PDA

Bekijk Volledige Versie : Doe eens wat MEER aan Marketing...



Rik
14/10/03, 14:00
Beste Webhosters....

Ik merk dat vooral de starters onder jullie maar gewoon "beginnen"....
Vaak is er dus niet eens een KvK, en als die er al is, dan is het meestal een kwestie van een resellerpakket nemen, of een dedicated server...
Verder wordt er weinig, tot GEEN aandacht besteed aan zaken waardoor je tenminste je verkoop kunt gaan "sturen"....de Marketing.

Om jullie even opweg te helpen heb ik hier een artikel geplaats waarin je kunt zien dat je veel slimmer met je doelgroepen om KUNT gaan:

Wat beweegt de klant?
Ondanks al het onderzoek naar consumentengedrag weten we nog steeds niet goed hoe klanten tot hun koopbeslissingen komen. Om daar achter te komen moeten we weten hoe het menselijk brein werkt.

Wel zo’n 95 procent van de menselijke gedachten, emoties en handelingen komt voort uit het onbewuste. Dat verklaart waarom mensen vaak heel anders reageren dan ze zeggen dat ze zullen reageren: het onderbewustzijn is hen gewoon te slim af. Door gewoon te observeren hoe consumenten met een product omgaan zouden marktonderzoekers dan ook heel wat meer aan de weet komen dan door hun respondenten te laten vertellen hoe ze dat doen. En verder zouden marketeers behalve van de psychologie en de sociologie gebruik moeten maken van een wetenschap als neurologie. Die leert ons dat mensen meer in beelden dan in woorden denken en dat metaforen daarom bijvoorbeeld heel geschikt zijn bij het voorspellen van consumentengedrag.

Dat ook taalwetenschap een bron van informatie kan zijn, blijkt uit het voorbeeld van de Amerikaan Charles Cleveland, bedenker van de conversation analysis software. Cleveland ontdekte dat zelfs het gebruik van een lidwoord verschil kan maken. Een autoverhuurder die zegt: ‘Ik heb zo direct een auto voor u klaar staan’ heeft minder kans dat de klant toehapt dan degene die zegt: ‘Ik heb de auto zo direct voor u klaar staan’.

Bron: Marketing Management

En nu ??

Aan het bovenstaande is te zien dat o.a. de teksten op de websites zeer belangrijk zijn, de teksten maken van de mensen op jouw website een klant, OF een bezoekers... aan jullie de keuze ;)

Vaak adviseer ik hier op WHT om menu's op websites altijd links te plaatsen bijvoorbeeld, en dat is iets dat ik niet voor niets doe...
De mens is en blijft een "kuddedier" met bepaalde reacties .... deze reacties zijn al vaak onderzocht, en de antwoorden liegen er niet om !

Santario
14/10/03, 14:57
Cursus Interselling gevolgd en geef Rik op alle punten gelijk :) Koopmomenten, daar draait het o.a. om :)

Rik
14/10/03, 17:19
Origineel geplaatst door Santario
Cursus Interselling gevolgd en geef Rik op alle punten gelijk :) Koopmomenten, daar draait het o.a. om :)

TOP dat je die cursus hebt gedaan, ik weet ook zeker dat het effect heeft op je omzet....
Mag ik vragen waar je die cursus hebt gedaan ?, particulier ?

Mvg Rik

rq
14/10/03, 17:27
Marketing Management van Kotler?

