PDA

Bekijk Volledige Versie : WHT cursus deel 1: het Businessplan



Rik
30/10/03, 14:55
Vanaf vandaag gaan we regelmatig een onderdeel van het ondernemen als webhoster behandelen...
Gericht op Webhosters, maar natuurlijk voor iedere ondernemer handig om even het geheugen op te frissen...

Er zijn een aantal onderdelen die ik wil gaan bespreken.
Natuurlijk beginnen we bij het begin, en dat is het maken van een goed, en duidelijk Businessplan.
De komende weken zullen er diverse zaken behandeld gaan worden, jullie moeten dan denken aan:

> Het ondernemingsplan
> De Kamer van Koophandel ! :D
> De Belastingdienst / starters voordelen
> Marketing / marktonderzoek
> Investeringsbegroting / financieringsplan
> Klantgericht ondernemen

Verder zullen er af en toe zeer nuttige teksten en tips van mensen uit “de Business” geplaatst worden in het forum “Het runnen van een webhostingbedrijf”.

Vandaag dus het eerste deel:

Het hoe, en wat van het ondernemingsplan…

Wat is het ondernemingsplan ?

In het Businessplan (of ondernemingsplan) ga je een aantal onderdelen uitwerken zodat het voor een ander goed en duidelijk is wat jouw bedoeling is.
Als je het plan gaat maken wordt je min of meer verplicht alle facetten goed te overdenken en uit te werken.
Op deze manier zorgt het maken van het plan al voor een VEEL beter inzicht in je eigen onderneming.
Het plan heeft nog 1 doel: het hebben van de zogenaamde “leidraad”.
De eerste maanden, tot 2 jaar, zijn opgenomen in het financiële gedeelte van je Businessplan.
Door je aan je verwachtingen/mogelijkheden te houden vanuit het plan, blijf je “op koers”.

Hoe kun je een goed plan samenstellen ?

Wat je als eerste in de gaten moet gaan houden is dat een plan altijd vragen oplost.
Het simpelweg noteren van de zin “ik wil een webhosting bedrijf beginnen” voldoet nou eenmaal niet ;)
Je kunt het kort zo omschrijven:

Plan: Uitwerking:
Ik ga Webhoster worden… Hoe ga ik dat worden ?
Ik ga veel klanten krijgen… Hoe ga ik die klanten krijgen ?
Ik streef naar deze omzet… Hoe ga ik die realiseren ?

Indien je met je plan als doel hebt een financiering te krijgen om het geheel professioneel op te zetten, zorg dan dat het hele plan echt kwalitatief goed in elkaar zit, het bepaald de uitstraling, mogelijkheden en beslissing van de financier.
Onderbouw het geheel zoveel mogelijk met contracten van leveranciers, mogelijke klanten, onderzoeksgegevens en andere zaken die uitgezocht zijn.
Hoe beter de onderbouwing, hoe meer kans op succes…

Waarom is dit plan zo verschrikkelijk belangrijk ?

Zeker met deze markt, de markt van Webhosters is het noodzakelijk dat je VOOR je start weet of het enige kans van slagen heeft.
Een bank, of andere investeerder, wil ook graag enig inzicht krijgen in de potentie van het geheel.
Het Businessplan dient op een vaste, en duidelijke manier te zijn opgebouwd:

> Persoonlijke gegevens
> Financiële Privé-gegevens
> Omschrijving van het plan
> Bedrijfsgegevens
> De organisatiestructuur
> Marketingplan
> Investering & de financiering
> Exploitatiebegroting
> De aflossingscapaciteiten en de Liquiditeitsprognose
> krachtig slotwoord / conclusie
> Bijlagen, onderbouwingen en relevante zaken/kopieën

LET OP:
Het is af te raden om het standaard ondernemingsplan van de Kamer van Koophandel, direct te gaan gebruiken voor een financiering…
Iedere bankemployee zal direct zien dat het van die diskette afkomstig is.
Het plan is daarentegen wel DE perfecte leidraad om het plan op te zetten.

Mijn advies: Maak je plan met behulp van het KvK ondernemingsplan, en werk het daarna goed, en netjes uit in Word.
Zorg dat het plan dus alle onderdelen bevat zoals aangegeven en maak dan een eigen lay-out voor de uiteindelijke versie.

Heb je vragen, opmerkingen of ervaringen ?
Hier in dit forum kun je ze plaatsen…

Mvg Rik

LINKS:

De Kamer van Koophandel over het Businessplan.... (http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=173)
Meer informatie (Dreamstart).... (http://www.dreamstart.nl/index.cfm?PageID=561)
De Belastingdienst page met info voor startende ondernemers... (http://www.belastingdienst.nl/9229250/starters/menu/index.htm)

UbErZ
30/10/03, 15:01
Goed idee rik :)

WebBizz
30/10/03, 17:46
Leuk initiatief!

OeliBoelie
30/10/03, 19:48
Ja goed id, kan ik wat van leren ;)

Rik
30/10/03, 19:53
Origineel geplaatst door OeliBoelie
Ja goed id, kan ik wat van leren ;)

Meerdere hier hoor ;)
Dat is ook helemaal niet erg, als jullie maar gaan beseffen dat er veel komt kijken bij het opzetten/runnen van een eigen onderneming/webhostingservice...

Nu ff On-topic, zijn er mensen met vragen of opmerkingen ?
Beetje actie :D

ELTino
30/10/03, 20:38
Origineel geplaatst door Rik

Nu ff On-topic, zijn er mensen met vragen of opmerkingen ?
Beetje actie :D

Wanneer is de eerste cursus ;)

Dentist
30/10/03, 23:05
Ik denk dat het initiatief erg goed is. Houd echter in je achterhoofd dat je je als startende ondernemer niet graag in de kaart laat kijken door je concullega's. Hierdoor denk ik dat het inhoudelijk niet zo'n storm zal gaan lopen in deze thread. Ik ga dit zeker met veel interesse volgen aangezien ik als potentieel startende ondernemer hier en daar ook nog wel wat kan leren.

Rik
31/10/03, 12:34
Origineel geplaatst door Dentist
Ik denk dat het initiatief erg goed is. Houd echter in je achterhoofd dat je je als startende ondernemer niet graag in de kaart laat kijken door je concullega's.

De opzet is om de "startende"ondernemers, en de honderden resellers die momenteel min of meer illegaal bezig zijn, opweg te gaan helpen naar het opstarten van een serieuze onderneming...

Er zijn momenteel zoveel vragen, tegenstrijdige antwoorden, en zaken die compleet vergeten worden....
Het geven van een soort van "cursus" is puur bedoeld om die groep de kans te geven uit het "grijze" gedeelte te komen.

Hierdoor denk ik dat het inhoudelijk niet zo'n storm zal gaan lopen in deze thread. Ik ga dit zeker met veel interesse volgen aangezien ik als potentieel startende ondernemer hier en daar ook nog wel wat kan leren.

Dat is de bedoeling, ik hoop dat mensen als jij, hierdoor "iets" beter weten wat ze te wachten staat.

Ondernemen is niet makkelijk, maar het is zo verdomde leuk, en interessant, dat het werken volgens de juiste manier het alleen maar leuker maakt, waarom ?
Op die manier ben je er een stuk zekerder van dat je bedrijf blijft bestaan, dat je ondernemer BLIJFT ;)

Rik
01/11/03, 11:41
Zijn er op dit moment toevallig mensen met een plan bezig ?

Cereal
01/11/03, 11:44
Naar mijn mening is een businessplan alleen interessant voor kredietverstrekkers en andere geinteresseerden. Mijn visie voer ik door in de bedrijfsvoering, en ik heb m'n businessplan in m'n hoofd zitten :)

Rik
01/11/03, 12:00
Origineel geplaatst door Cereal
Naar mijn mening is een businessplan alleen interessant voor kredietverstrekkers en andere geinteresseerden. Mijn visie voer ik door in de bedrijfsvoering, en ik heb m'n businessplan in m'n hoofd zitten :)

Dat is natuurlijk ook een manier, zeker als je het op die manier wilt aanpakken, maar ik krijg het idee dat de meeste niet beseffen wat een Businessplan allemaal voor obstakels en ideeën kan opleveren...
Die obstakels kom je dus met een plan al VOOR je start tegen, en je kunt er dus rekening mee houden....

Als je de obstakels en zaken tegen gaat komen als je al vollop aan het draaien bent kan het voor sommige zaken te laat zijn om het nog recht te zetten....

