PDA

Bekijk Volledige Versie : Enige uitleg vereist...



MrGlass
31/10/03, 17:33
Ik ben de laatste tijd heel erg geinteresseerd geraakt in hosting (Met name dedicated hosting in de NL). Ik heb al reeds wat expirimentjes gehad met een US reseller pakket en nu ben ik bezig met een NL reseller...

Ik ben van plan om in de toekomst mijn reseller account op te zeggen en een dedicated server er voor in de plaatst te gaan gebruiken.

Nu heb ik een paar vraagjes over deze servers...

Als ik een 'Unmanaged' server huur... Wat krijg ik dan en wat moet ik daar allemaal op aanbrengen om te kunnen hosten...

Als ik een server huur met alleen cPanel... Staat daar dan al PHP, MySQL, mail, etc. op? Of is dit handig via cPanel te regelen? En Updates van software moet je zelf aanbrengen?

Bedankt!

Icheb
31/10/03, 17:46
Ik ben de laatste tijd heel erg geinteresseerd geraakt in hosting (Met name dedicated hosting in de NL). Ik heb al reeds wat expirimentjes gehad met een US reseller pakket en nu ben ik bezig met een NL reseller...

Lijkt het maar zo, of is iedereen met US reseller begonnen ?



Ik ben van plan om in de toekomst mijn reseller account op te zeggen en een dedicated server er voor in de plaatst te gaan gebruiken.

Redelijk plan, al is het dan wel verstandig om eerst even een aantal klanten te hebben ;)



Als ik een 'Unmanaged' server huur... Wat krijg ik dan en wat moet ik daar allemaal op aanbrengen om te kunnen hosten...

Zover ik weet is het zo dat je als je een unmanaged server huurt, je alles zelf moet doen, dus bijvoorbeeld beveiligingspatches installeren.
Maar als je hem voor het eerst huurt zou apache, php, mysql en een mail programma er wel in moeten zitten, althans, zo zou ik het bij mijn klanten doen. Wat ik ook zou doen is een control panel erbij.



Als ik een server huur met alleen cPanel... Staat daar dan al PHP, MySQL, mail, etc. op? Of is dit handig via cPanel te regelen? En Updates van software moet je zelf aanbrengen?

De dingen die je noemt worden bij de installatie van cPanel automatisch gedaan, ik heb verder geen ervaring met cPanel. Persoonlijk werk ik met DirectAdmin, deze is, vind ik, gebruiksvriendelijker en in ieder geval goedkoper in aanschaf.

Als je een server bouwt en deze in colocatie plaatst ergens, dan zal je pas echt alles zelf moeten doen, zoals bijvoorbeeld OS installatie, beveiliging, control panel, de services die dienen te draaien...

MrGlass
01/11/03, 19:59
Ok...

Laat ik mijn vraag anders stellen :D

Wat is het verschil nu precies als ik een cPanel Dedicated server huur of als ik een Fully Managed Dedicated Server huur... (Buiten de kosten)

Een fully managed server wordt natuurlijk volledig bijgehouden door het bedrijf waarvan ik de server huur. Maar wat is dan precies het verschil met een cPanel server? Die heeft toch ook al alles geinstalleerd... Ik zie het verschil niet echt (Alleen zijn de prijzen wél verschillend)

FSCJasper
01/11/03, 20:04
Goede vergelijking:p

Cpanel is een control paneel..en Managed is onderhouden door desbetreffend bedrijf. Cpanel is duur dus dat kan prijs verschil zijn..

Savvas
01/11/03, 20:08
Origineel geplaatst door FSCJasper
Goede vergelijking:p

Cpanel is een control paneel..en Managed is onderhouden door desbetreffend bedrijf. Cpanel is duur dus dat kan prijs verschil zijn..

Hij had het over "behalve de kosten".

cPanel installeert de server als ik het goed heb volledig echter doet het niet de security patches automatisch, ook het updaten van de rest van je applicaties doet het niet automatisch. Wanneer je een managed server huurt is dit de zorg van het bedrijf waar je de server huurt en heb je er praktisch geen omkijken naar (als het goed is;) )

MrGlass
01/11/03, 20:18
Aha...

Hmmm... Die cPanel server is namelijk (een stuk) goedkoper dan een fully managed server... Maar bij die cPanel is het dus wel handig als je verstand hebt van het onderhouden van een server... :S

Ik denk dat het in mijn geval verstandiger is om een fully managed server te huren en maar wat meer te betalen. Misschien moet ik mij eens wat meer gaan verdiepen in deze materie.

