PDA

Bekijk Volledige Versie : Zelf een server bouwen



akesselaar
27/10/03, 20:37
Ten eerste bedankt voor een geweldige forum!!

Mijn vragen zijn:

1. Ik wil graag zelf een webserver bouwen.
Is dat de moeite waard?
Is het veel anders dan een pc bouwen?
Scheelt het veel geld?

2. Weet iemand een goede plek om server onderdelen te kopen?

3. Weet iemand een goede server hardware configuratie?

Ik denk bijvoorbeeld aan:

- Chassis
- Processor
- Memory
- Front Bezel
- 1st Hard Drive
- 2nd Hard Drive
- Internal Hard Drive RAID Configuration
- Single hard drive connected to add-in SCSI controller
- Two hard drives connected to add-in SCSI controller
- SCSI Controller Card
- 1st Networkcard
- Network PowerConnect Switch Details

Alle hulp is zeer welkom. :)

Savvas
27/10/03, 20:43
Origineel geplaatst door akesselaar
Ten eerste bedankt voor een geweldige forum!!

Mijn vragen zijn:

1. Ik wil graag zelf een webserver bouwen.
Is dat de moeite waard?
Is het veel anders dan een pc bouwen?
Scheelt het veel geld?



Als eerste: werk aan je Nederlands ;)

Oke en nu mijn verhaaltje:

Of het de moeite is ligt er aan voor welke doeleinden je van plan bent het gaan te gebruiken, indien je er commerciele plannen mee heb kijken of je de kosten er makkelijk uit haalt.

Het verschilt opzich niet zoveel met het bouwen van een pc, gewoon zorgen dat je geen grote videokaarten en dergelijke erin gaat stoppen, want in een 1u hoge bak past dat dus niet..

Of het veel geld scheelt ligt puur aan de kosten die je nu hebt, en waar je die kosten dan voor heb.




2. Weet iemand een goede plek om server onderdelen te kopen?


Wij kopen zelf een hoop in bij Progress.nl, redelijke prijzen, goede service.



3. Weet iemand een goede server hardware configuratie?


Ik denk bijvoorbeeld aan:

- Chassis - 1/2/4u chieftec/procase/chenbro/supermicro kast
- Processor - ligt aan waar je het voor wilt gebruiken
- Memory - ligt aan waar je het voor wilt gebruiken
- Front Bezel - uhm???
- 1st Hard Drive - ligt aan waar je het voor wilt gebruiken
- 2nd Hard Drive - ligt aan waar je het voor wilt gebruiken
- Internal Hard Drive RAID Configuration - ligt aan waar je het voor wilt gebruiken
- Single hard drive connected to add-in SCSI controller - ligt aan waar je het voor wilt gebruiken
- Two hard drives connected to add-in SCSI controller - ligt aan waar je het voor wilt gebruiken
- SCSI Controller Card - ligt aan waar je het voor wilt gebruiken
- 1st Networkcard - ligt aan waar je het voor wilt gebruiken
- Network PowerConnect Switch Details - ligt aan waar je het voor wilt gebruiken



Alle hulp is zeer welkom. :)

Met wat meer info kunnen wij je ook een stuk beter helpen, zie boven :)

akesselaar
27/10/03, 20:54
Bedankt voor je snelle reactie

Ik zal een mijn Nederlands werken. De lidwoorden krijgen mij nog onder.... :)

Een aantal dingen

Scheelt het veel geld om een server te bouwen t.o.v een standaard server pakket te kopen.

Ik wil graag een webserver maken die meestal statische webpagina's opdient met een paar scripts daarbij. Het is bedoelt als een enige server voor een webhosting project.

Savvas
27/10/03, 20:59
indien het om niet al te zware scripts gaat en het webhosting project in beperkingen blijft zou je misschien kunnen overwegen om een reseller pakket te nemen. Dat is denk ik op het moment voordeliger dan voor je..

1stchoice
18/07/04, 20:17
het kan in je voordeel werken. en om goedkoop uit te zijn zeer aan te raden, maar als je behoorlijk wat dataverkeer wilt verstoken zal je toch in de gaten moeten houden of je systeem wel zo stabiel blijft.

microboy
20/07/04, 21:20
hmm, ik keek op progress.nl

voor een een kleine 1100 ofzo hebje al een mooi ding :D

maar om te kopen onderdelen en in elkaar zetten en door te verkopen de server?

kweet niet, niet egt winstgevend denk ik..

