PDA

Bekijk Volledige Versie : Webhosting / Shellhosting starten



Newjersey
20/10/03, 16:45
Goeden middag allen,

Ik ben van plan om zo rond april een eigen hosting / shellhosting bedrijf te gaan starten met een colocated server. Ik heb zelf aardig wat verstand van linux, en alles wat er omheen zit zoals webservers, postfix, proftpd enzovoorts. Ik zit nu op een andere opleiding en heb nu voldoende tijd om mijn webhostingbedrijf van de grond te laten gaan (waar ik al jaren over aan het nadenken ben) en om er veel tijd in te gaan steken. Ik ben op dit moment met een ondernemingsplan bezig, en ik stuitte eigenlijk op het volgende:

- Ik ben iig van plan om een Kvk aan te vragen. Kan iemand mij uitleggen hoe het precies zit met de BTW van een bedrijf, ik hoor namelijk steeds dat je de BTW die jij betaalt kan terug vragen van de belasting, en je moet zelf ook BTW afdragen, wordt dat bijvoorbeeld 1 keer per jaar geïnd en hoe gaat dat?

- Ook zat ik te denken over welke services ik moet gaan bieden, ik zat in ieder geval aan shellhosting te denken, maar ook om bijvoorbeeld forum services op te gaan zetten. Zodat klanten die niet zoveel van forums afweten en er toch graag 1 willen, snel opgezet kan worden door mij en mijn collega, weet iemand of hier vraag naar is?

- En kan iemand mij miscchien vertellen welke soort producten je kan bieden waarmee je je van de rest van de talloze webhostingbedrijven onderscheid? Is er überhaupt nog wel markt in?

- En hoe zit het precies met de verzekeringen en rechtsbijstand? Is dit echt nodig?

Tot slotte verwacht ik niet meteen winst te draaien, ik doe het ook niet echt om er een dikke vetpot uit te halen, een kleine winst lijkt mij wel mooi maar hoeft niet persé.

Bij voorbaat dank voor het antwoorden van mijn vragen.

Newjersey
20/10/03, 20:58
misschien kan het topic even verplaatst worden naar het Webhosting forum?

rq
20/10/03, 22:10
Je hoeft alleen btw af te dragen als dit boven een bepaald bedrag komt.

Rik
21/10/03, 12:29
Origineel geplaatst door rq
Je hoeft alleen btw af te dragen als dit boven een bepaald bedrag komt.

En dat kom je vrijwel altijd ;)

InstantXs
21/10/03, 12:36
Origineel geplaatst door Newjersey

- Ik ben iig van plan om een Kvk aan te vragen. Kan iemand mij uitleggen hoe het precies zit met de BTW van een bedrijf, ik hoor namelijk steeds dat je de BTW die jij betaalt kan terug vragen van de belasting, en je moet zelf ook BTW afdragen, wordt dat bijvoorbeeld 1 keer per jaar geïnd en hoe gaat dat?

als jij iets inkoopt betaal je btw wat je per maand/kwartaal/jaar terug kan vragen
als jij iets verkoopt, dan moet je btw rekenen wat je weer moet afdragen.

koop je meer dan je verkoopt dan krijg je dus per saldo geld terug
verkoop je meer dan je koopt, dan meot je het afdragen


- Ook zat ik te denken over welke services ik moet gaan bieden, ik zat in ieder geval aan shellhosting te denken, maar ook om bijvoorbeeld forum services op te gaan zetten. Zodat klanten die niet zoveel van forums afweten en er toch graag 1 willen, snel opgezet kan worden door mij en mijn collega, weet iemand of hier vraag naar is?

Daar moet je een marktonderzoek naar doen


- En kan iemand mij miscchien vertellen welke soort producten je kan bieden waarmee je je van de rest van de talloze webhostingbedrijven onderscheid? Is er überhaupt nog wel markt in?

Ik denk neit dat iemand dat gaat vertellen, want dan zijn ze zelf niet meer onderscheidend


- En hoe zit het precies met de verzekeringen en rechtsbijstand? Is dit echt nodig?

