken bij de rabo.

Wat betreft de verzekeringen... Ik kom tot nu toe alleen nog maar op een Kredietverzekering... Is er nog een verzekering die ik echt zou moeten hebben?

Alvast bedankt

Pantsy
02/11/03, 22:24
Als je toch bij de rabo langs gaat.... maak dan meteen een afspraak met de verzekerings adviseur bij de rabobank zelf. Deze helpt je met de keuze welke verzekeringen je zeker moet afsluiten en welke optioneel zijn.

Zoals een aansprakelijksheid verzekering!

Deimos
02/11/03, 22:25
Origineel geplaatst door Booster
Verder steekt de Rabobank er met kop en schouders boven uit als het gaat om telebankieren. Hun webapplicatie is goed in orde, werkt makkelijk en is zeer zeer zelden offline voor onderhoud.
De postbank daarintegen heeft geloof ik zelfs hele dagdelen waarop er niet gebankierd kan worden, en (geen idee of dat nogsteeds is) de applicatie was geschreven in java en werkte niet lekker.
Vind dit enigzins overdreven, uit je reactie komt naar voren dat jezelf geen ervaring hebt met de postbank / girotel zakelijk. Hierover kun je dus in mijn opzicht ook niet goed over oordelen.

Nu even ontopic. Zelf gebruik ik al bijna 3 jaar girotel zakelijk en ik moet zeggen het werkt perfect. Girtotel zakelijk is te bereiken tussen 06.00-23.00 uur. Wat voor normale ondernemers meer dan voldoende is. Mocht je nou iets willen betalen om zeg 02.00 's nachts, dan is dat in principe geen probleem. Je start girotel zakelijk op en voert alvast de opdracht in de volgende morgen start je weer je girotel en de opdracht wordt automatische verwerkt. Wat betreft kosten voor overboekingen e.d. heeft de postbank de laagste kostenvoet (naar mijn weten). Dit houdt in dat je pas dient te betalen voor transacties indien je deze ook flink hebt. Zelf heb ik dus eigenlijk niets te klagen over girotel zakelijk, ook de telefonische ondersteuning is hulpvaardig.

Let wel, ik heb het over de software versie dus niet de internet versie!


Grote voordeel van de rabobank is dat ze betalingen realtime uitvoeren. Dit gebeurd bij mijn weten bij elke bank.

Booster
02/11/03, 23:10
Origineel geplaatst door Deimos

Vind dit enigzins overdreven, uit je reactie komt naar voren dat jezelf geen ervaring hebt met de postbank / girotel zakelijk. Hierover kun je dus in mijn opzicht ook niet goed over oordelen.
Ik moest mijn baas destijds helpen met zijn bankierspullen en heb daarbij beide varianten enkele keren onder ogen gekregen. (web en w32 applicatie)
Dit is echter alweer meer dan een jaar geleden, dus geen idee of het nogsteeds hetzelfde werkt. (zoals ik al aangaf)
Ik heb me er toen niet enorm in verdiept, maar mijn baas vertelde wel dat er alleen gebankierd kon worden tussen 2 bepaalde tijden, en ook niet op zondag geloof ik.
Omdat ik dat niet van de rabobank gewend was vond ik dit een beetje opmerkelijk.

De software werkte an-sich prima, maar op het moment dat er ingebelt was ging het meestal de mist in op een of andere manier. Geen verbinding, dat soort dingen. De resultaten waren nogal variabel.
Soms ging het gewoon goed, geen vuiltje aan de lucht, soms liep het voor geen meter.

De webversie die ik toen geprobeerd heb bestond volgensmij voornamelijk uit applets. Het was langzaam en niet zo intuitief als ik gewend was.

Wellicht ben ik gewoon 'verwend' met het rabo bankieren.

Hier nog een draadje met reacties dat wellicht kan helpen:
http://www.tweakers.net/nieuws/27831

tom
03/11/03, 00:06
Geen problemen met Rabobank internetbankieren hier :)

Cybafish
03/11/03, 00:18
Rabobank hierzo, probleemloos. ABN-Amro internet bankieren wil nog al eens eruit liggen en daar worden maar 40 dagen lang je transacties bewaard. Bij de rabobank worden gewoon alle transacties bewaard, iets dat ik wel fijn vind.

(offtopic: 33.99.72.122, voel je niet beschaamd bij het schenken van grote bedragen :D)

TMourik
03/11/03, 00:27
dit ziet er interessant uit

zit zelf ook nog te twijfelen tusselen abn en rabobank...aangezien me prive rekening ook rabobank is heeft die me voorkeur

maar dankzij dit topic kan ik achter komen welke geadviseerd word, en tot nu toe hoor ik meer + dan - over de rabobank

Grumpy
03/11/03, 09:22
Origineel geplaatst door Cybafish
ABN-Amro internet bankieren wil nog al eens eruit liggen en daar worden maar 40 dagen lang je transacties bewaard.
Serieus? Nergens gelezen :huh:

Damn, dan moet ik snel mn transacties eens opslaan.

Cybafish
03/11/03, 09:43
Tot op een half jaar geleden was dat wel zo ja.. :/

WebBizz
03/11/03, 11:04
Wij doen alles bij de AMB Amro en dat bevalt uitstekend. Het gebeurt zelden dat we niet kunnen inloggen op internetbankieren. Wij hebben een contract met Interpay voor automatische incasso's, daar werd totaal niet moeilijk over gedaan en ik heb in de voorwaarden ook nergens de eis gezien dat je x jaar moet bestaan of iets dergelijks.

