PDA

Bekijk Volledige Versie : Hosting voor jongeren



hvr1985
20/10/03, 15:51
Hallo,

Ik loop al een tijdje met een bepaald idee rond, en wil graag weten wat jullie ervan vinden.

Over een maand word ik 18 en dan wil ik een eigen webhostingbedrijf opzetten. Ik hoor iedereen al denken: Weer een 18-jarige met een flut webhostingbedrijf erbij... Maar ik wil het iets anders aanpakken dan de meeste jongeren met een webhostingbedrijf. Mijn idee is webhosting voor jongeren, door jongeren. Het is niet zo dat alleen jongeren bij mij een webhostingpakket af kunnen nemen, maar het is wel mijn doelgroep. Wat is nou het verschil met de gewone hostingbedrijven? De volgende dingen probeer ik te realiseren:

- Goedkope hosting
- Zeer flexibele hosting, voor extra service worden geen kosten in rekening gebracht, meerdere databases op aanvraag, veel subdomeinen op aanvraag, en dit alles wordt gratis aangemaakt. Men betaalt dus voornamelijk voor de webruimte en dataverkeer.
- Gemakkelijke communicatie: Ik merk dat veel jongeren het prettiger vinden om met leeftijdsgenoten te communiceren.
- Support op veel manieren: Ik wil niet teveel klanten aannemen, daarom kan ik support bieden via MSN, E-mail, een forum en via de telefoon natuurlijk.
- Geen zware contracten e.d. Contracten zijn voor een periode van een kwartaal, in plaats van een jaar wat de meeste bedrijven hanteren.

Op de website wordt uiteraard duidelijk vermeld, dat het gaat om een bedrijf dat wordt gerund door iemand die op school zit. Dus support kan alleen buiten schooltijd worden gegeven. Maar voor de meeste jongeren lijkt mij dit geen probleem... Aangezien die zelf ook naar school moeten.

Ik wil mijzelf dus niet gaan voordoen als een groot webhostingbedrijf, het moet duidelijk zijn dat men te maken heeft met een 18-jarige. Dat heeft zowel voordelen als nadelen.

De webhosting wil ik aanbieden d.m.v. een resellerpakket. Een eigen server lijkt me een zeer slecht plan, aangezien ik niet veel kan doen als hij uitvalt tijdens schooltijd bijvoorbeeld. Ik ben niet full-time aanwezig, maar ik wil wel kwaliteitswebhosting aanbieden. Verder wil ik maximaal 100 klanten aannemen, omdat ik denk dat ik bij meer klanten niet in staat ben om goede service te verlenen.

Mijn doel is uiteraard om een beetje bij te verdienen hiermee, ik hoef mijn brood er niet van te kopen, dus alles wat ik verdien is mooi meegenomen.

Ik zou graag willen weten wat jullie van dit idee vinden, of jullie denken dat dit te doen is... En alle tips en commentaar op dit plan is natuurlijk van harte welkom. Maar dan graag wel goede argumenten bij het commentaar, dus geen reacties als "Ik vind het een slecht plan".

Alvast bedankt voor alle reacties!

Rik
20/10/03, 16:12
Origineel geplaatst door hvr1985
Hallo,

Ik loop al een tijdje met een bepaald idee rond, en wil graag weten wat jullie ervan vinden.

Over een maand word ik 18 en dan wil ik een eigen webhostingbedrijf opzetten. Ik hoor iedereen al denken: Weer een 18-jarige met een flut webhostingbedrijf erbij... Maar ik wil het iets anders aanpakken dan de meeste jongeren met een webhostingbedrijf. Mijn idee is webhosting voor jongeren, door jongeren. Het is niet zo dat alleen jongeren bij mij een webhostingpakket af kunnen nemen, maar het is wel mijn doelgroep. Wat is nou het verschil met de gewone hostingbedrijven? De volgende dingen probeer ik te realiseren:

- Goedkope hosting
- Zeer flexibele hosting, voor extra service worden geen kosten in rekening gebracht, meerdere databases op aanvraag, veel subdomeinen op aanvraag, en dit alles wordt gratis aangemaakt. Men betaalt dus voornamelijk voor de webruimte en dataverkeer.

Ga je GRATIS service verlenen en er veel tijd in stoppen zonder daar iets voor te berekenen ?
Lijkt me geen verstandige optie, en ik verwacht dat je er na een paar weken zelf ook op terug komt...

- Gemakkelijke communicatie: Ik merk dat veel jongeren het prettiger vinden om met leeftijdsgenoten te communiceren.

Je klanten willen gewoon goed geholpen worden, liever door iemand die weet wat hij doet, of dit nu een jonger- of ouder persoon is ;)

- Support op veel manieren: Ik wil niet teveel klanten aannemen, daarom kan ik support bieden via MSN, E-mail, een forum en via de telefoon natuurlijk.

iemand die een bedrijf begint (ik neem aan dat je een KvK gaat regelen e.d.) kan toch geen serieuze ondernemer zijn als je nu al aangeeft dat je niet te veel klanten wilt... je moet juist gaan voor het maximale, en voorbereid zijn op een grote aanloop indien je dit verwacht...

- Geen zware contracten e.d. Contracten zijn voor een periode van een kwartaal, in plaats van een jaar wat de meeste bedrijven hanteren.

Op de website wordt uiteraard duidelijk vermeld, dat het gaat om een bedrijf dat wordt gerund door iemand die op school zit. Dus support kan alleen buiten schooltijd worden gegeven. Maar voor de meeste jongeren lijkt mij dit geen probleem... Aangezien die zelf ook naar school moeten.

Je gaat je richten op een doelgroep zonder (LEES: minder) geld en je wenst hen support te geven zonder daar rekening mee te houden in je tarieven...
Denk dat je ook een kleine fout maakt met het percentage dat overdag geen support nodig heeft.... ook al zitten er veel op school, een zeer groot deel inmiddels niet meer... + je kunt niet zeggen "indien u niet op school zit kunt u geen klant worden van ons..."

Ik wil mijzelf dus niet gaan voordoen als een groot webhostingbedrijf, het moet duidelijk zijn dat men te maken heeft met een 18-jarige. Dat heeft zowel voordelen als nadelen.

Als je open en eerlijk bent werkt dat altijd, echter iemand van 18 wordt als volwassene gezien in NL... ook jouw klanten zullen zo gaan redeneren verwacht ik...

De webhosting wil ik aanbieden d.m.v. een resellerpakket. Een eigen server lijkt me een zeer slecht plan, aangezien ik niet veel kan doen als hij uitvalt tijdens schooltijd bijvoorbeeld. Ik ben niet full-time aanwezig, maar ik wil wel kwaliteitswebhosting aanbieden. Verder wil ik maximaal 100 klanten aannemen, omdat ik denk dat ik bij meer klanten niet in staat ben om goede service te verlenen.

