PDA

Bekijk Volledige Versie : Traffiek meten per IP



Meuli
28/10/03, 12:00
Hoi,

Ik meet op het ogenblik mijn traffiek met snmpd + mrtg + gbraph, zodat ik uiteindelijk per maand een graffiekje krijg (in bijlage) met wat er dagelijks aan traffiek verbruikt wordt. Maar het probleem is dat ik dit enkel ( in te stellen bij mrtg in mrtg.cfg ) per netwerk interface de traffiek kan meten. Aangezien er meerdere ip adressen gebonden zijn op die interface zoek ik een programma of add-on voor mrtg ( mag ook een compleet ander programma zijn) die de traffiek per IP adres kan gaan ophalen?

Alvast bedankt,

InstantXs
28/10/03, 12:29
een ander ip op 1 netwerkkaart is ook een andere interface, dus daar kan je gewoon mee connecten in mrtg :)

electric
28/10/03, 12:33
ik heb wel een programmatje gemaakt ( grotendeels af ) zodat je op de server zelf 't traffic per IP en per Poort kan meten, maar dit moet dan dan lokaal op de server gedraait worden.

luser
28/10/03, 13:20
Ipac-ng kan je op de server zelf runnen (haalt de info per ip uit iptables), verder kan je van ipac-ng ook mooi per ip (of zelf per poort) een mrtg'je trekken.

Meuli
28/10/03, 14:45
@InstantXs:
bedoel je dat je per IP adres een netwerkadapter nodig hebt? dat is helemaal de bedoeling niet :)

@electric:
werkt dit ook op FreeBSD? dan ben ik zeker geïnteresseerd

@luser:
ik draai wel FreeBSD, ik denk dat die ipac-ng daar niet mee compatibel is?

hoe meer ik er bij nadenk lijkt het me toch handiger om het probleem met snmpd of mrtg op te lossen? Als snmpd misschien het verkeer per IP bijhoudt?

InstantXs
28/10/03, 14:49
nee, een netwerkkaart kan meerdere nterfaces hebben. bv: eth0, eth0:1 eth0:2 etc
Die kan je allemaal afzonderlijk uitlezen met mrtg

luser
28/10/03, 14:56
Ipac-ng spijtig genoeg niet compatibel met freebsd.

InstantXS: als het over freebsd gaat zijn er geen eth's ;)

InstantXs
28/10/03, 14:57
ik zei ook: bv :p

Meuli
28/10/03, 15:06
bedankt voor de snelle reactie, ziet er interessant uit! ik zal daar 's verder achter zoeken

Meuli
28/10/03, 18:34
@InstantXs:

Ik heb een kleine tutorial gevonden over VLAN's ( http://people.freebsd.org/~arved/vlan/vlan_en.html ). Is het dit wat je bedoelt?