PDA

Bekijk Volledige Versie : Studie



Savvas
21/10/03, 11:41
Beste mensen,

Dit jaar doe ik mee aan het eind-examen van het voortgezet onderwijs en ik wil daarna nog een vervolg studie gaan doen maar:

- Ik wil me ook graag full-time in gaan zetten voor mijn bedrijf, is een thuisstudie een optie? Ik zat bijvoorbeeld te denken aan een studie van de LOI ( www.loi.nl ), CompTIA+ Linux is een opleiding waar ik erg geïnteresseerd in ben, weten jullie of dat enig goeds is?

- Verder is er natuurlijk ook de optie parttime met mijn bedrijf bezig te blijven en een 4 jarige MBO studie te gaan volgen.

Wat raden jullie mij aan en hebben jullie enige ervaring met bepaalde opleidingen op MBO niveau die wellicht voor mij geschikt zijn, ik interesseer mij op opleidingen als Linux systeembeheer, Webdesign, Netwerkbeheer. Enige suggesties?

Bij voorbaat dank voor jullie tijd.

Met vriendelijke groet,

Savvas K.

InstantXs
21/10/03, 12:06
ik raad je aan eerst naar school te gaan, en als je precies weet wat je wilt(!!!) dan pas verder te gaan met je bedrijf..

Pantsy
21/10/03, 14:44
Een hele goeie suggestie instantxs! Dit is niet om je af te kraken, maar ik denk dat je beter je "zaak" op een laag pitje te zetten totdat je je papperassen in je zak hebt.

RobbertC
21/10/03, 14:49
Ik zou inderdaad ook naar school gaan, daar krijg je nooit geen spijt van.

Op MBO niveau zijn ICT opleidingen meestal jammer genoeg op een bedroevend laag niveau (bv. Windows kunnen installeren omdat het alleen wat op volgende klikken is en nog nooit van Linux gehoord te hebben). Zou iets als Bedrijfskunde niks zijn, of lijkt je dat echt niks? Als je voor zoiets als Netwerkbeheer kiest op MBO-niveau zou ik dit alleen zien als opstapje naar het HBO.

HGM
21/10/03, 14:52
HBO is met het huidige niveau ook zeer goed te combineren met een eigen zaak hoor ;) (afgezien van stages dan natuurlijk, maar daar kan je ook wel creatief in zijn)

Newjersey
21/10/03, 15:03
als je MBO gaat doen heb je genoeg tijd voor je zaak, geloof me ;) de opleiding voor MBO ict is vooral bedoelt voor mensen die niet echt veel van pc's afweten, dat ondervind ik nu :)

maar ik zou gewoon voor school kiezen:)

Cybafish
21/10/03, 17:12
Tja, ik zou gewoon de zwaarste opleiding pakken die je kunt halen, laat het bedrijf maar op een laag pitje draaien. Verwacht maar niet dat je over 10 jaar nog met je bedrijf bezig bent :)

rq
21/10/03, 17:50
Als je gaat studeren kun je beter MBO -> HBO doen. MBO opleidingen zijn meestal van een bedroevend laag niveau.

Savvas
21/10/03, 19:33
Als ik het dus goed begrijp schiet ik met een MBO opleiding niks op? Pas als ik doorstroom naar HBO word het interessant?

Hebben jullie verder nog enige suggesties voor bepaalde opleidingen?

Bij voorbaat dank.

PS heel erg bedankt allen voor de vele reacties al, stel het erg op prijs :)

InstantXs
21/10/03, 20:11
Het MBO niveau is per school verschillend..
Ik heb er toch wel wat van geleerd (al was het niet veel :o)

WebBizz
21/10/03, 20:41
Wellicht is een deeltijd HBO opleiding iets? Dan kun je zowel studeren als werken voor je eigen bedrijf...

Newjersey
21/10/03, 21:07
je zult het eerste jaar zeker tijd overhebben op zo'n opleiding van het MBO, maar in het 2e jaar moet je (volgens mij) een half jaar stage lopen, dan zou je dat moeten combineren met je bedrijf.. denk wel dat dat moet lukken toch?