Rik
01/11/03, 14:04
Even een artikel dat bijvoorbeeld in een plan verwerkt kan worden:

Online servicesector kent vijf typen klant

E-services vormen onderdeel van een stille revolutie die
de diensten- en informatiesector blijvend veranderen.
Daarbij zijn vijf typen klant te onderscheiden,
gebaseerd op hun interesse in nieuwe technologische
ontwikkelingen. Explorers, 17% van de bevolking,
zijn het meest geinteresseerd.
Het zijn voornamelijk jonge mannen met een
goed inkomen die werkzaam zijn in de techniek.
Ze zijn sterk gemotiveerd om zich nieuwe technologieen
eigen te maken en kunnen het belang ervan uitdragen naar anderen.
Pioneers (23%) zijn wel gemotiveerd, maar kennen twijfels.
Ze kunnen die te boven komen door klantvriendelijke service.
Skeptics (24%) lopen niet ver achter op de Pioneers,
maar zijn weinig gemotiveerd. Zij kunnen overgehaald
worden door te wijzen op indirecte en onderliggende
voordelen van e-services. Paranoids (18%), vooral vrouwen
met een lager inkomen, geloven wel in de voordelen van
technologie, maar zijn onzeker.
Uitleg omtrent zaken als veilige betalingswijzen stelt
hen gerust. Laggards ten slotte (18%) zijn niet gemotiveerd
en geloven niet in nieuwe technologieen als internet of e-services.
Zij hebben lage inkomens en zijn veelal wat ouder.

Dus...

Met dit soort cijfers kun je weer aan de slag als je al een lopende website hebt... je kunt berekeningen maken en je bezoekers beter "omvormen" tot tevreden klanten...

Dentist
01/11/03, 18:26
Toevallig was vandaag ook de "Startersdag" van de KvK. Nog mensen die er naar toe zijn geweest en er nuttige informatie uit hebben gehaald?

Rik
01/11/03, 19:37
Origineel geplaatst door Dentist
Toevallig was vandaag ook de "Startersdag" van de KvK. Nog mensen die er naar toe zijn geweest en er nuttige informatie uit hebben gehaald?

Klopt ja, zijn wel nuttige dagen hoor, dus de gene die zijn geweest hebben er zeker iets opgestoken (ja, ik ben vrij Pro-KvK :D)

Savvas
02/11/03, 08:59
Leuk initiatief Rik, echt waar :)

Persoonlijk heb ik die dingen al doorgelopen maar wanneer je bij het marketingonderdeel en klantengericht ondernemen komt zal ik ook het één en ander gaan volgen hier, kan ik ook wat van leren ;)

Rik
02/11/03, 12:54
Origineel geplaatst door NetRouting
Leuk initiatief Rik, echt waar :)

Persoonlijk heb ik die dingen al doorgelopen maar wanneer je bij het marketingonderdeel en klantengericht ondernemen komt zal ik ook het één en ander gaan volgen hier, kan ik ook wat van leren ;)

Prima... ik vindt wel dat er wat weinig reacties komen, maar uit de poll blijkt ook al dat er maar relatief weinig met een goed plan starten... misschien dat het verloop in deze branche daarom ook zo snel gaat....

Relatief gezien gaan er namelijk veel meer hostingbedrijven failliet in de eerste twee jaar als bijvoorbeeld zonnestudio's... en toch liggen de winstmarges vele malen hoger in de hostingbranche....

Ra ra hoe kan dat :D

FSCJasper
02/11/03, 13:20
Goed initiatief Rik, en voor als je het wilt weten...ik ben bezig met een business plan op te zetten, incl. verkrijgen van kvk natuurlijk :D

Rik
02/11/03, 13:31
Origineel geplaatst door FSCJasper
Goed initiatief Rik, en voor als je het wilt weten...ik ben bezig met een business plan op te zetten, incl. verkrijgen van kvk natuurlijk :D

Netjes, ik zal hier even een inschrijfformulier voor de eenmanszaak plaatsen, kwestie van uitprinten, invullen en afgeven ;) ...

PDF inschrijfformulier eenmanszaak (http://www.netadvice.nl/pdf/01_eenmanszaak.pdf)

FSCJasper
02/11/03, 13:32
Thanks :)

Met welk programma kan ik het beste een business plan maken? Ben nu bezig in Excel en Powerpoint,maar iemand anders een betere programma hiervoor?

TMourik
02/11/03, 13:35
Origineel geplaatst door FSCJasper
Thanks :)

Met welk programma kan ik het beste een business plan maken? Ben nu bezig in Excel en Powerpoint,maar iemand anders een betere programma hiervoor?

word? :)

Rik
02/11/03, 13:37
Origineel geplaatst door FSCJasper
Thanks :)

Met welk programma kan ik het beste een business plan maken? Ben nu bezig in Excel en Powerpoint,maar iemand anders een betere programma hiervoor?

Maak het "geschreven" gedeelte netjes in word, met een klein logo bovenaan elke page, maak in Exel een gelijke page, en doe daar al het cijferwerk in....
Zorg dat je inhoud goed overeenkomt en voeg straks alles samen...

Voor je plan zou ik geen powerpoint gebruiken, niemand gaat je plan online/digitaal toetsen in ieder geval...

Suc6 ermee !

FSCJasper
02/11/03, 13:40
Sinds dit toch een goed vraagtopic is ;)

Wat voor zaken moet ik in het businessplan zetten wat van groot belang is? Weet er een paar, maar wat vinden jullie wat in een GOED business plan hoort?

Rik
02/11/03, 13:44
Origineel geplaatst door FSCJasper
Sinds dit toch een goed vraagtopic is ;)

Wat voor zaken moet ik in het businessplan zetten wat van groot belang is? Weet er een paar, maar wat vinden jullie wat in een GOED business plan hoort?

Duh... het gaat er niet om wat er in moet volgens anderen, het gaat erom wat er in HOORT...dat is een groot verschil ;)

Een goed plan bevat de onderdelen zoals omschreven zijn in de eerste post...

WelleKe
03/11/03, 15:53
Door met elkaar te praten over wat je meemaakt leer je natuurlijk nieuwe dingen bij, vandaar dat ik steeds meer gebruik maak van Fora. Eén forum dat me zeer aanspreekt en veel te vertellen heeft over het schrijven van business plannen is HigherLevel.nl. Ik zou iedereen willen aanraden om ook daar eens een keer rond te kijken, tenslotte hoeft het wiel hier niet opnieuw uitgevonden te worden.

Rik, ik zou het fijn vinden als we hier juist wat dieper op de zaken ingaan die te maken hebben met de webhostingbranche. Daarbij denk ik aan gegevens mbt de marktgrootte, het aantal aanbieders, de verschillende deelmarkten die er op dit moment zijn, specifieke branchecijfers zoals kosten van bandbreedte, mb´s, contactkosten per klant etc.

Is dat iets wat je hier kunt doen, of vind je het noodzakelijk hier echt vanaf de basis te beginnen?

Rik
03/11/03, 18:22
Ik krijg het idee dat bij 80% die basis juist ontbreekt...
Mede daarom zijn er ook zoveel "zwartwerkers" aanwezig in NL....

Cijfers over deze branche laat ik momenteel wel in een rapport vastleggen, maar dat wou ik niet zondermeer zo even voor iedereen beschikbaar stellen.... helaas misschien.

Ik denk wel dat we hier dieper op de hosting in kunnen gaan, maar wie gaat er met cijfers komen ?

FSCJasper
03/11/03, 19:14
Origineel geplaatst door WelleKe
Door met elkaar te praten over wat je meemaakt leer je natuurlijk nieuwe dingen bij, vandaar dat ik steeds meer gebruik maak van Fora. Eén forum dat me zeer aanspreekt en veel te vertellen heeft over het schrijven van business plannen is HigherLevel.nl. Ik zou iedereen willen aanraden om ook daar eens een keer rond te kijken, tenslotte hoeft het wiel hier niet opnieuw uitgevonden te worden.

Rik, ik zou het fijn vinden als we hier juist wat dieper op de zaken ingaan die te maken hebben met de webhostingbranche. Daarbij denk ik aan gegevens mbt de marktgrootte, het aantal aanbieders, de verschillende deelmarkten die er op dit moment zijn, specifieke branchecijfers zoals kosten van bandbreedte, mb´s, contactkosten per klant etc.

Is dat iets wat je hier kunt doen, of vind je het noodzakelijk hier echt vanaf de basis te beginnen?

Higherlevel heeft me met een aantal vragen ook geholpen, o.a over het kvk :) . Business plan is bijna af en het viel me op hoe fout ik begonnen was...zonder navraag of kennis van iets ben ik begonnen met hosting verlenen en dat was zeker een grote fout. Gelukkig weet ik nu meer dan nodig om iedereen te helpen met vragen. Als ik opnieuw kon beginnen,had ik bepaalde zaken zeker anders aangepakt. Mijn plannen voor de komende maanden zijn rond, en daar zal ik me ook aan houden.

Rik
03/11/03, 20:33
Origineel geplaatst door FSCJasper


Higherlevel heeft me met een aantal vragen ook geholpen, o.a over het kvk :) . Business plan is bijna af en het viel me op hoe fout ik begonnen was...zonder navraag of kennis van iets ben ik begonnen met hosting verlenen en dat was zeker een grote fout. Gelukkig weet ik nu meer dan nodig om iedereen te helpen met vragen. Als ik opnieuw kon beginnen,had ik bepaalde zaken zeker anders aangepakt. Mijn plannen voor de komende maanden zijn rond, en daar zal ik me ook aan houden.

het starten, opbouwen, en uitbouwen van je bedrijfje is een lang proces... je bent nog niet gestart (nog geen KvK) dus je kunt alles nog doen zoals je wilt hoor... niets aan de hand.

