PDA

Bekijk Volledige Versie : Startkapitaal



keepow
28/10/03, 21:16
Zie titel.
Wat is nodig om een webhosting bedrijf te beginnen.
Als je gaat kijken naar dedicated servers of een resseler pakket.
Dan moet je het van 100 € max. 130 € kunnen redden.
Maar hoe zijn de grote bedrijven begonnen.

Gewoon een vraag die mij intreseert.

TMourik
28/10/03, 21:24
server
colocation
kvk inschrijving
boekhouder
advocaat mbt Algemene Voorwaarden
administratie software
domein
briefpapier
enveloppen
enz enz enz

Rik
28/10/03, 21:59
Poe éé.... daar komen wel zo veel zaken/kosten en regels bij kijken... wil je zelf een serieus hostingbedrijf beginnen als ik vragen mag ?

WebBizz
28/10/03, 22:03
Als je het bij een dedicated server houdt zijn dat je inkoopkosten. Dat wil niet zeggen dat er verder geen andere kosten zijn die te maken hebben met je bedrijfsvoering. TMourik heeft een leuke lijst als voorbeeld gegeven, ik sluit me daar bij aan.

ChemicalWH
28/10/03, 22:42
Origineel geplaatst door TMourik
server
colocation
kvk inschrijving
boekhouder
advocaat mbt Algemene Voorwaarden
administratie software
domein
briefpapier
enveloppen
enz enz enz

verzekeringen (rechtsbijstand + aansprakelijkheid)
visitekaartjes (ERG handig)

en wie weet wat nog meer allemaal

ik denk dat je meer rond de 2000 euro moet rekenen :-/ als je het goed wilt doen

PimEffting
28/10/03, 22:55
Kun je niet beter gewoon klanten aanbrengen bij een ander bedrijf en daar provisie over ontvangen?

Dat lijkt mij een betere start voor als je een wilt leren wat ondernemen is. Minimale risico's, weinig regelwerk, et cetera.

jasperad
28/10/03, 23:57
Als je een hosting bedrijf wilt beginnen en dit ook op een serieuze basis met een meerjarenplan dan moet je echt wel meer investeren. Denk ook aan goede kwaliteit garanderen, klant werven, slechtere tijden overleven eventueel personeel in dienst nemen. Je komt al gauw op een balanstotaal van tussen de 20.000 en 40.000 Euro.
Maar dan overstijg je wel al die vele schoolkinderen bedrijfjes.

PimEffting
29/10/03, 01:00
Dat weet ik zo net nog niet, jasperad, want je prijzen zullen ook veel hoger zijn.

BeNeWS
29/10/03, 01:23
Ik ben het VOLLEDIG met Jasperad eens.

Als je een serieus bedrijf wil uitbouwen , heb je dat wel nodig.

Met serieus bedoel ik niet iemand die dat in bijberoep op een zolderkamer wil doen.

roland
29/10/03, 02:05
Ik heb geen hosting bedrijf, maar ben een zelfstandige webdesigner. Hier zijn ook vervelende kosten aan verbonden:

- computer (+ bijhorende apparatuur)
- licencies van programma's
- en de rest wat genoemd is

rq
29/10/03, 02:27
Origineel geplaatst door Unexplained
Dat weet ik zo net nog niet, jasperad, want je prijzen zullen ook veel hoger zijn.
Of even hoog, met een hogere winstmarge door het schaalvoordeel bij bv. het inkopen van dataverkeer.

Savvas
29/10/03, 08:06
Origineel geplaatst door BeNeWS
Ik ben het VOLLEDIG met Jasperad eens.

Als je een serieus bedrijf wil uitbouwen , heb je dat wel nodig.

Met serieus bedoel ik niet iemand die dat in bijberoep op een zolderkamer wil doen.

Je kan met veel minder gewoon serieus starten en dan doet het er niet toe of je op je zolderkamer zit of in je eigen kantoor...

Bij mij zijn de volgende dingen gewoon aanwezig:

- servers
- colocation
- verzekeringen
- kvk
- btw
- boekhouder

en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Maar ja ik werk vanuit thuis en heb wat minder geïnvesteerd dan bovenstaand dus serieus genomen worden is niet nodig...Dat geloof je toch zelf niet..