100 klanten leveren al veel werk voor je op, ben je van plan, indien het goed gaat, gewoon een klantenstop toe te gaan passen ?

Mijn doel is uiteraard om een beetje bij te verdienen hiermee, ik hoef mijn brood er niet van te kopen, dus alles wat ik verdien is mooi meegenomen.

Ik zou graag willen weten wat jullie van dit idee vinden, of jullie denken dat dit te doen is... En alle tips en commentaar op dit plan is natuurlijk van harte welkom. Maar dan graag wel goede argumenten bij het commentaar, dus geen reacties als "Ik vind het een slecht plan".

Bij deze... ik zou er nog even goed over na denken, ALS je iets doet, doe het dan MET een KvK inschrijving, een goed plan (Businessplan) en ga je zelf niet beperken in je groei..

Alvast bedankt voor alle reacties!

Your welcome ;)

Santario
20/10/03, 16:22
Eerlijk gezegd vertel je niets nieuws, de meeste bedrijven streven jouw doelstellingen na. Ok, je richt je op jongeren en je gaat het ook zo verkopen, maar ik zie geen verschil tussen, om het even neerhalend uit te drukken, pubers van 18 die even denken een hostingbedrijfje op te kunnen zetten. Let op, ik bedoel dus niet dat iedere jongen van 18 een flutbedrijf heeft he, voor we die discussie weer gaan krijgen ;)

Even kritisch bekijken. Waarom zou iemand juist voor jouw hostingbedrijfje moeten kiezen? Of het nu gaat om jongeren of niet, dat maakt niet zozeer uit. Jongeren kijken niet naar of een bedrijf speciaal op hun is gericht, dus die vergelijking ga ik hier ook niet trekken.


- Goedkope hosting
Dit is niet iets bijzonders waarom mensen juist voor jou zouden moeten kiezen t.o.v. vele andere providers. Daarnaast, je wilt toch ook winst maken? Je zal uit je kosten moeten komen, hoe denk je dat met goedkopge hosting te willen rondbreien?


- Zeer flexibele hosting, voor extra service worden geen kosten in rekening gebracht, meerdere databases op aanvraag, veel subdomeinen op aanvraag, en dit alles wordt gratis aangemaakt. Men betaalt dus voornamelijk voor de webruimte en dataverkeer.
Dit is bij zowat 80% van alle providers van toepassing.


- Gemakkelijke communicatie: Ik merk dat veel jongeren het prettiger vinden om met leeftijdsgenoten te communiceren.
De gemiddelde klant zit niet te wachten op techtaal, jongeren vaak ook niet inderdaad. De meeste providers zijn hier echter al op ingesteld en communiceren dit ook naar hun klanten (en op hun website).


- Support op veel manieren: Ik wil niet teveel klanten aannemen, daarom kan ik support bieden via MSN, E-mail, een forum en via de telefoon natuurlijk.
Ook van toepassing bij veel providers.


- Geen zware contracten e.d. Contracten zijn voor een periode van een kwartaal, in plaats van een jaar wat de meeste bedrijven hanteren.
Gemiddeld contract is nog altijd een maandcontract, kwartaalcontract zie je inderdaad niet vaak maar is dit een echt criteria om bij jou te hosten? Daarnaast hebben jongeren veel minder te besteden dan iemand van 25, je zal hier dus terdege rekening moeten houden. Daarnaast, kan je het zelf allemaal ook nog betalen indien, laten we zeggen, 10% van je klanten niet betaalt? Ook dat kan realiteit worden helaas en daar zal je op voorbereid moeten zijn.

Ik denk dat je veelal te maken zal krijgen met gedreven jongeren die echt iets willen met webhosting en welliswaas misschien niet zoveel eisen stellen maar toch zeker geen urenlange downtime verwachten als jij ni de schoolbanken zit. Daarnaast vind ik 100 klanten een heel mooi streven, maar zeker niet haalbaar op deze manier althans.

Begin met een ondernemingsplan, laat deze zien aan bijv. je ouders, oom, familie etc. zodat zij hun mening kunnen geven of dit allemaal wel haalbaar is. Bekijk daarna zelf nog eens je plannen met een kritische blik en als je dan nog wilt beginnen: schouders eronder, doorzettingsvermogen kweken en gaan met die banaan!!!

In iedergeval heel veel succes!!!

Santario
20/10/03, 16:23
He, Rik was me weer voor, die hoort zo onderhand bij de inboedel hier ;) Wel leuk, liggen op veel punten op een lijn :)

Rik
20/10/03, 16:29
Origineel geplaatst door Santario
He, Rik was me weer voor, die hoort zo onderhand bij de inboedel hier ;) Wel leuk, liggen op veel punten op een lijn :)

Erg he ;)
Merk dat we inderdaad vaak de zelfde mening hebben.

Ook mijn post moet de Topic starter zien als positief commentaar, wil voorkomen dat hij over een paar maanden met een torenhoge schuld zit en een slechte naam als hij straks serieus een Business gaat opstarten.

cridea
20/10/03, 16:40
Ik denk dat je even een keuze moet maken:

- of je profileert jezelf als een particulier die z'n vrienden en kennissen en daar weer de kennissen en vrienden van hosting biedt en dan stopt het
- of je profileert jezelf als een bedrijf dat aan jongeren in het algemeen hosting aanbiedt

In het eerste geval kun je denk ik met jouw idee uit de voeten, zorg dat je het zo kleinschalig houdt dat de belastingdienst je niet aanmerkt als ondernemer, je verdient er een paar tientjes per maand mee en that's it. Je moet dan ook bijv. je site niet gaan promoten enzo, want voor je het weet host je jan en alleman. Verkoop het dan beter ook via pm op forums bijv. ipv te posten etc.

In het tweede geval zul je je netjes moeten aanmelden bij kvk, belastingdienst enzovoort, boekhouding goed regelen, algemene voorwaarden, de gebruikelijke ratteplan. Ik maak uit je post tussen de regels door op dat dat iets teveel van het goede is voor je momenteel.

Ik denk dus dat je je op plan 1 moet focussen en het in de hobbysfeer moet houden. Je kunt dan later altijd nog uitbouwen naar een professioneel bedrijf.

hvr1985
20/10/03, 16:45
Rik en Santario, bedankt voor jullie reacties. Ik zou graag even wat met jullie discusseren, want ik begrijp dat jullie veel meer ervaring hebben op dit gebied. Ik zal beginnen bij Rik, daarna volgt Santario :).

"Ga je GRATIS service verlenen en er veel tijd in stoppen zonder daar iets voor te berekenen ?
Lijkt me geen verstandige optie, en ik verwacht dat je er na een paar weken zelf ook op terug komt..."