Arjan
04/11/03, 20:17
Ik denk dat voor hosting bedrijven het belangrijkste is om over het volgende na te denken:

1. Hoe weten potentiele klanten van mijn dienst af? (reclame), een klant kan namelijk pas een product van jou kopen als ze van je af weten.
2. Wat is de prijs waarvoor ik mijn dienst verkoop?
3. Wat biedt ik meer als mijn concurent/hoe onderscheid ik mij zelf?

Ik zou graag willen weten van de lezers hier of zij hier over hebben nagedacht?

WelleKe
04/11/03, 20:51
Mijn indruk van de hostingmarkt is dat er een aantal grote spelers zijn die een duidelijke profilering hebben (door een groot martketingbudget), zoals bijvoorbeeld La Dot. Vervolgens zijn er een heleboel middelgrote aanbieders zonder een profilering die echt bekend is bij de doelgroep. De meeste van deze aanbieders leven van resellers. Dan zijn er de providers die ook hostingactiviteiten leveren, doordat deze bedrijven het eerste contact hebben gehad met de doelgroep (je moet tenslotte eerst internettoegang hebben) heeft deze groep veruit het meeste marktaandeel. Daarnaast zijn er de full service internetbedrijven (waaronder ik val) die de dienst aanbieden om nou eenmaal een full service internetbureau te kunnen zijn. En tot slot zijn er de (hier heel goed vertegenwoordigd) hostingbedrijven zonder enige duidelijke profilering (of het moet goedkoop zijn) die voornamelijk in hun eigen netwerk (familie, bekenden) hun klanten vinden, het als hobby of bijbaantje zien en verder geen budget of kennis hebben van marketing.

Deze hobbyisten zorgen ervoor dat de doelgroep op internet overstelpt wordt met informatie over hosting (want natuurlijk kennen de hobbyisten wel goed hun weg op internet) en de doelgroep ziet door de bomen het bos niet meer. Ik denk dat veel van deze bedrijven hun prijs voornamelijk baseren op hun inkoopprijs en andere kostenposten voor het gemak vergeten.

Let op ik heb niks tegen dit soort bedrijven, eigenlijk vind ik het alleen maar mooi. Er zijn volgens mij nog nooit zoveel jongeren ondernemer geweest als tegenwoordig. Er zijn veel mensen die op deze manier in aanraking komen met het ondernemersschap en dat is alleen maar goed voor de economie in zijn geheel (op termijn tellen de leereffecten)

Waar we ons wel bewust van moeten zijn is dat er een hoog verloop zal zijn in deze ondernemingen. Tenslotte zullen er veel parttime ondernemers tot de conclusie komen dat het moeilijk wordt om dit te combineren met school of om op lange termijn voor een inkomen te zorgen. Ik zie in de hostingmarkt dan ook nog voor de komende jaren heel veel beweging. Daar zullen cursussen "hoe run ik een hostingbedrijf" niets aan veranderen!

reneovertoom
05/11/03, 10:02
Me = ook bezig met ondernemingsplan en financiële plannen :)

NLISP
05/11/03, 23:35
Business plan is in mijn inzicht zeker waardevol als je vanuit een commerciele basis begint. Destijds zijn wij begonnen als hobbyisten zonder uberhaupt over geld na te denken. Momenteel maken we elk jaar een plan naar aanleiding van de jaarcijfers. Een beetje zoals elk groot bedrijf hoort te doen naar mijn mening. Maar het business plan van te voren is er bij ons ingeschoten, evenals andere legale dingen zoals BTW kvk en dergelijke. Sinds de officiele launch in 98 wel ;)

WelleKe
06/11/03, 08:23
Eerlijk gezegd denk ik dat je naast een jaarplan eerst een lange termijnvisie en een plan voor middellange termijn moet maken. Dit hoeft allemaal niet altijd zo enorm uitgebreid te zijn, maar door er over na te denken en het op te schrijven geef je jezelf een richting.

Het gevaar bestaat namelijk wanneer je ieder jaar een plan maakt dat je aan het "zigzaggen" gaat omdat je geen lange termijn koers hebt uitgezet, je vaart met de winden mee zeg maar. Door het formuleren van een missie geef je aan wat je als organisatie in de maatschappij doet. Een plan voor de middellange termijn beschrijft hoe de organisatie er over een aantal jaren 3 tot 5 bij moet staan en de wijze waarop dit moet gebeuren. Het jaarplan vult dat voor -jawel- een jaar in.

Door plannen te formuleren en op te schrijven kun je altijd terugkijken naar wat je nu eigenlijk voor ogen had om te bepalen of je nog op koers ligt. Natuurlijk kan het zijn dat je je koers door omstandigheden moet bijstellen, maar dat kun je weloverwogen doen.

NLISP
06/11/03, 11:50
precies , je zorgt dat je zelf ook gewoon een richting hebt die je achteraf ook kunt controleren.

Rik
06/11/03, 11:59
Jullie hebben volkomen gelijk...
Maar daar gaat het hier nu even niet om he ;)
Dit gaat om starters, de gene die een Businessplan moeten gaan maken om hun bedrijf van de grond te krijgen.

De sitiuatie die je hierboven hebt omschreven is leuk als je even opweg bent, je "iets" hebt staan...

Een Businessplan kijkt qua cijfers e.d. meestal niet verder als twee jaar, er zitten echter wel onderdelen in waar de verwachtingen op langere termijn worden besproken/uitgesproken (in een goed plan tenminste).

"Zonder doelen, geen ondernemer !"

RobTD
10/11/03, 16:06
handige post :-D

Norman
19/11/03, 12:53
ben heel erg benieuwd naar deel II etc :)

Rik
19/11/03, 13:12
Eventjes druk met wat andere dingetjes, deel II komt snel ;)

boomaugurk
24/11/03, 05:18
Hier mijn korte businessplan voor webhosting:

Koop server: EUR 1000,-. Gaat 5 jaar mee, dus EUR 200,- per jaar.
Prijs colocatie en dataverkeer: EUR 40,- per maand, dus EUR 480,- per jaar.
Totale kosten per jaar: EUR 680,-

Wanneer rendabel bij gemiddelde hostingprijs van EUR 10,- per maand, minus de kosten van één domein a EUR 12,-? Dat is EUR 108,- per jaar.
EUR 680,- / EUR 108,- = 6,3.

Dus bij 7 klanten maak je al winst ---> GAAN :)

WelleKe
24/11/03, 09:55
[i]

Dus bij 7 klanten maak je al winst ---> GAAN :) [/B]

Volgens mij is het nou net deze "kort door de bocht" benadering waardoor Rik het topic is gestart. Jij laat wel zoveel kosten weg dat je dit gewoon niet serieus kunt nemen.

Die 7 klanten dekken alleen de kosten van de server, maar het runnen van een webhostingbedrijf omvat meer dan alleen een server.

Ik ga nu even een paar simpele dingen noemen; Hoe wilde jij die server eigenlijk aansturen? Volgens mij heb je daar toch ook een pc en internettoegang voor nodig en hoewel ze stukken goedkoper zijn geworden willen leveranciers daar volgens mij nog altijd geld voor hebben.

Hoe ga jij de klanten laten betalen? Een factuur moet ook verstuurd worden lijkt me. Doe je dat digitaal dan heb je daar toch echt software voor nodig, doe je dit per post dan jawel heb je dus (brief)papier en enveloppen nodig.

Hoe kom je eigenlijk aan klanten? Je moet toch laten weten dat je in de markt bent en dat het fantastisch is om bij jou de diensten onder te brengen. Hoe ga je dit vertellen? Een eigen website bouwen die je host, maar is dat genoeg? Misschien aanmelden bij zoekmachines en een beetje posts plaatsen op webhostingtalk? Lijkt me niet genoeg.

Alle bovengenoemde punten heb je toch tenminste nodig bij een hostingbedrijf en in de berekeningen heb je niet eens de uren meegerekend die jij erin steekt. Lijken me ook kosten.

Maar als je echt serieus een bedrijf wilt beginnen houd dan ook met de volgende dingen rekening;

- Kantoorkosten (zoals internetverbinding, mappen voor de formulieren, perforator, telefoonkosten, huur kantoorruimte briefpapier, etc)
- Inventaris (je moet afschrijven op de server, op de pc, de fax, je bureau)
- Software (voor boekhouding, klantenregistratie etc)
- Inkoop (domeinen, beheer server, upgraden server)
- Marketingkosten (ontwerpkosten huisstijl, ontwerpen website, folders, betaalde advertenties, promoties, etc)
- Autokosten (18 cent per gereden zakelijke km of de leasekosten)
- Personeelskosten (eigen uren, uren medewerkers, incl sociale lasten, vakantiegeld, vakantiedagen etc)
- Verzekeringen (inboedel, aansprakelijkheid, rechtsbijstand, overlijdensrisico, arbeidsongeschiktheid, ziektekosten)
- Overige kosten (lidmaatschap netwerken, kvk, magazines, bankkosten)

Een business plan maakt al deze kosten inzichtelijk en zorgen ervoor dat je tot een overwogen prijsstelling komt. Misschien toch wat over het hoofd gezien?