Ik raad het je wel aan

Rik
21/10/03, 12:39
Origineel geplaatst door Newjersey
Goeden middag allen,

Ik ben van plan om zo rond april een eigen hosting / shellhosting bedrijf te gaan starten met een colocated server. Ik heb zelf aardig wat verstand van linux, en alles wat er omheen zit zoals webservers, postfix, proftpd enzovoorts. Ik zit nu op een andere opleiding en heb nu voldoende tijd om mijn webhostingbedrijf van de grond te laten gaan (waar ik al jaren over aan het nadenken ben) en om er veel tijd in te gaan steken. Ik ben op dit moment met een ondernemingsplan bezig, en ik stuitte eigenlijk op het volgende:

- Ik ben iig van plan om een Kvk aan te vragen. Kan iemand mij uitleggen hoe het precies zit met de BTW van een bedrijf, ik hoor namelijk steeds dat je de BTW die jij betaalt kan terug vragen van de belasting, en je moet zelf ook BTW afdragen, wordt dat bijvoorbeeld 1 keer per jaar geïnd en hoe gaat dat?

Je ontvangt BTW van je klanten, je betaald BTW over je inkoop/invest... de BTW die je betaald krijg je terug... m.a.w. de BTW die je ontvangt mag je houden tot aan het bedrag dat je zelf aan BTW hebt betaald...
Ieder kwartaal wordt dat verrekend met/door de Belastingdienst.
Meer info op De Belastingdienst.nl (http://www.belastingdienst.nl) en natuurlijk op: KvK.nl (http://www.kvk.nl)

- Ook zat ik te denken over welke services ik moet gaan bieden, ik zat in ieder geval aan shellhosting te denken, maar ook om bijvoorbeeld forum services op te gaan zetten. Zodat klanten die niet zoveel van forums afweten en er toch graag 1 willen, snel opgezet kan worden door mij en mijn collega, weet iemand of hier vraag naar is?

Dat komt als het goed is naar boven in je Businessplan waar je al mee bezig bent...
Een markt in kaart brengen en aftasten doe je niet 1,2 3 even, daar is onderzoek voor nodig ;)
Probeer wel een structuur in je bedrijf te krijgen door niet TE verschillend qua aanbod te gaan werken...

- En kan iemand mij miscchien vertellen welke soort producten je kan bieden waarmee je je van de rest van de talloze webhostingbedrijven onderscheid? Is er überhaupt nog wel markt in?

Onderzoek, en nog eens onderzoek ;)
Heel eenvoudig door een hoop tijd (en misschien wat geld) in het traject VOOR je daadwerkelijk start gaan steken...
Hier op WHT zitten voornamelijk webhosters (ik ben er toevallig geen), die gaan waarschijnlijk niet aan een "nieuwe concullega" uitleggen hoe hij het moet aanpakken... mochten ze zelf zaken weten om zich te onderscheiden, dan zullen zie die naar alle waarschijnlijkheid zelf gebruiken.

- En hoe zit het precies met de verzekeringen en rechtsbijstand? Is dit echt nodig?

Ga eens met je bank of boekhouder praten hierover.
Dit zijn onderdelen die niet zo zeer verplicht zijn, maar die je wel kunnen helpen straks als je eenmaal bent begonnen.... belangrijke dingen.
verzekeringen zijn in veel gevallen verplicht (denk aan ziektekosten & WA)

Tot slotte verwacht ik niet meteen winst te draaien, ik doe het ook niet echt om er een dikke vetpot uit te halen, een kleine winst lijkt mij wel mooi maar hoeft niet persé.

Zonde, weer een ondernemer die wilt starten zonder het onderste uit de kan te halen.
Als je je 200% gaat inzetten kun je rekenen op wat klanten (die komen niet vanzelf), ga je je maar 50% inzetten zal de groei nihil zijn....

Bij voorbaat dank voor het antwoorden van mijn vragen.

Your welcome ;)

Newjersey
21/10/03, 12:45
bedankt voor alle reacties, ik zal is gaan beginnen met een onderzoek :)

Rik
21/10/03, 12:55
Origineel geplaatst door Newjersey
bedankt voor alle reacties, ik zal is gaan beginnen met een onderzoek :)

Dat is wel het beste, goed zoeken, Branchegegevens opvragen bij je bank en eventueel een extern bureau inschakelen zijn de opties die je hebt...

Suc6 in ieder geval ;)