PDA

Bekijk Volledige Versie : contract hulp



belookgratis
10/10/03, 20:13
Hallo,

Ik heb bij iemand een dedicated server aangevraagd maar zit met een vraagje over het contract.


In aanvulling op het hieromtrent bepaalde in de Algemene Voorwaarden, zelf een verzekering af te sluiten voor de geplaatste computerapparatuur en de eventueel gevolgen van verlies van data als gevolg van schade aan deze computerapparatuur.

Ik heb dus een dedicated server maar vraag me dus af of dit wel zo mag. Omdat het eigenlijk net zo is als een huis huren. Je betaald per maand een bedrag maar als er wat meer gebeurd, bv buitenverlichting kapot, dan moet de woningmaatschappij dit toch ook betalen. Mag dit dus wel, zo ja waarom. Zo nee, hoe moet je dit dan wel doen of hoort zo'n regel er helemaal niet thuis?

cridea
10/10/03, 20:41
Dit lijkt me meer iets dat van toepassing is op een colocated server, ik zou niet weten of je wel iets kan verzekeren dat niet eens van jezelf is.

belookgratis
10/10/03, 21:18
Dat dacht ik zelf ook dat het meer voor colo is. Daarom vond ik het ook een vreemde regel. Thanx. Wie is het ermee eens of heeft andere suggesties?

brambi
10/10/03, 22:04
Het is logisch dat je zelf verantwoordelijk bent voor backups van je data (verlies van data), indien backups niet in de service is inbegrepen.

Dat je zou moeten opdraaien voor schade aan de hardware vind ik niet logisch. De server is niet jouw eigedom dat klopt. Maar als je skis huurt ga ook mogen betalen als je ermee over de straat skiet. Echter: de hardware schade aan een server staat bijna altijd los van wat je op de server doet. Buiten misschien de harde schijven die je wat veel kan belasten zie ik niet in wat je van op afstand aan je server kan kapot doen.

Dillard
13/10/03, 21:46
In dit geval is de server niet je eigendom, dus hoef je deze niet te verzekeren voor brand, diefstal e.d. Dat dient de eigenaar (lees: hoster) te doen.

Echter, elke hoster zal aansprakelijk voor schade voorvloeiend uit het verlies van data uitsluiten. Dus ten eerste zul je een voorziening moeten treffen voor het maken van backups en ten tweede, indien de bedrijfschade aanzienlijk is indien je data verliest, is het verstandig deze gevolgschade te verzekeren.

Maar mbt het punt in je contract. Ik denk dat het een standaard bepaling is in de overeenkomst en per ongeluk is blijven staan, terwijl dit niet de bedoeling kan zijn voor een dedicated server. Bel even met de hoster in kwestie om dit duidelijk te krijgen en vraag desnoods om een bijgewerkte overeenkomst.

Xess.nl
13/10/03, 23:26
Zeker contract van proserve? Die hebben het er standaard in staan voor het colo,dedi en rack contract...

xserve
13/10/03, 23:54
Ken veel providers die standaard dat zinnetje opnemen.