Ik neem geen eigen server, maar een resellerpakket. Misschien later een dedicated server, maar dat is nu nog niet van toepassing. Dus het onderhoud van de server e.d. doe ik niet zelf. Wat er dan overblijft aan service verlenen, is het beantwoorden van vragen (wat vrijwel iedereen gratis doet). En kleine dingen zoals databases aanmaken, subdomeinen aanmaken, enz. Dat gaat gewoon via een Control Panel, wat me bij een kleine klantankring niet echt tijdrovend lijkt. Maar als ik nu een heleboel dingen over het hoofd zie hoor ik dat graag...

"Je klanten willen gewoon goed geholpen worden, liever door iemand die weet wat hij doet, of dit nu een jonger- of ouder persoon is"

Daar heb je helemaal gelijk in natuurlijk, een goed antwoord op je vraag is het belangrijkste. Ik bedoelde alleen dat het gewoon wat lekkerder kan werken... Ik ben echt niet van plan om in mijn e-mails de "turbo-taal" van jongeren te gaan gebruiken, ik wil het gewoon zakelijk houden. Het is dus geen groot voordeel voor de klanten, maar sommige kunnen het prettig vinden.

"iemand die een bedrijf begint (ik neem aan dat je een KvK gaat regelen e.d.) kan toch geen serieuze ondernemer zijn als je nu al aangeeft dat je niet te veel klanten wilt... je moet juist gaan voor het maximale, en voorbereid zijn op een grote aanloop indien je dit verwacht..."

Die inschrijving bij de Kamer van Koophandel is zeer zeker de bedoeling. Ik wil het uiteraard wel serieus aanpakken, het moet niet een of ander hobbyproject worden. Maar ik zie niet in waarom het niet verstandig is om de klantenkring niet te groot te laten worden. Ik realiseer mijzelf, dat ik als scholier veel minder tijd heb dan iemand die full-time werkt voor zijn eigen bedrijf. Dus het gevolg daarvan is dat je niet onbeperkt klanten aan kan nemen... Natuurlijk is het wel mogelijk om tegen de tijd dat je veel klanten hebt na te gaan denken over een oplossing waarbij je meer klanten aan kan nemen, denk daarbij aan iemand een paar uur per week in dienst nemen om support te verlenen bijvoorbeeld. Maar dit is iets wat nog lang niet aan de orde is.

"Je gaat je richten op een doelgroep zonder (LEES: minder) geld en je wenst hen support te geven zonder daar rekening mee te houden in je tarieven...
Denk dat je ook een kleine fout maakt met het percentage dat overdag geen support nodig heeft.... ook al zitten er veel op school, een zeer groot deel inmiddels niet meer... + je kunt niet zeggen "indien u niet op school zit kunt u geen klant worden van ons...""

Ik heb uiteraard al wat berekeningen gemaakt om te kijken voor welke prijs ik webhostingpakketten kan aanbieden. En die prijs lijkt me laag genoeg. En het is onzin om te zeggen dat jongeren weinig geld hebben, ze hebben ruim voldoende geld om webhosting te kunnen betalen. Het enige probleem is dat veel jongeren vinden dat alles op internet maar gratis moet zijn. Maar die mensen kan je toch niets mee beginnen. Uiteraard zijn er zat die overdag ook support nodig hebben. Maar de keuze is aan de klant: Wanneer ze een e-mail sturen, kan het zijn dat ze pas na half 5 antwoord krijgen. Maar meestal ben ik wel eerder thuis. De klant weet van tevoren dat ik op school zit, dus die moet zelf maar beslissen of het een probleem is als e-mails pas aan het eind van de middag worden beantwoord.

"Als je open en eerlijk bent werkt dat altijd, echter iemand van 18 wordt als volwassene gezien in NL... ook jouw klanten zullen zo gaan redeneren verwacht ik..."

Ik vind het geen probleem om als volwassene gezien te worden. Alleen wanneer iemand overweegt een webhostingpakket bij mij af te nemen, moet hij of zij zich wel realiseren dat ik geen full-timer ben. En om misverstanden daarover te voorkomen zal ik dit ook zeer duidelijk aangeven op de website.

"100 klanten leveren al veel werk voor je op, ben je van plan, indien het goed gaat, gewoon een klantenstop toe te gaan passen ?"

Ik sluit het zeker niet uit dat ik geen nieuwe klanten meer accepteer als ik 100 klanten heb. Dan heb je ook geen nieuwe aanmeldingen meer, zodat je alleen nog tijd kwijt bent aan je huidige klanten. (Dus je bespaart ook veel tijd aan de marketing e.d.).

"Bij deze... ik zou er nog even goed over na denken, ALS je iets doet, doe het dan MET een KvK inschrijving, een goed plan (Businessplan) en ga je zelf niet beperken in je groei.."

Ik zal er zeker goed over nadenken voor ik begin, alleen ik zie niet in waarom ik me niet zou beperken in mijn groei. Ik weet dat de meeste ondernemers als doel hebben, het streven naar maximale winst. Bij mij is dat niet het geval. Ik streef naar extra bijverdiensten, waarbij ik op een bepaalt punt tevreden ben. Ik zit nu in 6 VWO dus volgend jaar ga ik studeren. Voor een groeiend webhostingbedrijf heb ik geen tijd.

Rik
20/10/03, 16:54
Ik heb het even helemaal doorgenomen, een paar punten:

* je doet het PERFECT als je aangeeft dat je bv op school zit, en dat mails later worden beantwoord...

* je hebt gelijk dat jongeren verwachten dat alles gratis is, dit is echter snel aan het veranderen, en over enkele jaren zal vrijwel niets meer gratis zijn (voorbeeld: de gratis SMS)

* Zoals Byh al aangaf, pak het slim aan als je minder klanten wenst, inderdaad door gericht op personen een aanbieding te doen, en geen sites te promoten... alleen op die manier heb je het zelf in de hand.

* Als je geen tijd hebt voor een bedrijf zou ik er even ook niet aan beginnen... er gaat zeer veel tijd en zelfstudie in zitten !

Conclusie: zoek inderdaad de juiste provider voor een TOP resellerpakket, en zorg dat je een vaste groep klanten op gaat bouwen binnen je vriendenkring / vrienden van vrienden....
Laat wel duidelijk merken dat je geen bedrijf bent (ga dus niet op je website zetten dat je met meerdere personen bent (wat ook velen schrijven maar niet zijn ;)), en zorg dat de Belastingdienst je inderdaad NIET als ondernemer gaat zien...

hvr1985
20/10/03, 16:56
Santario, ik zie dat jij vooral kijkt of het financieel haalbaar is. Wat natuurlijk het belangrijkste is bij een onderneming. Aangezien ik de webhosting wil aanbieden middels een resellerpakket, blijven voor mij de kosten ook laag. Wanneer er meer klanten komen, koop je meer dataverkeer in. Je zit dus niet echt vast aan grote vaste kosten, wat het financiele risico verkleint.

"Ik denk dat je veelal te maken zal krijgen met gedreven jongeren die echt iets willen met webhosting en welliswaas misschien niet zoveel eisen stellen maar toch zeker geen urenlange downtime verwachten als jij ni de schoolbanken zit. Daarnaast vind ik 100 klanten een heel mooi streven, maar zeker niet haalbaar op deze manier althans."

