PDA

Bekijk Volledige Versie : Automatisering



LaSpo
18/07/02, 18:44
Ben benieuwd hoe diep jullie automatisering van de bedrijfsprocessen gaat ? Doel hier op facturering, boekhouding en overige administratie, zoals het bijhouden van wijzigingen in het klantenbestand. Is dit allemaal volledig geautomatiseerd en op elkaar afgestemd, of worden losse programma's gebruikt per onderdeel ? Zelf geschreven of softwarepakket gekocht ?

superior-is
18/07/02, 21:26
Wij hebben onze bedrijfsvoering redelijk ver geautomatiseerd. Nieuwe orders worden onmiddellijk in ons klantensysteem verwerkt, waarna ze door ons moeten worden geauthoriseerd. Klanten ontvangen dan een PDF met daarin alle nodige gegevens (denk aan: vrijwaringsverklaring, standaard welkomstbrief, contract) welke volledige gepersonaliseerd is. Als ze alles goed op het orderformulier hebben ingevuld, dan hoeven ze eigenlijk alleen nog maar hun handtekening te zetten.

Deze gegevens worden ook gebruikt door ons om support te leveren en/of aanpassingen uit te voeren op hun pakket(ten). Verder is het ook gelijk gekoppeld aan ons administratie systeem (debiteuren, crediteuren, facturatie, briefopmaak en nog wat andere handige dingetjes).

Bovenstaande is eigenlijk allemaal in huis ontwikkeld zodat het helemaal aan onze eisen voldoet. Verder exporteren wij onze administratie om de zoveel tijd zodat deze in Exact ingelezen kan worden. Dit is voor onze accountant aangezien wij de boekhouding uitbesteden.

Dit alles (en ik ben vast nogal wat vergeten) zorgt ervoor dat je met redelijk weinig personeel een groot aantal klanten kan bedingen. Echter het opzetten van zoiets vergt wel de nodige tijd. Volgens mij is het zo'n half jaar stevig in ontwikkeling geweest en nou nog wordt het steeds verder uitgebreid en verbeterd.

Deimos
19/07/02, 04:15
Ook wij hebben een eigen Beheer systeem ontwikkeld. Dit programma is nog niet in een zover stadium als dat van superior-is, maar bevat voor ons de belangrijkste aspecten. Zoals Algemene klanten gegevens opslaan, diensten bij een klant opslaan etc. etc.

Het allerbelangrijkste is overigens wel het facturerings systeem. Deze zorgt voor mooie/nette PDF bestanden welke alleen nog uit geprint dienen te worden. Op deze manier is de facturering altijd op tijd en kan er gemakkelijk worden bekeken of een klant al wel of niet heeft betaald.

superior-is
19/07/02, 10:40
En vooral dat laatste is makkelijk. Want is het niet excuus nummer 1 als men niet betaald "ik ben m'n factuur kwijt/ik heb die factuur nooit ontvangen". Je kan ze gelijk een PDF op de mail gooien (en ze kunnen 'm ook online bekijken). Ook fijn dat ons systeem automatisch uitrekent wanneer er een herinnering of voor de stoute lusers een aanmaning moet worden gegenereerd.

Qweb
19/07/02, 10:54
Wij gebruiken ModernBill. Goed geprijsd, en inclusief source code te koop (iets duurder, maar nog steeds betaalbaar). En het werkt heel erg goed.
Zie ook http://www.modernbill.com

Deimos
19/07/02, 12:47
Origineel geplaatst door Qweb-Yavuz
Wij gebruiken ModernBill. Goed geprijsd, en inclusief source code te koop (iets duurder, maar nog steeds betaalbaar). En het werkt heel erg goed.
Zie ook http://www.modernbill.com

Nadeel van Modernbill vind ik zelf, dat je niet gewoon plain nette facturen kunt uitprinten. Het gaat allemaal via email, dit vind ik erg onnuttig. Verder heeft het allemaal fancy intergraties met CC aanbieders. En dit is iets waar wij totaal geen interesse in hebben aangezien al onze klanten per (post)bank willen betalen.

Qweb
19/07/02, 16:21
Lang leve de source ;-)
Wij printen toch wel de factuur, en ook herinneringen vanuit ModernBill

Marcel
20/07/02, 17:44
Wij gebruiken Snelstart voor onze boekhouding. Belangrijk zijn daarbij de abonnementservice voor de domeinnamen / jaarlijks hostingkosten...

Tevens ook gewoon de boekhouding en alles in het zelfde pakket. Alles zelf te wijzigen (niet in de source)

www.snelstart.nl

superior-is
20/07/02, 20:23
Oh snelstart heb ik ook nog wel 'ns ooit geprobeerd (lang geleden). Dat is best een grappig programma -- helaas sloot het niet helemaal aan op onze eisen, maar het is zeker aan te raden. De kosten van het product zijn niet hoog en is vrij flexibel.

RobbertC
21/07/02, 13:41
Origineel geplaatst door Marcel
Wij gebruiken Snelstart voor onze boekhouding. Belangrijk zijn daarbij de abonnementservice voor de domeinnamen / jaarlijks hostingkosten...

Tevens ook gewoon de boekhouding en alles in het zelfde pakket. Alles zelf te wijzigen (niet in de source)

www.snelstart.nl

Klinkt goed. Ben zelf ook op zoek naar oplossingen voor de boekhouding. Ik zit nog een te twijfelen tussen zelf maken of iets bestaands kopen.