Rik
24/11/03, 12:59
:D

idd... dit is de manier waarop je het dus NIET moet doen... je krijgt met zoveel extra kosten, zaken en wetten te maken dat je zo NIET serieus kunt starten.
Precies zoals Welleke al aangaf, met een Businessplan weet je vooraf al waar je mee te maken gaat krijgen, en dan kun je dus klappen en tegenvallers beter/makkelijker opvangen ;)
Van de andere kant, je hebt een richtlijn, een doel, warr je je bedrijf wilt hebben na een bepaalde periode.
Dit is VEEL makkelijker te behalen als je een plan hebt over een periode van 2-3 jaar, omdat je op die manier telkens kunt kijken of je op schema ligt, en wat je evt anders moet doen....

chester
24/11/03, 17:02
Ik denk dat wij in de laatste categorie vallen waar Wellekke het maar haar fijn gedatailleerde bericht over had. Ondanks dat het misschien iets off-topic is, is het misschien interessant voor sommigen onder jullie, hoe dit soort bedrijfjes er komen....

Mijn broer heeft een éénmanszaak in computers en aanverwante zaken. Zijn opleiding aan de HEAO smallbusiness te Enschede heeft hem méér dan klaargestoomd voor dit. En dat blijkt. Hij komt om in het werk, en al enkele maanden na afronden van zijn opleiding heeft hij er een bloeiende business van gemaakt.
Toen deze jongen (ik dus) jaren geleden met internet in aanraking kwam, begin hij sites te bouwen, puur uit interesse/hobby. Al gauw kwamen de aanvragen via broerlief binnen, en besloot ik mij, naast mijn huidige werkzaamheden, in te schrijven bij de KvK. Gelukkig had ik aan mijn broer een goede, en ook moeders heeft 2 bloeiende winkels gehad. Aan kennis over zaken dus geen gebrek!

Het hele webdesign gebeuren, met Flash, php, dhtml etc, nam toch wel heel erg veel tijd in beslag en doordat ik opdrachten ging afketsen kwam ik weer in rustiger vaarwater. Designers vliegen als paddestoelen uit de grond aangezien ze het op school al leren tegenwoordig. Aangezien mijn broer zich op heel veel verschillende vlakken zich bezighoudt met zijn klanten, en zelfs een goede samenwerking heeft met 6 andere bedrijven, die uitéénlopende zaken aanbieden, van boekhouders tot verzekeringsadviseurs, kwam hosting op zijn pad. Zelf had ik hier al eens over nagedacht, en na wat grondige besprekingen besloten we dit (met al wat ervaring wat ik er mee had) op te starten.

De inschrijving was er al lang, het was een kwestie van een naam bijschrijven. Echter, ik was mij er al gauw van bewust dat we iets goeds moesten aanbieden, omdat de markt, zoals jullie zelf al aangeven, nogal overstelpd is door verschillende 'soorten' hosters.

In eerste instantie zijn we dus op zoek gegaan naar een reseller. Nou, die hebben we gevonden. Snelheid, antwoorden al bijna voor ik ze vraag, meer dan redelijke prijzen etc. Perfect.
Ook hebben we na onderzoek besloten op een prijsniveau te gaan zitten waar jullie ongeveer op zitten. Dit alles in de hoop dat de markt op deze manier een beetje beschermd wordt. Het zou te makkelijk zijn om deze prijzen te halveren, maar ook realiseerden wij ons dat de doelgroep daardoor wel veranderd. Dat willen we niet. De eerste bedrijven, en ook wat particulieren, hebben zich al aangemeld, en de prognose lijkt te zijn dat we na een jaar ongeveer 60 domeinen zullen hosten, wat ik een leuke aanvang vind.

Om de kosten laag te houden, hebben we geen bedrijfspand, geen personeel, geen lid (nog niet) van de SIDN, en gebruiken reseller pakketten. Reden hiervoor is, dat we het eerst verdiende kapitaal kunnen investeren in telefoonummers, goede bereikbaarheid (dus een technische service) kosten voor software zoals administratie, hopelijk binnenkort zelfs een 0900 nummer of iets dergelijks, en ook zullen we z.s.m. lid worden van de SIDN (ook al blijft het naaierij) en een managed dedicated bemachtigen.

Ik weet niet of je dit al een businessplan wilt noemen, ook al is er al veel over nagedacht. Het probleem is echter, er is geen echte toekomstvisie. Natuurlijk zijn er plannen, maar of dit nu na een jaar of 3 jaar gebeurt, zal me een zorg zijn. Dat komt natuurlijk voornamelijk omdat ik er nog een volledige baan naast heb, wat een droombaan is, die ik niet graag zal verliezen. Daar komt bij dat ik er erg goed verdien.

Vooralsnog is dit echter goed te combineren (uiteraard met goedkeuring van mijn werkgever), en de klant zal veilig zijn binnen dit bedrijf, daar draag ik zorg voor. Als ik de klanten niet meer kan bieden wat ze verdienen, verkoop ik het liever weer aan een goed gezond bedrijf.

Het leuke is...er is dan geen man overboord.

Ziezo, een businessplan. ;)
Dit is overigens geen poging dit initiatief van jullie te ondermijnen, jullie hebben 100% gelijk. Er blijven echter altijd wat serieuze uitzonderingen die de regel bevestigen. Er bestaat geen 'goed' of 'fout' .... dat is een illusie van het leven.

Grappig wat het leven je af en toe op je pad gooit...

WelleKe
24/11/03, 23:09
Chester, je hebt helemaal gelijk. Er zijn "ondernemers" die een hostingbedrijf runnen als hobby of als bijzaak. Een businessplan in de vorm zoals bijvoorbeeld ik die heb geschreven (gaat niet over hosting btw) is dan niet gelijk nodig. Een bepaalde gedachtengang kan dan ook werken. Een businessplan (of het zien van wat er bij komt kijken) kan je voor veel valkuilen behoeden die je ook als "hobbyist" tegen kunt komen.

In jouw geval heb je ervaren mensen om naar te kijken die het klappen van de zweep kennen. Het ondernemen is je zogezegd met de paplepel ingegoten, heel mooi. Er zijn echter veel hosters die dat niet hebben gehad en die door het lezen van o.a. deze topics juist op ideëen worden gebracht of naar ik hoop ten minste bewust worden gemaakt van de "do´s" en "don´ts".

boomaugurk
27/11/03, 18:03
Origineel geplaatst door Rik
:D

idd... dit is de manier waarop je het dus NIET moet doen...

Ach... valt wel mee... was tijdens de heao in 1995 al begonnen met het verkopen van computers en netwerken en wat jaren later overgestapt naar web designer/developer, en de hosting kan er makkelijk bij... het kost mij zelfs minder tijd en moeite om de sites en applicaties op mijn eigen server te hosten dan dat ik dit bij andere bedrijven voor elkaar moet krijgen :)

masterpe
05/12/03, 18:18
Ik heb gelezen dat Rik het een beetje druk heeft op het moment. Maar gaat er op korte termijn nog een deel 2 komen van deze curses. En als er een deel 2 komt is er een tijd aan tegeven wanneer deze komt.

Rik
06/12/03, 00:52
Dit weekend plaats ik deel 2 online... dat is een belofte ;)

masterpe
06/12/03, 15:04
Ik zal met smacht wachten.

Cripton
16/12/03, 11:54
Rik:

Het is niet verplicht een ondernemingsplan te laten zien aan de KvK. Toch willen we weten of het wel verstandig is dat alsnog wel te maken voor je zelf of om het alsnog te laten zien aan de KvK.

Rik
16/12/03, 11:57
Origineel geplaatst door Cripton
Rik:

Het is niet verplicht een ondernemingsplan te laten zien aan de KvK. Toch willen we weten of het wel verstandig is dat alsnog wel te maken voor je zelf of om het alsnog te laten zien aan de KvK.

Voor de KvK heeft het plan geen effect, ze zullen er ook niet om vragen.
Voor je zelf is het echter wel van belang.
Met dat plan heb je voor je zelf een soort van draaiboek, en ik denk dat je wel wilt weten waar je over drie jaar bent (...gaat proberen te zijn ;))

Cripton
16/12/03, 13:54
Rik:

Misschien een domme vraag maar on welk Branche zit een Webhosting bedrijf?

Sommige zeggen:
Webhosting Branche
Hosting Branche

Maar deze kan ik niet vinden in de KvK Bracnhe-register. Moet het 1 zijn uit de register of is Webhosting Branche ook goed?