Die gedreven jongeren zijn inderdaad mijn doelgroep. Aangezien ik een resellerpakket neem, ben ik niet de persoon die ervoor moet zorgen dat de server up blijft... Dat was meteen al de reden dat ik een eigen server uitsluit. 100 klanten is mijn streven, dat zegt niet dat het helemaal is mislukt als ik een maximum van 50 klanten haal. Ik zei alleen dat ik het niet zie zitten om meer dan 100 klanten te onderhouden.

"Begin met een ondernemingsplan, laat deze zien aan bijv. je ouders, oom, familie etc. zodat zij hun mening kunnen geven of dit allemaal wel haalbaar is. Bekijk daarna zelf nog eens je plannen met een kritische blik en als je dan nog wilt beginnen: schouders eronder, doorzettingsvermogen kweken en gaan met die banaan!!!"

Zo had ik het ongeveer in gedachten ja. Het resellerpakket heb ik al, maar dat is voornamelijk voor wat persoonlijke dingen. E-mail adressen e.d. Economisch gezien niet erg verstandig, maar het maandbedrag valt wel mee... Ik wil in elk geval niet gaan haasten omdat ik al een resellerpakket heb, alles moet goed voor elkaar zijn.

hvr1985
20/10/03, 17:02
Byh, ook bedankt voor je reactie.

"Ik denk dat je even een keuze moet maken:

- of je profileert jezelf als een particulier die z'n vrienden en kennissen en daar weer de kennissen en vrienden van hosting biedt en dan stopt het
- of je profileert jezelf als een bedrijf dat aan jongeren in het algemeen hosting aanbiedt"

Ik zat toch te denken aan de 2e optie. Het is wel mijn bedoeling om gericht te verkopen, dus niet adverteren hier op webhostingtalk.nl :)

"In het tweede geval zul je je netjes moeten aanmelden bij kvk, belastingdienst enzovoort, boekhouding goed regelen, algemene voorwaarden, de gebruikelijke ratteplan. Ik maak uit je post tussen de regels door op dat dat iets teveel van het goede is voor je momenteel."

Waarom zou dit teveel gevraagd zijn? Aanmelding bij Kvk zie ik niet als een probleem. De zaken met de boekhouding en belastingdienst zijn ook geen probleem, aangezien mijn moeder boekhouder is. En die kan me uiteraard wel op weg helpen (gratis). Algemene voorwaarden is iets wat noodzakelijk is lijkt mij. Het is eenmalig veel werk, maar houdt je wel uit de problemen. En ik vind het geen probleem om een maand of 2 bezig te zijn met de voorbereiding.

hvr1985
20/10/03, 17:08
Origineel geplaatst door Rik
Ik heb het even helemaal doorgenomen, een paar punten:

* je doet het PERFECT als je aangeeft dat je bv op school zit, en dat mails later worden beantwoord...

Ik zal hier zeker erg duidelijk over zijn, zodat er geen misverstanden ontstaan.


* je hebt gelijk dat jongeren verwachten dat alles gratis is, dit is echter snel aan het veranderen, en over enkele jaren zal vrijwel niets meer gratis zijn (voorbeeld: de gratis SMS)

Ik hoop dat je gelijk hebt, tot die tijd zal ik het moeten doen met de jongeren die gewoon bereid zijn om een paar Euro per maand te betalen.


* Zoals Byh al aangaf, pak het slim aan als je minder klanten wenst, inderdaad door gericht op personen een aanbieding te doen, en geen sites te promoten... alleen op die manier heb je het zelf in de hand.

Ben ik het voor 100% mee eens


* Als je geen tijd hebt voor een bedrijf zou ik er even ook niet aan beginnen... er gaat zeer veel tijd en zelfstudie in zitten !

Ik heb niet gezegd dat ik er geen tijd voor heb. Ik realiseer me alleen goed dat mijn tijd beperkt is. En daar moet je dan ook rekening mee houden zodat je niet je klanten gaat verwaarlozen.


Conclusie: zoek inderdaad de juiste provider voor een TOP resellerpakket, en zorg dat je een vaste groep klanten op gaat bouwen binnen je vriendenkring / vrienden van vrienden....
Laat wel duidelijk merken dat je geen bedrijf bent (ga dus niet op je website zetten dat je met meerdere personen bent (wat ook velen schrijven maar niet zijn ;)), en zorg dat de Belastingdienst je inderdaad NIET als ondernemer gaat zien...

Mee eens, maar wat bedoelen jullie precies met "zorg dat de Belastingdienst je inderdaad NIET als ondernemer gaat zien"?

Rik
20/10/03, 17:13
Mee eens, maar wat bedoelen jullie precies met "zorg dat de Belastingdienst je inderdaad NIET als ondernemer gaat zien"?

Als je BTW gaat ontvangen (en dat doe je) moet je die ook weer afdragen... als je (indien je dat niet gaat oden) geen KvK hebt, en dus geen BTW nummer, kun je gigantische boetes krijgen hiervoor.

Vandaar de waarschuwing, OF alles volgens de regels, OF proberen net onder de criteria te blijven, \waardoor je je wel continu op glad ijs begeeft...

Ik merk dat je wel degelijk bedrijfsmatig wilt starten, zij het op kleine schaal, dus in die zin heb je van het bovenstaande geen last...

met 2 maanden voorbereiding kun je al zeer veel doen ;)

Santario
20/10/03, 17:14
Okay, duidelijk maar er komen zoveel dingen kijken bij een hostingbedrijf. Kijk, ongeacht of je aangeeft dat je op gezette tijden wel/geen support kan leveren, je hebt wel een zogenaamde inspanningsverplichting. Als je die door je studie niet kan halen, wat dan? Je hoeft maar een paar rotte appels tussen je klanten te hebben zitten en je mag juridisch advies gaan inwinnen. Daar heb je gelijk een van de bijkomende kosten: rechtsbijstand. Denk ook aan verzekeringen etc. Als je lage prijzen wilt hanteren, hoeveel klanten moet je minimaal hebben om al je vaste lasten eruit te halen? Want neem van mij aan, 100 klanten komen niet zomaar even uit de lucht vallen. Je noemt als streven 50. Okay, kleine berekening bij een normaal pakket van laten we zeggen 10,- per maand (wat niet echt budget is, dat ligt meestal lager):

