PDA

Bekijk Volledige Versie : Storingsnet.nl - Technisch storings nieuws



xs2
16/10/03, 21:56
Nu ik er toch ben.. even het volgende idee presenteren voor het alombekende 'board of critics' hier :)

Ik en andere providers lopen regelmatig tegen het probleem dat nieuws omtrent storingen van technische netwerken / systemen vaak later arriveerd dan de pillen tegen de hoofdpijn tijdens de storing.

Nu zou een centraal georganiseerde site over technische storingen goed uitkomen. Daar het hosters storings project al goed op gang is dacht ik deze er maar naast te leggen. Ik heb eigelijk weinig tijd om het in de gaten te houden.

Storingsnet.nl dus.. en het domeintje heb ik er al voor klaar gezet.

Ik dacht aan een simpel forum met de nodige secties. Kijk dus even op
http://storingsnet.nl/forum en zet je opmerkingen in dit forum. Ook samenwerking , bouw of anderzijds is welkom.. ik zou dit project graag goed op gang willen zien om toekomstige leed te vermijden ;)

Vul ook even de pol in.

host3000
16/10/03, 22:01
Hmm, een soort storingsmeldingen dus, dat al bestaat :(

xs2
17/10/03, 00:04
Bestaan doet die wel maar er wordt niet aan gewerkt heb ik het vermoeden. Zie onderstaande (enigste) storings melding:
---------------------------------------
De nog niet opgeloste storingen

Monday 18 August 2003 18:27:56
Herman Blom Computer Services, storingsmeldingen.nl[meer info]
---------------------------------------

Daarbij zal het niet mogelijk zijn voor 1 partij om alle storingen (tijdig) te vermelden. Vandaar dat een forum met admin's per netwerk / systeem het handigste leek. Ook zitten er zo heel weinig kosten aan verbonden.

Bij succes zal een toekomstig systeem meer kunnen zoals oa.:

- meldingen via andere kanalen (fax/telefoon/sms)
- statistieken voor provider vergelijkingen
- API interface voor gebruik bij andere systemen

Kortom.. des te meer support des te meer succes.

Domenico
17/10/03, 02:13
http://www.webhostingtalk.nl/forumdisplay.php?forumid=54

:)

Grumpy
17/10/03, 02:22
Het webhostingkeurmerk gaat een soortgelijke service bieden aan keurmerkhouders.

xs2
17/10/03, 03:42
Domenico.. ik kan die link niet gebruiken .. wat is er ?

Grumpy.. dus alleen de keurmerkhouder zelf kan het invoeren.. das dan net zoals de nieuwspagina van die provider. Ik heb liever een user end meldingspunt zodat problemen door (serieuze) gebruikers gelijk tot nieuws gemaakt kunnen worden.

Domenico
17/10/03, 12:24
Link niet gebruiken? Het is gewoon een subforum van dit forum.

Netwerk Storingen en Updates
Problemen met toegang tot je server(s) en/of netwerk? Plaats ze hier en houd iedereen op de hoogte. (Bedoeld voor zowel providers als afnemers)

http://www.webhostingtalk.nl/forumdisplay.php?forumid=54

xs2
17/10/03, 12:53
Ook hier is het nog niet in gebruik of te rustig. Zo gaat de SIDN de 26e bijvoorbeeld het DRS aanpassen, een kleine downtime en wat wijzigingen. Zo hebben ook DNS.BE, OpenSRS, Nominet en een reeks andere DRS providers hun (geplande) downtimes. Ook netwerk, hosting en payment providers zou ik wel in de gaten willen houden.

Voor elke provider is best wel 1 persoon die hier dagelijks mee in contact staat. Dus handig als deze de admin van de storings sectie wordt.

Kortom.. ik heb nog steeds geen werkende / goed gebruikte versie gezien en weet dus nog steeds wat te verwachten met alle providers die wij hier gebruiken.

Input folks ?