Rik
16/12/03, 14:21
De Branche = wel de webhostingbranche, bij de KvK zal die nog niet bestaan.
Er wordt in NL ook wel gewerkt met de z.g.n. BIK-codes, echter, de IT-branche (:D) bevat weer diversen andere branches en BIK-codes...

Het beste kun je contact op nemen met je Bank, de meeste grote banken hebben de beste Branche overzichten (met name de Rabo en de ING zijn er beroemd om ;))

Voor je zelf kun je zeggen dat de Hosting branche en de webhostingbranche wel 1 zijn lijkt me...

Bojhan
14/06/04, 13:56
Webhosting Branche is veel gekozen, omdat dat het meteen en duidelijk uitlegt.

eweps
21/11/04, 15:26
Wanneer je je aanmeld bij KVK, kun je opgeven wat je diensten zijn.. zoals webhosting en domeinregistraties. Is verder volgens mij geen echte branche voor...

Ik ben op dit moment weer bezig met een webhosting bedrijf te starten, door dit topic gaan wij nu ook een business plan maken, bedankt hiervoor.
Zal dit topic dus ook even bij mijn favorieten zetten;)

Misschien dat ik wanneer we klaar zijn met het businessplan, hem hier wel post als voorbeeld voor andere starters.

Mvg,

Nick

XPertu
12/04/10, 12:10
Ja, ik weet dat dit onderwerp oud is, maar blijvend actueel, zelfs in deze tijd;

Is er iemand die mij een goed hosting-voorbeeld businessplan kan mailen ter inzage. Mijn bedrijf zal niet snel concurreren met het jouwe, omdat ik een kleine niche van ongeveer 500 klanten maximum wil bereiken middels zeer specialistische servers. Wel zou een duidelijk en bestaand voorbeeld mij goed verderhelpen op het administratieve gebied, en bij het afronden van mijn eigen businessplan.

Als je er vragen over hebt liefst per PM, om deze draad niet te vervuilen met niet relevante verhalen. Alvast dank!

DutchTSE
12/04/10, 12:13
Ja, ik weet dat dit onderwerp oud is, maar blijvend actueel, zelfs in deze tijd;

Is er iemand die mij een goed hosting-voorbeeld businessplan kan mailen ter inzage. Mijn bedrijf zal niet snel concurreren met het jouwe, omdat ik een kleine niche van ongeveer 500 klanten maximum wil bereiken middels zeer specialistische servers. Wel zou een duidelijk en bestaand voorbeeld mij goed verderhelpen op het administratieve gebied, en bij het afronden van mijn eigen businessplan.

Als je er vragen over hebt liefst per PM, om deze draad niet te vervuilen met niet relevante verhalen. Alvast dank!
Ik wil je ook best meteen al me klantgegevens mailen, dan hoef je helemaal niets zelf te doen :)

Als dat ook prima is dan moet je het even aangeven, dan maak ik een export.

XPertu
12/04/10, 12:51
Ik vraag bewust om een voorbeeld, het hoeft niet eens te draaien en financieel/technisch hoef ik geen voorbeelden. Gaat mij vooral om het uitwerken van de rest van zo'n fucking ondernemingsplan en de layout ervan.

Spyder01
12/04/10, 12:54
Ik vraag bewust om een voorbeeld, het hoeft niet eens te draaien en financieel/technisch hoef ik geen voorbeelden. Gaat mij vooral om het uitwerken van de rest van zo'n fucking ondernemingsplan en de layout ervan.

Google erop en je krijgt zat voorbeelden die je kunt gebruiken om aan te passen naar wat jij wilt bereiken. Gezien het feit dat je het een "fucking ondernemingsplan" noemt zal er wel weinig interesse van jouw kant uit zijn.

Laat ik duidelijk zijn dat het ondernemersplan totaal geen nut heeft als een ander je het voor moet kauwen. Dat zal dan ook niemand hier doen, dan kun je net zoals DutchTSE aangeeft net zo goed een export van je klanten bestand maken.

DutchTSE
12/04/10, 13:05
Ik vraag bewust om een voorbeeld, het hoeft niet eens te draaien en financieel/technisch hoef ik geen voorbeelden. Gaat mij vooral om het uitwerken van de rest van zo'n fucking ondernemingsplan en de layout ervan.

Om je een beetje op weg te helpen met je fucking ondernemersplan: http://www.kvk.nl/bedrijf_starten/orientatie/een_ondernemingsplan_maken/?refererAliasStat=ondernemingsplan&Postcode=

XPertu
12/04/10, 13:48
Wat mij er vooral aan stoort: Het heeft allemaal weinig met concreet ondernemen te maken. Het is teveel management en administratie geworden.

Ik gebruik "fucking" omdat ik opmerk dat de druk achter het aanleveren van zo'n ondernemingsplan inmiddels bijna alle bedrijfsvoering en plannen overheerst. Ik lees in deze draad allerlei goede redenen om een businessplan te maken, maar wat ik om mij heen merk is dat dit echt zwaar wordt opgehemeld als "onderdeel" van het opzetten van een bedrijf, zodanig dat het al het andere zo ongeveer overschaduwt.
Natuurlijk, dat is omdat mensen die kapitaal willen/kunnen verstrekken overtuigd en overgehaald moeten worden, en omdat deze stropdassen meestal heel erg oningelichte leken zijn op dit gebied, maar dat is nu net het punt: Mijn klant is juist geen leek.

Dan adviseert men mij enerzijds:
Blijf zo dicht mogelijk bij je originele idee/plan, probeer die niche te bedienen! (en dergelijke),
maar anderzijds is het:
Ga uitleggen aan niet-klanten en niet-potentiele klanten wat je precies wilt gaan doen, en waarom jij denkt dat je plan overend blijft in tijden van crisis etc.

Heel erg irritant vind ik dat.
Ik zet geen bedrijf op om leken les te gaan geven in IT of zo. En als dat is wat nodig is om kapitaal los te krijgen, dan is er iets mis. Ik loop daar wel echt keihard tegenaan bij het opstarten van mijn bedrijf. En bij het afronden van een businessplan.

"Jij begrijpt kennelijk waarom jouw plan kans van slagen heeft, maar wij begrijpen dat niet."

Ja, duh. Is het dan aan mij om dat begrip over te brengen? ZIJ zijn geen klanten. Ik kan heus wel complete boekwerken voor leken gaan schrijven (dat heb ik zelfs in het echt gedaan), mij is echter onduidelijk hoe ver ik schijnbaar moet gaan daarin, omdat ik niet kan raden hoe ver andermans kennis rijkt.

Grappig genoeg zijn namelijk de businessplan-voorbeelden van een club als New Venture totaal vakgericht, en helemaal niet duidelijk voor leken. Als ik zo'n plan lees, begrijp ik niet eens wat het bedrijf in kwestie wil gaan doen/verkopen. Waarom moet dat in Nederland en voor hosting wel?

Een financieel plan, prima, maar al die slijmerij en onzin eromheen in zo'n stuk is echt waardeloos. Daar kijk je als ondernemer nooit meer naar. Het gaat om de cijfers, het geld en de administratie en haalbaarheid van dat deel. De rest hoeft een bank niet te weten.

t.bloo
12/04/10, 13:56
Is het dan aan mij om dat begrip over te brengen?

Ja. Zie het als een test, om te kijken of jij flexibel genoeg bent. Je kunt er ook voor kiezen om geen geld van anderen nodig te hebben, dan heb je dat fucking plan ook niet nodig.

XPertu
12/04/10, 14:07
Ja. Zie het als een test, om te kijken of jij flexibel genoeg bent. Je kunt er ook voor kiezen om geen geld van anderen nodig te hebben, dan heb je dat fucking plan ook niet nodig.
Je beseft dat de Poll bovenaan deze draad mij een ander beeld geeft?
Namelijk dat een kwart van de bedrijven geen plan nodig had om geld van anderen los te krijgen?

Spyder01
12/04/10, 14:15
Je beseft dat de Poll bovenaan deze draad mij een ander beeld geeft?
Namelijk dat een kwart van de bedrijven geen plan nodig had om geld van anderen los te krijgen?

Ik lees nergens dat mensen ook geld van een ander nodig waren?

In dat geval heb je een ondernemersplan enkel voor jezelf, zodat je weet wat je wilt bereiken en hoe je het wilt bereiken.

Banken e.d. kunnen inderdaad een businessplan verlangen als je bij hen aanklopt voor geld. Lijkt me ook niet meer dan logisch.

Triloxigen
12/04/10, 14:29
Als je denkt dat een ondernemingsplan nutteloos is dan zal ik de faillsementen in de gaten houden..

Spyder01
12/04/10, 14:35
Als je denkt dat een ondernemingsplan nutteloos is dan zal ik de faillsementen in de gaten houden..

Uit zijn berichten krijg ik toch sterk de indruk dat hij niet snapt wat het ondernemingsplan is cq waarvoor het dient.