Mijn conclusie: onzin :)

InstantXs
29/10/03, 09:20
savvas.. sinds wanneer heb jij kvk + btw op je EIGEN naam, ipv op die van je vader(die al een bedrijf had)

Rik
29/10/03, 12:28
Origineel geplaatst door NetRouting

Maar ja ik werk vanuit thuis en heb wat minder geïnvesteerd dan bovenstaand dus serieus genomen worden is niet nodig...Dat geloof je toch zelf niet..

Mijn conclusie: onzin :)

Het is zelfs VAAK veel beter om vanuit huis te starten... daar waren we het wel over eens.
Denk dat 65% vanuit huis start, als het niet meer is ;)

Er zitten veel voordelen aan, mede daardoor kun je meer uitbesteden, prijzen lager houden (geen hoge huur en/of verzekeringen) en bijvoorbeeld "fijner" werken (vanuit een vertrouwde omgeving)....

Thuis starten = NIETS mis mee... mits je het gewoon volgens de regels doet...

jasperad
29/10/03, 12:37
Origineel geplaatst door Rik


Het is zelfs VAAK veel beter om vanuit huis te starten... daar waren we het wel over eens.
Denk dat 65% vanuit huis start, als het niet meer is ;)

Er zitten veel voordelen aan, mede daardoor kun je meer uitbesteden, prijzen lager houden (geen hoge huur en/of verzekeringen) en bijvoorbeeld "fijner" werken (vanuit een vertrouwde omgeving)....

Thuis starten = NIETS mis mee... mits je het gewoon volgens de regels doet...

Het is waar dat er niets mis is met thuis starten maar als je mensen in dienst wilt nemen dan zul je toch ruimte moeten hebben lijkt me. Wij zijn bezig een hosting bedrijf op te starten maar wel zodanig dat we zelf ruimte afnemen in een datacenter en daardoor ook Co-locating/dedicated enz kunnen bieden. Wij worden iets meer als alleen een reseller en dat is de reden dat je met een behoorlijk start kapitaal moet werken.

Santario
29/10/03, 13:10
dat we zelf ruimte afnemen in een datacenter en daardoor ook Co-locating/dedicated enz kunnen bieden

Ja, en een kantoor? Ruimte afnemen in een datacenter kost in verhouding niet zoveel als de investeringen in een kantoorpand etc. dus dat zegt me eerlijk gezegd niet zoveel.. tenzij je hele suites huurt :)

Genesisfm
29/10/03, 13:44
Maar hoe zijn de grote bedrijven begonnen??

Ik denk dat het meer om deze vraagt draait...

Helaas heb ik geen webhosting bedrijf en kan hier geen verhaal erop loslaten..

cridea
29/10/03, 13:58
Origineel geplaatst door rq

Of even hoog, met een hogere winstmarge door het schaalvoordeel bij bv. het inkopen van dataverkeer.

Als je begint heb je nog geen klanten, dus lijkt op grote schaal dataverkeer inkopen me in de beginfase niet aan de orde.

Ik zou nooit een _beginner_ adviseren 20-40k in een nog nieuw op te zetten bedrijf in de hostingbranche te pompen.

Ik zou eerst maar eens op je gemak de hostingbranche verkennen door te starten met een resellerpakket/dedicated server. En dan maar zien of je uberhaupt 1 klant kunt winnen, voordat je er tienduizenden euro's in steekt. Later overstappen van dedicated servers naar eigen servers etc. is nl. zo enorm veel werk niet, maar behoedt je wel voor investeringen die misschien niets opleveren.

Of je serieus genomen wordt hangt meer af van de service die je biedt dan van het feit of je een eigen netwerk, routers, servers etc. hebt staan. Ik spreek hier uit eigen ervaring.
Investeer dus in eerlijkheid naar de klant toe, openheid van zaken etc.
Kosten een stuk minder, maar hebben hetzelfde of meer effect.

Je bent natuurlijk minder onafhankelijk wanneer je geen eigen servers hebt. Aan de andere kant een stuk minder sores omdat je kunt terugvallen op kennis en ervaring van anderen.

Heb je al jarenlange ervaring in de hostingbranche, bijvoorbeeld als medewerker van een hostingbedrijf, en je weet zo'n beetje waar je aan moet denken, dan is het een ander verhaal. Maar als beginner: nee.

IVX Internet
29/10/03, 15:46
ben het eens..

je moet wel een groot startkapitaal hebben om als serieus host bedrijf te boek staan hoor.. idd rond de 20.000 euro zeker.

