PDA

Bekijk Volledige Versie : [open source] Hosting software voor account beheer etc.



resellerhostnl
24/10/03, 23:24
Na een tijdje rond gekeken te hebben in hosting land ben ik nu bezig om wat serieuzer te beginnen.

Aan het begin viel de administratie allemaal nog goed via excel en wat andere programmatjes bij te houden, maar dat wordt nu toch wel wat onoverzichtelijk.

Daarom heb ik besloten om is wat hostingsoftware te gaan schrijven. Ik ben best een aardige PHP-coder (eiguhdunk!!!), en ik ben een echte Hollander dus kopen hou ik niet zo van, want dat kost centjes ;)

Toen kwam ik pas op de site van mijn oom, (auteur van vi voor linux, ViM, waarschijnlijk door u allen gebruikt) wat mij heeft aangemoedigd om het programmaatje eens Open-Source te maken ipv. het geheel commercieel uit te buiten.

Wat moet het programma (Op den duur) allemaal gaan kunnen:

- Afhandelen van hostingaanvragen
- Beheren en van accounts en pakketten
- Modules voor CPanel, Ensim en Plesk bevatten voor het automagisch creeren van accounts icm. logingegevens van de betreffende controlpanels
- Registars gaan ondersteunen zoals Openregistar, Enom en evt. andere registars die mensen willen gebruiken.
- Beheren van offertes, facturen
- Coupons ondersteunen voor het korting geven op pakketen
- Ticket systeem voor support???
- Een soort affiliate systeem of reseller systeem, wordt nog even over nagedacht.

Dit alles moet dus worden opgebouwd in een module structuur, onderhouden met templates en language files.

Ik maak nu een project aan op sourceforge, maar ik was niet van plan het hele zaakje in me eentje te gaan devven. Hosting van de updatesite kan natuurlijk worden verzorgd door sourceforge, maar misschien dat wij daar als community wat mee kunnen doen.

Graag zou ik van jullie suggesties horen voor dit project, en wie er allemaal mee wil gaan helpen. Ik zal nu een project maken op sourceforge en als die is geactiveert de url hier posten. Suggesties, afkraakberichtjes, steunbetuigingen, toezeggingen, alles kan je in dit topic pleuren :P

Ik hoop dat dit project wel serieus tot een einde gebracht kan worden, en niet zoals vele open-source projecten na een tijdje zal worden afgeschreven.

Ik ben bereid om hier veel tijd in te steken, jullie ook?

BeNeWS
24/10/03, 23:52
Prachtig idee.

Hou ons op de hoogte met de ontwikkelingen.

Ikzelf heb geen tijd om mee te helpen ontwikkelen, maar als je personen nodig hebt om te testen mag je me altijd contacteren.

AlfaHosting
24/10/03, 23:54
In de mate van het mogelijke willen we je altijd helpen. Ik denk als je het tot een goed einde kan brengen dat het wel iets is dat op prijs zal gesteld worden door velen.

resellerhostnl
25/10/03, 00:00
Ik ben zelf bijvoorbeeld niet in het bezit van Ensim en Plesk licenties, als iemand dus modules kan maken voor deze CP's, om deze zo te integreren in het programma zou dat heel makkelijk zijn. Op dit moment ben ik even bezig met een overzichtje maken hoe het hele programma in elkaar wordt gestoken. Vooral de modulaire structuur vind ik heel belangrijk, maar is ook erg ingewikkeld om te realiseren.

roland
25/10/03, 02:49
Ik zou het niet te uitgebreid maken in het begin zodat je niet na 2 maanden geen zin meer hebt. Als je direct begint met modules dan kunnen uitbreidingen makkelijk en snel geintergreerd worden.

Het grootste probleem zal zullen de server instellingen zijn die de CP behoorlijk kunnen limiteren. Daar moet overal rekening mee gehouden worden.

Niet te vergeten, beveiliging. Alles moet kompleet waterdicht zijn, ben je wel eventjes zoek mee.

Op dit moment ben ik te druk om te helpen (aantal opdrachten lopen) maar over een, pak hem beet, maandje of 3 zou ik wel wat hulp kunnen bieden.

resellerhostnl
25/10/03, 11:18
ik zal iig een template engine gaan gebruiken, welke template engine heeft jullie voorkeur? smarty of yapter?

frankske
25/10/03, 12:27
Origineel geplaatst door resellerhostnl
Toen kwam ik pas op de site van mijn oom, (auteur van vi voor linux, ViM, waarschijnlijk door u allen gebruikt)

Geheel offtopic, maar ik doe het toch: Bram is je oom? Betaal die mens eens een paar pintjes van me, wil je :)

resellerhostnl
25/10/03, 12:34
Origineel geplaatst door frankske


Geheel offtopic, maar ik doe het toch: Bram is je oom? Betaal die mens eens een paar pintjes van me, wil je :)

hahaha dat wil hij niet, hij geeft alle centjes van ViM aan een project in Uganda wat hij daar heeft gestart. Zen bier kooptie altijd zelf ;)

Icheb
25/10/03, 13:51
Resellerhostnl :
En waar op sourceforge staat het precies ?
Ik vind het zelf zeer interessant klinken, als er ook support voor DirectAdmin in komt, wil ik aan een paar modules wel mee helpen. Al moet ik van te voren al zeggen dat ik de komende tijd nog een chronisch tekort aan tijd heb (tot eind april ongeveer). Daarna heb ik wat meer tijd over.
Ik blijf deze thread volgen :)

resellerhostnl
25/10/03, 14:13
Origineel geplaatst door Icheb
Resellerhostnl :
En waar op sourceforge staat het precies ?
Ik vind het zelf zeer interessant klinken, als er ook support voor DirectAdmin in komt, wil ik aan een paar modules wel mee helpen. Al moet ik van te voren al zeggen dat ik de komende tijd nog een chronisch tekort aan tijd heb (tot eind april ongeveer). Daarna heb ik wat meer tijd over.
Ik blijf deze thread volgen :)

gister een project aangevraagd, keppet maar open source host front genoemd, osHostFront in het kort dus. Het moet nog goed gekeurd worden maar die peeps werken niet op zaterdag :P