XPertu
12/04/10, 14:51
Als je denkt dat een ondernemingsplan nutteloos is dan zal ik de faillsementen in de gaten houden..
Uit de poll bovenin:

Wij zijn gestart zonder Businessplan 184 44,88%
Een plan is de grootste onzin, gewoon GAAN 102 24,88%

Totaal is dat bijna 3/4 van de niet failliete ondernemingen hier, dunkt mij. Ik zie vooralsnog geen enkel verband tussen de twee.

Verder raad ik jullie aan eens te lezen wat mensen schrijven vóórdat je reageert. Dat het jullie gelukt is om een onderneming op te zetten is op zich al verbazingwekkend genoeg, namelijk.

ilnee
12/04/10, 14:58
Totaal is dat bijna 3/4 van de niet failliete ondernemingen hier
Correctie: bijna 3/4 van alle accounts waarmee gestemd is tussen eind 2003 en nu. En om te stemmen is het hebben of het willen starten van een onderneming geen voorwaarde - een account registreren is al voldoende.

Triloxigen
12/04/10, 15:03
Uit de poll bovenin:

Wij zijn gestart zonder Businessplan 184 44,88%
Een plan is de grootste onzin, gewoon GAAN 102 24,88%

Totaal is dat bijna 3/4 van de niet failliete ondernemingen hier, dunkt mij. Ik zie vooralsnog geen enkel verband tussen de twee.

Verder raad ik jullie aan eens te lezen wat mensen schrijven vóórdat je reageert. Dat het jullie gelukt is om een onderneming op te zetten is op zich al verbazingwekkend genoeg, namelijk.

Dat kan best kloppen, de helft van de ondernemingen bestaan al niet meer of zijn overgenomen omdat ze het niet redde..

t.bloo
12/04/10, 15:12
Daarnaast wil "wij zijn gestart zonder" niet zeggen dat dit slim was of tot grote voorspoed heeft geleid.

DutchTSE
12/04/10, 15:26
Volgens mij is het grootste punt uit de poll: 75% is gestart zonder geld te hoeven lenen, maar heeft het betaald uit eigen kapitaal.

Voor het starten van een webhostingbedrijf is een reseller pakket bij Versio (= 24 Euro voor 2 jaar) voldoende. Dat zijn 8 biertjes in de kroeg minder.

Zonder dollen: het hangt er geheel vanaf welke kant jij op wilt. Wil je een datacentrum bouwen en colocatie verhuren dan heb je ongetwijfeld een ondernemingsplan nodig, want je hebt geld nodig.

Wil jij webhosting verhuren aan jan en alleman dan is een reseller pakket of dedicated server voldoende. Dit betaal je zonder een lening te hoeven aangaan (heb je er wel een lening voor nodig dan raad ik je aan uberhaupt niet te beginnen met je bedrijf).

Wil je het iets beter doen dan koop je een server, dit kan tegenwoordig al voor 500 Euro. Heb je dus ook geen lening voor nodig.

Conclusie: afhankelijk wat je wilt heb je een lening nodig, maar probeer het eens uit eigen zak te financieren. Het scheelt je op termijn geld (lening=duurder) en je hebt ook geen fucking ondernemingsplan nodig.

tvm
12/04/10, 18:40
er zijn ook ongeloofelijk veel mensen die bij het opstellen en bekijken van hun businessplan opeens beseffen dat er inderdaad zeer veel bij komt kijken.
Men gaat verder en alle kosten en baten gaan berekenen en beseffen dat ze hun plannen beter uitstellen, zelf afstellen.

YolkNet
12/04/10, 19:21
"wij zijn gestart zonder"
bill gates zou dit ook aangekruist hebben. Dat wil niet zeggen dat hij later nog steeds geen plan heeft gemaakt / laten maken.

Ik heb het ook 4,5 jaar niet nodig gehad. Ik deed gewoon mijn best en meer kon ik niet doen. En zolang er geld op de rekening komt zag ik ook geen aanleiding tot grote veranderingen.
Omdat ik gratis met een workshop mee kon doen heb ik er uiteindelijk toch eentje gemaakt.
Vooral de berekeningen met de bedragen hebben me een goed inzicht gegeven. Nu weet ik beter wat ik waard ben en waar iets valt te verbeteren om de omzet te verhogen.

Achteraf gezien was het toch niet zo slecht om te maken.
Maar ik zou het niet vanaf de start al doen, in eenzelfde situatie (maar ik had dan ook geen lening nodig).

XPertu
13/04/10, 16:47
OK, allemaal heel helder, maar kan niemand mij een goed voorbeeld ondernemersplan voor hosting ter inzage sturen? En nogmaals: Het gaat mij er niet om dat ik de gegevens copy-paste, maar dat ik een duidelijk beeld krijg wat er zoal in moet staan, op welke plek in het plan, etc. Naar ik begrepen heb gelden daar hele strakke conventies voor, maar worden die ook vaak ineens helemaal losgelaten.

De noodzaak van een gedegen financieel plan heb ik nergens ontkend, de problemen bij mij liggen in het vage van de rest. Ik zie bijv. niet wat de exacte doelgroep van de lezer moet zijn, waar je je op richt als je het plan schrijft. Hoe diep kan ik gaan in mijn uitleg, hoe technisch mag het plan zijn, in hoeverre moet ik dingen wel en niet uitleggen IN het plan.
De voorbeelden van IMK, KvK en New Venture helpen daar gewoon niet bij. Die had ik al een poos liggen, daar heb ik al veel mee gewerkt. Die zijn deels te uitgebreid, deels te vaag, en deels te verschillend. Als ik Google op examples voor hosting businessplans, dan rollen daar voornamelijk betaalde services uit, of samenvattingen van de opzet van grote shared hosting boeren.

XPertu
14/04/10, 18:03
Ik heb het ook 4,5 jaar niet nodig gehad.
Tja, als er dan dit soort prijsstellingen uit zijn gekomen:
http://www.yolknet.nl/diensten/webhosting/professioneel.html
dan vraag ik me af hoe 'goed' dat is geweest. Ik bedoel, voor dat geld heb je al een flinke dedicated server, inclusief domeinnaam..

t.bloo
14/04/10, 22:56
Ik bedoel, voor dat geld heb je al een flinke dedicated server

40 euro per maand is toch niet zo'n gek bedrag voor zo iets? Heb je in ieder geval zeker geen managed dedi voor. Misschien maar goed dat jij eerst probeert een businessplan op te stellen voordat je van start gaat :)

AlexanderOnline
15/04/10, 00:43
...Ik zie bijv. niet wat de exacte doelgroep van de lezer moet zijn, waar je je op richt als je het plan schrijft. ...
Dat hangt er toch af voor wie je het schrijft? Leg eens uit, wat wil je er mee doen? Heb je geld nodig en wil je je bank iets laten zien?

Want je begrijpt dat een ondernemersplan gewoon is: wat ga ik doen, hoe ga ik het doen en met name waarom kiest de klant voor mij (of, welk type klant kiest voor mij). Wanneer mensen zeggen 'ja, we zijn begonnen met een businessplan', betekend niet dat ze ook iets op papier gezet hebben, maar dat ze nagedacht hebben over welke martk ze willen bedienen, welke strategie, etc. De mensen zonder plan bieden gewoon hosting aan zonder een duidelijke strategie, of keuze in aanbod van producten.

Wanneer zoiets wil opschrijven voor de bank of een andere investeerder, zul je aan moeten tonen hoe jij winst denkt te maken, en wanneer (heb hier geen ervaring mee, maar dit spreekt voor zich). Ik denk dat een bank dan ook graag dingen ziet als een marktonderzoek, winstprognoses, etc. Je kunt ze natuurlijk ook even bellen, en vragen wat ze van je verwachten.

Sb-pvhost
24/06/10, 19:21
Zonder geld kom je helaas niet ver! Maar het toch een beetje gelukt. Helaas hebben we nog geen KvK

Triloxigen
24/06/10, 19:25
-oude post-

Spyder01
24/06/10, 19:27
Zonder geld kom je helaas niet ver! Maar het toch een beetje gelukt. Helaas hebben we nog geen KvK

Dat is toch één van de eerste stappen die je moet nemen als je jezelf als bedrijf wilt profileren. Zonder KvK, geen bedrijf.

Sb-pvhost
24/06/10, 19:31
Je hebt ook geen idee hoe moeilijk wij het hebben.

Spyder01
24/06/10, 19:35
Je hebt ook geen idee hoe moeilijk wij het hebben.

Verklaar je nader...

YolkNet
24/06/10, 19:48
inderdaad, leg uit Sb-pvhost
ik bespeur enig sarcasme...

Sb-pvhost
24/06/10, 20:06
Ik snap helaas niet waarom jullie niet begrijpen waarom wij het moeilijk hebben.

Ik zal een paar dingen opnoemen:
- Domein moet betaald worden!
- Server moet worden onderhouden, Nu is dit wel kostenloos door de sponsors.(Dit zijn ook kleine bedrijven)
- Door geen KvK hebben wij minder klanten(veel minder bekend)
- We begonnen met een laag budget
- We kunnen maar weinig webruimte uitdelen! (Veel vraag naar de hosting)

Wat gaat er dan we goed?
- Wij hebben veel studenten(Ongeveer 100)!
- Onze Hosting is spot goedkoop!