Wij zijn zelf heel rustig begonnen.
In 1999 met 1 man begonnen (ik dus..) en toen via een collega's alle hosting uitbesteeds, later rustig een dedicated server genomen voor 1 jr om de mogelijkheden te bekijken (en hier veel ervaring mee opgedaan) En nu 3 jaar later hebben wij eigen co-located servers, werken en werken we met 8 - 10 man in Engeland, Italie en de Benelux.. en zijn we bezig om alles om te zetten in een BV.

Dus mijn advies zou zijn, gewoon rustig beginne..
Proberen om de kosten het eerste jaar zo laag mogelijk te houden en rustig je bedrijfje te laten groeien..
Zo heb je na een 2jr veel ervaring opgedaan (en ook winst) en dan kun je daarna rustig beginnen met het super professioneel aan te pakken :)

Dus idd ff ergens goedkoop reseller pakketten pakken en veel klanten te pakken en deze voor 2 jaar aan je bedrijf te contracteren (zodat je gegarandeerd bent van sowieso al inkomsten voor het volgend jaar) en daarna met een gezond kapitaal aan de slag gaan.

IVX.nl

Savvas
29/10/03, 15:58
Origineel geplaatst door InstantXs
savvas.. sinds wanneer heb jij kvk + btw op je EIGEN naam, ipv op die van je vader(die al een bedrijf had)

Xander,

doet het er enigzins toe of het kvk + btw nummer op mijn eigen naam staat of op die van mijn vader, ik sta netjes ingeschreven als nevenvestiging op dat nummer en daar is toch niks mis mee denk ik.

Ik snap ook niet wat dit aan het topic toevoegt maar ja zulk soort reacties kom je wel vaker tegen:(

root
29/10/03, 19:55
Origineel geplaatst door NetRouting


Xander,

doet het er enigzins toe of het kvk + btw nummer op mijn eigen naam staat of op die van mijn vader, ik sta netjes ingeschreven als nevenvestiging op dat nummer en daar is toch niks mis mee denk ik.

Ik snap ook niet wat dit aan het topic toevoegt maar ja zulk soort reacties kom je wel vaker tegen:(

Ben ik het ook mee eens. K.V.K zegt niets over de service en de kwaliteit van een bedrijf. Iedereen kan der binnen wandelen en iedereen kan een btw nummer krijgen. Dus of het op piet, klaas of jan staat maakt zegt niets.

Ale ontopic..

Dat je tegenwoordig een redelijk start kapitaal nodig hebt ben ik het redelijk mee eens. Toen ik 7 jaar geleden begon was de markt nog niet zo verzadigt als nu. De keuze van de klant was toen makkelijker. Veel mensen zijn toen ook begonnen op de zolderkamer, en dat was toen niets vreemd. De prijzen die grote bedrijven vroegen waren dusdanig hoog dat er veel intresse was in de kleinere eenmanszaken zullen we maar zeggen.

Tegenwoordig moet je al een budget gaan maken voor een adverteer campange wil je redelijk wat klanten binnen halen en dan nog maar niet gesproken over de eerdere punten in deze thread. De markt is dusdanig verzadigd dat klappers maken zeldzaam gaat worden.

De laaste tijd wordt ik steeds meer benaderd door zogenaamde bemiddelaars, die hosting bedrijven overkopen voor een ander hosting bedrijf. Deze starten dan gelijk met veel klanten. Die hebben dus hoge opstart kosten.

Opstarten kan goedkoop. Het is maar net wat je er uit wil halen. Vergeet niet dat je 1 van de bomen bent in een enorm bos. Mijn advies is dan ook rustig beginnen en alles terug inversteren. Binnen een jaar rijk zijn zal een sprookje worden. Hosten is niet meer uniek en geld inversteren kan dus een risico zijn.

Rik
30/10/03, 02:04
Origineel geplaatst door jasperad


Het is waar dat er niets mis is met thuis starten maar als je mensen in dienst wilt nemen dan zul je toch ruimte moeten hebben lijkt me. Wij zijn bezig een hosting bedrijf op te starten maar wel zodanig dat we zelf ruimte afnemen in een datacenter en daardoor ook Co-locating/dedicated enz kunnen bieden. Wij worden iets meer als alleen een reseller en dat is de reden dat je met een behoorlijk start kapitaal moet werken.