InstantXs
21/10/03, 21:40
je kan natuurlijk ook stage gaan lopen bij je eigen bedrijf

stage loop je meestal in het 3e en 4e jaar :)

WebBizz
21/10/03, 21:55
Lijkt me sterk dat dit wordt goedgekeurd door de opleiding, aangezien je dan zelf je stagebegeleider en evaluator bent...

electric
21/10/03, 21:58
Origineel geplaatst door InstantXs
je kan natuurlijk ook stage gaan lopen bij je eigen bedrijf

stage loop je meestal in het 3e en 4e jaar :)

in de tijd dat ik me eigen bedrijf had wilde ik dat ook doen, maar dat ging helaas niet op. het bedrijf moest in mijn geval nml voldoen aan bepaalde eisen en dat was dus niet zo.

dus zoals WebBizz ook zegt , ik betwijfel of dat in dit geval wel op gaat :)

InstantXs
21/10/03, 22:17
Ik heb het zelf niet gedaan, maar oud klasgenoten (zijn u klanten) mochten dat wel. Bij ons waren ze neit zo streng :)

Cybafish
21/10/03, 22:36
Origineel geplaatst door WebBizz
Lijkt me sterk dat dit wordt goedgekeurd door de opleiding, aangezien je dan zelf je stagebegeleider en evaluator bent...

..en wat is nu precies het probleem? ;) :D

Savvas
22/10/03, 09:06
@Webbizz: een deeltijd HBO opleiding kan ik pas volgen als ik MBO heb afgerond lijkt me...Aangezien ik met een VMBO-t niet op HBO terecht kan ;)

@Newjersey: jij volgt dus zelf nu een MBO opleiding begrijp ik? Maar kennelijk ver onder je niveau toch? Ik wil dus serieus overwegen om een opleiding voor linux of webdesign te gaan volgen echter ben ik niet van plan 4 jaar weg te gooien om te leren hoe het toetsenbord en de muis werken, suggesties?

@RQ: geloof idd dat MBO opleidingen dus niet bepaald op niveau liggen...Ik d8 te hebben vernomen dat je na het 2e jaar MBO door zou kunnen stromen naar HBO, weet iemand hier iets van?

@InstantXS: dat lijkt me wel wat, stage lopen bij me eigen bedrijf ;) Maar aan de andere kant toch liever niet, als je toch al zo weinig op zo'n MBO opleiding doet wil ik op zijn minst goed stage lopen bij een ICT bedrijf oid..

Alvast bedankt :D

InstantXs
22/10/03, 09:31
Het lijkt me neit echt slim om een opleiding te kiezen waar je maar 1 ding leert (zoals jij wilt voor linux)
Wie zegt dat dat over 4 jaar niet achterhaald is?

Savvas
22/10/03, 15:13
Origineel geplaatst door InstantXs
Het lijkt me neit echt slim om een opleiding te kiezen waar je maar 1 ding leert (zoals jij wilt voor linux)
Wie zegt dat dat over 4 jaar niet achterhaald is?

daar heb je gelijk in, maar als ik een opleiding kies met linux als onderdeel, leer ik waarschijnlijk niet meer daarover als ik nu al weet en vind Linux toch wel belangrijk :)

XF-RICK
22/10/03, 15:21
Ik denk dat het verstandig is om toch ook even te informeren bij een lokale HBO school. Die maken namelijk uitzonderingen als je gewoon boven het MBO niveau bent, je zult dan een toets moeten maken om te kijken wat je kennis en VAARDIGHEDEN zijn om te kijken of je geschikt bent.

Je zult vrijwel automatisch op MBO niv 4 uitkomen als eventueel ICT Beheerder, Netwerkbeheerder, Applicatiebeheerder/Ontwikkelaar. Waarbij ICT Beheerder aardig handig aangezien die alles bevat, van programmeren tot netwerkbeheer. Echter is het niveau op deze opleiding niet echt hoog.

Savvas
22/10/03, 15:28
Origineel geplaatst door XF-RICK
Ik denk dat het verstandig is om toch ook even te informeren bij een lokale HBO school. Die maken namelijk uitzonderingen als je gewoon boven het MBO niveau bent, je zult dan een toets moeten maken om te kijken wat je kennis en VAARDIGHEDEN zijn om te kijken of je geschikt bent.

Je zult vrijwel automatisch op MBO niv 4 uitkomen als eventueel ICT Beheerder, Netwerkbeheerder, Applicatiebeheerder/Ontwikkelaar. Waarbij ICT Beheerder aardig handig aangezien die alles bevat, van programmeren tot netwerkbeheer. Echter is het niveau op deze opleiding niet echt hoog.