Bedankt in ieder geval voor de reacties!

Domenico
01/11/03, 22:29
Origineel geplaatst door NetRouting

cPanel installeert de server als ik het goed heb volledig echter doet het niet de security patches automatisch, ook het updaten van de rest van je applicaties doet het niet automatisch.

Dit is absoluut NIET juist en deze veronderstelling is dan ook een van de grootste (er zijn er veel meer) misverstanden over cpanel. Security patches worden als je wil automatisch geinstalleerd maar je kan dat ook gewoon zelf doen als je dat liever wil maar mensen met verstand van zaken zijn altijd nodig. Je bent vrij in het maken van deze keuze.

./sysup
connecting...
Using Mysql4
openssl is up to date (Wed Sep 24 20:51:50 2003)
openssl-devel is up to date (Wed Sep 24 21:24:27 2003)
gnupg is up to date (Tue May 20 09:01:41 2003)
qpopper is up to date (Fri Dec 1 03:58:44 2000)
bandmin is up to date (Tue Apr 8 16:00:52 2003)
chkservd is up to date (Sun Jul 13 02:30:09 2003)
openssh is up to date (Wed Sep 17 18:11:35 2003)
openssh-server is up to date (Wed Sep 17 18:11:35 2003)
openssh-clients is up to date (Wed Sep 17 18:11:35 2003)
MySQL-server is up to date (Sun Sep 7 21:57:37 2003)
MySQL-embedded is up to date (Sun Sep 7 21:57:37 2003)
MySQL-client is up to date (Sun Sep 7 21:57:37 2003)
MySQL-devel is up to date (Sun Sep 7 21:57:37 2003)
MySQL-bench is up to date (Sun Sep 7 21:57:37 2003)
MySQL-shared is up to date (Sun Sep 7 21:57:37 2003)
MySQL-shared-compat is up to date (Tue Sep 9 19:01:42 2003)
gd is up to date (Thu Jan 1 00:59:59 1970)
gd-devel is up to date (Thu Jan 1 00:59:59 1970)
gd-progs is up to date (Mon Aug 13 11:52:05 2001)
wget is up to date (Wed Oct 9 16:06:02 2002)
portsentry is up to date (Wed Jan 30 03:02:40 2002)
openssl095a is up to date (Wed Sep 24 21:22:01 2003)
expect is up to date (Wed Aug 29 21:11:39 2001)
XFree86-libs is up to date (Wed May 14 16:08:11 2003)
XFree86-devel is up to date (Wed May 14 16:08:11 2003)
bind is up to date (Tue Jul 16 23:01:51 2002)
bind-devel is up to date (Tue Jul 16 23:01:51 2002)
e2fsprogs is up to date (Tue Feb 26 10:09:45 2002)
quota is up to date (Tue May 27 15:38:53 2003)
rsync is up to date (Thu Feb 21 07:32:44 2002)
lynx is up to date (Wed Jan 22 19:18:10 2003)
ucd-snmp is up to date (Tue Jul 30 11:50:10 2002)
ucd-snmp-devel is up to date (Tue Jul 30 11:50:10 2002)
ucd-snmp-utils is up to date (Tue Jul 30 11:50:10 2002)
Using RPM Backend: RPM version 4.0.4
installed: pine-4.44-19.72.0
Using RPM Backend: RPM version 4.0.4
installed: gd-1.8.4-4gd-1.8.3-4
Using RPM Backend: RPM version 4.0.4
installed: gd-devel-1.8.4-4gd-devel-1.8.3-4
Using RPM Backend: RPM version 4.0.4
installed: gd-progs-1.8.4-4
Using RPM Backend: RPM version 4.0.4
installed: expect-5.32.2-65
Using RPM Backend: RPM version 4.0.4
installed: freetype-2.0.3-7
Using RPM Backend: RPM version 4.0.4
installed: freetype-devel-2.0.3-7
Using RPM Backend: RPM version 4.0.4
installed: gnupg-1.0.7-7
Using RPM Backend: RPM version 4.0.4
installed: lynx-2.8.4-18.1
Using RPM Backend: RPM version 4.0.4
installed: ucd-snmp-4.2.5-8.72.1
Using RPM Backend: RPM version 4.0.4
installed: ucd-snmp-devel-4.2.5-8.72.1
Using RPM Backend: RPM version 4.0.4
installed: ucd-snmp-utils-4.2.5-8.72.1
Using RPM Backend: RPM version 4.0.4
installed: wget-1.8.2-4.72
Using RPM Backend: RPM version 4.0.4
installed: sharutils-4.2.1-8.7.x
Using RPM Backend: RPM version 4.0.4
installed: bind-9.2.1-1.7x.2
Using RPM Backend: RPM version 4.0.4
installed: bind-utils-9.2.1-1.7x.2
Using RPM Backend: RPM version 4.0.4
installed: openssl-0.9.6b-35.7
Using RPM Backend: RPM version 4.0.4
installed: openssl-devel-0.9.6b-35.7