Guust
20/07/04, 22:15
Tips:

Chenbro RM214 of RM123 als kast, Intel S875WP1 als moederbord. :)

Schaap
20/07/04, 22:22
voor een een kleine 1100 ofzo hebje al een mooi ding


LOL, voor €1100 incl. btw heb je al een PRACHT van een machine, ik heb het hier over een P4 3,0 w ht, 2x160GB, 1024MB ram.

Vanaf €750 heb je al iets deftigs denk ik. (Pentium bedoel ik) een celeron kan je waarschijnlijk naar €650 krijgen.

Ik heb het hier wel over servers met een server moederbord.

microboy
21/07/04, 00:19
''LOL, voor €1100 incl. btw heb je al een PRACHT ''

goedkoop is duurkoop ;)
gelijk goed kopen is gelij goed

Schaap
21/07/04, 00:33
Ok? Kan je dat even vertalen in het Nederlands ipv Zimbabweaans?

Als ik hier een servertje naast me staan heb van €970 incl. btw. dan durf ik eerlijk zeggen dat ik echt geen kat in een zak gekocht heb hoor..

The MAzTER
21/07/04, 00:43
Origineel geplaatst door Schaap
Ok? Kan je dat even vertalen in het Nederlands ipv Zimbabweaans?

Als ik hier een servertje naast me staan heb van €970 incl. btw. dan durf ik eerlijk zeggen dat ik echt geen kat in een zak gekocht heb hoor..

nee dat blijkt, je zit al 3 maanden te kloten :p

microboy
21/07/04, 00:51
Origineel geplaatst door Schaap
Ok? Kan je dat even vertalen in het Nederlands ipv Zimbabweaans?

Als ik hier een servertje naast me staan heb van €970 incl. btw. dan durf ik eerlijk zeggen dat ik echt geen kat in een zak gekocht heb hoor..


ik had het over om ZELF het inelkaar te zetten, als je gata kopen dan ben je pas dom vind ik, lkkr zelf bouwen, je bepaalt zelf wat je wilt, en je weet ook wat je erin zet, dus dan krijg je ook waar voor je eigengeld

en bij een server kopen betaal je ook beetje voor het naam, en ,. nog iets, het doet meer pijn als je in ÉÉN keer 1000 dokt, en iet weten wat je heb ... dan wannner je om de week, 100, of 200 uitgeef aan de volgend onderdeel van je server..

trek zelf de conclusie schaap...

XS-24
21/07/04, 00:57
Beetje oud topic ofniet?

Guust
21/07/04, 00:59
Origineel geplaatst door microboy


en bij een server kopen betaal je ook beetje voor het naam, en ,. nog iets,

Garantie dat het ding goed werkt en als er iets is is snel wordt vervangen, bedoel je die? :X

microboy
21/07/04, 01:06
Origineel geplaatst door Guust


Garantie dat het ding goed werkt en als er iets is is snel wordt vervangen, bedoel je die? :X

hoef niet altijd...
bij nieuw aanschaf ben je afhankelijk van het leverancier...

en trouwens, als je het goed doet, waommmoet je bang zijn dat er iets mis gaat, f je doet het niet, of als je het doet, do je het goed..


maar ik vraag me nog steeds af... is het wel winstgevend om zelf te bouwen en door te verkopen?
voor eigengebruik kan ik me nog ingeven..

Schaap
21/07/04, 01:21
ik had het over om ZELF het inelkaar te zetten, als je gata kopen dan ben je pas dom vind ik, lkkr zelf bouwen, je bepaalt zelf wat je wilt, en je weet ook wat je erin zet, dus dan krijg je ook waar voor je eigengeld


En jij denkt dat ik hem zelf niet in elkaar gezet heb?



nee dat blijkt, je zit al 3 maanden te kloten :)

Morgen is hij weg ;)

Trouwens, ik kon hem toch moeilijk tijdens de examens op school naar Rotterdam voeren hé?

microboy
21/07/04, 02:16
eind goed al goed,..... nutelloze topic dus? :D

Cybafish
21/07/04, 02:42
Ik las hier een stukje over een server van 650 euro? Lol? De kasten die wij gebruiken (procase) zijn alleen al 200 euro... voor 450 euro mobo + cpu + ram + hdd ?