Klopt, maar ga je dat personeel in het datacenter laten werken ?
Snap dat je "iets" meer als een reseller wilt gaan doen, maar verkijk je niet op:

1) De voorbereiding
2) Starten met een extra kantoor /personeel...
3) Het "unieke" aan het aanbieden van colo- en dedi-ruimte...

DaVaRiOuS
30/10/03, 11:25
zelf heb ik tot nu toe:

- Dedicated server (self managed; voor als begin.. later colo)
- kvk (btw, maar das gratis)
- boekhouder
- software pakketten voor de administratie
- papier/envoloppen/visitekaartjes
- AV
- incassobureau
- telefoonabbonement kpn
- domainen (registrars)

dat waren wel de punten geloof ik die ik tot nu toe gehanteerd heb.

jasperad
30/10/03, 14:21
He Rik,

Je hebt wel gelijk maar wij zijn ruim 6 maanden met de voorbereiding bezig om het bedrijf op te zetten. Onze mensen gaan ook niet werken in het Datacenter maar wij hebben een kantoor waar het bedrijf inkomt.

Natuurlijk is Co-loc en dedicated niet uniek, maar dat is ook helemaal niet de doelstelling (wil je uniek zijn dat moet je zeker geen hosting aanbieden, lukt je toch niet meer)
Het is onze doelstelling om klanten goed te kunnen faciliteren tegen een marktconforme prijs (dus ook niet de goedkoopste zijn) Waarbij we ons willen onderscheiden door de beste te zijn.

We zijn officieel nog niet begonnen (1 nov) maar hebben nu al meer dan 60 klanten en dat zonder marketing en sales

cridea
30/10/03, 14:29
Laat ons 1 november even je site weten, wel interessant :-)

Rik
31/10/03, 00:43
Ik ben ook wel benieuwd, vooral omdat je met die doelstelling, dat je markt denkt te veroveren doordat je de beste bent, heel moeilijk kunt waarmaken met weinig invests...

Knap dat je al 60 klanten hebt, hoop wel voor je dat je je realiseerd dat je binnen 7 dagen na de start van je bedrijfsactiviteiten een inschrijving hoort te doen bij de KvK... ook een bezoekje aan de bel.dienst is dan ook wel belangrijk... die vinden het namelijk niet zo leuk als je al wel BTW van 60 klanten hebt ontvangen en zij nog niets ;)

jasperad
31/10/03, 00:58
Origineel geplaatst door Rik
Ik ben ook wel benieuwd, vooral omdat je met die doelstelling, dat je markt denkt te veroveren doordat je de beste bent, heel moeilijk kunt waarmaken met weinig invests...

Knap dat je al 60 klanten hebt, hoop wel voor je dat je je realiseerd dat je binnen 7 dagen na de start van je bedrijfsactiviteiten een inschrijving hoort te doen bij de KvK... ook een bezoekje aan de bel.dienst is dan ook wel belangrijk... die vinden het namelijk niet zo leuk als je al wel BTW van 60 klanten hebt ontvangen en zij nog niets ;)

Dat zijn zaken die we reeds lang hebben geregeld!

Rik
31/10/03, 01:53
Origineel geplaatst door jasperad


Dat zijn zaken die we reeds lang hebben geregeld!

Ik maakte het op uit dit stukje:


We zijn officieel nog niet begonnen (1 nov) maar hebben nu al meer dan 60 klanten en dat zonder marketing en sales

Sorry, zat fout blijkbaar ;)

root
31/10/03, 01:56
Origineel geplaatst door jasperad
He Rik,

Je hebt wel gelijk maar wij zijn ruim 6 maanden met de voorbereiding bezig om het bedrijf op te zetten. Onze mensen gaan ook niet werken in het Datacenter maar wij hebben een kantoor waar het bedrijf inkomt.

Natuurlijk is Co-loc en dedicated niet uniek, maar dat is ook helemaal niet de doelstelling (wil je uniek zijn dat moet je zeker geen hosting aanbieden, lukt je toch niet meer)
Het is onze doelstelling om klanten goed te kunnen faciliteren tegen een marktconforme prijs (dus ook niet de goedkoopste zijn) Waarbij we ons willen onderscheiden door de beste te zijn.

We zijn officieel nog niet begonnen (1 nov) maar hebben nu al meer dan 60 klanten en dat zonder marketing en sales

Nu al 60. Krijg je er een gouden lintje om bij jullie ? want uhhh