Uitzonderingen he? Hmmm dat is wel de moeite om voor te informeren, bedankt:)

Newjersey
22/10/03, 20:33
Origineel geplaatst door NetRouting
@Newjersey: jij volgt dus zelf nu een MBO opleiding begrijp ik? Maar kennelijk ver onder je niveau toch? Ik wil dus serieus overwegen om een opleiding voor linux of webdesign te gaan volgen echter ben ik niet van plan 4 jaar weg te gooien om te leren hoe het toetsenbord en de muis werken, suggesties?


Ik werk idd ver onder m'n niveau atm...

maar als je echt lekker in je vel wil zitte, zwoeg dan nog 2 jaar @ havo en ga dan HBO doen, dat is echt aan te raden..

Vind mezelf dom dat ik het niet gedaan had.. maarja me wiskunde was niet 1 van de sterkste punten, dus ik heb maar mbo gedaan.. :)

je kan btw ook een ict opleiding @ mbo in 2 jaar afmaken.. als je een beetje je kop erbij houdt tenminste.. dus je kan 2 jaar havo gaan doen of 2 (tot 3 jaar) mbo doen en dan naar het HBO :)

je zult op het MBO alleen misschien het 2e jaar, of het 3e jaar de basis van linux krijgen (dus ls, directorys aanmaken, X en alle andere rotzooi)

Savvas
24/10/03, 08:23
Origineel geplaatst door Newjersey


Ik werk idd ver onder m'n niveau atm...

maar als je echt lekker in je vel wil zitte, zwoeg dan nog 2 jaar @ havo en ga dan HBO doen, dat is echt aan te raden..

Vind mezelf dom dat ik het niet gedaan had.. maarja me wiskunde was niet 1 van de sterkste punten, dus ik heb maar mbo gedaan.. :)

je kan btw ook een ict opleiding @ mbo in 2 jaar afmaken.. als je een beetje je kop erbij houdt tenminste.. dus je kan 2 jaar havo gaan doen of 2 (tot 3 jaar) mbo doen en dan naar het HBO :)

je zult op het MBO alleen misschien het 2e jaar, of het 3e jaar de basis van linux krijgen (dus ls, directorys aanmaken, X en alle andere rotzooi)

Directory's aanmaken???? Dat meen je niet?? In het 2e of 3e jaar, where is the world coming to :(

Ik kan helaas niet die 2 jaar doorzwoegen naar HAVO omdat ik daar juist vanaf ging naar de mavo gezien mijn wiskunde ook niet zo denderend was ;)

Mijn idee was ook om een opleiding te nemen, 2 jaar goed me best te doen en door te stromen naar HBO. Ik krijg nu sinds gister een beetje voorlichting op school en de opleiding Netwerkbeheer niveau 4 van MBO spreekt mij heel erg aan. Iemand ervaring met deze opleiding?

Cybafish
24/10/03, 08:36
En wat denk je te beginnen met deze opleiding over 10 jaar? Klinkt allemaal heel leuk nu, eigen bedrijfje en een opleiding netwerkbeheer, maar wat als je bedrijf failliet gaat vanwege een slechte markt? Wat als er dan geen banen beschikbaar zijn? Ik zou echt voor een "zekererde baan" mikken, directory's aanmaken kan ik ook wel zonder een opleiding netwerkbeheer ;)

XF-RICK
24/10/03, 12:51
Origineel geplaatst door NetRouting


Directory's aanmaken???? Dat meen je niet?? In het 2e of 3e jaar, where is the world coming to :(

Ik kan helaas niet die 2 jaar doorzwoegen naar HAVO omdat ik daar juist vanaf ging naar de mavo gezien mijn wiskunde ook niet zo denderend was ;)

Mijn idee was ook om een opleiding te nemen, 2 jaar goed me best te doen en door te stromen naar HBO. Ik krijg nu sinds gister een beetje voorlichting op school en de opleiding Netwerkbeheer niveau 4 van MBO spreekt mij heel erg aan. Iemand ervaring met deze opleiding?

De opleiding Netwerkbeheer is erg eenzijdig, je krijgt een boek van Cisco, iets van een paar 100 bladzijdes, lezen + examen wat stage en dan mag je weer oprotten. Tevens zullen ze blijven doorzagen over TCP/IP.

Savvas
24/10/03, 15:35
Origineel geplaatst door XF-RICK


De opleiding Netwerkbeheer is erg eenzijdig, je krijgt een boek van Cisco, iets van een paar 100 bladzijdes, lezen + examen wat stage en dan mag je weer oprotten. Tevens zullen ze blijven doorzagen over TCP/IP.

hoelang zou ik met deze opleiding bezig zijn dan?
Klinkt niet als een uitgebreide 4 jaar durende opleiding...