50 x € 10,- incl. B.T.W. = € 500,- BRUTO. Je moet BTW afdragen want de belastingdienst is tenslotte ook geen filantropische instelling, kost je dus al gauw € 95,-. Dan krijg je de inkomstenbelasting, 30/40% afdragen. Wat gaat daar allemaal vanaf? Even zeer ruwe schatting dat je.... € 100,- per maand kwijt bent aan resellerkosten. Je houdt barst weinig over.... Dit is echt even een zeer ruwe berekening. Dan moeten ook nog je overige kosten vanaf zoals KVK (pak een beet € 60,- p/j), verzekering, rechtsbijstand etc. Ik ga nu lekker naar huis, vanavond ga ik verder in op je materie :)

hvr1985
20/10/03, 17:25
Origineel geplaatst door Santario
Okay, duidelijk maar er komen zoveel dingen kijken bij een hostingbedrijf. Kijk, ongeacht of je aangeeft dat je op gezette tijden wel/geen support kan leveren, je hebt wel een zogenaamde inspanningsverplichting. Als je die door je studie niet kan halen, wat dan? Je hoeft maar een paar rotte appels tussen je klanten te hebben zitten en je mag juridisch advies gaan inwinnen. Daar heb je gelijk een van de bijkomende kosten: rechtsbijstand. Denk ook aan verzekeringen etc. Als je lage prijzen wilt hanteren, hoeveel klanten moet je minimaal hebben om al je vaste lasten eruit te halen? Want neem van mij aan, 100 klanten komen niet zomaar even uit de lucht vallen. Je noemt als streven 50. Okay, kleine berekening bij een normaal pakket van laten we zeggen 10,- per maand (wat niet echt budget is, dat ligt meestal lager):

50 x € 10,- incl. B.T.W. = € 500,- BRUTO. Je moet BTW afdragen want de belastingdienst is tenslotte ook geen filantropische instelling, kost je dus al gauw € 95,-. Dan krijg je de inkomstenbelasting, 30/40% afdragen. Wat gaat daar allemaal vanaf? Even zeer ruwe schatting dat je.... € 100,- per maand kwijt bent aan resellerkosten. Je houdt barst weinig over.... Dit is echt even een zeer ruwe berekening. Dan moeten ook nog je overige kosten vanaf zoals KVK (pak een beet € 60,- p/j), verzekering, rechtsbijstand etc. Ik ga nu lekker naar huis, vanavond ga ik verder in op je materie :)

Jammer dat je nu naar huis moet, maar wellicht kan een ander de volgende vragen ook wel beantwoorden, en anders zal ik moeten wachten tot vanavond :).

Je vraagt wat ik doe als ik mijn verplichtingen niet meer kan nakomen vanwegen mijn studie. Het antwoord lijkt mij niet al te moeilijk, goed in de gaten houden hoeveel tijd ik eraan kwijt ben. Zodra het uit de hand dreigt te lopen geen nieuwe klanten meer accepteren. Het gevolg daarvan is dat ik meteen weer een hoop werk kwijt ben, en dan zal ik me gewoon moeten blijven concentreren op mijn huidige klanten.

Over rechtsbijstand en verzekeringen, kan iemand mij daar wat meer over vertellen?

En even over die inkomstenbelasting: Het lijkt mij nogal duidelijk dat ik kies voor een eenmanszaak. Zoals ik heb geleerd bij economie, betaal je tot een bepaalde grens geen belasting. Daarna loopt de belasting langzaam op. Aangezien de winst nooit erg hoog zal zijn, zal ik ook (vrijwel) geen inkomstenbelasting hoeven te betalen. Of heb ik het nu bij het verkeerde eind?

EDIT:

Over de kosten: Ik verwacht weinig grote sites, dus als we uitgaan van het maximum, 100 klanten zullen niet veel meer dan 100GB dataverkeer verbruiken neem ik aan? Dat moet met minder dan 100 Euro per maand wel lukken. Het voordeel is dat ik zelf kan bepalen hoeveel dataverkeer ik inkoop en zo bepaal ik dus mijn eigen kosten. De kosten van de inschrijving bij de Kamer van Koophandel vind ik te verwaarlozen. Dus zolang er niet teveel kosten bij komen zal ik echt niet in de schulden komen te zitten, aangezien ik aardig wat spaargeld heb. Tenminste, als je kijkt op welke schaal ik een bedrijf wil starten, moet dit geld de kosten voor een behoorlijke periode kunnen dekken. Ik heb al voor een jaar betaald voor een resellerpakket, met 25GB dataverkeer. Dus de eerste klanten zou ik in principe kunnen hosten...

cridea
20/10/03, 17:46
hvr, ik herhaal nog even wat de anderen ook al zeggen: maak de keus òf alles òf niets. Ik denk dat je je misschien nog een beetje verkijkt op wat "alles" inhoudt. Er komt vrij veel bij kijken om e.e.a. goed te regelen enzovoort, en als je het dan goed regelt heb je alweer de nodige kosten, en is het niet echt meer "een beetje bijverdienen", maar dien je er echt serieus mee aan de slag te zijn, toch behoorlijke investeringen, denk aan je resellerpakket wat je per maand afneemt (laten we zeggen 30 euro per maand), de kvk (laten we zeggen 50 euro - weet het niet zo uit mn hoofd), domeinnamen die je ergens moet aanschaffen en betalen, en dat alles dan ook nog tegen erg lage marges (je wilde nl. goedkoop blijven), algemene voorwaarden (laten) opstellen (als je het goed wilt doen, en je gaf aan dat te willen, een paar honderd euro), etc.

Het is de vraag of je het wel op die manier moet willen aanpakken in jouw situatie... Voor je het weet zit je met je handen in het haar hoe je nu weer de kosten uit die kleine marge haalt (met in het begin bijv. een resellerpakket dat je leeg aanstaart maar wel betaald moet worden)...

hvr1985
20/10/03, 17:58
byh, even over die Algemene Voorwaarden. Is het niet mogelijk om die zelf op te stellen? Is er niet ergens een overzicht te vinden van alle punten die je erin zou kunnen vermelden (en daaruit kies je dan alles wat bij jou van toepassing is)? Ik bedoel, het lijkt me overbodig dat iedereen alles steeds opnieuw moet bedenken. Je kan het wel laten opstellen door een advocaat, maar die zal waarschijnlijk ook niet even alles uit zijn duim zuigen, want dan weet je zeker dat hij bepaalde dingen vergeet. Misschien is het wel noodzakelijk om het te laten controleren, maar daar twijfel ik ook over...

EDIT:

Dat resellerpakket heb ik niet gekocht met de bedoeling om te gaan hosten. Het is voor mijn e-mail adressen, voor eventuele eigen websites en eventueel voor de websites van webdesignklanten. Ik maak namelijk af en toe websites voor klanten, en het is al een paar keer gebeurd of een klant vroeg of ik ook webhosting verzorgde. Toen ben ik een keer een goede aanbieding tegengekomen en heb daar gebruik van gemaakt. De kosten vind ik wel te overzien, en als er nu weer eens een klant vraagt of ik webhosting kan verzorgen dan kan ik daar gebruik van maken. Op dit moment gebruik ik het dus alleen voor mijn e-mail adressen waardoor het pakket niet echt nuttig wordt gebruikt, maar daar zit ik niet mee.