Santario
14/10/03, 18:36
Gedaan via http://www.interselling.nl, heb ook zo'n kecke blauw certificaat gekregen :) Inmiddels alweer 2 maanden geleden behaald hoor maar merk wel inderdaad dat je tactischer met je communicatieve vaardigheden omgaat, je leert de koopmomenten kennen en evt. negatieve gesprekken een positieve wending te geven, echt een aanrader :)

Rik
14/10/03, 23:10
Origineel geplaatst door Santario
Gedaan via http://www.interselling.nl, heb ook zo'n kecke blauw certificaat gekregen :) Inmiddels alweer 2 maanden geleden behaald hoor maar merk wel inderdaad dat je tactischer met je communicatieve vaardigheden omgaat, je leert de koopmomenten kennen en evt. negatieve gesprekken een positieve wending te geven, echt een aanrader :)

Er zijn zeer veel instellingen waar goede trainingen en cursussen worden gegeven.
Met NETadvice werken we vooral samen met het IMK (http://www.imk.nl) omdat dit toch wel één van de meest uitgebreide en vooraanstaande is in Nederland.

In principe maakt het niets uit waar je het doet, als je maar IETS doet als je merkt dat het niet helemaal ok is zoals het nu gaat binnen "de onderneming" ...

Marketing wordt vaak onderschat door starters...

rq
15/10/03, 00:49
Blijkbaar niet.

Santario
15/10/03, 01:18
Ik heb zelf wel de nodige jaren ervaring met het opbouwen en onderhouden van contacten met de zakelijke markt, de consumentenmarkt moet je echter naar mijn mening over een hele andere boeg gooien qua verkoopmomenten. Bedrijven kan je minder overhalen om bij jou te komen middels bijvoorbeeld de onbewuste visie. Voor particulieren werkt die heel goed, voor de zakelijke markt naar mijn ervaring een heel stuk minder.

De reden dat ik de cursus Interselling heb gevolgd is omdat ik het een nuttige toevoeging vind om zo de consument 'beter te volgen in hun denken en doen' want daar had ik inderdaad weinig kaas van gegeten en op dat gebied dus inderdaad wel een starter :) Kan me overigens wel voorstellen dat niet iedereen 'even' zo'n cursus volgt... was er aardig wat duiten voor kwijt maar als dat komt via leads wel weer terug, ben ik niet bang voor.

Desondanks vraag ik me toch af hoe de echte starters (lees: diegene die nog geen ervaring hebben op het gebied van zaken doen) aan echte klanten komen. Dan heb ik het niet over buren, familie, vrienden etc. maar volslagen onbekende. Ik bedoel, dan moet je toch naast enige inleg op het gebied van reclame (of desnoods mond-op-mond reclame) toch wel verstand hebben van communicatieve en commerciele vaardigheden? Een site waar spelfouten en 'baggerteksten' op staan, reacties per e-mail die overlopen van taalfouten.... Ik zou dat never durven te vertonen aan mijn klanten. En ik durf te beweren als veel echte starters dit soort punten nou eens zouden veranderen, die ik helaas in de praktijk heel vaak tegen kom, dat ook voor hun zou schelen want dat kost een provider 100% klanten...

Rik
15/10/03, 02:26
Origineel geplaatst door rq
Blijkbaar niet.

? je bedoeld .....:huh:

Rik
15/10/03, 02:42
Origineel geplaatst door Santario
Ik heb zelf wel de nodige jaren ervaring met het opbouwen en onderhouden van contacten met de zakelijke markt, de consumentenmarkt moet je echter naar mijn mening over een hele andere boeg gooien qua verkoopmomenten. Bedrijven kan je minder overhalen om bij jou te komen middels bijvoorbeeld de onbewuste visie. Voor particulieren werkt die heel goed, voor de zakelijke markt naar mijn ervaring een heel stuk minder.

Nee, hoor, blijft hetzelfde, met een andere methodiek behaal je het zelfde resultaat, een ook ondernemers zijn mensen, en ook die hebben met het "onbewuste" te maken.....


De reden dat ik de cursus Interselling heb gevolgd is omdat ik het een nuttige toevoeging vind om zo de consument 'beter te volgen in hun denken en doen' want daar had ik inderdaad weinig kaas van gegeten en op dat gebied dus inderdaad wel een starter :) Kan me overigens wel voorstellen dat niet iedereen 'even' zo'n cursus volgt... was er aardig wat duiten voor kwijt maar als dat komt via leads wel weer terug, ben ik niet bang voor.


