PDA

Bekijk Volledige Versie : Welke DNS Server



Toon
19/10/03, 19:23
Hallo mensen,

Ik heb even gezocht maar kon geen voorgaande topic vinden.
Mijn vraag is:

Welke DNS Serversoftware gebruiken jullie zoal?

Ik zit te twijfelen tussen PowerDNS en gewoon BIND.
Nu wil ik even kijken wat de meerderheid zoal gebruikt.

Alvast bedankt!

Cybafish
19/10/03, 19:34
BIND i.c.m. cPanel/WHM

frankske
19/10/03, 20:12
sinds een dikke maand overgeschakeld van bind 8 naar powerdns. Een verademing :)

Dennis
19/10/03, 20:15
Origineel geplaatst door frankske
sinds een dikke maand overgeschakeld van bind 8 naar powerdns. Een verademing :) Leg eens uit, ik vind BIND echt niet zo slecht hoor. In het begin was het wel zwaar *censored*, maar later een peace of cookie.

Toon
19/10/03, 20:17
mja, hoor wel dat PowerDNS leuk is als je managed DNS aanbied voor je klanten. Met BIND is dat wel een hellll :)

Dennis
19/10/03, 20:28
Origineel geplaatst door Toon
mja, hoor wel dat PowerDNS leuk is als je managed DNS aanbied voor je klanten. Met BIND is dat wel een hellll :) Dat managed-dns heeft Plesk ook op BIND.

Zou inderdaad wel leuk zijn om er zelf een leuk panel in php voor te kunnen maken :)

PimEffting
19/10/03, 23:14
PowerDNS i.c.m. PowerAdmin.

Zeer snel, makkelijk te configureren én webbased controlpanel.

Cybafish
19/10/03, 23:19
Man, wat een gepiep hier ;)

BIND is gewoon net als Apache, je moet even leren hoe je met de config files om moet gaan maar daarna is het ontzettend fijne software. Zelfde verhaal met Linux t.o.v. Windows als server..

Mog
19/10/03, 23:22
Powerdns heeft grote voordelen boven bind!
Bijvoorbeeld iedere keer reloaden ben je met powerdns mooi vanaf :)
Veel slimmer om het doormiddel van een mysql databasestructuur te doen.

Cybafish
19/10/03, 23:38
Iedere keer reloaden, oh oh wat een werk ;)

Mog
19/10/03, 23:41
Als een paar duizend zonefiles hebt scheelt dat echt tijd hoor..

Toon
20/10/03, 08:55
MJa, gaat mij meer om de klantbaarheid.
Is er met BIND ook een makkelijk Control Panel?
PowerDNS heeft dus bijv. Poweradmin.

frankske
20/10/03, 11:54
Origineel geplaatst door DennisCitus
Leg eens uit, ik vind BIND echt niet zo slecht hoor. In het begin was het wel zwaar *censored*, maar later een peace of cookie.

Het feit dat in Bind nog steeds met 1 zonefile zit voor enkele zone, dat je moet opletten met je serienummers als je iets aanpast, het niet meer reloaden, interne syncronisatie, syncronisatie voor partners enz.

Zelfs dat reloaden duurt dus vrij lang op bind (niet de tijd dat je je shell terug hebt, maar de tijd voordat je server terug requests beantwoordt!!) PowerDNS is database driven, dus frontendje in php: geen probleem, je kan mysql replication gebruiken voor je backup dnsservers enz... (ja, ge kunt dat met bind en een paar scripts ook, dat weet ik wel)

Een andere leuke feature die wij gebruiken is deze van de "SuperMaster". We hebben bv een partner bedrijf (met servers op een ander netwerk dan wij) dat secundary (tertiary eigenlijk) dns speelt voor ons, kwestie van redundancy als er een probleem zou zijn met onze upstream. Wij doen dit ook voor zijn domains. Welnu, onze powerdns servers zijn zo ingesteld dat als ze een NOTIFY krijgen van zijn dnsservers, en ze zien dat dit voor een domain is dat ze nog niet hebben in hun config, gaan ze dit automatisch toevoegen aan hun database, en automatisch slave voor spelen...

Dennis
20/10/03, 16:41
Origineel geplaatst door Mog
Powerdns heeft grote voordelen boven bind!
Bijvoorbeeld iedere keer reloaden ben je met powerdns mooi vanaf :)
Veel slimmer om het doormiddel van een mysql databasestructuur te doen. Bind heeft alles in zijn geheugen zitten (alle zone-records, worden ingeladen tijden 'service named restart')

PowerDNS haalt alles steeds uit MySQL tabel?

Klopt dit?

frankske
20/10/03, 16:48
PowerDNS cachet die gegevens intern. (Caching parameters parametriseerbaar)

Cybafish
20/10/03, 18:06
Klinkt verder interessant, maar ik vraag me af in hoeverre dit te combineren is met cPanel.