PDA

Bekijk Volledige Versie : Domein naam zonder vast ip



BastiaanNaber
24/10/03, 19:30
Ik heb een website draaien op mijn eigen computer binnen het netwerk van mijn universiteit. Het is een lekkere glasvezel kabel dus over de snelheid heb ik niet te klagen. Het bereiken van mijn site is voor buitenstaanders alleen zo lastig. Ik krijg van de universiteit iedere keer een nieuw IP als ik in bel, de stabiliteit van deze verbinding betekend dat ik ongeveer elke twee weken een nieuw IP krijg.

Ik zou toch graag wel een domein naam willen hebben. Hoe doe ik dat ?

Op dit moment heb ik bij www.has.it een domein naam: http://bastiaan.rules.it die ik zelf door kan verwijzen naar mijn eigen IP. Is zo iets mogelijk met een domein naam ?

Myrdhin
24/10/03, 19:35
Ga eens kijken bij www.dyndns.org. Die bieden een dynamische DNS dienst. Op het moment dat je IP wijzigt geeft een stukje software het nieuwe IP adres door en worden je DNS records aangepast.

Cripton
24/10/03, 19:57
Lijkt het zo of is het echt gratis

Myrdhin
24/10/03, 23:36
Een subdomein onder dyndns.org is gratis. Wil je je eigen domein gebruiken dan kost het eenmalig $30. Dit is de MyDynDNS service. Zelf gebruik ik dit voor een van mijn eigen domeinen en dat bevalt goed.

Cybafish
25/10/03, 01:00
Ik mag je geen aanbiedingen doen natuurlijk, misschien dat de modjes even deze topic willen verhuizen?

Rudi
27/10/03, 00:13
Je kunt ook een subdomein onder dyndns.org aanvragen en je eigen domeinnaam linken m.b.v. CNAME's aan dat subdomein. Dan is het gratis. Of zie ik nu iets over het hoofd? :-)

Gerrit
03/11/03, 20:44
Origineel geplaatst door BastiaanNaber
Ik heb een website draaien op mijn eigen computer binnen het netwerk van mijn universiteit. Het is een lekkere glasvezel kabel dus over de snelheid heb ik niet te klagen. Het bereiken van mijn site is voor buitenstaanders alleen zo lastig. Ik krijg van de universiteit iedere keer een nieuw IP als ik in bel, de stabiliteit van deze verbinding betekend dat ik ongeveer elke twee weken een nieuw IP krijg.

Ik zou toch graag wel een domein naam willen hebben. Hoe doe ik dat ?

Op dit moment heb ik bij www.has.it een domein naam: http://bastiaan.rules.it die ik zelf door kan verwijzen naar mijn eigen IP. Is zo iets mogelijk met een domein naam ?


Je hebt allicht wel een adres van die beide sites (iets als www.jouwuniversiteit.nl/~bastiaan of zo) ? In dat geval kan je je domein aan die site linken via URL forwarding in plaats van via je IP adres.


Overigens, hoe host je in 's godsnaam een website op je eigen computer ? Heb je dan een server of zo ?

MrGlass
04/11/03, 01:31
Da's toch niet zo moeilijk?!?

Ik programmer veel in PHP en daarom heb ik ook een webserver draaien op mn pc thuis...

Gerrit
04/11/03, 01:46
Origineel geplaatst door MrGlass
Da's toch niet zo moeilijk?!?

Ik programmer veel in PHP en daarom heb ik ook een webserver draaien op mn pc thuis...


Kan je dan zomaar een site hosten op je eigen computer ? Ik dacht daar dat een webserver voor nodig was... Hoe zet je dan bestanden vanop je eigen PC on-line ?

Je hebt toch ook geen URL wanneer je dit doet (vergeleken met www.geocities.com/iets of http://members.lycos.nl/iets of zo) ?

reneovertoom
06/11/03, 14:27
Je kan ook Apache/Php/Mysql (phpthriad bijv.) installeren :) Dan werkt het ook top thuis hoor :D

Gerrit
06/11/03, 21:53
Origineel geplaatst door reneovertoom
Je kan ook Apache/Php/Mysql (phpthriad bijv.) installeren :) Dan werkt het ook top thuis hoor :D

- quanta costa ?

- welk adres heeft je thuis gehoste website dan ? Want je hebt normaal een adres van je host (www.geocities.com/... of members.lycos.nl/...), als je thuis host op je eigen PC heb je toch geen URL ?

Dreas
06/11/03, 22:04
Als je op internet zit krijgt je computer een IP adres toegewezen van de provider. Als je zelf een website draait op je computer thuis door gebruik te maken van webserver software (bijvoorbeeld het gratis Apache) is deze website voor iedereen gewoon te zien door naar jouw eigen IP adres te surfen. Let wel op dat je niet achter een firewall zit want dan moet je daarop wat instellingen veranderen.

Een domeinnaam is niets anders dan een mooi "woord" voor een IP adres. Als je thuis dus een vast IP adres hebt zou je gewoon je domeinnaam direct aan dat IP adres kunnen "linken" (in een DNS server) waardoor je je eigen hosting bedrijf gratis thuis kunt runnen ;) Jammer dat dat kwalitatief nooit erg goed kan zijn gezien beperkingen in verbinding stabiliteit, stroom voorziening etc maar voor hobby werkt dat prima!

Bij een dynamisch IP zijn er een aantal gratis oplossingen zoals de hierboven genoemde :)