Rik
20/10/03, 18:22
Origineel geplaatst door hvr1985
byh, even over die Algemene Voorwaarden. Is het niet mogelijk om die zelf op te stellen? Is er niet ergens een overzicht te vinden van alle punten die je erin zou kunnen vermelden (en daaruit kies je dan alles wat bij jou van toepassing is)? Ik bedoel, het lijkt me overbodig dat iedereen alles steeds opnieuw moet bedenken. Je kan het wel laten opstellen door een advocaat, maar die zal waarschijnlijk ook niet even alles uit zijn duim zuigen, want dan weet je zeker dat hij bepaalde dingen vergeet. Misschien is het wel noodzakelijk om het te laten controleren, maar daar twijfel ik ook over...


Het beste laat je dat toch door een jurist doen (een advocaat of notaris bijvoorbeeld).

Dit zijn zeer serieuze aangelegenheden die je goed onderhanden MOET nemen...

hvr1985
20/10/03, 18:26
Ik begrijp dat die algemene voorwaarden zeer belangrijk zijn. Maar aangezien ze voor een groot gedeelte hetzelfde zijn als bij andere bedrijven, is het toch niet nodig om het door een advocaat of notaris te laten doen? Misschien wel de moeite waard om hier even een nieuwe thread voor te openen... Even vragen hoe iedereen dit aangepakt heeft. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat iedereen dit door een advocaat of notaris heeft laten doen. Het lijkt me meer voor de hand liggen dat de meesten het zelf hebben gemaakt aan de hand van voorbeelden van andere algemene voorwaarden, en die dan hebben later controleren door een advocaat of notaris.

Rik
20/10/03, 18:55
Origineel geplaatst door hvr1985
Ik begrijp dat die algemene voorwaarden zeer belangrijk zijn. Maar aangezien ze voor een groot gedeelte hetzelfde zijn als bij andere bedrijven, is het toch niet nodig om het door een advocaat of notaris te laten doen? Misschien wel de moeite waard om hier even een nieuwe thread voor te openen... Even vragen hoe iedereen dit aangepakt heeft. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat iedereen dit door een advocaat of notaris heeft laten doen. Het lijkt me meer voor de hand liggen dat de meesten het zelf hebben gemaakt aan de hand van voorbeelden van andere algemene voorwaarden, en die dan hebben later controleren door een advocaat of notaris.

dat is de "goedlkopere" variant ervan...
Risico's zijn dat de gekopieerde AV's wel zijn gedeponeerd, en dus beschermd ;)

hvr1985
20/10/03, 19:01
Ik had het volgende in gedachten: Een bedrijf met zeer uitgebreide algemene voorwaarden (die opgesteld of gecontroleerd zijn door een jurist) vragen of je zijn algemene voorwaarden mag gebruiken als voorbeeld. Die pas ik dan aan, aan mijn eigen situatie. Dan neem ik de algemene voorwaarden van het bedrijf waar ik mijn resellerpakket heb, en die voorwaarden verwerk ik dan ook in mijn algemene voorwaarden. En dan voeg ik nog toe wat ontbreekt, het lijkt mij bijvoorbeeld handig om in de voorwaarden ook even duidelijk vast te leggen dat ik niet verantwoordelijk ben voor de uptime van de server e.d. en dat ik niet full-time beschikbaar ben. Op die manier moet het toch wel lukken? Ik heb wat op het forum gezocht en had het idee dat er behoorlijk wat bedrijven zijn die de algemene voorwaarden toch zelf hebben gemaakt. 1000 Euro betalen aan een jurist is voor mij natuurlijk geen optie... Maar aangezien ik niet verantwoordelijk ben voor de kwaliteit van de servers, blijf ik voor grote schadeclames toch buiten schot neem ik aan?

Rik
20/10/03, 19:31
Origineel geplaatst door hvr1985
Ik had het volgende in gedachten: Een bedrijf met zeer uitgebreide algemene voorwaarden (die opgesteld of gecontroleerd zijn door een jurist) vragen of je zijn algemene voorwaarden mag gebruiken als voorbeeld. Die pas ik dan aan, aan mijn eigen situatie. Dan neem ik de algemene voorwaarden van het bedrijf waar ik mijn resellerpakket heb, en die voorwaarden verwerk ik dan ook in mijn algemene voorwaarden. En dan voeg ik nog toe wat ontbreekt, het lijkt mij bijvoorbeeld handig om in de voorwaarden ook even duidelijk vast te leggen dat ik niet verantwoordelijk ben voor de uptime van de server e.d. en dat ik niet full-time beschikbaar ben. Op die manier moet het toch wel lukken? Ik heb wat op het forum gezocht en had het idee dat er behoorlijk wat bedrijven zijn die de algemene voorwaarden toch zelf hebben gemaakt. 1000 Euro betalen aan een jurist is voor mij natuurlijk geen optie... Maar aangezien ik niet verantwoordelijk ben voor de kwaliteit van de servers, blijf ik voor grote schadeclames toch buiten schot neem ik aan?

Schadeclaims kun je in principe altijd aan je broek krijgen.
Het is een optie die je hierboven omschreef, vraag de AV van jouw provider... wie weet mag je die aanpassen en gebruiken ;)

Santario
20/10/03, 20:38
Origineel geplaatst door hvr1985
Maar aangezien ik niet verantwoordelijk ben voor de kwaliteit van de servers, blijf ik voor grote schadeclames toch buiten schot neem ik aan?

Daar ben je dus wel verantwoordelijk voor in de zin van een inspanningsverplichting. Een klant heeft een overeenkomst met jou en niet met jouw hostingprovider. Als je server om de haverklap op z'n gat dan gaat de wet er wel degelijk vanuit dat jij hier ook het nodige aan doet wat binnen je vermogen ligt om tot een oplossing te komen. Een klant doorverwijzen naar een provider gaat niet daar zij geen overeenkomst hebben met jouw hostingprovider.

AV's zijn leuk maar je begint geen bedrijf voor de lol. Het is alles of niets, een behoorlijke serieuze aangelegenheid.


ook even duidelijk vast te leggen dat ik niet verantwoordelijk ben voor de uptime van de server e.d. en dat ik niet full-time beschikbaar ben
Verantwoordelijk ben je contractueel gezien altijd naar mijn mening, of er consequenties aan hangen (in de vorm van vergoedingen) als de server down gaat is wat anders. Zoals gezegd, je hebt een inspanningsverplichting. Stel, ik neem bij jou een account af en de server ligt 4 dagen per maand op z'n gat, reken maar dat ik even aan kom kloppen wat logisch is.