Grumpy
17/10/03, 13:27
Origineel geplaatst door xs2
Grumpy.. dus alleen de keurmerkhouder zelf kan het invoeren.. das dan net zoals de nieuwspagina van die provider. Ik heb liever een user end meldingspunt zodat problemen door (serieuze) gebruikers gelijk tot nieuws gemaakt kunnen worden.
Niet echt handig dat iedereen een "storing" kan melden. Krijg je last van grappenmakers die hosters zwart willen maken.

Heb je handen vol werk aan.

xs2
17/10/03, 13:45
Zoals als gezegd krijgen alleen serieuze (bedrijfsmatige) gebruikers admin toegang tot de forum delen. Bij problemen wordt deze persoon snel buitengesloten van toegang tot de officiele meldings pagina.

Ook hebben gewone bezoekers de mogelijkheid storingen te melden, doch zullen deze eerst door een admin gechecked worden alvorens zij op de officiele meldings pagina terecht komen. Voor de SIDN zou ik de forum admin kunnen zijn, daar wij voor SIDN deelnemers automatiseren zitten wij dagelijks met onze neus op het SIDN DRS systeem.

Btw.. rem het idee niet af met klachten maar versnel het door de oplossingen hier te plaatsen. Misbruik is snel verholpen zoals je op dit forum al gemerkt heb ;)

Kortom.. voor succes zijn er (nu al) forum admins nodig voor o.a.:

Netwerk:
NL switchpoints
Europa switchpoints

DRS Providers:
SIDN (NL-DOM) .nl registratie systemen
DNS.BE (BE-DOM) .be registratie systemen
Nominet .uk registratie systemen
Dot.TV .tv registratie systemen
NIC.DE .de registratie systemen

Domenico
17/10/03, 14:42
Origineel geplaatst door xs2
Ook hier is het nog niet in gebruik of te rustig.

Dit komt omdat het nog maar net 12 uur geleden is aangemaakt. :)

Wat betreft de opmerking van Grumpy over de zogenaamde 'grapenmakers' kan ik kort zijn. Misbruik wordt gestraft dmv een ban en je kan eigenlijk snel genoeg zien of het een oprechte melding is of niet en eigenlijk hoop ik dat voornamelijk hosters gebruik van gaan maken van de mogelijkheid tot het melden van storingen en oplossingen hiervan.

Ik heb het dus over het net aangemaakte forum 'Netwerk Storingen en Updates'.

xs2
17/10/03, 14:53
Maar Domenico, is 1 categorie niet wat te klein om een 'landelijk' meldings punt voor storingen te verwerken ?

Het punt is in ieder geval dat het niet door 1 persoon beheerd moet worden. Liever 10 serieuze server/web admin's die minder vaak de boel hoeven te reguleren dan 1 die het niet bij kan houden. Zowiezo zit 1 persoon niet bij alle providers.. dat zou tonnen kosten. Brede samenwerking is hier dus echt nodig.

Waar nodig verhuis of forward ik storingsnet.nl wel naar het beste project. Wel vindt ik zelf dat het een goede en gedetaileerde verdeling moet hebben. Zelf wil ik niet door een lange lijst heen werken op zoek naar die ene provider waar je net problemen mee hebt.

Ook moet de officiele storings meldings categorie een standaard presentatie formaat hebben.. zodat datum, tijd, topic en voortgang snel af te lezen is. Bij problemen is er al zo weinig tijd en hier heeft is 10 seconden soms het verschil tussen meer bestelllingen of een ontevreden klant.

Nog iets.. dit soort besprekingen / brainstorms horen thuis op de project site zodat het gelijk goed te organiseren is.

Kortom.. mensen even relevante sites hier dumpen voor reviews.. offuh zet hier maar de link naar de nieuwe thread neer voor reviews van relevante sites. pff .. ik weet even zo snel niet waar dit of dat gedaan mag worden dus domenico geleid de boel maar naar een discussie plekje.

storingsnet.nl/forum is actief voor invulling.. de categorieen daar geven een idee de indeling per technische branch.

phpbbforum is een goed script, klanten en wijzelf hebben nog geen serieuze problemen ondervonden.