Ik weet ook bijna 100% zeker dat het je uiteindelijk meer gaat opleveren als dat het je ooit gekost heeft...
Je hebt gelijk hoor, als je zegt dat je zo'n cursus niet "zomaar" even doet... wil met de start van dit Topic ook niet bereiken dat ze massaal aan den cursus gaan, meer dat ze bij zichzelf eens gaan nadenken over hun klanten.... de benadering, en vooral, het vasthouden daarvan...


Desondanks vraag ik me toch af hoe de echte starters (lees: diegene die nog geen ervaring hebben op het gebied van zaken doen) aan echte klanten komen. Dan heb ik het niet over buren, familie, vrienden etc. maar volslagen onbekende. Ik bedoel, dan moet je toch naast enige inleg op het gebied van reclame (of desnoods mond-op-mond reclame) toch wel verstand hebben van communicatieve en commerciele vaardigheden? Een site waar spelfouten en 'baggerteksten' op staan, reacties per e-mail die overlopen van taalfouten.... Ik zou dat never durven te vertonen aan mijn klanten. En ik durf te beweren als veel echte starters dit soort punten nou eens zouden veranderen, die ik helaas in de praktijk heel vaak tegen kom, dat ook voor hun zou schelen want dat kost een provider 100% klanten...

En hier heb je een punt te pakken....
Het is vaak DIEP en DIEP triest als je het werk van sommige ondernemers ziet....
ALS deze al klanten krijgen die geen vrienden/famillie zijn dan hebben ze die PUUR te danken aan hun aanbod... bijvoorbeeld een enorm voordeel...

+ wat ik nu hier op het forum HEEL VEEL merk, is een hoop leugens.
Spreek er niemand over aan, maar ik heb de laatste maanden heel veel reacties gehad, via mail, de site en via pm's... als je dan de topics en antwoorden van die mensen hier op het forum ziet, dan schrik ik af en toe gewoon.... hier praten ze over het overnemen van anderen, het hebben van bergen klanten e.d....
Ondertussen hebben ze gewoon NIETS, geen tot weinig klanten, meestal sponsoring om toch IETS te kunnen laten zien... eigenlijk soms beetje zielig....

rq
15/10/03, 02:51
Origineel geplaatst door Rik


? je bedoeld .....:huh:

Ik vroeg of die quote in je startpost uit 'Marketing Management' van Kotler kwam, maar aangezien je daar niet op in ging nam ik aan van niet.

Rik
15/10/03, 03:28
Origineel geplaatst door rq


Ik vroeg of die quote in je startpost uit 'Marketing Management' van Kotler kwam, maar aangezien je daar niet op in ging nam ik aan van niet.

Aha... nee heb het niet van Kotler... het is een vrij algemene marketingkreet volgens mij... ken Kotler wel, maar begreep je vraag even niet ;)

bjorn
15/10/03, 16:04
Wij hebben dank Net Advice toch al wat aardige tips gekregen die ons verder heeft geholpen met de verkoop van onze dienstverleening, waar kan je het best adverteren, naamsbekendheid kunt krijgen of hoe je je bedrijf beter op weg kunt krijgen,

Bij deze dus ook even een bedankje aan Rik!

Rik
15/10/03, 16:14
Origineel geplaatst door bjorn
Wij hebben dank Net Advice toch al wat aardige tips gekregen die ons verder heeft geholpen met de verkoop van onze dienstverleening, waar kan je het best adverteren, naamsbekendheid kunt krijgen of hoe je je bedrijf beter op weg kunt krijgen,

Bij deze dus ook even een bedankje aan Rik!

Graag gedaan Bjorn, ben blij dat we je hebben kunnen helpen met e.e.a. ;)

Santario
15/10/03, 17:02
I agree :)