PDA

Bekijk Volledige Versie : Is er nog ruimte in de markt?



WelleKe
30/10/03, 22:57
Als "partner in internetmarketing" adviseer ik bedrijven bij hun internetactiviteiten. Hierbij hoort natuurlijk ook de hosting. De afgelopen 2 jaar zie je aanbieders als paddestoelen uit de grond steken. Er is zoveel harde schijfruimte over dat deze flink op de markt gedumpt wordt.

Dat heeft ervoor gezorgd dat er vele en vele aanbieders op het gebied van hosting zijn. Wat vinden jullie, is er nog ruimte in de markt voor al deze partijen of zal er binnen afzienbare tijd een flinke "shake out" plaatsvinden in deze tak? Snoepen de kleintjes (die hosting erbij doen) klanten van de full time bedrijven af? Wordt de markt kapot gemaakt?

Zelf heb ik in eerste instantie klanten aangeleverd bij een hostingbedrijf tegen een premie (reseller dus), inmiddels huur ik schijfruimte en verkoop eigen pakketten aan bestaande klanten. Maar verschillende mensen zeggen me dat ik dat groter moet aanpakken. Ik ben van mening dat de markt al overvol is en dat er niets te halen valt. Maar wat is jullie mening?

jasperad
30/10/03, 23:22
Origineel geplaatst door WelleKe
Als "partner in internetmarketing" adviseer ik bedrijven bij hun internetactiviteiten. Hierbij hoort natuurlijk ook de hosting. De afgelopen 2 jaar zie je aanbieders als paddestoelen uit de grond steken. Er is zoveel harde schijfruimte over dat deze flink op de markt gedumpt wordt.

Dat heeft ervoor gezorgd dat er vele en vele aanbieders op het gebied van hosting zijn. Wat vinden jullie, is er nog ruimte in de markt voor al deze partijen of zal er binnen afzienbare tijd een flinke "shake out" plaatsvinden in deze tak? Snoepen de kleintjes (die hosting erbij doen) klanten van de full time bedrijven af? Wordt de markt kapot gemaakt?

Zelf heb ik in eerste instantie klanten aangeleverd bij een hostingbedrijf tegen een premie (reseller dus), inmiddels huur ik schijfruimte en verkoop eigen pakketten aan bestaande klanten. Maar verschillende mensen zeggen me dat ik dat groter moet aanpakken. Ik ben van mening dat de markt al overvol is en dat er niets te halen valt. Maar wat is jullie mening?


De markt voor hosting is zeker niet vol en staat pas aan het begin van haar volwassenheid. Dit betekent dat een grote hoeveelheid "prutsers" het de komende tijd moeilijk zullen krijgen. Het leveren van kwaliteit, service en continuiteit (bij voorbeeld dag en nacht bereikbaar zijn) is een basis vereiste. En vergeet niet dat er niet heel veel echte aanbieders van hosting zijn! De meeste zijn gewoon reseller via een resellercontract of hebben een eigen dedicated server waarop ze ruimte verkopen. Dat zijn natuurlijk activiteiten met weinig echte toegevoegde waarde, en ja dan kun je het af en toe wel eens moeilijk krijgen.

Maar voor de goede professioneel ingerichte bedrijven is er eerder een tekort op dit moment dan dat de markt vol is.

root
31/10/03, 01:06
Origineel geplaatst door jasperad



De markt voor hosting is zeker niet vol en staat pas aan het begin van haar volwassenheid. Dit betekent dat een grote hoeveelheid "prutsers" het de komende tijd moeilijk zullen krijgen. Het leveren van kwaliteit, service en continuiteit (bij voorbeeld dag en nacht bereikbaar zijn) is een basis vereiste. En vergeet niet dat er niet heel veel echte aanbieders van hosting zijn! De meeste zijn gewoon reseller via een resellercontract of hebben een eigen dedicated server waarop ze ruimte verkopen. Dat zijn natuurlijk activiteiten met weinig echte toegevoegde waarde, en ja dan kun je het af en toe wel eens moeilijk krijgen.

Maar voor de goede professioneel ingerichte bedrijven is er eerder een tekort op dit moment dan dat de markt vol is.

Probleem is alleen de " prutser " wordt aangezien als volwaardig bedrijf omdat de klant de waarheid niet kent. Vauit de klant zijn ogen, ja de markt is verzadigd. Iedereen noemt zijn eigen hoster tegenwoordig.

gaan we weer. Rik dah keurmerk ej :p

Rik
31/10/03, 02:17
Ge wit wel woar ge over proat ej manneke :D

Bijna de 15e ;)

Savvas
31/10/03, 07:41
Origineel geplaatst door Rik
Ge wit wel woar ge over proat ej manneke :D

Bijna de 15e ;)

Rik je lijkt nu net op zo'n counterstrike speler :p

Ik heb me trouwens opgegeven om op de hoogte gehouden te worden maar heb nog geen vorm van bevestiging terug gekregen, is de mail wel aangekomen?

WelleKe
31/10/03, 09:20
Quote ensimguru
"De meeste zijn gewoon reseller via een resellercontract of hebben een eigen dedicated server waarop ze ruimte verkopen. Dat zijn natuurlijk activiteiten met weinig echte toegevoegde waarde"

Wat is hosting dan volgens jou?