Kijk, als jij in een contract zet dat je niet fulltime beschikbaar bent, waar blijven die voordelen dan nog om bij jou te hosten? Er zijn genoeg providers die ook lage prijzen aanbieden en wel snel kunnen reageren in geval van problemen :) Altijd kritisch kijken, ik probeer je niet af te kraken maar slechts om je te bewegen over alles 4x na te denken :)

Morgen ga ik hier op verder aangezien ik even vroeg naar bed toe ga, me maag is beetje van slag af :) Ben benieuwd naar de nieuwe reacties morgen, zal het topic goed in de gaten houden ;)

hvr1985
20/10/03, 20:57
Als een server plat gaat zal ik natuurlijk wel doen wat mogelijk is om ervoor te zorgen dat hij zo snel mogelijk weer up is. Daarbij denk ik aan het onder druk zetten van de provider, om even te laten weten dat je er niet blij mee bent. Maar is het niet mogelijk om ervoor te zorgen dat niet ik, maar de provider waar ik een resellerpakket neem aansprakelijk te stellen voor problemen met de server? Dat is waarschijnlijk iets waar klanten niet al teveel aan hebben, aangezien dat bedrijf zich ongetwijfeld goed ingedekt heeft met de algemene voorwaarden. Maar dat is mijn zaak weer niet, ik wil geen problemen krijgen doordat een ander bedrijf zijn zaken niet goed voor elkaar heeft.

Rik
20/10/03, 21:02
Origineel geplaatst door hvr1985
Als een server plat gaat zal ik natuurlijk wel doen wat mogelijk is om ervoor te zorgen dat hij zo snel mogelijk weer up is. Daarbij denk ik aan het onder druk zetten van de provider, om even te laten weten dat je er niet blij mee bent. Maar is het niet mogelijk om ervoor te zorgen dat niet ik, maar de provider waar ik een resellerpakket neem aansprakelijk te stellen voor problemen met de server? Dat is waarschijnlijk iets waar klanten niet al teveel aan hebben, aangezien dat bedrijf zich ongetwijfeld goed ingedekt heeft met de algemene voorwaarden. Maar dat is mijn zaak weer niet, ik wil geen problemen krijgen doordat een ander bedrijf zijn zaken niet goed voor elkaar heeft.

Dat is het risico van de Reseller.... je bent niet meer als een verlengde van je provider, maar je hebt wel een hoop aansprakelijkheid...

hvr1985
20/10/03, 21:14
Wat mij wel een voordeel lijkt, is dat mijn doelgroep particulieren zijn. Het lijkt me niet dat particulieren met schadeclaims van duizenden Euro's en een advocaat achter je aankomen of heb ik het nu verkeerd? Lijkt me meer dat wanneer ze niet tevreden zijn over de service, dat ze dan gewoon kunnen verhuizen. Ik zit na te denken over een manier om zonder contracten te werken, en welke betaalmethoden het beste zijn. Zonder contracten werken lijkt me wel een groot voordeel, ik denk dat veel jongeren (en ook ouderen) het prettig vinden om niet vast te zitten aan een contract. Daar komt nog bij dat veel klanten minderjarig zijn, waarbij meetekenen van de ouders nodig zou zijn. Dat is dan ook weer opgelost. Maar ik weet niet welke betaalmethode je dan het beste kan nemen, heeft iemand suggesties?

Cybafish
20/10/03, 21:25
Origineel geplaatst door hvr1985
Wat mij wel een voordeel lijkt, is dat mijn doelgroep particulieren zijn. Het lijkt me niet dat particulieren met schadeclaims van duizenden Euro's en een advocaat achter je aankomen of heb ik het nu verkeerd? Lijkt me meer dat wanneer ze niet tevreden zijn over de service, dat ze dan gewoon kunnen verhuizen. Ik zit na te denken over een manier om zonder contracten te werken, en welke betaalmethoden het beste zijn. Zonder contracten werken lijkt me wel een groot voordeel, ik denk dat veel jongeren (en ook ouderen) het prettig vinden om niet vast te zitten aan een contract. Daar komt nog bij dat veel klanten minderjarig zijn, waarbij meetekenen van de ouders nodig zou zijn. Dat is dan ook weer opgelost. Maar ik weet niet welke betaalmethode je dan het beste kan nemen, heeft iemand suggesties?

Dat zal je tegenvallen denk ik. Er zijn ook particulieren die een club hebben van het een en ander en daar flinke investeringen voor doen (adverteren bijv.)

Grumpy
20/10/03, 21:26
Ik verplaats deze naar ...Het runnen van een Web Hosting Bedrijf

hvr1985
20/10/03, 21:30
Ok, aan het begin leek deze thread me beter op z'n plaats op Webhostingtalk Lounge, maar dat is nu wel verandert geloof ik... :)

Rik
20/10/03, 21:39
Origineel geplaatst door hvr1985
Wat mij wel een voordeel lijkt, is dat mijn doelgroep particulieren zijn. Het lijkt me niet dat particulieren met schadeclaims van duizenden Euro's en een advocaat achter je aankomen of heb ik het nu verkeerd? Lijkt me meer dat wanneer ze niet tevreden zijn over de service, dat ze dan gewoon kunnen verhuizen. Ik zit na te denken over een manier om zonder contracten te werken, en welke betaalmethoden het beste zijn. Zonder contracten werken lijkt me wel een groot voordeel, ik denk dat veel jongeren (en ook ouderen) het prettig vinden om niet vast te zitten aan een contract. Daar komt nog bij dat veel klanten minderjarig zijn, waarbij meetekenen van de ouders nodig zou zijn. Dat is dan ook weer opgelost. Maar ik weet niet welke betaalmethode je dan het beste kan nemen, heeft iemand suggesties?

Je kunt NIET werken zonder contracten lijkt me, je hebt ze o.a. nodig voor je domeinnamen.
Als je geen contract hebt kunnen zowel jij als ondernemer + je klanten NERGENS op terugvallen, m.a.w. er zullen weinig mensen zijn (ook jongeren) die een dienst van je af gaan nemen zonder dat er contracten aan te pas komen...

Moet je naar mijn idee ook niet aan beginnen....

hvr1985
20/10/03, 21:51
Natuurlijk moet er wel een contract getekend worden voor de domeinnamen, ik praat nu over de webhosting. Het mooiste zou zijn als een klant gewoon op kan stappen wanneer hij maar wil. Niet dat dat voor mij zo prettig is, maar zolang ik een goede dienst verleen moet je ervan uitgaan dat de meeste klanten wel blijven. Totdat ze geen webhosting meer nodig hebbben. Ik probeer gewoon een manier te zoeken waardoor ik zo flexibel mogelijk ben, en zo min mogelijk verplichtingen opleg voor klanten. Aangezien veel mensen er niet zo van houden ergens een handtekening onder te zetten en bepaalde verplichtingen aan te gaan.