Ik hoop jullie hier voldoende hebben geinformeerd!

Geert-Jan
24/06/10, 20:13
Ik zal een paar dingen opnoemen:
- Domein moet betaald worden!
- Server moet worden onderhouden, Nu is dit wel kostenloos door de sponsors.(Dit zijn ook kleine bedrijven)
- Door geen KvK hebben wij minder klanten(veel minder bekend)
- We begonnen met een laag budget
- We kunnen maar weinig webruimte uitdelen! (Veel vraag naar de hosting)





Welkom bij SB-PVHost!

Wij bieden jullie gratis webhosting aan!


.....

Spyder01
24/06/10, 20:20
Ik snap helaas niet waarom jullie niet begrijpen waarom wij het moeilijk hebben.

Ik zal een paar dingen opnoemen:
- Domein moet betaald worden!
- Server moet worden onderhouden, Nu is dit wel kostenloos door de sponsors.(Dit zijn ook kleine bedrijven)
- Door geen KvK hebben wij minder klanten(veel minder bekend)
- We begonnen met een laag budget
- We kunnen maar weinig webruimte uitdelen! (Veel vraag naar de hosting)

Wat gaat er dan we goed?
- Wij hebben veel studenten(Ongeveer 100)!
- Onze Hosting is spot goedkoop!

Ik hoop jullie hier voldoende hebben geinformeerd!


Sjonge jonge... Ik hoop toch dat je zelf wel ziet wat jullie probleem is. Je budget hoort o.a. op te gaan aan de dingen zoals inschrijving bij de Kamer van Koophandel, kopen of huren van een server enz.

YolkNet
24/06/10, 20:20
- Domein moet betaald worden!
dit kan ook zonder bij de kvk ingeschreven te zijn

- Server moet worden onderhouden, Nu is dit wel kostenloos door de sponsors.(Dit zijn ook kleine bedrijven)
kan ook zonder kvk-inschrijving en is momenteel niet eens nodig schrijf je

- Door geen KvK hebben wij minder klanten(veel minder bekend)
minder bekend omdat je geen kvk hebt? Leg uit

- We begonnen met een laag budget
heeft niks te maken met wel of geen kvk-inschrijving

- We kunnen maar weinig webruimte uitdelen! (Veel vraag naar de hosting)
heeft niks te maken met wel of geen kvk-inschrijving

Dus nee, ik snap het nog even niet :D

bkraan
24/06/10, 23:08
Examens zijn afgelopen en Zomervakantie is weer begonnen:cool:
Ga lekker op vakantie jongens!!:lovewht:

Sb-pvhost
25/06/10, 08:39
Ja, ik moet nog 1 week hard studeren.

Maar wij hebben gratis hosting omdat onze hosting vrijwel niet verkocht wordt. en trouwens, Veel mensen stappen toch over naar onze extra hosting. Helaas zit er weinig verschil tussen gratis en extra bij ons. Dit kunnen we ook niet aanpassen.

Maar van dat KvK. Wij wachten nog tot de VVD de prijzen gaat verlagen. Wij zijn nog niet echt begonnen. wij bestaan ook pas sinds vorige maand.

Wij doen momenteel alles met de hand. wij zijn WHMCS aan het proberen. Alleen dit werkt nog niet zo goed.

pierce
25/06/10, 08:49
Maar wij hebben gratis hosting omdat onze hosting vrijwel niet verkocht wordt.



Met gratis weggeven kan je je domein en kvk inschrijving ook niet betalen hoor...



Maar van dat KvK. Wij wachten nog tot de VVD de prijzen gaat verlagen. Wij zijn nog niet echt begonnen. wij bestaan ook pas sinds vorige maand.



Denk je nou serieus dat het er (op korte termijn) goedkoper op wordt? ->|
Verder weet je dat in jouw geval een KVK inschrijving verplicht is?

Sb-pvhost
25/06/10, 08:53
Ja, dat weet ik. Maar we zijn nog niet begonnen. We zijn nog steeds bezig met de voorbereidingen. Maar als student heb je niet veel geld. En dat is mijn probleem! De servers staan bij mijn studiegroep. Want op mijn kamer van 5 bij 3m past dat niet echt xD.

De Kvk weet hiervan!

davinci
25/06/10, 08:58
zucht... Pascal is 14... give him a break...
Veel leeftijdsgenootjes van hem kunnen leren van zijn ondernemingszin....

Sb-pvhost
25/06/10, 09:06
xD, Mensen komen erachter! Jullie hebben jaren evaringen. Ik niet!

Spyder01
25/06/10, 09:06
Veel leeftijdsgenootjes van hem kunnen leren van zijn ondernemingszin....

Liever niet. Dan leren ze dus net hoe het niet moet...

Sb-pvhost
25/06/10, 09:11
Denk je echt dat een 14 jarige als KvK kan betalen!
Daar gaat het ten slotte om!

Spyder01
25/06/10, 09:14
Denk je echt dat een 14 jarige als KvK kan betalen!
Daar gaat het ten slotte om!

Je hebt het wel over eigen servers (zal wel gewoon een desktop pc'tje zijn wat bij een ander op de kamer staat) maar € 40,- voor de KvK kan er niet af? Jij wilt ondernemer uithangen en bied dingen gratis aan, ja dat is dom, want dan krijg je dus nooit het geld voor de KvK.

Daarnaast, je kunt ook klanten krijgen zonder iets gratis aan te bieden. Mensen die alles gratis willen zijn profiteurs en niet realistisch.

Sb-pvhost
25/06/10, 09:20
Laat maar.. Als jullie mij niet begrijpen dan moet je dat zelf weten. Ik heb tenminste iets opgebouwd uit niets.

Mij is voorgesteld om de eerste 2 maanden gratis weg te geven. en daarna moeten de klanten betalen. Want zelf schrijf ik ook programma's. Deze ga ik binnenkort verkopen. Maar als beginnend hosting heb je geen vertrouwen bij mensen.

Pur
25/06/10, 09:21
xD, Mensen komen erachter! Jullie hebben jaren evaringen. Ik niet!

Dat moge duidelijk zijn door een zielig - het is allemaal zo duur en ik ben maar een arme student - op te hangen.

KvK inschrijving is peanuts, domein kosten zijn peanuts. Als je dat soort dingen nu al niet kan betalen dan heb je een serieus tekort aan budget en dan moet je eerst dat fixen voor je überhaupt begint met ondernemen.


Laat maar.. Als jullie mij niet begrijpen dan moet je dat zelf weten. Ik heb tenminste iets opgebouwd uit niets

Boehoe, ga je weer huilen.

Wat heb je dan precies opgebouwd uit niets? Want volgens mij heb je nu evengoed (zo goed als) niks.

Spyder01
25/06/10, 09:26
Laat maar.. Als jullie mij niet begrijpen dan moet je dat zelf weten. Ik heb tenminste iets opgebouwd uit niets.


En wij hebben een compleet bedrijf cadeau gekregen en hoefden niet uit het niets te beginnen? Kom op zeg.



Mij is voorgesteld om de eerste 2 maanden gratis weg te geven. en daarna moeten de klanten betalen. Want zelf schrijf ik ook programma's. Deze ga ik binnenkort verkopen. Maar als beginnend hosting heb je geen vertrouwen bij mensen.

Ik zie nergens dat je na 2 maanden moet betalen. Als beginnende hoster kunnen mensen wel degelijk vertrouwen in je hebben. Maar ja, met zo`n website en vol met schrijf- en grammatica fouten is dat vertrouwen zo weg.

Sb-pvhost
25/06/10, 09:30
Ik wil geen ruzie met jullie maar ik zie de meeste van 14 niet een webhosting opzetten.
En alweer, we zijn amateur. Ik heb zelf ook de website niet gemaakt. Ik ben nu druk bezig met een silverlight website.

Ik geef toe dat we nog niet veel hebben bereikt. en dat we een beter bussinessplan moeten opzetten.

davinci
25/06/10, 09:33
met zo`n website en vol met schrijf- en grammatica fouten is dat vertrouwen zo weg.



"wij staan u graag ter woord"


Pot -> ketel??

Spyder01
25/06/10, 09:50
"wij staan u graag ter woord"

Pot -> ketel??

"Ter woord" is niet foutief als je dat bedoeld. Tegenwoordig wordt het inderdaad wel vaker als "te woord" geschreven, maar beide mag nog steeds (volgens dat boekje wat hier in de kast staat).

Maar daar gaat het niet om. Het gaat om het punt dat hij denkt alleen klanten te kunnen krijgen als het gratis is, terwijl je met een goede, duidelijke website en fatsoenlijke zinnen / woordgebruik het ook kunt bereiken.

En haal svp even de naam.nl uit je bericht, voegt weinig toe.