ICT beheer is ook dan een optie, maar ook niks zeker?

XF-RICK
24/10/03, 16:23
Origineel geplaatst door NetRouting


hoelang zou ik met deze opleiding bezig zijn dan?
Klinkt niet als een uitgebreide 4 jaar durende opleiding...

ICT beheer is ook dan een optie, maar ook niks zeker?

De meeste opleidingen duren ongeveer 3 jaar, als je een beetje snel bent kan je het eventueel in 2 jaar doen. ICT Beheer is eigenlijk een beetje hetzelfde, maar dan vanalles wat.

Savvas
24/10/03, 18:21
ja het is gewoon dus hopeloos de opleidingen van MBO, maar ik heb geen keus, ik denk dus dat ik voor netwerkbeheer ga, snel afronden (2 jaar) en naar HBO toe :)

keepow
24/10/03, 18:25
Stap over op de havo zo maak je eeen jaar winst.
En kan je daarna gelijk naar de HBO.

InstantXs
24/10/03, 18:32
denk dat je beter 2 jaar de mbo kan doen ipv 2 jaar de havo, omdat je op mbo toch een basis opbouwd voor de hbo

XF-RICK
24/10/03, 23:13
Origineel geplaatst door InstantXs
denk dat je beter 2 jaar de mbo kan doen ipv 2 jaar de havo, omdat je op mbo toch een basis opbouwd voor de hbo

Heb je gelijk in, je moet namelijk een aantal vaardigheden + certificaten hebben om bij het HBO binnen te komen.

Veel scholen vragen MBO als vooropleiding op het HBO. Ze gaan er namelijk vanuit dat jij als vooropleiding MBO hebt gedaan, indien dat niet het geval is, dan heb je pech en loop je achter :(.

Savvas
25/10/03, 09:37
Origineel geplaatst door XF-RICK


Heb je gelijk in, je moet namelijk een aantal vaardigheden + certificaten hebben om bij het HBO binnen te komen.

Veel scholen vragen MBO als vooropleiding op het HBO. Ze gaan er namelijk vanuit dat jij als vooropleiding MBO hebt gedaan, indien dat niet het geval is, dan heb je pech en loop je achter :(.

ja er komen binnenkort wat inlichtingsdagen heb ik ook vernomen dus daar kan ik vragen of die doorgroeimogelijkheden er zijn.

Bedankt allen voor jullie reacties!

keepow
25/10/03, 09:45
Bullshit.
Stel je voor je doet netjes je havo komt bij een hbo opleiding.
Sorry meneer u heeft geen mbo gedaan dus laten we u niet toe.

Dat slaat dus nergens op.
En heb het gevoel dat mensen hier beetje dingen denken en dat zeggen.
En niet zeker weten.

Savvas
25/10/03, 10:05
Origineel geplaatst door keepow
Bullshit.
Stel je voor je doet netjes je havo komt bij een hbo opleiding.
Sorry meneer u heeft geen mbo gedaan dus laten we u niet toe.

Dat slaat dus nergens op.
En heb het gevoel dat mensen hier beetje dingen denken en dat zeggen.
En niet zeker weten.

Denk dat je het topic niet helemaal goed heb gelezen, het kwam er op neer dat ik dus niet naar HAVO kan gaan en dus naar MBO moet, vandaar dat we het niet meer over HAVO hebben ;)

empeetrois
26/10/03, 01:01
Ik volg momenteel ook nog een MBO ICT opleiding (systeem, netwerk en applicatie beheer), en ik doe het niet om iets te leren (dos ken ik echt wel uit m'n hoofd, en tekstverwerken lukt ook wel ;)) maar doe het echter voor de papieren, op stages leer je veel echt heel veel, 1 stage week is hetzelfde als 1 jaar school. Ik heb per week ongeveer 20 á 25 lesuur, dus da is ook niks.

Ik moet nu ook keuzes maken, of verder met HBO of bedrijf of een combinatie, ik wil voor de combinatie gaan, maar veel mensen raden aan om school te doen.

Ik adviseer je ga een mbo opleiding doen, maakt echt niet uit wat, management of ict beveel ik je wel aan, maar je moet zeker daarna HBO doen!

En het is bullshit wat betreft verplicht MBO voor het HBO, want HBO nemen ze ook mensen aan van de havo, alleen zijn ze wat selectiever, je moet soms / vaak een bepaald profiel hebben.

Savvas
27/10/03, 08:25
harstikke bedankt voor je advies! Bleek inderdaad al dat de mbo opleidingen geen ** voorstellen, maar het gaat om het doorgroeien vind ik.