Rik
20/10/03, 21:54
Origineel geplaatst door hvr1985
Natuurlijk moet er wel een contract getekend worden voor de domeinnamen, ik praat nu over de webhosting. Het mooiste zou zijn als een klant gewoon op kan stappen wanneer hij maar wil. Niet dat dat voor mij zo prettig is, maar zolang ik een goede dienst verleen moet je ervan uitgaan dat de meeste klanten wel blijven. Totdat ze geen webhosting meer nodig hebbben. Ik probeer gewoon een manier te zoeken waardoor ik zo flexibel mogelijk ben, en zo min mogelijk verplichtingen opleg voor klanten. Aangezien veel mensen er niet zo van houden ergens een handtekening onder te zetten en bepaalde verplichtingen aan te gaan.

Tja, maar dat zal met dit soort zaken toch altijd moeten ben ik bang... of je krijgt een Pre-paid achtig idee....

hvr1985
20/10/03, 21:59
Ik denk dat je gelijk hebt. Voor automatische incasso moet je voor zover ik weet een contract hebben samen. Wanneer je de klant het geld laat overmaken zal de klant voor tenminste een kwartaal, maar eigenlijk zelfs voor een heel jaar moeten betalen. Per maand lijkt me zeer onhandig.

Dus kom je denk ik op een contract, betalen via automatische incasso, en opzeggen wanneer de klant maar wil. Betaling gaat per maand, en elke maand wordt vooraf betaald. Zodat een klant er elk moment uit kan stappen zonder dat ik dan bijvoorbeeld geld misloop voor een halve maand webhosting. Betaling van het domein voor een heel jaar vooraf, dat betaalt de klant dus in de eerste maand.

Is dit een geschikte betalingswijze?

Rik
20/10/03, 22:03
Origineel geplaatst door hvr1985
Ik denk dat je gelijk hebt. Voor automatische incasso moet je voor zover ik weet een contract hebben samen. Wanneer je de klant het geld laat overmaken zal de klant voor tenminste een kwartaal, maar eigenlijk zelfs voor een heel jaar moeten betalen. Per maand lijkt me zeer onhandig.

Dus kom je denk ik op een contract, betalen via automatische incasso, en opzeggen wanneer de klant maar wil. Betaling gaat per maand, en elke maand wordt vooraf betaald. Zodat een klant er elk moment uit kan stappen zonder dat ik dan bijvoorbeeld geld misloop voor een halve maand webhosting. Betaling van het domein voor een heel jaar vooraf, dat betaalt de klant dus in de eerste maand.

Is dit een geschikte betalingswijze?

De automatische incasso is zeker een goed betaal middel, velen zullen het echter niet willen.
Is er nog het gegeven dat een bank jou niet zomaar laat incasseren... daar zul je enige maanden bedrijfsvoering overheen moeten laten gaan...

Maandelijks factureren is juist wel handig i.v.m. het dataverkeer van jouw klanten.

hvr1985
20/10/03, 22:12
Origineel geplaatst door Rik


De automatische incasso is zeker een goed betaal middel, velen zullen het echter niet willen.
Is er nog het gegeven dat een bank jou niet zomaar laat incasseren... daar zul je enige maanden bedrijfsvoering overheen moeten laten gaan...

Maandelijks factureren is juist wel handig i.v.m. het dataverkeer van jouw klanten.

Bedoel je met maandelijks factureren dat ik elke maand een factuur moet sturen en dat de klant dan het geld moet overmaken? Lijkt mij niet echt handig, voor mijzelf niet en voor de klant niet. Ik hoop dat je die factuur gewoon via email mag versturen, anders wordt het veel te duur door de postzegels. Het lastige is dat de klant elke maand weer geld moet overmaken en dat ik elke maand voor elke klant moet controleren of het geld overgemaakt is. Het lastige daarbij is dat je niet precies weer op welke dag je het geld ontvangt (bij automatische incasso weet je volgens mij op de dag precies wanneer je het geld van een klant ontvangt).

Wat betreft dat veel mensen liever niet betalen via automatische incasso geef ik je gelijk. Maar per maand factureren lijkt me ook niet prettig werken. En over dat dataverkeer: Ik ben niet van plan om klanten meteen boete's te laten betalen wanneer ze teveel dataverkeer verbruiken. Wanneer ik zie dat een klant elke maand teveel verbruikt zal ik eens overleggen of die persoon niet beter kan overstappen naar een groter pakket.

Rik
21/10/03, 01:50
Origineel geplaatst door hvr1985


Bedoel je met maandelijks factureren dat ik elke maand een factuur moet sturen en dat de klant dan het geld moet overmaken? Lijkt mij niet echt handig, voor mijzelf niet en voor de klant niet. Ik hoop dat je die factuur gewoon via email mag versturen, anders wordt het veel te duur door de postzegels. Het lastige is dat de klant elke maand weer geld moet overmaken en dat ik elke maand voor elke klant moet controleren of het geld overgemaakt is. Het lastige daarbij is dat je niet precies weer op welke dag je het geld ontvangt (bij automatische incasso weet je volgens mij op de dag precies wanneer je het geld van een klant ontvangt).

Ja, in principe wel... of je doet het per jaar ?
Werken veel bedrijven met een maandelijkse facturatie, ook dan kun je btw automatisch incasseren.

Je kunt een factuur ook per mail versturen, zolang je de klant maar een optie geeft om de factuur ook per post te ontvangen.

Wat betreft dat veel mensen liever niet betalen via automatische incasso geef ik je gelijk. Maar per maand factureren lijkt me ook niet prettig werken. En over dat dataverkeer: Ik ben niet van plan om klanten meteen boete's te laten betalen wanneer ze teveel dataverkeer verbruiken. Wanneer ik zie dat een klant elke maand teveel verbruikt zal ik eens overleggen of die persoon niet beter kan overstappen naar een groter pakket.

Ik denk dat je hier nog op terug gaat komen, of je moet puur vrienden hosten, anders ga jij heel erg in de problemen komen met jouw dataverkeer ;)
Je hoeft ook geen "boete" tarief te gaan doorberekenen, geef gewoon duidelijk aan dat je bv 3.- euro per gb factureerd bij te veel dataverkeer.... is HEEL normaal in deze branche.

cridea
21/10/03, 11:30
Origineel geplaatst door hvr1985
het lijkt mij bijvoorbeeld handig om in de voorwaarden ook even duidelijk vast te leggen dat ik niet verantwoordelijk ben voor de uptime van de server e.d.

Dit is al een puntje wat juridisch zeer moeilijk is vast te leggen...

Rik
21/10/03, 23:35
Origineel geplaatst door byh


Dit is al een puntje wat juridisch zeer moeilijk is vast te leggen...

Tja, vrijwel onmogelijk zelfs volgens mij, aangezien de klanten van hem die service afnemen (juridisch gezien) en niet van zijn provider....

Santario
22/10/03, 23:58
Mee eens, je kan alleen een zaken uitsluiten op het gebied van vergoedingen etc. Je kan beter een soort garantieplan afgeven zodat klanten weten waar ze aan toe zijn. Voor jezelf is dat nog meer een push om bij storingen mensen op de hielen te zitten (bijv. je provider) en voor je klanten is dat toch weer een extra meerwaarde :)