Using RPM Backend: RPM version 4.0.4
unknown package openssl-misc (ok)
Using RPM Backend: RPM version 4.0.4
installed: openssh-3.1p1-14
Using RPM Backend: RPM version 4.0.4
installed: openssh-clients-3.1p1-14
Using RPM Backend: RPM version 4.0.4
installed: XFree86-libs-4.1.0-49
Using RPM Backend: RPM version 4.0.4
Fetching rpmup update list....Done
rpm is up to date
LPRng is up to date
MAKEDEV is up to date
Mesa is up to date
Omni is up to date
Omni-foomatic is up to date
XFree86 is up to date
XFree86-devel is up to date
XFree86-libs is up to date
XFree86-xfs is up to date
Ignoring apache
Ignoring apache-devel
Ignoring apache-manual
arpwatch is up to date
arts is up to date
at is up to date
authconfig is up to date
bind is up to date
bind-devel is up to date
bind-utils is up to date
binutils is up to date
cpp is up to date
cvs is up to date
cyrus-sasl is up to date
cyrus-sasl-devel is up to date
cyrus-sasl-md5 is up to date
cyrus-sasl-plain is up to date
dev is up to date
dump is up to date
e2fsprogs is up to date
e2fsprogs-devel is up to date
fetchmail is up to date
file is up to date
fileutils is up to date
foomatic is up to date
gcc is up to date
gcc-c++ is up to date
gcc-g77 is up to date
gdb is up to date
ghostscript is up to date
glibc is up to date
glibc-common is up to date
glibc-devel is up to date
gnupg is up to date
groff is up to date
groff-perl is up to date
imap-devel is up to date
initscripts is up to date
iptables is up to date
Ignoring kernel
Ignoring kernel-BOOT
Ignoring kernel-doc
Ignoring kernel-headers
Ignoring kernel-source
Ignoring kernel-utils
krb5-devel is up to date
krb5-libs is up to date
kudzu is up to date
kudzu-devel is up to date
libpng is up to date
libpng-devel is up to date
libstdc++ is up to date
libstdc++-devel is up to date
libxml2 is up to date
libxslt is up to date
lv is up to date
lynx is up to date
man is up to date
micq is up to date
mm is up to date
mm-devel is up to date
modutils is up to date
mpg321 is up to date
mutt is up to date
ncurses4 is up to date
nfs-utils is up to date
nscd is up to date
nss_ldap is up to date
openldap is up to date
openldap-clients is up to date
openldap-devel is up to date
openssh is up to date
openssh-clients is up to date
openssh-server is up to date
openssl is up to date
openssl-devel is up to date
openssl095a is up to date
openssl096 is up to date
pam is up to date
pam-devel is up to date
Ignoring perl
Ignoring perl-CGI
Ignoring perl-CPAN
Ignoring perl-DB_File
Ignoring perl-NDBM_File
Ignoring perl-suidperl
Ignoring php
Ignoring php-devel
Ignoring php-imap
Ignoring php-ldap
Ignoring php-manual
Ignoring php-mysql
Ignoring php-odbc
Ignoring php-pgsql
Ignoring php-snmp
pine is up to date
popt is up to date
ppp is up to date
printconf is up to date
python is up to date
python-devel is up to date
python-popt is up to date
python-xmlrpc is up to date
python2 is up to date
python2-devel is up to date
quota is up to date
raidtools is up to date
rhn_register is up to date
rmt is up to date
rpm-build is up to date
rpm-devel is up to date
rpm-python is up to date
rsync is up to date
sendmail-cf is up to date
shadow-utils is up to date
sharutils is up to date
stunnel is up to date
sudo is up to date
tar is up to date
tcpdump is up to date
tmpwatch is up to date
ucd-snmp is up to date
ucd-snmp-devel is up to date
ucd-snmp-utils is up to date
unzip is up to date
up2date is up to date
util-linux is up to date
vim-common is up to date
vim-minimal is up to date
wget is up to date
Ignoring wu-ftpd
xinetd is up to date
ypserv is up to date
zlib is up to date
zlib-devel is up to date
docbook-utils is up to date
ttfonts-ja is up to date
receiving file list ... done
./