Zelf maken kost veel tijd (en tijd is geld uiteraard), maar dan heb ik het wel zoals ik het zelf wil. Als ik iets koop, kan dat ook weer veel geld kosten, maar heb ik het wel meteen...

Wil ik op de site van snelstart kijken:

"De SnelStart-site is op zondag gesloten." :D

superior-is
21/07/02, 15:21
Origineel geplaatst door RobbertC

Wil ik op de site van snelstart kijken:

"De SnelStart-site is op zondag gesloten." :D

Jezus, da's wel heel erg suf. :) Ik begin toch weer twijfels bij dit pakket te krijgen. ;)

Marcel
23/07/02, 16:34
Origineel geplaatst door superior-is


Jezus, da's wel heel erg suf. :) Ik begin toch weer twijfels bij dit pakket te krijgen. ;)

Tja... de mensen van Snelstart zijn errug kerkelijk. Dat betekent inderdaad dat ze zondag dicht zijn.

Maar daar tegenover staat wel goede (boekhoudkundige) service om met het programma om te kunnen gaan. En ook nog eens een vrij lage prijs...

Voor kleine bedrijven zeker geen miskoop!

Marcel
23/07/02, 16:35
Origineel geplaatst door RobbertC


Klinkt goed. Ben zelf ook op zoek naar oplossingen voor de boekhouding. Ik zit nog een te twijfelen tussen zelf maken of iets bestaands kopen.

Zelf maken kost veel tijd (en tijd is geld uiteraard), maar dan heb ik het wel zoals ik het zelf wil. Als ik iets koop, kan dat ook weer veel geld kosten, maar heb ik het wel meteen...

Wil ik op de site van snelstart kijken:

"De SnelStart-site is op zondag gesloten." :D

Hetzelfde als jouw site zag ik net

RobbertC
23/07/02, 19:33
Origineel geplaatst door Marcel


Hetzelfde als jouw site zag ik net

Ja, klopt :)

Ik bedoel er ook niks mee, met die opmerking, het viel me gewoon op. Ik respecteer de keuze van SnelStart gewoon.

Marcel
23/07/02, 19:35
Origineel geplaatst door RobbertC


Ja, klopt :)

Ik bedoel er ook niks mee, met die opmerking, het viel me gewoon op. Ik respecteer de keuze van SnelStart gewoon.

Perfect hoor!

RobbertC
26/07/02, 13:05
*omhoog :) *

Ik heb nu de demo van SnelStart. Snelstart!Boek1 en SnelStart!Nota1 vormen samen een erg mooi team, voor een vriendschappelijk prijsje!

Deimos
26/07/02, 13:15
Wat zijn de plus en minpunten die je tot nu bent tegen gekomen? Etc. etc.

RobbertC
26/07/02, 13:32
Plus:
- Alles werkt makkelijk, en is voor een boekhoudleek (niet dat ik dat helemaal ben overigens) te begrijpen.
- Je hele boekhouding in 1 programma. Erg makkelijk, je voert bijvoorbeeld een nieuwe order in. Daarvoor hoef je maar 2 dingen voor te weten, het klantnummer en het artikelnummer. De rest (BTW percentage, korting die de klant krijgt, als je wilt de voorraad van het product) gaat allemaal automatisch.
- Het programma denkt voor je mee ("iets verkocht aan de VS, geen BTW dus").


Min:
- Soms werkt het wat onduidelijk, en moet je even de help raadplegen...
- Het bewerken van een factuurlayout is niet echt handig gemaakt.

StarXS
04/04/03, 13:24
is het mogelijk via een PHP script een PDF file te laten genereren en die op te laten sturen via email?
en daarbij kan ik dan zelf wel een functie maken of het ook uitgeprint moet worden....

alvast bedankt!

Deimos
04/04/03, 14:26
Ja bovenstaande is mogelijk. Die print optie waar je het over hebt snap ik niet helemaal. Dus wellicht zou je die iets verder kunnen specificeren.

WebBizz
04/04/03, 14:43
een druk op de knop --> factuur komt uit de printer :D

Deimos
04/04/03, 14:49
Dat zit standaard in mijn PDF reader. En aangezien iedereen volgens mij Adobe Acrobat (Reader) heeft zal dat bij jullie ook wel zo zijn gok ik :)

Quin
19/06/03, 13:21
Origineel geplaatst door Marcel
Wij gebruiken Snelstart voor onze boekhouding. Belangrijk zijn daarbij de abonnementservice voor de domeinnamen / jaarlijks hostingkosten...

Tevens ook gewoon de boekhouding en alles in het zelfde pakket. Alles zelf te wijzigen (niet in de source)

www.snelstart.nl

Hoe flexibel is de abonnementenservice? Hebben jullie de uitgaande facturen ook geautomatiseerd met dit pakket? Vallen betalingsachterstanden op?
Wij denken er sterk over om dit pakket te kopen.

Groeten,

Quin.

Bestlevel
19/08/03, 21:22
Hoe creeren jullie zelf jullie pfd bestanden met php?

Deimos
19/08/03, 22:05
Dit kan worden gedaan dmv een pdf class (http://www.ros.co.nz/pdf/) of pdflib module (http://nl2.php.net/pdf).