Dat kan nooit veel soeps zijn..

mihosnet
21/07/04, 02:50
PIV 2.8Gh
1024MB PC400
80GB HDD
P4SPE SuperMicro MB
`
= 450. Moet lukken ;)

Zal het zelf niet gebruiken (bijv S-ATA, Raid, Dual-LAN etc mist nu), maar kan wel degelijk met A-hardware.

microboy
21/07/04, 10:57
mar nog steds, mijn vraag was:
is het winstgevend zelf te bouwen en te verkopen ?

want als bedrijf zijnde wil je liever dat je A-merk server aan bied aan de klant..:D...of...flessen jullie graag de klant door zeggn, i bijvoorbeel een microserver, en in de kast staat een whitebox :D

flecxie
21/07/04, 11:50
Origineel geplaatst door microboy
mar nog steds, mijn vraag was:
is het winstgevend zelf te bouwen en te verkopen ?


Valt te bezien, meestal scheelt het een "beetje".
Ik raad je echter aan een barebone te kopen, dit is een chassis met moederbord, koeling && ev. cd-rom station. Enkel HD's, CPU && ram moet je dan nog zelf kopen en erin steken. Het voordeel van een barebone is dat je je geen zorgen moet maken over koeling...

flecxie
21/07/04, 11:56
Origineel geplaatst door microboy
ik had het over om ZELF het inelkaar te zetten, als je gata kopen dan ben je pas dom vind ik, lkkr zelf bouwen, je bepaalt zelf wat je wilt, en je weet ook wat je erin zet, dus dan krijg je ook waar voor je eigengeld


Als je iet koopt weet je toch wat er in zit? :p
Het is niet zo dat een P3 2.8 in een Dell veel verschilt van een P4 2.8 in je eigen server...



en bij een server kopen betaal je ook beetje voor het naam, en ,. nog iets, het doet meer pijn als je in ÉÉN keer 1000 dokt, en iet weten wat je heb ... dan wannner je om de week, 100, of 200 uitgeef aan de volgend onderdeel van je server..


lol, wat ben je daar nu mee?
wanneer je "in ÉÉN keer 1000 dokt" heb je ineens wel een werkende server, terwijl jij pas over enkele maanden genoeg onderdelen op je schouw hebt liggen :=pp

microboy
21/07/04, 11:57
Origineel geplaatst door flecxie


Valt te bezien, meestal scheelt het een "beetje".
Ik raad je echter aan een barebone te kopen, dit is een chassis met moederbord, koeling && ev. cd-rom station. Enkel HD's, CPU && ram moet je dan nog zelf kopen en erin steken. Het voordeel van een barebone is dat je je geen zorgen moet maken over koeling...

kan je me de url pasen waar ik dit kan halen?
en zijn er wel verschillende moederborden beschikbaar?, want ik wil kijken of ik die voor een celeron of een P neem..

maar ik zag op Progress.nl dat de 19inch servers standaard met een koeling komen...

microboy
21/07/04, 23:22
''ik bedoel voeding, geen koeling'' :D

flecxie
22/07/04, 01:48
Origineel geplaatst door microboy

kan je me de url pasen waar ik dit kan halen?
en zijn er wel verschillende moederborden beschikbaar?, want ik wil kijken of ik die voor een celeron of een P neem..


Ik heb overlaatst een Tyan GX21 en een Asus AP140 (http://nl.asus.com/products/server/system/ap140r-e1/overview.htm) besteld. Weet niet direct waar je deze kan kopen in Nederland, maar als je wat rondgoogl't vind je wel iemand...

microboy
22/07/04, 12:09
Origineel geplaatst door flecxie

lol, wat ben je daar nu mee?
wanneer je "in ÉÉN keer 1000 dokt" heb je ineens wel een werkende server, terwijl jij pas over enkele maanden genoeg onderdelen op je schouw hebt liggen :=pp

niet iedereen heeft het mogelijkheid om in één keer 1000 euro op tafel te leggen;)