Rik
03/11/03, 12:41
Ik ben persoonlijk erg te spreken over de bank die dit jaar is verkozen tot beste zakelijke internetbankier, de SNS.

Werkt zeer overzichtelijk en veilig.
Buiten dat kun je al na 3 maanden een incassocontract krijgen bij hen, beduidend sneller als menig andere bank...

Leandros
03/11/03, 12:47
Wij hebben zelf ook ABN en ben er zeer te spreken over, wat ik het probleem vindt van overschrijven van en naar postbank is dat het zolang duurt. En ik heb ook nog nooit van die eis gehoord dat je een x aantal jaren moet bestaan voor automatische incasso.

jasperad
03/11/03, 15:57
Hoi Mr Glass,

Wij zijn zelf ook bezig een hosting bedrijf op te richten. Het begin is er, de meeste zaken (servers, verbindingen admin processen enz) draaien en we gaan begin volgend jaar echt los met de promotie. Wij richten dit bedrijf op vanuit een andere onderneming. Hierbij bankieren we bij de ING en dat bevalt uitstekend vandaar de keus voor de ING. Verder heb je 1 verzekering zeker nodig en dat is de beroeps aansprakelijkheids verzekering. Voor de rest is het allemaal minder relevant.

Succes met je bedrijf en ik hoor graag de naam van je bedrijf

WelleKe
04/11/03, 21:12
Ik wil jullie ook graag attent maken op een heel belangrijke verzekering die heel vaak vergeten wordt. Dan gaat het om de inboedelverzekering. Nu hoor ik iedereen al denken, die hebben mijn ouders al (of dit zit in mijn eigen inboedelverzekering) want ik werk vanuit huis. Daar zit hem het probleem, al het zakelijke valt niet onder die verzekering (kijk de polisvoorwaarden maar eens na) en dat betekent dat je al jouw dure pc spullen toch mooi zelf mag gaan betalen in het geval van schade.

Natuurlijk kun je proberen dit te claimen op die verzekering en het zal best vaak lukken, maar het mag dus niet.

Daarnaast is de aansprakelijkheidsverzekering idd handig en ik zou toch ook nadenken over een rechtsbijstandsverzekering want als jij niet vindt dat je aansprakelijk bent wil je dat toch eerst wel uitvechten zeker?

Verder kun je denken aan een arbeidsongeschiktheidsverzekering en een overlijdensrisico verzekering als je het ondernemersschap full time aanpakt. Tenslotte wordt het dan je inkomen en het vangnet voor ondernemers is lang niet zo mooi als voor werknemers. Goed regelen dus!

chester
05/11/03, 00:40
Ben het eens met hierboven wat betreft de verzekeringen, vooral dat inboedel gebeuren. En laten we wel wezen, als je het gewoon bij je adviseur doet, die kostenloos even bij je binnenwipt, van je huidige verzekeringen (hopelijk bij één en hetzelfde bedrijf) hebben we het over een paar euro per maand. (afhanelijk van de groote van je bedrijf uiteraard...)

Waar ik niemand over hoor.....ben ik nu werkelijk de enige die een gewone betaalrekening gebruikt, in plaats van een zakelijke rekening, wat je reinste naaierij is?

Voor zolang het goed gaat zou ik zeggen...stel een zakelijke rekening zo lang mogelijk uit...en neem hem bij je eigen bank. (dat voorkomt moeilijke vragen van andere banken m.b.t. betalingsverkeer...)

succes

Cybafish
05/11/03, 07:39
Ehm, een zakelijke rekening is er niet voor niets. Zowieso, als mijn klanten iets moeten overmaken dan laat ik ze dat toch niet opeen privérekening doen?

WelleKe
05/11/03, 08:30
Tuurlijk kun je in het geval van een eenmanszaak alles via je prive rekening doen, want de zaak dat ben jij en jij bent de zaak. Voor het overzicht zou ik hier echter niet voor kiezen.

Ik neem overigens aan dat je tenminste door de boekhouding wel precies weet hoeveel je zakelijk nog nodig hebt zodat je dit niet prive aan het opeten bent. Want met een beetje omzet krijg je toch al leuke bedragen op je rekening en daar kun je je dan door laten verleiden dit prive uit te geven. Terwijl de kosten ook een keer betaald moeten worden ;-)

chester
06/11/03, 14:52
uuhmm...ok 'k was niet helemaal duidelijk... een tweede privé rekening dus... ;)

WelleKe
06/11/03, 15:04
Ah ok, dat zal dus wel kunnen :D

Cybafish
06/11/03, 15:15
Ik zou als ik jou was gewoon is langsgaan bij de verschillende banken en je goed laten voorlichten.
Zet dan thuisgekomen de zaken goed op een rijtje en neem dan een beslissing.

cridea
06/11/03, 15:55
Het kan ook in je voordeel werken om zakelijk naar dezelfde bank te gaan als prive, ik heb het idee dat ze dan meer voor je doen, maar ook dat ze bijv. kunnen zien o, die klant heeft prive alles goed op orde, dan krijg je zakelijk wellicht ook meer voor elkaar, en andersom.

Rik
06/11/03, 17:07
Origineel geplaatst door byh
Het kan ook in je voordeel werken om zakelijk naar dezelfde bank te gaan als prive, ik heb het idee dat ze dan meer voor je doen, maar ook dat ze bijv. kunnen zien o, die klant heeft prive alles goed op orde, dan krijg je zakelijk wellicht ook meer voor elkaar, en andersom.

ben ik het 100% mee eens, werkt ook 10 x fijner...