DutchTSE
25/06/10, 10:00
xD, Mensen komen erachter! Jullie hebben jaren evaringen. Ik niet!

Er zijn hier voldoende mensen zonder bedrijfs ervaring begonnen, die waren alleen een stukje ouder dan je. Als je 14 bent hoor je naar school te gaan en niet een bedrijf te willen runnen, dat is bij voorbaat al kansloos.

Pur
25/06/10, 10:02
Er zijn hier voldoende mensen zonder bedrijfs ervaring begonnen, die waren alleen een stukje ouder dan je. Als je 14 bent hoor je naar school te gaan en niet een bedrijf te willen runnen, dat is bij voorbaat al kansloos.

Ben Woldring is een goed voorbeeld van dat het altijd kansloos is ja :-)

Maar ik gok dat hij een wat andere houding had.

eMiz0r
25/06/10, 10:36
Wij zijn gewoon met 40 euro per maand begonnen hoor :P

DutchTSE
25/06/10, 11:26
Ben Woldring is een goed voorbeeld van dat het altijd kansloos is ja :-)

Maar ik gok dat hij een wat andere houding had.

Er zijn altijd uitzonderingen op de regel.. maar de regel wordt meestal wel bevestigd :)

mauer
25/06/10, 11:54
Er zijn altijd uitzonderingen op de regel.. maar de regel wordt meestal wel bevestigd :)

Ik ben ook vrij vroeg begonnen en tot nu toe is het altijd goed gegaan. Ik ben het totaal eens met DutchTSE. Veel vallen af, echter als je echt wil kom je er wel ;)

Sb-pvhost
25/06/10, 14:23
Uiteindelijk kom ik er wel. Maar... nu maak ik alleen geen winst. Moet ik toch maar gaan veranderen. :P

mauer
25/06/10, 14:27
Uiteindelijk kom ik er wel. Maar... nu maak ik alleen geen winst. Moet ik toch maar gaan veranderen. :P

Dat lijkt mij toch echt de bedoeling als je ondernemer bent....?:dots:

[Edit] Denk inderdaad heel goed na of je de verantwoordelijkheid wil dragen voor een eigen onderneming. Zoals Piwi-web hieronder al zegt. Geniet nog even van de vrijheid! Als je er echt voor wil gaan houdt niemand je tegen.

Piwi-Web
25/06/10, 14:28
Uiteindelijk kom ik er wel. Maar... nu maak ik alleen geen winst. Moet ik toch maar gaan veranderen. :P

Waarom wil je op 14-jarige een eigen onderneming starten? Geniet van je 'kindertijd' :) Geen zorgen en verantwoordelijkheden ...
Wil je serieus gaan starten zorg dan voor een voldoende startkapitaal + KVK + fatsoenlijke website + professionele communicatie + ... (nog veel te doen dus!)

P.S. Een server hoort in een DC en niet op je slaapkamer (of die van iemand anders)

BsHosting
25/06/10, 14:31
Uiteindelijk kom ik er wel. Maar... nu maak ik alleen geen winst. Moet ik toch maar gaan veranderen. :P

Begin dan eerst eens met een kvk inschrijving te regelen nu bied je illegaal diensten aan en kost je straks qua boetes nog vele malen meer.

Met ondernemen is niks mis op jonge leeftijd, maar vergeet ook niet dat je leerplichtig bent en gewoonweg naar school zult moeten.
Ook kan je dan geen klanten te woord staan die bellen noem maar op.

Je ziet het schijnbaar erg makkelijk allemaal, nogmaals tegen jong ondernemen is niks mis als het te combineren is maar doe het dan op een legale manier.

Als 50 euro voor de verplichte kvk inschrijving al te duur is kan je beter met je barbie's of lego blijven spelen.

phreak
25/06/10, 14:35
Uiteindelijk kom ik er wel. Maar... nu maak ik alleen geen winst. Moet ik toch maar gaan veranderen. :P

En die website.. amai!

Sb-pvhost
25/06/10, 15:41
Ik snap het.. Ik vind de website ook ... maar ik heb hem niet gemaakt. Ik ben tenslotte van de administratie.Ik ben momenteel bezig met een website in Silverlight. Ik kan ook nog niet beginnen op mijn leeftijd! En dat iligaal diensten verkopen. Als het gratis is heb je geen KvK nodig! Maar als ik nou iemand kan vinden boven de 18 die nog vrije tijd over heeft en ook een hosting wil beginnen.

WebMeso
25/06/10, 15:45
Ik snap het.. Ik vind de website ook ... maar ik heb hem niet gemaakt. Ik ben tenslotte van de administratie.Ik ben momenteel bezig met een website in Silverlight. Ik kan ook nog niet beginnen op mijn leeftijd! En dat iligaal diensten verkopen. Als het gratis is heb je geen KvK nodig! Maar als ik nou iemand kan vinden boven de 18 die nog vrije tijd over heeft en ook een hosting wil beginnen.

Je biedt niet alleen gratis diensten aan. Dus dan is het alsnog illegaal. Je kan op die leeftijd wel een bedrijf starten, maar dan zal het onder begeleiding van je ouders moeten lopen. Daar bestaan meerdere regelingen voor.

De website zal op deze manier sowieso geen tot weinig vertrouwen opwekken bij klanten. Je kan beter geen website hebben of alleen een mooi plaatje met wat contact informatie i.p.v. dit samenhangsel.

Piwi-Web
25/06/10, 15:46
Ik snap het.. Ik vind de website ook ... maar ik heb hem niet gemaakt. Ik ben tenslotte van de administratie.Ik ben momenteel bezig met een website in Silverlight. Ik kan ook nog niet beginnen op mijn leeftijd! En dat iligaal diensten verkopen. Als het gratis is heb je geen KvK nodig! Maar als ik nou iemand kan vinden boven de 18 die nog vrije tijd over heeft en ook een hosting wil beginnen.

Je hebt toch geen administratie bij gratis diensten? :o
En wat wil je zonder KVK... ah zomervakantie :thumbup:

BsHosting
25/06/10, 15:47
Zodra jij online diensten aanbied heb jij dus dat wel degelijk nodig.

De wet is in 2008 aangepast, of jij daarnaast ook voor de belasting als ondernemer wordt gezien is verhaal nr2.

Dus ja 1 is verplicht.

IK denk dat je met dit soort reacties gewoonweg niet erg serieus genomen gaat worden en beter met je barbie poppen kan blijven spelen.


Ik snap het.. Ik vind de website ook ... maar ik heb hem niet gemaakt. Ik ben tenslotte van de administratie.Ik ben momenteel bezig met een website in Silverlight. Ik kan ook nog niet beginnen op mijn leeftijd! En dat iligaal diensten verkopen. Als het gratis is heb je geen KvK nodig! Maar als ik nou iemand kan vinden boven de 18 die nog vrije tijd over heeft en ook een hosting wil beginnen.

Sb-pvhost
25/06/10, 15:55
Je ziet nog wel over een paar jaar...

BsHosting
25/06/10, 15:59
Blijf lekker eigenwijs dan zou ik zeggen en neem geen advies aan van ECHTE ONDERNEMERS hier.

Kom straks dan ook niet janken als je een boete krijgt van de belastingdienst omdat je illegaal diensten aan het aanbieden bent.

En nee dat is geen vaststaand bedrag er wordt een schatting gemaakt en daar kan jij het mee doen.

P.s zijn je ouders wel op de hoogte want die zijn ook nog aansprakelijk nu voor jouw handelen.


Je ziet nog wel over een paar jaar...

Sb-pvhost
25/06/10, 16:08
Mijn ouders zijn op de hoogte. Ik ga mijn Extra hosting toch afschaffen. Ik zag net dat ik voor het volgende jaargang mijn domein gratis krijg. Dus eigenlijk heb ik dan geen kosten meer en ook geen winst :P

Piwi-Web
25/06/10, 16:15
Je wilt het echt niet snappen maar allé succes ermee!

t.bloo
25/06/10, 23:49
Hier zetten we een lijst met mensen die de hosting hebben bestelt en wat hun site is!
Naam Pakket Domein Status


uh-oh...


Maar eerlijk is eerlijk: ik vind je website kleuren goed bij de actualiteit passen!

Marin
26/06/10, 00:57
ik heb vol verbazing gelezen... Ik zou een reacite willen geven, maar kan echt geen woorden vinden die hier als reactie kunnen dienen..

sorry...

Verder, een goedenacht allemaal :D

Apoc
26/06/10, 15:11
ik heb vol verbazing gelezen... Ik zou een reacite willen geven, maar kan echt geen woorden vinden die hier als reactie kunnen dienen..

sorry...

Verder, een goedenacht allemaal :D

Sluit ik me volledig bij aan. Mijn god zeg, zullen we een apart forum oprichten genaamd "kinderopvang"?

dreamhost_nl
26/06/10, 19:05
Kom op jongens, is dit nu werkelijk een aanvulling op dit (eeuwenoude) topic uit 2003? {xx}