Santario
31/10/03, 10:47
Pfff, gaan we weer? Wordt er zo moe van, ben inderdaad ook wel eens benieuwd wat ensim dan onder hosting verstaat... Vind je het gek dat de markt kapot gaat? Je bent elkaars concurrenten, maar je hoeft elkaar niet in een bepaald daglicht te zetten....

Resellers = hosting, eigen dedicated server is ook hosting. Het gaat om kwaliteit en op welke markt je richt. Particulieren zitten niet te wachten op 24-uurs bereikbaarheid, bedrijven wel. Het ligt er dus maar net aan op welk segment je gefocused bent, nothing more, nothing less :)

WelleKe
31/10/03, 10:59
Is het nog mogelijk om je als hostingbedrijf te profileren in de markt?
Er zijn zoveel bedrijven. Hoe doen jullie dat?

bjorn
31/10/03, 13:37
Ok, hier nogmaals,

Dit sorrt topics kom je bijna wekelijks tegen :-(,
Ik was een Reseller van Transpitt, maar nu heb ik mijn eerste server aangeschaft, ik hoop eerlijk gezegt dat het goed zal lopen, en de markt is zeker nog niet vol hoor, er komen elke dag wel een bedrijfje bij en die hebben ook een website nodig! En tja mensen die een reseller accounts willen, en die ze dan nemen daar zijn wij toch ook beter mee! Het maakt mij eigelijk niet uit of het tieners of volwassen zijn die mijn klanten zijn, als ze maar betalen voor de diensten die ik aanbiedt.

WelleKe
31/10/03, 13:49
Quote
"Dit sorrt topics kom je bijna wekelijks tegen :-(,"

Zegt dat niet al genoeg?!

Rik
01/11/03, 03:05
Als je vindingrijk genoeg bent, kun je zeker nog een heel leuk stukje van de (nog steeds) groeiende markt in handen krijgen...

Geloof dat velen de potentie totaal niet inzien.
Je moet alleen wel voor 1 ding zorgen: LEGAAL & GOED starten ;)

AlfaHosting
01/11/03, 14:13
Origineel geplaatst door Rik
Als je vindingrijk genoeg bent, kun je zeker nog een heel leuk stukje van de (nog steeds) groeiende markt in handen krijgen...

Geloof dat velen de potentie totaal niet inzien.
Je moet alleen wel voor 1 ding zorgen: LEGAAL & GOED starten ;)

Volledig mee akkoord ...

Ik denk dat de hostingmarkt de komende jaren nog sterk gaat stijgen. Vooral Belgie loopt nog wat achter op Nederland.

Twee dingen zijn belangrijk ... legal starten en bepalen welk segment van de markt je wil gaan bedienen ...

WelleKe
02/11/03, 11:32
Quote
"Ik denk dat de hostingmarkt de komende jaren nog sterk gaat stijgen."

Hiermee ben ik het gedeeltelijk eens. Kijkend naar het % organisaties dat op het internet actief is, is hier nog groei te realiseren. Niet alleen zullen meer organisaties actief worden op het internet (al vlakt dit volgens mij in 2005 aardig af), maar de groei zit hem voornamelijk in meer activiteiten van de bestaande ondernemingen. Aan de vraagzijde zit voorlopig dus groei, maar of dat sterk is dat vraag ik me af.

Allen ik denk dat aan de aanbodkant hier veel te overdreven op wordt gereageerd. Er is volgens mij geen gezonde verhouding tussen het aantal aanbieders en de geraamde vraag. Dat dit zo is blijkt naar mijn mening ook uit de stuntprijzen van de laatste tijd. De mb´s worden opgeschroefd, het aantal opties ook. Daarnaast doen veel bedrijven ontzettend hun best om resellers aan te trekken en hierin is het helemaal gortig. Gigabytes vliegen je om de oren.....

Daarom denk ik dat de branche op dit moment niet gezond is.
Hieronder heb ik een aantal websites gevonden die mijn mening moeten staven.

Computable heeft er het volgende over geschreven
http://www.computable.nl/artikels/archief3/d10ss3um.htm

Een onderzoek van Aberdeen Group in 2000 over de webhostingmarkt, een verwachte marktomvang van 100 miljard dollar in 2005, in 2000 was deze markt nog goed voor 6 miljard.
http://www.computable.nl/artikels/archief0/d42rs003.htm

Het volgende onderzoek geeft volgens mij echt goed inzicht in de Europese hostingmarkt. Ook laat het zien dat de bovenstaande voorspelling niet gehaald wordt. Zeker een aanrader.
http://www.web-hosts.org/Cont/presentation/IntConf/WEBHOSTS_Rationale_Methodology_and_Webhosting_Euro pe_US.pdf

Hierin is ook te lezen dat de verhouding in de Nederlandse markt aardig zoek is. Op pagina 16 zie je een mooie grafiek. NL loopt ver voorop qua het aantal hosters, als je dit echter afzet tegen het aantal inwoners dan blijkt dat de potentie ver op is!

Het CBS heeft over de digitale economie in 2002 een rapportage gemaakt
http://www.cbs.nl/nl/publicaties/publicaties/bedrijfsleven/algemeen/p-34-02.pdf

Als iemand meer rapporten heeft, graag. Ik ben heel erg benieuwd naar de Nederlandse marktomvang bijvoorbeeld.

AlfaHosting
02/11/03, 12:29
Ik moet inderdaad toegeven dat in Nederland de markt goed bedeeld is :)