Dus.. gaarne aanvulling, uitbreiding of samenvoeging. Er is hier spoed bij want binnen een week wordt ons global DRS systeem gereleased voor verkoop en wij zitten te springen om een centraal meldpunt voor storings meldingen.

Domenico
17/10/03, 14:58
Tja, ik zeg ook niet dat dit voor alles en iedereen is maar kijk hier eens want dit had ik eigenlijk in gedachte -> http://www.webhostingtalk.com/forumdisplay.php?s=&forumid=59

Ik denk dat veel mensen en hosters hier profijt van kunnen hebben want wht.nl word tenslotte dagelijks heel erg goed bekeken. :D

Rik
17/10/03, 15:11
Origineel geplaatst door Domenico
Tja, ik zeg ook niet dat dit voor alles en iedereen is maar kijk hier eens want dit had ik eigenlijk in gedachte -> http://www.webhostingtalk.com/forumdisplay.php?s=&forumid=59

Ik denk dat veel mensen en hosters hier profijt van kunnen hebben want wht.nl word tenslotte dagelijks heel erg goed bekeken. :D

Denk ook dat het wel een plekske op WHT.nl hoort te hebben...
Alhoewel het conceptje van Herman ook gewoon beter uitgewerkt kan worden (wat door drukte momenteel even niet gedaan wordt....)

Het is wel zo handig dat klanten en hosters via zo'n forum met elkaar in contact kunnen komen zoals dat op WHT.com en .nl al is...

De topic starter heeft duidelijk goede bedoelingen, maar hij vergeet denk dat het bijvoorbeeld voor vrijwel iedereen hier, handiger is om via WHT te communiceren i.p.v. "weer" een ander forum ;)

Ik denk dat je het ook BETER via WHT kunt uitwerken (welk plan dan ook hiervoor) aangezien je hier honderden "gegadigden" bij elkaar hebt...

xs2
17/10/03, 15:51
>Ik denk dat je het ook BETER via WHT kunt uitwerken (welk plan dan >ook hiervoor) aangezien je hier honderden "gegadigden" bij elkaar >hebt...

Ik wacht de mening van meer mensen af want ik krijg toch het idee dat het naar 1 kant getrokken wordt. WebHostingTalk betreft hosting onderwerpen aangevuld met domeinnaam registratie onderwerpen.

WHT bied zowiezo al niet de informatie die wij nu nodig hebben en waar dit project uit voorkomt. Ik probeer dus een totaal beeld te krijgen van wat wij, onze reseller klanten, leveranciers, ontwikkelaars en de eind consument nodig hebben om te voorzien in de informatie behoefte.

Een compleet storings meldpunt zou o.a. de volgende technische infrastructuren en systemen moeten vermelden:

- Netwerk (backbone/switchpoint) storingen Benelux (of groter)

- Domeinnaam Registratie Systemen (NIC's)
NL-DOM, BE-DOM, DE-DOM, SP-DOM, SE-DOM etc..

- Registratie Service Providers
Tucows, Registerfly, DomainDiscount etc..

- Hosting Service Providers
Vuurwerk, Ladot..etc.

- Internet Service Providers
KPN, Chello, Wanadoo..etc

- Applicatie Service Providers
Poseidon, NexTchange, DRS..etc.


Het betreft hier nationale en internationale infrastructuren en systemen dus mogelijk zullen delen engelstalig zijn vanwege de buitenlandse forum admins voor die categorie.

WHT bied bijvoorbeeld ook domeinnaam registratie, aan en verkoop en een reeks andere onderwerpen om het voor hosters completer te maken. Uitgangspunt blijft een forum voor webhosters.