MrGlass
02/11/03, 00:03
Kijk, dat is informatie waar ik iets mee kan! :D
Nu begin ik weer een beetje te twijfelen tussen een cPanel dedi en een fully managed dedi... (fully managed dedi is toch bijna 45% duurder dan cPanel dedi!!).

Ik neem aan dat je wel ingesteld hebt naar welke dingen cPanel moet kijken tijdens zo'n update sessie... (gezien de text: 'Ignoring kernel' etc.), je moet er dus wel een beetje verstand van hebben... :S

Nu is dus mijn vraag... Is het goed te doen om een cPanel dedicated te beheren als je nul linux ervaring hebt? cPanel ervaring heb ik alleen van het gebruiken ervan... Is het nu verstandig om zo'n server te huren in mijn geval?

Icheb
02/11/03, 00:44
Origineel geplaatst door MrGlass
Kijk, dat is informatie waar ik iets mee kan! :D
Nu begin ik weer een beetje te twijfelen tussen een cPanel dedi en een fully managed dedi... (fully managed dedi is toch bijna 45% duurder dan cPanel dedi!!).

Ik neem aan dat je wel ingesteld hebt naar welke dingen cPanel moet kijken tijdens zo'n update sessie... (gezien de text: 'Ignoring kernel' etc.), je moet er dus wel een beetje verstand van hebben... :S

Nu is dus mijn vraag... Is het goed te doen om een cPanel dedicated te beheren als je nul linux ervaring hebt? cPanel ervaring heb ik alleen van het gebruiken ervan... Is het nu verstandig om zo'n server te huren in mijn geval?

0 linux ervaring ?
Goede vraag, persoonlijk ben ik voor ik ook maar begon met denken over webhosting zelf te gaan doen, eerst een jaar met linux bezig geweest. En heb ik met LFS een eigen distributie gemaakt, zodat ik ook redelijk goed snap hoe het in elkaar zit.
Dus eigenlijk zou ik het dan niet doen, je kan het wel doen, maar dan zou ik als ik jouw was, alles voor je het doet, toch eerst op een test machine proberen.

Even over die 'Ignoring kernel', kernel updates is iets wat je niet op afstand doet, het risico dat er iets verkeerd gaat is gewoon te groot, dan riskeer je een gigantische downtime omdat je dan toch je server op moet zoeken, of op het datacentre de technische dienst in moet schakelen om het te regelen. Dat kost natuurlijk ook vrij veel geld.

Is in dit geval managed dedicated niet veel makkelijker ?
(Of als je het langer wilt gaan doen, managed colocated... Ik weet dat dit een beetje een vreemde vorm is, maar je moet toch wat...)


Domenico : Een hosting server waar X op staat ? ;)

Cybafish
02/11/03, 01:08
Tja, met 0 ervaring kom je er niet. cPanel zit eigenlijk "vol" met bugs. Nu is het zo dat joe-newbie daar vaak niets van merkt, maar een basic kennis van bijvoorbeeld httpd.conf lijkt me niet overbodig ;)

Verder is de PHP-compilatie van cPanel vrij basic, daarom doen wij dit ook met de hand, omdat veel van onze klanten specifieke wensen hebben.

Uiteindelijk moet je jezelf afvragen: "Als cPanel crasht, weet ik dan hoe ik de boel weer draaiend krijg?". Zo nee, dan zou ik gaan voor een managed, anders brengt het teveel risico met zich mee.

MrGlass
02/11/03, 01:53
Nou Mensen...

Jullie hebben mij tot nu toe enorm geholpen! Ik denk dat ik maar gewoon voor de managed dedicated zal gaan... En idd... wat doe ik als cPanel crashed??? Remote hands?? Dacht het niet ;)

Managed is voor mij waarschijnlijk gewoon de beste oplossing... Ik hou het wel gewoon bij programmeren :D (Zo'n server is ook alleen maar om mijn eigen projecten op te hosten en om een zo volledige mogelijke service naar klanten toe te verlenen.)

