PDA

Bekijk Volledige Versie : Wanneer dedicated server?



Arjanvt
31/10/03, 02:05
Hoi,

Ik ben totaal niet bekend met dedicated servers, maar ik zou graag willen weten op welk punt dit rendabel is (bijv. als je meer dan xx gig aan dataverkeer gebruikt of als je meer dan xx euro aan virtual hosting kwijt bent etc.)

Of moet iemand die helemaal geen verstand heeft van dedicated servers het maar op virtual hosting accounts houden?

BeNeWS
31/10/03, 02:07
Als je meer betaald aan je virtuele hosting dan voor een dedicated server.

Wat je wel NIET mag vergeten en onderschatten is dat je dedicated server ook geupdate, gemonitord, ... moeten worden.

Je moet hier de kennis voor hebben en de tijd (en die kost ook geld).

root
31/10/03, 02:12
Dit plaatje kun je naturlijk zelf invullen.

X kosten virtual server - netto winst klanten.

X kosten dedicated - netto winst klanten.

Verschil zal er zeker in de prijs zitten, maar met een dedicated ben je uiteindelijk volledig root en zul je sommige problemen zelf op moeten lossen. En kennis kun je leren.

Daarnaast geeft een server van je eigen meer vertrouwen als een account met meerdere op een server. Wil je volwaardig webhosting bedrijf zijn dan zul je dedicated servers moeten hebben. Ik vind dat de minste vereiste.

Er zullen nog wel 100 nadelen en voordelen, maar tis al laat en dah mag de rest aanvullen.

Arjanvt
31/10/03, 02:30
Hoi!

Ik wil géén hosting bedrijf beginnen, maar heb zelf iets van 12 sites (komen nog meer). Daarnaast host ik ook nog familie/vrienden.

Ben nu ongeveer zo'n 80 euro p/m kwijt, maar dat wordt veel meer aangezien m'n sites groter worden (meer dataverkeer, meer space etc.)

Volgensmij kan ik het beter op virtual houden want voordat ik leer om met een dedicated overweg te gaan....... :(

root
31/10/03, 02:34
Origineel geplaatst door Arjanvt
Hoi!

Ik wil géén hosting bedrijf beginnen, maar heb zelf iets van 12 sites (komen nog meer). Daarnaast host ik ook nog familie/vrienden.

Ben nu ongeveer zo'n 80 euro p/m kwijt, maar dat wordt veel meer aangezien m'n sites groter worden (meer dataverkeer, meer space etc.)

Volgensmij kan ik het beter op virtual houden want voordat ik leer om met een dedicated overweg te gaan....... :(

Voordat aantal sites, is de overstap inderdaad te klein. Of het goedkoper kan. Lees het form door en bekijk de mogelijkheden.

Er zullen gerust aanbieders hier zijn die je een dedicated willen leveren zonder dat je zelf al de updates en dergelijk hoeft te doen. Plaats een verzoek in het te koop / te koop gevraagd form.

Wat heb je te verliezen :)

PimEffting
31/10/03, 10:51
Bij een dedicated servers zul je vaak het beheer (voor een gedeelte) zelf moeten doen, of je moet een zogenaamde 'managed server' kopen (en flink in de buidel tasten).

Er is echter ook de mogelijkheid om bij sommige providers een 'resell'-pakket te nemen. Dit is een groot pakket, maar kleiner dan dedicated, waaronder je al je websites kunt hangen. Zelf zit ik daar helemaal niet zo in, maar mijn schatting is dat je dan voor 30 Euri per maand het mannetje bent.

electric
31/10/03, 14:06
Een reseller pakket lijkt me dan als je van virtualhosting af wilt de beste optie. je bent in elk geval dan goedkoper uit dan met virtual en je heb niet de kennis nodig om zo'n server te onderhouden. en zo'n beetje bij elke reseller host hebben ze een mooi control panel waar via je alles kan doen.

hope this helps.

Arjanvt
31/10/03, 14:32
Hallo,

Bedankt voor de reacties! :)

Wat is de gemiddelde prijs eigenlijk die je voor een kwalitatief dedicated dienst kwijt bent? Dan heb ik het niet over speciale aanbiedingen of low-budget diensten.

Reseller pakketten vind ik idd heel interessant. Wat ik wel heb opgemerkt is dat alleen een kleine groep deze dienst aanbied (dus dat je zelf domeinen/pakketten kunt aanmaken). En ik heb altijd m'n twijfels over hosting bedrijven die pas een jaartje ofzo bestaan (eerst zijn ze fanatiek en daarna wordt het gewoon minder).

Digitux
31/10/03, 20:23
Origineel geplaatst door Arjanvt
Hallo,

Bedankt voor de reacties! :)

Wat is de gemiddelde prijs eigenlijk die je voor een kwalitatief dedicated dienst kwijt bent? Dan heb ik het niet over speciale aanbiedingen of low-budget diensten.

Reseller pakketten vind ik idd heel interessant. Wat ik wel heb opgemerkt is dat alleen een kleine groep deze dienst aanbied (dus dat je zelf domeinen/pakketten kunt aanmaken). En ik heb altijd m'n twijfels over hosting bedrijven die pas een jaartje ofzo bestaan (eerst zijn ze fanatiek en daarna wordt het gewoon minder).

Een gemiddelde prijs is er neit echt, gewoon wat je zelf wil aan systeem specificaties.
je zou het kunnen indelen:
Low-budget [celeron/p4 256mb ram] 90 - 120 Euro
Medium-budget [p4-singlexeon 512mb ram] 120 - 160
High-budget [singel-dualxeon 1024mb] 160+

Standaard zit er bij elk pakket wel een GB of 20 aan dataverkeer
Maar je kan de server zo duur een goedkoop maken als je zelf wil.
(meer geheugen, meer schijfruimte, scsi-ide, dataverkeer)

Server kopen en deze colocaten kan ook nog wel goedkoop uitpakken (scheelt de lease/huur kosten van de server) maar is wel een flinke investering in het begin.

Maar aangezien je nu 80 Euro per maand kwijt bent is het een kleine overstap naar de goedkopere en lichtere servers. En dan heb je wel een hele server voor jezelf. Beheer van je server wordt dan een ander punt, maar het is best mogelijk bij sommige ondernemingen om daar wat voor te regelen. (denk ik)

Dus overweeg het allemaal, ik weet natuurlijk niet wat jouw dataverkeer is per maand en je schijfruimte benodigdheden.

Succes ermee, en plaats een bericht op het tekoop/tekoop gevraagd of loop het aanbiedingen forum langs.
En als je echt niets vind, bel wat bedrijven op.

PimEffting
01/11/03, 02:26
Digitux, ik vind de prijzen die jij noemt erg laag. Klinkt redelijk voor een US-based servertje, maar in Nederland betaal je vaak meer. Zeker als je een managed server wil, en al helemaal als je ook nog uptimegaranties (SLA) wilt.

Digitux
01/11/03, 12:20
Origineel geplaatst door Unexplained
Digitux, ik vind de prijzen die jij noemt erg laag. Klinkt redelijk voor een US-based servertje, maar in Nederland betaal je vaak meer. Zeker als je een managed server wil, en al helemaal als je ook nog uptimegaranties (SLA) wilt.

Ik heb het ook niet over managed servers. En bijna overal zijn er standaard SLA's van 99.x% verbinding uptime e.d.

En daarnaast is in dit geval geen super SLA nodig, als hij een server heeft draaien met een redelijke verbinding is hij al blij denk ik :)

bjorn
01/11/03, 23:05
MOD EDIT: wij hebben de regels niet gelezen.