Het storingsnet zou alleen informatie over storingen, voortgang en oplossingen / alternatieven moeten bespreken. Dit om de workflow voor de technische teams zo kort mogelijk te houden. Het gaat hier immers om een 'officiele verificatie van een storing' en tijd is geld.

Onderstaande is dus ook niet georganiseerd en behoort zeker niet thuis in een advertentie ruimte. Ook horen publieke discussies niet thuis in een thread met officiele meldingen.

http://www.webhostingtalk.com/forumdisplay.php?s=&forumid=59

Kortom.. ik neem geen risico's over een publieke melding maar controleer het liever. Voor alle providers geld dat zij hun eigen thread kunnen beheren met officiele meldingen. Als zij een discussie willen aangaan met bezoekers omtrent deze storing dan kunnen zij die in de publieke sectie (redelijkerwijs) aangaan of via eigen email / helpdesk uitvoeren.

Tot zover nog geen projects die georganiseerd genoeg zijn.
Zijn er trouwens al providers / gebruikers die zich op storingsnet willen vertegenwoordigen ?

Domenico
17/10/03, 16:15
Op wht.com staat het wel in het advertentie gedeelte maar hier dus niet!

Het is een begin en als een hoster het zou willen zou die bijvoorbeeld een eigen subforum kunnen krijgen waar alleen die hoster zou kunnen posten en zo zijn er nog wel wat uitwerkingen te bedenken.

Nogmaals, ik ben niet bezig de aarde onder je voeten vandaan te halen maar ik gaf gewoon een voorbeeld van hoe het ook kan. We zouden ook rechtstreeks naar elkaar toe kunnen linken als je begrijpt wat ik bedoel.

Rik
17/10/03, 16:18
Origineel geplaatst door Domenico
[url]We zouden ook rechtstreeks naar elkaar toe kunnen linken als je begrijpt wat ik bedoel.

:D En dan die van Herman er bij, kunnen webhosters nog zelf kiezen naar welk forum of website zij hun klanten laten gaan ook ;)

xs2
17/10/03, 19:48
Leuk zo'n familie plan, klein en cosy :) Maar nogmaals.. nodig is een breed forum. Dus liever op een kale basis beginnen dan ergens weer een sub.sub.subcategorie aan te maken.

Een link naar de site zou eenvoudig ergens op WTH geplaats kunnen worden en vica versa (via een link sectie of derg.). Dat zijn zo zeer niet de punten om te bespreken. Het gaat voornamelijk om een brede input.

Misschien moeten we even afwachten tot er meer gerelateerde personen op reageren. Tot zover zie ik maar 5 of 6 mensen reageren uit hosting/DNR branch en dat is def. te weinig om alle meldingen efficient te verwerken.

Ik ben misschien wat strikt.. maar heb teveel hassle gehad met halfbakken meldingspunten. Het kost gewoon teveel geld als het niet goed opgezet is. Dus gaarne meer kritiek omtrent de uitwerking ipv het eigendom's / controle beleid.

thx tot zover folks.. ik kom er nog op terug

sniff.. 'business at the speed of light' .. een utopia ver ver weg...

Santario
17/10/03, 20:13
Ik ben van mening dat zoiets niet bij WHT ondergebracht moet worden. De reden is omdat je zoiets niet in een forum moet zetten maar gewoon op een goed uitziende website. Dat project van storingsmeldingen.info is leuk bedacht maar de uitwerking vind ik, wat de klant te zien krijgt althans, verre van professioneel. Natuurlijk moet er nog aan gewerkt worden, de makers moeten dit dan ook zien als een verbeterpuntje en niet als kritiek.

Webhostingtalk moet de functie behouden die ze nu hebben, storingen e.d. moet je in een hele andere verpakking aanbieden, niet in een forum. Naar elkaar linken zou weer wel een zeer goed idee zijn vind ik :)

Denk b.t.w. niet dat Domenico de intentie had om het naar WHT toe te trekken, hij draagt gewoon suggesties aan, niet gelijk als 'kritiek' opvatten :)