Voorlopig heb ik toch genoeg aan mijn resellertje... Ik ben alvast wat voorbereidend werk aan het doen.

Bedankt nogmaals!

Joris Keeman

Savvas
02/11/03, 10:05
Origineel geplaatst door Domenico


Dit is absoluut NIET juist en deze veronderstelling is dan ook een van de grootste (er zijn er veel meer) misverstanden over cpanel. Security patches worden als je wil automatisch geinstalleerd maar je kan dat ook gewoon zelf doen als je dat liever wil maar mensen met verstand van zaken zijn altijd nodig. Je bent vrij in het maken van deze keuze.

./sysup
connecting...

boodschappenlijst :p

./

Hmm goed dat je me corrigeert want dit wist ik dus echt niet ;)

cPanel is dan inderdaad een stuk interessanter gelijk, maar ja eens een Plesk user, always a plesk user :cool:

chielsen
02/11/03, 15:22
Origineel geplaatst door Cybafish
Verder is de PHP-compilatie van cPanel vrij basic, daarom doen wij dit ook met de hand, omdat veel van onze klanten specifieke wensen hebben.

Nou je kan alle add-ons aanvinken die je wil, ik vind het toch wel erg uitgebreid.

Cybafish
02/11/03, 15:50
Configure Command:

'./configure' '--with-apxs=/usr/local/apache/bin/apxs' '--with-xml' '--enable-bcmath' '--enable-calendar' '--with-curl' '--enable-ftp' '--with-gd' '--with-jpeg-dir=/usr/local' '--with-png-dir=/usr' '--with-xpm-dir=/usr/X11R6' '--with-gettext' '--enable-mbstring' '--enable-mbstr-enc-trans' '--enable-mbregex' '--with-mcrypt' '--with-mhash' '--enable-magic-quotes' '--with-mysql' '--with-pear' '--enable-sockets' '--enable-track-vars' '--enable-versioning' '--with-zlib' '--with-ttf=/usr'

Bring it on ;)

Nee, het gaat niet alleen erom hoeveel verschillende add-ons je hebt, maar soms moeten de add-ons op een bepaalde manier met elkaar werken. cPanel compiled gewoon botweg wat, iets dat me niet helemaal zint..

chielsen
02/11/03, 17:00
Alles werkt zoals ik het wil, dus heb er geen problemen mee.

EgoH
02/11/03, 19:44
Origineel geplaatst door Icheb

Even over die 'Ignoring kernel', kernel updates is iets wat je niet op afstand doet, het risico dat er iets verkeerd gaat is gewoon te groot, dan riskeer je een gigantische downtime omdat je dan toch je server op moet zoeken, of op het datacentre de technische dienst in moet schakelen om het te regelen. Dat kost natuurlijk ook vrij veel geld.


Heb altijd de kernel op afstand geupdate, ben het wel mee ens dat je het niet automatisch door cpanel laat doen.
Maar zolang je de oude kernel laat staan en lilo eerst instelt hem maar 1 keer te booten kan er niks misgaan.

Domenico
03/11/03, 02:50
Cybafish, je kan alles ook gewoon zelf compile hoor, niemand houd je tegen en zoals de ervaren hosters wel weten is dat soms ook gewoon nodig. Overigens is cpanel ook niet zo buggy als sommige mensen je wil doen laten geloven.

Icheb, hosting server? Dit komt van een van onze development servers dus maak je niet ongerust. ;)

Icheb
03/11/03, 17:16
Origineel geplaatst door Domenico
Icheb, hosting server? Dit komt van een van onze development servers dus maak je niet ongerust. ;)

Ok. Ik zat net eens in onze development server de rpm -qa na te kijken, daar staat ook X op ;), alleen heb ik het nog nooit gestart.



Heb altijd de kernel op afstand geupdate, ben het wel mee ens dat je het niet automatisch door cpanel laat doen.
Maar zolang je de oude kernel laat staan en lilo eerst instelt hem maar 1 keer te booten kan er niks misgaan.

Dat kan inderdaad ook wel, maar ik heb er meestal toch niet zo'n goed gevoel over, dan ga ik liever even een middagje/avondje/nachtje (doorstrepen wat niet van toepassing is) naar het datacentre toe. Het is hier toch maar 15 minuten vandaan...