Met 20 tot 25 lesuren in een week is het eigenlijk makkelijk te combineren met me bedrijf zolang het op dit niveau een beetje blijft gaan, waar heb jij eigenlijk voor gekozen? Ook de combo?

empeetrois
27/10/03, 09:16
Toen ik mbo begon, had ik nog geen eigenbedrijfje, maar in het 1e jaar van die opleiding ben ik uit verveling maar wat aan het "rommellen gegaan", heb wat websites gebouwd, resellerpakket genomen, en ik zit nu in het 3e jaar, en heb sinds enkele maanden officieel bedrijfje, en begin binnenkort ook met eigen hosting op eigen windows doos.

Wat ik binnenkort moet gaan kiezen weet ik nog niet, ik heb al een aanbod gehad van iemand, om voor hem ongeveer 20 uur per week te komen werken, dit zou wel mooi zijn, want dan kan ik ook m'n eigen bedrijf erbij runnen, en eventueel ook nog avondopleiding hbo doen, maar iedereen raad dat af omdat ze zeggen dat dat er dan nooit meer van komt. Dus of ik dat moet gaan doen weet ik nog niet.

Grumpy
27/10/03, 13:25
Je kan je beter focussen op je HBO opleiding in plaats van EN je eigen bedrijf EN 20 uur werken EN je studie. En dan is het ook een HBO studie... is toch andere koek dan MBO.

jasperad
29/10/03, 00:02
Er bestaan tegenwoordig opleidingen op het HBO voor ondernemers, (Small business and entrepeneurship) wordt je juist gestimuleerd en begeleid als je een eigen bedrijf hebt.
Ik zag op je website dat je nog niet actief bent met netrouting, lijkt me dan ook niet zo'n moeilijke keus.

Savvas
29/10/03, 08:09
Origineel geplaatst door jasperad
Er bestaan tegenwoordig opleidingen op het HBO voor ondernemers, (Small business and entrepeneurship) wordt je juist gestimuleerd en begeleid als je een eigen bedrijf hebt.
Ik zag op je website dat je nog niet actief bent met netrouting, lijkt me dan ook niet zo'n moeilijke keus.

Ik ben wel actief met NetRouting bezig hoor, alleen op het moment steek ik meer tijd in het configureren van me servers en onderhouden voor klanten, ook een hoop tijd gaat in andere projecten zitten en ja dan schiet mijn eigen website er een beetje bij in...

Ik wil geen ondernemersopleiding maar juist een technische opleiding, een ondernemersopleiding is eventueel interessant om daarna te volgen, om watvoor periodeduur gaat het dan?

Bij voorbaat dank.

jasperad
29/10/03, 12:42
Hoi Netrouting,
Het zijn vaak HBO of WO opleidingen en dus ben je wel 4 jaar bezig.
Van technische opleidingen heb ik minder kaas gegeten.

Succes met je keuze

Savvas
30/10/03, 08:14
Origineel geplaatst door jasperad
Hoi Netrouting,
Het zijn vaak HBO of WO opleidingen en dus ben je wel 4 jaar bezig.
Van technische opleidingen heb ik minder kaas gegeten.

Succes met je keuze

bedankt:)

MacLeod
30/10/03, 12:57
Yo,

Origineel geplaatst door NetRouting
Als ik het dus goed begrijp schiet ik met een MBO opleiding niks op? Pas als ik doorstroom naar HBO word het interessant?

eh' ik heb alleen maar MAVO3 met pret pakket!:D
en kijk wat er van me geworden is, werk in een 'prettige' omgeving(welliswaar door mij zelf gecreeerd) en leer zelfs nog dagelijk bij!

Savvas
31/10/03, 08:38
Origineel geplaatst door MacLeod
Yo,


eh' ik heb alleen maar MAVO3 met pret pakket!:D
en kijk wat er van me geworden is, werk in een 'prettige' omgeving(welliswaar door mij zelf gecreeerd) en leer zelfs nog dagelijk bij!

Tja het leven is ook wat je er zelf van maakt he :)

Alleen met een opleiding kan je meer kanten uit en ik doe het dan voornamelijk voor kennis om in eigen bedrijf te steken.

Btw ik zie dat je mijn layout flink heb verbouwd (www.vdberg....), ziet er wel aardig uit alleen die header zou iets anders moeten denk ik, ik heb als het goed is het psd bestand er nog van dus als je iets verandert wilt hebben zeg je het maar, no extra costs of course:).